Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Re: Audi e-tron
Efter senaste uppgraderingen stannar sidorna kvar där du senast var i MMI.
Så du kan behöva svepa höger och byta sida om du senast var inne och grundinställde laddningstimern.
Snabbknappen är en bra lösning för att komma dit smidigt.
Så du kan behöva svepa höger och byta sida om du senast var inne och grundinställde laddningstimern.
Snabbknappen är en bra lösning för att komma dit smidigt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Det är jag och min hundbur och ska den in i i5 så krävs det att man drar fram baksätet max och då sitter man inte så bra tycker jag.mati skrev:Just det. Är man på sidan där man ställer in laddgräns får man fram laddningsstapeln i % genom svepa till höger tror jag det var. Inte helt uppenbart.Off Grid Byggaren skrev:Tankmätaren som visas hela tiden är i procent, den har cirka 5% steg.
Annars är det enkelt att skapa en snabbknapp som går direkt till fullständigt visning i 1% steg. Det är samma ställe som för att sätta laddgränsen, så det är smidigt att ha just den menyn som snabbknapp.
Finns under Fordon - Laddning
Angående bagaget i I5 jämfört med e-tron så förstår jag ärligt talat inte riktigt problemet. Jag upplever det som ganska likvärdigt. Skillnaden är i praktiken ganska liten. I5 har fördelen att baksätet dessutom går att skjuta fram plus att man kan ändra vinkeln på ryggstöden.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Tack ska kolla på detta och snabbknappar har jag inte koll på men i morgon kanske.Off Grid Byggaren skrev:Tankmätaren som visas hela tiden är i procent, den har cirka 5% steg.
Annars är det enkelt att skapa en snabbknapp som går direkt till fullständigt visning i 1% steg. Det är samma ställe som för att sätta laddgränsen, så det är smidigt att ha just den menyn som snabbknapp.
Finns under Fordon - Laddning
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Förstår. Jag lyckades inte hitta någon hundbur till e-tron som var tillräckligt stor. Den sluttande bakluckan var alltid i vägen, så jag körde utan hundbur och skaffade ett lastgaller istället.Dafro skrev:Det är jag och min hundbur och ska den in i i5 så krävs det att man drar fram baksätet max och då sitter man inte så bra tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fast det är lite som att jämföra äpplen med päron… Jag tror knappast en Model X om den kunna haft takbox skulle ligga under 30 kWh/mil i dessa förhållanden…Taz skrev:Nja - en Tesla, oavsett modell, drar inte så mycket ens i dessa förhållanden. 25kwh/mil kanske.Off Grid Byggaren skrev:Henriksson skrev:Resan från Roslagen till Bruksvallarna blev riktigt skakig. Först var ju vägbanan blöt och lätt moddig och med takbox hamnade vi strax över 30 kWh/ mil. Ionity Gävle kö samt en laddare ur funktion, vände tillbaka till MCD Gävle bro där man nu har 6 laddare varav två lediga när vi kom. Fine, sen ladda vi i Mora 2 lediga av 4, på en timme sjönk nu temperaturen från -2 till -22. Eftersom fortsatta resan består av enstaka laddare måste man utgå från att någon inte fungerar eller är upptagen. Eftersom Noppikoski var ledig och är en 100kW så fyllde vi där som tur var eftersom laddaren i Sveg var trasig. Hur kan man ha en laddare i Sveg? Och ha den trasig över Jul och Nyår, skandal. Vi laddade ytterligare en gång i Hede, sista biten var förbrukningen 35 kWh/mil. Tidigare har vi aldrig haft mer än två laddstopp. Sammanlagt laddade vi 1.5h jämfört med 45 min gången innan, temperaturen är skillnaden mellan resorna.
Det blir nog likvärdig förbrukning för alla 2,5 tons elbilar med de förhållandena.
