Hej och gott nytt år till er alla
Ny på forumet och tills nu har jag läst och försökt sätta mig in i denna värld som jag planerar göra en permanent övergång till under våren. Just nu korttidsleasar jag en M3SR för att få en känsla för vad jag vill ha. Jag bor i Stockholm men kör rätt mycket i Norrland och efter att ha provat min leasade M3 ToR Umeå i minusgrader inser jag att den räckvidden inte är aktuell - fick göra 4 laddstopp upp och 5 ner, visserligen i -15. Körde på farthållare i 90 hela vägen.
Jag har funderat på Model S men inser att en begagnad 75d som min budget tillåter borde ha ungefär samma räckvidd som en M3SR? Och isf går den bort.
Surfat runt på Model s 90d med fri SuC (2016/2017 med facelift) - det är inget stort utbud i Sverige direkt och dom som ligger ute hamnar väl på 600 - 650K Vilket min budget inte tillåter.
Så då började jag fundera på om det är en idé att importera själv. Och nu undrar jag om jag missar ngt?
Från Tyskland/Holland hittar jag:
Model S 90D 2017 med fri SuC och runt 10K mil för 50-52K Euro. Dessa har AP2, uppgraderad CCS. Importerar jag själv (flyg ner, kör hem) är det en enorm skillnad i pris? Jag vet inte hur det är med prutmån hos tyska bilhandlare men lite antar jag att det går.
Jag förstår att andrahandsvärdet påverkas av att det är importbil men det är inget jag direkt funderar på - jag tänker äga bilen länge - 6-8 år (så länge den rullar) Jag kör ca 2500 mil/år.
Vinterdäck får man inte med antar jag, dock har många vinterpaket.
Jag är medveten om att M3LR är samma pengar och en nyare bil och det är också en funderare - men jag tror jag behöver storleken i en MS. Möjligheten att ibland övernatta i bilen bekvämt är oxå ett plus.
Tacksam för hjälp att tänka av er som har erfarenhet och koll - missar jag något?
Importera MS själv?
Moderator: Redaktion
Importera MS själv?
Behöver du utrymmet i S så köp en Y.
En gammal S saknar garanti och kommer kosta i reparationer. Den laddar förhållandevis långsamt och 90D har inte mkt större batteri än 75D(ca 77kwh vs 72kwh AFAIK). Sist men inte minst så lär försäkringen vara riktigt dyr, särskilt för en importbil.
Dvs i slutänden lär den kosta dig mer än en ny Y.
Om du är sugen på att krångla med import så kan du ju importera en Y.
Men det är inte säkert du tjänar ngt på det i slutänden.
En gammal S saknar garanti och kommer kosta i reparationer. Den laddar förhållandevis långsamt och 90D har inte mkt större batteri än 75D(ca 77kwh vs 72kwh AFAIK). Sist men inte minst så lär försäkringen vara riktigt dyr, särskilt för en importbil.
Dvs i slutänden lär den kosta dig mer än en ny Y.
Om du är sugen på att krångla med import så kan du ju importera en Y.
Men det är inte säkert du tjänar ngt på det i slutänden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Importera MS själv?
Tack för svar, hade ingen koll på att det var så liten skillnad i batteri mellan 90 och 75.
Problemet med Y är att den är för dyr för mig att köpa ny. Jag hade tänkt köpa begagnat och äga länge men det kanske är feltänk? Försäkringen visste jag var dyr men trodde inte det blev värre av att den är import. Jag hade fått för mig att dom rullar länge med låga underhållskostnader.
Kanske är begagnad M3 long range fr 2020 ett bättre alternativ iaf. Tesla har några inne nu.
Problemet med Y är att den är för dyr för mig att köpa ny. Jag hade tänkt köpa begagnat och äga länge men det kanske är feltänk? Försäkringen visste jag var dyr men trodde inte det blev värre av att den är import. Jag hade fått för mig att dom rullar länge med låga underhållskostnader.
Kanske är begagnad M3 long range fr 2020 ett bättre alternativ iaf. Tesla har några inne nu.
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Importera MS själv?
Fri SuC är ju inte helt fel dock. Rostfri kaross och fri internetuppkoppling är också bra. Det är några skäl till att jag fortfarande behåller min MS. Men försäkringen svider ju lite… Nytt är ju ändå alltid nytt med alla de fördelarna som följer med det…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16