Fjällresor är mycket energikrävande.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Tog min bur från X5 till en kollega som kunde svetsa aluminium och löste uppgiften på det sättet.mati skrev:Förstår. Jag lyckades inte hitta någon hundbur till e-tron som var tillräckligt stor. Den sluttande bakluckan var alltid i vägen, så jag körde utan hundbur och skaffade ett lastgaller istället.Dafro skrev:Det är jag och min hundbur och ska den in i i5 så krävs det att man drar fram baksätet max och då sitter man inte så bra tycker jag.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Smidigt när man har rätt kontakter.Dafro skrev:Tog min bur från X5 till en kollega som kunde svetsa aluminium och löste uppgiften på det sättet.mati skrev:Förstår. Jag lyckades inte hitta någon hundbur till e-tron som var tillräckligt stor. Den sluttande bakluckan var alltid i vägen, så jag körde utan hundbur och skaffade ett lastgaller istället.Dafro skrev:Det är jag och min hundbur och ska den in i i5 så krävs det att man drar fram baksätet max och då sitter man inte så bra tycker jag.

Är på väg till Trysil idag med min E-tron 50.
Start i Lomma, första stopp Varberg Ionity, blev tight som väntat men det gick trots ganska blöt vägbana och lite motvind. Kunde dock inte köra i 120, då hade det inte gått…men dock 110. Turtle mode ca 1 km innan avfart…
Sedan stopp i Spekeröd och Strömstad, höll snarare 140 efter Varberg. Bilen laddar faktiskt så snabbt så att så länge det finns laddare med 150kw så är batteriet inget större problem. Fick som bäst 133kw…
Snitt idag 30,9 Start i +6, i Oslo -7, våta vägar hela vägen.
Bilen är uppdaterad i December med senaste mjukvaran.
Är nu på hotell norr om Oslo, ca 17mil kvar vilket skall fungera med fullt batteri imorgon bitti. Faktiskt ganska skönt att dela upp trippen, stor fördel att köra 1 jan, ingen trafik, inga laddare. Har typ varit själv på dessa 3 Ionity stationer.
Använder mitt Plugsurfing kort som kom med Polestaren så laddar för 3,50 på Ionity!
Sedan kan jag bara skriva igen, bilen är så sjukt bra på långfärd. Man blir grymt bortskämd…
Start i Lomma, första stopp Varberg Ionity, blev tight som väntat men det gick trots ganska blöt vägbana och lite motvind. Kunde dock inte köra i 120, då hade det inte gått…men dock 110. Turtle mode ca 1 km innan avfart…
Sedan stopp i Spekeröd och Strömstad, höll snarare 140 efter Varberg. Bilen laddar faktiskt så snabbt så att så länge det finns laddare med 150kw så är batteriet inget större problem. Fick som bäst 133kw…
Snitt idag 30,9 Start i +6, i Oslo -7, våta vägar hela vägen.
Bilen är uppdaterad i December med senaste mjukvaran.
Är nu på hotell norr om Oslo, ca 17mil kvar vilket skall fungera med fullt batteri imorgon bitti. Faktiskt ganska skönt att dela upp trippen, stor fördel att köra 1 jan, ingen trafik, inga laddare. Har typ varit själv på dessa 3 Ionity stationer.
Använder mitt Plugsurfing kort som kom med Polestaren så laddar för 3,50 på Ionity!
Sedan kan jag bara skriva igen, bilen är så sjukt bra på långfärd. Man blir grymt bortskämd…
Trevligt inlägg!
Hade faktiskt bokat en 50 för leasing i 2 år innan jag istället köpte en 55, med samma argument som du, att den laddar så snabbt och om man ändå behöver stanna så kvittar det ju om det tar 10 eller 20 min utan det är ju bara på långresor som det blir några stopp till. Den ska väl egentligen inte kunna ladda över 125 så 133 måste vara en bonus. Vid vilken nivå går turtle mode in? Måste nog pröva att köra bilen nedåt 0% för att lära mig hur den beter sig och för att kunna optimera vissa resor, 10% i marginal känns lite mycket ibland, men visst gör man en kick down så tappar man ju en mil på en gång, men kul. Har inte varit iväg på någon längre resa än förutom när jag körde hem den men idag blir det jakt så då får jag pröva allroad iallafall.
Hade faktiskt bokat en 50 för leasing i 2 år innan jag istället köpte en 55, med samma argument som du, att den laddar så snabbt och om man ändå behöver stanna så kvittar det ju om det tar 10 eller 20 min utan det är ju bara på långresor som det blir några stopp till. Den ska väl egentligen inte kunna ladda över 125 så 133 måste vara en bonus. Vid vilken nivå går turtle mode in? Måste nog pröva att köra bilen nedåt 0% för att lära mig hur den beter sig och för att kunna optimera vissa resor, 10% i marginal känns lite mycket ibland, men visst gör man en kick down så tappar man ju en mil på en gång, men kul. Har inte varit iväg på någon längre resa än förutom när jag körde hem den men idag blir det jakt så då får jag pröva allroad iallafall.

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Även 55:an laddar snabbare än 150kW. Som bäst kommer man upp till 155kW ungefär. Men snittet 0-80% är runt 150kW.
Den beter sig i turtle mode precis som vanligt. Man märker inte att bilen tappar kraft eller så. Det är bara alla varningar och röda batteri-indikatorn som talar om att det snart är dags att fortsätta resan till fots om man inte laddar.
Den beter sig i turtle mode precis som vanligt. Man märker inte att bilen tappar kraft eller så. Det är bara alla varningar och röda batteri-indikatorn som talar om att det snart är dags att fortsätta resan till fots om man inte laddar.

Den laddade i 133 runt 10-20%. Gick sedan ner till 120, som den höll till ca 75%.
Turtle mode har ändrat sig efter uppdateringen, gick nu in vid 7% och man fick begränsad kraft, kunde dock hålla 110. Så var det inte tidigare.
Turtle mode har ändrat sig efter uppdateringen, gick nu in vid 7% och man fick begränsad kraft, kunde dock hålla 110. Så var det inte tidigare.
Fegade ur idag och laddade i Elverum…stod 9% vid ankomst Trysil men blev osäker pga väglaget med mer snö så laddade i 10min. Hade kommit fram med 11% utan laddning…men tråkigt att bli stående. Tror inte det finns några laddare mellan Elverum och Trysil
Better safe than sorry. Det är fortsatt förvånande dåligt med laddmöjligheter i och runt Trysil eller? Ska upp i mars och verkar ha rätt dåligt med fart i stugan jag hyrt. En natts schuko täcker ju ungefär förvärmningen och ngn mil till backen. Svårt att komma ikapp till hemresan tänker jag. Eller finns det ngn bra parkering vid backen med typ 2 man har en chans att få plats vid? Verkar ju bara vara typ 4 st.Johan B skrev:Fegade ur idag och laddade i Elverum…stod 9% vid ankomst Trysil men blev osäker pga väglaget med mer snö så laddade i 10min. Hade kommit fram med 11% utan laddning…men tråkigt att bli stående. Tror inte det finns några laddare mellan Elverum och Trysil
Finns två 50kW nere på byn.macky skrev:Better safe than sorry. Det är fortsatt förvånande dåligt med laddmöjligheter i och runt Trysil eller? Ska upp i mars och verkar ha rätt dåligt med fart i stugan jag hyrt. En natts schuko täcker ju ungefär förvärmningen och ngn mil till backen. Svårt att komma ikapp till hemresan tänker jag. Eller finns det ngn bra parkering vid backen med typ 2 man har en chans att få plats vid? Verkar ju bara vara typ 4 st.Johan B skrev:Fegade ur idag och laddade i Elverum…stod 9% vid ankomst Trysil men blev osäker pga väglaget med mer snö så laddade i 10min. Hade kommit fram med 11% utan laddning…men tråkigt att bli stående. Tror inte det finns några laddare mellan Elverum och Trysil
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
De har ofta väldigt förmånliga erbjudanden. Det var faktiskt främsta anledningen till att vi skaffade en e-tron. Betalar ca 4000:- i månaden (efter bonusen) för 24 månaders-leasing.improwise skrev:Kanske inte direkt en etron-fråga i sig men erbjuder Audi typ kortare operationell leasing för företag (småföretag)? Tänker att man kanske typ skulle kunna testa att köra det på ett år hyfsat riskfritt om tiden är begränsad och restvärdet är någon annans problem. Blir väl i praktiken då rätt likt att långtidshyra.
Hur står sig förresten operationel leasing från Audi rent generellt, är det fortfarnade en så pass dålig affär jämfört med finansiell leasing om man har en stabil kassa och inte oroar sig för likviditeten? Det brukar väl ofta brukar vara skälet till operationel leasing i kombination med ett mer problemfritt ägande utan andrahandsvärdesrisker, men är det en allt för dålig affär rent ekonimiskt så...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Finns typ 10st Mer laddare vid turistcentret + 4st av en annan leverantör.
Fanns gott om platser idag, ställde bilen och laddade fullt på Mer idag när vi åkte skidor. Flyttade sedan till garaget där vi bor. Smidigt
Fanns gott om platser idag, ställde bilen och laddade fullt på Mer idag när vi åkte skidor. Flyttade sedan till garaget där vi bor. Smidigt
Är det ovanpå de priser som dom annonserar ut typ på hemsidan och så? Vilken Etron kör du? Har inte direkt någon erfarenhet av att handla tyskt, körde Volvo innan det blev klivet över Atlanten för några år sedanLegato skrev:De har ofta väldigt förmånliga erbjudanden. Det var faktiskt främsta anledningen till att vi skaffade en e-tron. Betalar ca 4000:- i månaden (efter bonusen) för 24 månaders-leasing.improwise skrev:Kanske inte direkt en etron-fråga i sig men erbjuder Audi typ kortare operationell leasing för företag (småföretag)? Tänker att man kanske typ skulle kunna testa att köra det på ett år hyfsat riskfritt om tiden är begränsad och restvärdet är någon annans problem. Blir väl i praktiken då rätt likt att långtidshyra.
Hur står sig förresten operationel leasing från Audi rent generellt, är det fortfarnade en så pass dålig affär jämfört med finansiell leasing om man har en stabil kassa och inte oroar sig för likviditeten? Det brukar väl ofta brukar vara skälet till operationel leasing i kombination med ett mer problemfritt ägande utan andrahandsvärdesrisker, men är det en allt för dålig affär rent ekonimiskt så...

Sen är väl frågan om man ska tro att det kommer en uppdaterad E-tron i närtid som kanske främst har bättre räckvidd och då kanske även är lite generösare med 0-100 tiden om det finns mer marginal? Med en så stor bil som Etron borde det ju finnas plats för batterier, men vet inte om det kanske är effektiviteten som är problemet, dvs att Teslas drivlina helt enkelt är effektivare.
- Off Grid Byggaren
Det finns en häftigare modell av e-tron 55.
Den har tre elmotorer och 500 HK.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... tback.html
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
55 Proline. I mitt fall var det en enskild handlare som körde kampanj, närmare bestämt Lecab i Karlstad. De har sålt många e-tron med generösa kampanjer. Vid tillfället var det dock många andra handlare som hade nästan lika bra erbjudanden.improwise skrev:Är det ovanpå de priser som dom annonserar ut typ på hemsidan och så? Vilken Etron kör du? Har inte direkt någon erfarenhet av att handla tyskt, körde Volvo innan det blev klivet över Atlanten för några år sedanLegato skrev:De har ofta väldigt förmånliga erbjudanden. Det var faktiskt främsta anledningen till att vi skaffade en e-tron. Betalar ca 4000:- i månaden (efter bonusen) för 24 månaders-leasing.improwise skrev:Kanske inte direkt en etron-fråga i sig men erbjuder Audi typ kortare operationell leasing för företag (småföretag)? Tänker att man kanske typ skulle kunna testa att köra det på ett år hyfsat riskfritt om tiden är begränsad och restvärdet är någon annans problem. Blir väl i praktiken då rätt likt att långtidshyra.
Sen är väl frågan om man ska tro att det kommer en uppdaterad E-tron i närtid som kanske främst har bättre räckvidd och då kanske även är lite generösare med 0-100 tiden om det finns mer marginal? Med en så stor bil som Etron borde det ju finnas plats för batterier, men vet inte om det kanske är effektiviteten som är problemet, dvs att Teslas drivlina helt enkelt är effektivare.
Att leasa en Model X på samma villkor skulle kosta mer än det dubbla...
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Batteriet är ju redan idag på 95kWh. Det är inte så lite faktiskt. Problemet är att det är så stor del av batteriet som inte går att utnyttja. Även med den mindre bufferten, så som det är nu efter uppdateringen.improwise skrev:Sen är väl frågan om man ska tro att det kommer en uppdaterad E-tron i närtid som kanske främst har bättre räckvidd och då kanske även är lite generösare med 0-100 tiden om det finns mer marginal? Med en så stor bil som Etron borde det ju finnas plats för batterier, men vet inte om det kanske är effektiviteten som är problemet, dvs att Teslas drivlina helt enkelt är effektivare.
Ett annat problem är troligen vikten. E-tron väger redan idag ungefär 2700kg. Även om man kanske får plats med ett större batteri så blir bilen helt enkelt för tung, såvida man inte lyckas minska vikten på andra ställen. Men Audi verkar inte vara särskilt duktiga på att bygga lätta bilar. Vi får se om de kan fixa ett större batteri i e-tron. Det ryktas ju nåt sånt. De kanske byter cellkemi och får till en högre energidensitet. Så kan det ju vara.
Effektiviteten är naturligtvis bättre hos Tesla. Asynkronmotorerna som sitter i e-tron är ju mindre effektiva. Jag antar att även invertrar och annan kraftelektronik är mindre effektiv. Sen är aerodynamiken på e-tron sämre, och såklart den höga vikten.
Körde med vår Etron 55 2020, familj 5 personer, full packning (inte takbox) från Lund till Sälen-Lindvallen igår 2/1.
1. Lund - Onsala som fick bli frukoststopp på ca 240km. 7 grader men mycket blöt väg och delvis regn. Var lite osäker på vad förbrukningen skulle bli så var lite försiktig och höll hastighetsbegränsningarna på 110 respektive 120. Kom fram med 17% soc och snittförbrukning på 275wh/km så var helt lugnt, hade kunnat ligga på lite till
mycket bra laddare från Incharge på McDonlads, 6 laddare om 225kw om två bilar laddar samtidigt så får man 150kw respektive. Jag var den ända som laddade. Laddade till 100% vilket var klart långt innan alla hade ätit frukost och varit på toaletten.
2. Onsala - Karlstad. Fick bli lunch stopp och 272 km. Samma väder med 7 grader och blöt väg. Mycket trafik och följde trafik rytmen snittförbrukning på 245wh/km. Kom fram med 19% soc. Här mötes också fjällturister från norr och söder och kö på 4 bilar Ionity. Körde vidare till Eon laddarna vid McDonlads och där var 2 i kö. Var även kö på McDonalds så att bilen fick vänta var inget problem. Mat, toalettbesök och laddning till 100% klart samtidigt.
3. Karlstad - Lindvallen. 252km. Ca 3 grader och vatten på vägen. Mycket trafik och gick under skyltad hastighet. Snittförbrukning på 235wh/km och kom fram med 19% soc.
Sammanfattningsvis gick resan utan några problem men kanske lite väl mycket McDonalds. Har gjort resan många gånger tidigare innan Covid med dieselbil och restidsmässigt så var det samma för oss. Skillnaden är att med diesel kan man vara mer flexibel med att äta var man vill (läs trevligare ställen än McDonalds) än så länge med laddinfrastrukturen som är begränsad norr om Göteborg blir man mer låst. Man åker väldigt bra i Etron med två vuxna och 3 barn
grymt bra bil!
1. Lund - Onsala som fick bli frukoststopp på ca 240km. 7 grader men mycket blöt väg och delvis regn. Var lite osäker på vad förbrukningen skulle bli så var lite försiktig och höll hastighetsbegränsningarna på 110 respektive 120. Kom fram med 17% soc och snittförbrukning på 275wh/km så var helt lugnt, hade kunnat ligga på lite till

2. Onsala - Karlstad. Fick bli lunch stopp och 272 km. Samma väder med 7 grader och blöt väg. Mycket trafik och följde trafik rytmen snittförbrukning på 245wh/km. Kom fram med 19% soc. Här mötes också fjällturister från norr och söder och kö på 4 bilar Ionity. Körde vidare till Eon laddarna vid McDonlads och där var 2 i kö. Var även kö på McDonalds så att bilen fick vänta var inget problem. Mat, toalettbesök och laddning till 100% klart samtidigt.
3. Karlstad - Lindvallen. 252km. Ca 3 grader och vatten på vägen. Mycket trafik och gick under skyltad hastighet. Snittförbrukning på 235wh/km och kom fram med 19% soc.
Sammanfattningsvis gick resan utan några problem men kanske lite väl mycket McDonalds. Har gjort resan många gånger tidigare innan Covid med dieselbil och restidsmässigt så var det samma för oss. Skillnaden är att med diesel kan man vara mer flexibel med att äta var man vill (läs trevligare ställen än McDonalds) än så länge med laddinfrastrukturen som är begränsad norr om Göteborg blir man mer låst. Man åker väldigt bra i Etron med två vuxna och 3 barn

Jo, där har man den riktigt stora skillnaden mellan att ta vår fossilbil eller elbil på våra semesterresor.Nilp skrev:Sammanfattningsvis gick resan utan några problem men kanske lite väl mycket McDonalds. Har gjort resan många gånger tidigare innan Covid med dieselbil och restidsmässigt så var det samma för oss. Skillnaden är att med diesel kan man vara mer flexibel med att äta var man vill (läs trevligare ställen än McDonalds)
Tyvärr är detta precis lika dåligt för oss med tillgång till SuC (oftast inte heller några roliga ställen att stanna på, eller äta vid).
Skulle i framtiden gärna önska att mindre städer och byar, som vill ha turister som spenderar pengar, inför mellanladdare på 50-75 kW som är perfekt för att ladda bilen full medans man äter en lunch eller middag, och kanske går förbi lite sevärdheter i byn/staden.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Osäker på om det var mig du svarade men jo, vet det, är nog eg nästan bara den modellen jag kollar på om det ska bli en ETron. Dock är jag osäker på om den likt hos Tesla har sämre räckvidd med bättre prestanda, dvs även om man inte nödvändigtvis trampar gasen i botten hela tiden. Eller är det "bara" en prisfråga på Etron att man betalar mer och får mer?Off Grid Byggaren skrev:Det finns en häftigare modell av e-tron 55.
Jo, är väl värt att påpeka att även om Tesla har något längre räckvidd så är det så klart inte så att man är immun mot problematiken med McDonalds även om man rattar en sådanmartinot skrev:Jo, där har man den riktigt stora skillnaden mellan att ta vår fossilbil eller elbil på våra semesterresor.
Tyvärr är detta precis lika dåligt för oss med tillgång till SuC (oftast inte heller några roliga ställen att stanna på, eller äta vid).
Skulle i framtiden gärna önska att mindre städer och byar, som vill ha turister som spenderar pengar, inför mellanladdare på 50-75 kW som är perfekt för att ladda bilen full medans man äter en lunch eller middag, och kanske går förbi lite sevärdheter i byn/staden.

Det borde rimligtvis finnas affärsmässiga incitament att erbjuda nog många och bra laddplatser i framtiden. Däremot tror jag tiden då man kunde ladda gratis som en bonus är förbi. Det är för många som skulle ladda för mycket nu för tiden än när man var ensam på laddplatserna och folk runt om mest verkade tro att man var någon slags pingspastor som skulle missionera när man började plocka fram sladdar och grejer ur bakluckan

Jo gratis funkar inte, tyvärr. Laddade idag vid mcdonalds idag bara för att pröva och där var det minuttaxa efter 45 minuter vilket jag tycker är bra, men borde ju börja tidigare för så lång tid tar det ju inte att ladda en e-tron. 

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW