Dieselpriset rusar – spränger 20-kronorsvallen
Med det nya året sticker priserna på bensin och diesel på macken iväg.
En liter diesel spränger nu 20-kronorsvallen, efter en höjning med över en krona.
Hos Circle K höjs priset för en liter diesel i dag med 1 krona och 20 öre, till 20:27.
För en liter bensin höjs priset med 35 öre, till 18:19.
Priserna gäller för bemannade stationer.
Orsaken är i huvudsak den ökade reduktionsplikten, det vill säga kravet på mer inblandade, förnybara bränslen i dieseln och bensinen. Förra gången reduktionsplikten ökade, i augusti förra året, steg dieselpriset med runt 75 öre litern inklusive moms.
En del av dagens höjning är en skattehöjning eftersom skatten räknas upp med konsumentpriserna. För bensinen innebär det cirka 10 öre mer per liter inklusive moms och för diesel cirka 8 öre litern inklusive moms.
En liter biodiesel, HVO100, höjs med hela 4 kronor och 30 öre till 24:12.
Dieselpris 20:27kr per liter, HVO100 24:12kr per liter
Moderator: Redaktion
-
Dieselpris 20:27kr per liter, HVO100 24:12kr per liter
Re: Dieselpris 20:27kr per liter, HVO100 24:12kr per liter
Ser ut som mp inte behöver gråta så mycket om att skattesänkningar på drivmedel (50 öre). Kommer göra det billigare.
Och S och MP slår som vanligt mot de med sämst pengar i samhället.
Ska man få bort fossil bilar så borde man istället lägga en fet engångs skatt på alla nya bilar baserat på tex co2 utsläpp.
Ska man få bort fossil bilar så borde man istället lägga en fet engångs skatt på alla nya bilar baserat på tex co2 utsläpp.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Precis, helt vansinnit urholka köpkraften hos människor som lever på marginalen. Dessutom blir inga fossilbilar snålare av att man höjer priset för drivmedlel. I detta fall tvärt om eftersom reduktionen gör att bilarna drar mer. Detta skapar bara onödig polarisering mellan fossil och elbilar. Som du skriver är det bättre reglera detta enbart i nybilsförsäljningen. Dom fossila bilarna kommer ändå leva hela sin tekniska livslängd oavsett om en liter kostar 10kr eller 30kr och miljön mår inte bättre av att folk betalar mer skatt, för det är vad det handlar om.chaffis75 skrev:Och S och MP slår som vanligt mot de med sämst pengar i samhället.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Skilj på teknisk livslängd (hur länge maskineriet fungerar om man reparerar och underhåller det) och ekonomisk livslängd (hur länge det är värt pengarna att lappa och laga jämfört med att byta). Den tekniska livslängden är oftast betydligt längre än den ekonomiska. Om man har en bil som är värd 5000 kronor som kräver en reparation för 8000 kronor är det nog många som väljer att lägga 8000 på en annan bil istället för att laga den man har. Antagligen kan man köpa en annan bil för mindre än 8000 och sen gasa tills det rasar med den.current skrev:Precis, helt vansinnit urholka köpkraften hos människor som lever på marginalen. Dessutom blir inga fossilbilar snålare av att man höjer priset för drivmedlel. I detta fall tvärt om eftersom reduktionen gör att bilarna drar mer. Detta skapar bara onödig polarisering mellan fossil och elbilar. Som du skriver är det bättre reglera detta enbart i nybilsförsäljningen. Dom fossila bilarna kommer ändå leva hela sin tekniska livslängd oavsett om en liter kostar 10kr eller 30kr och miljön mår inte bättre av att folk betalar mer skatt, för det är vad det handlar om.chaffis75 skrev:Och S och MP slår som vanligt mot de med sämst pengar i samhället.
För de som kör kortare sträckor per år är det istället resten av kostnaderna (skatt, försäkring, parkering, reparationer och underhåll samt till slut också värdefall) som är det som kostar pengar. Då spelar bränslekostnaden mindre roll.
Vilka är egentligen de här som påstås både leva på marginalen men samtidigt är bilägare? Bilar har ändå en notorisk förmåga att vid sämsta möjliga tillfälle kräva en dyr reparation, det i sig kräver att man har en del luft i ekonomin tänker jag. Lever man på marginalen saknar man bufferten för att hantera bilägandet och då säljer man bilen (vilket sparar massor med pengar, kanske så pass mycket att man inte längre kan sägas leva på marginalen).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Precis. Detta är totalt vansinnigt. När jag ser mig omkring i mitt grannskap så känns det som att snittåldern på bilarna är runt 20 år. Det finns Volvo 740, 850, första generation V70 osv överallt. Folk kör inte dessa gamla skruttbilar för att de tycker det är roligt, utan för att de inte har råd med en nyare bil. Skenande bränslepriser hjälper varken miljön eller klimatet, men de som redan har det tufft ekonomiskt kommer få det ännu tuffare.chaffis75 skrev:Och S och MP slår som vanligt mot de med sämst pengar i samhället.
Däremot så tycker jag absolut inte synd om dem som precis köpt en ny bränsledriven bil, trots att de hade haft alla möjligheter i världen att skaffa en elbil istället. Jag har sådana i min bekantskapskrets. De har precis köpt en Opel Mokka tror jag det är, och nu klagar de både över bränslepriserna och malus-skatten. För min del hade de gärna kunnat betala ännu mer malus. De får skylla sig själva. Jag tror nämligen de köpte den där bilen av ren trots. Lite som en markering att man minsann inte tänker göra "som MP bestämmer".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Man bör snegla på vilken politik missnöjespartier föreslår. Det är ju den man kommer få i knät när man låter bränslepriset stiga.
Det kommer bromsa omställningen.
SD tycker inte om bonus/malus…
Rent tekniskt är det väl rätt att skatta användandet av fossilbränsle men som ni säger blir det lite fel med skatt som drabbar gamla bilar och dess ägare.kan man inte bara höja bränsleskatten för nya bil? Hade ju varit fint om det var möjligt.
Alla som är emot elbilar säger ju att HVO är så rent och fint men vem kommer köra på det nu?
Alla som är emot elbilar säger ju att HVO är så rent och fint men vem kommer köra på det nu?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Reduktionsplikten ökar 1jan vilket innebär att ”vanlig” diesel innehåller mer av t.ex. HVOPontus skrev:Rent tekniskt är det väl rätt att skatta användandet av fossilbränsle men som ni säger blir det lite fel med skatt som drabbar gamla bilar och dess ägare.kan man inte bara höja bränsleskatten för nya bil? Hade ju varit fint om det var möjligt.
Tror inte det är många som tycker om all politik ett parti driver. Många gånger får man kompromissa helt enkelt för det som ligger en närmast om hjärtat.Fredrik j skrev:Man bör snegla på vilken politik missnöjespartier föreslår. Det är ju den man kommer få i knät när man låter bränslepriset stiga.
Jag tror det är många som bor ute på landet där boendet är billigt och där du har stort behov av bil då lokaltrafik eller cykel inte är något alternativ. Det är inte ute i småoreter på 10-15 hushåll du brukar se nya fina bilar utan ofta bilar som är minst 15 år gamla. Där slår dessa prishöjningar stort.Dinsdale skrev:Skilj på teknisk livslängd (hur länge maskineriet fungerar om man reparerar och underhåller det) och ekonomisk livslängd (hur länge det är värt pengarna att lappa och laga jämfört med att byta). Den tekniska livslängden är oftast betydligt längre än den ekonomiska. Om man har en bil som är värd 5000 kronor som kräver en reparation för 8000 kronor är det nog många som väljer att lägga 8000 på en annan bil istället för att laga den man har. Antagligen kan man köpa en annan bil för mindre än 8000 och sen gasa tills det rasar med den.current skrev:Precis, helt vansinnit urholka köpkraften hos människor som lever på marginalen. Dessutom blir inga fossilbilar snålare av att man höjer priset för drivmedlel. I detta fall tvärt om eftersom reduktionen gör att bilarna drar mer. Detta skapar bara onödig polarisering mellan fossil och elbilar. Som du skriver är det bättre reglera detta enbart i nybilsförsäljningen. Dom fossila bilarna kommer ändå leva hela sin tekniska livslängd oavsett om en liter kostar 10kr eller 30kr och miljön mår inte bättre av att folk betalar mer skatt, för det är vad det handlar om.chaffis75 skrev:Och S och MP slår som vanligt mot de med sämst pengar i samhället.
För de som kör kortare sträckor per år är det istället resten av kostnaderna (skatt, försäkring, parkering, reparationer och underhåll samt till slut också värdefall) som är det som kostar pengar. Då spelar bränslekostnaden mindre roll.
Vilka är egentligen de här som påstås både leva på marginalen men samtidigt är bilägare? Bilar har ändå en notorisk förmåga att vid sämsta möjliga tillfälle kräva en dyr reparation, det i sig kräver att man har en del luft i ekonomin tänker jag. Lever man på marginalen saknar man bufferten för att hantera bilägandet och då säljer man bilen (vilket sparar massor med pengar, kanske så pass mycket att man inte längre kan sägas leva på marginalen).
En ordentlig skatt på nya fossilbilar borde ju införts för länge sedan. Åtminstone efter det att det funnits fullgoda alternativ, typ för två tre år sedan.
Men hur får du bort de gamla bilarnas bränslet fortfarande ska vara billigt? Alternativet är stora skrotpremier, kanske balanserat av de höga inköpsskatterna från förra stycket? Skulle också kunna höja den årliga skatten på gamla bilar/fossilbilar så att de inte blir lönsamma att använda. Men om man vill vrida det så så kommer allt detta drabba ”fattiga” på något sätt.
Nu tror jag ju faktiskt att en rätt stor del av de här fattiga skulle kunna byta sin gamla Volvo mot en privatleasing av en billig elbil utan att det skulle haverera deras ekonomi. Jag tror de har kvar bilarna för att inte prioriterar ny bil och att de kan skruva.
Men hur får du bort de gamla bilarnas bränslet fortfarande ska vara billigt? Alternativet är stora skrotpremier, kanske balanserat av de höga inköpsskatterna från förra stycket? Skulle också kunna höja den årliga skatten på gamla bilar/fossilbilar så att de inte blir lönsamma att använda. Men om man vill vrida det så så kommer allt detta drabba ”fattiga” på något sätt.
Nu tror jag ju faktiskt att en rätt stor del av de här fattiga skulle kunna byta sin gamla Volvo mot en privatleasing av en billig elbil utan att det skulle haverera deras ekonomi. Jag tror de har kvar bilarna för att inte prioriterar ny bil och att de kan skruva.
Räknefelet man lätt gör är att när driftkostnaderna för en dieselbil stiger över smärtgränsen är ju inte lösningen att ta samma summa och köpa en elbil.
Då har man ju cementerat sina höga bilkostnader.
Sen finns det många som inte kan/vill sätta sig i skuld.
Har aldrig privatleasat men antar att man behöver klara nån slags kreditprövning.
Har aldrig privatleasat men antar att man behöver klara nån slags kreditprövning.
Precis. Jag har hört många säga att de dessutom håller liv i sin gamla bil eftersom den är lätt att laga. Det blir sällan några svindyra verkstadskostnader, helt enkelt eftersom man lagar bilen själv med delar som man köper billigt på skroten. Eller så har man kanske rentav en likadan "reservdelsbil" på gården. Miljövänligt? Nej, kanske inte. Men billigt.vigge50 skrev:Jag tror det är många som bor ute på landet där boendet är billigt och där du har stort behov av bil då lokaltrafik eller cykel inte är något alternativ. Det är inte ute i småoreter på 10-15 hushåll du brukar se nya fina bilar utan ofta bilar som är minst 15 år gamla. Där slår dessa prishöjningar stort.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda att man alltid lever precis på marginalen. Men på landet är bilen kanske inte riktigt samma statusymbol som på andra ställen. Man har en bil, oftast flera stycken, för att man annars inte kan ta sig nånstans. Men man lägger oftast inte en massa pengar på nya bilar. Man kanske bor utmed en grusväg, kör många många mil om dagen, man tvättar aldrig bilen, det är liksom ingen idé. Bilen är ett rent bruksföremål och fortskaffningsmedel. Att ha en 15 år gammal bil är då ett enkelt sätt att hålla ekonomin ihop.
Sen finns såklart sådana knäppskallar som mig, som köper en ny bil vart annat eller vart tredje år för att de tycker det är roligt med nya bilar. Men det är ganska ovanligt på landet. Jag är en extremt udda fågel i vårt lilla samhälle.
Varför inte byta kostnad för bränsle mot inköps kostnad för bilen? Låter ju som självklart för mig i alla fall. Kanske finns här nyckeln till att de är fattiga?Fredrik j skrev:Räknefelet man lätt gör är att när driftkostnaderna för en dieselbil stiger över smärtgränsen är ju inte lösningen att ta samma summa och köpa en elbil.
Om man ska ha bil som är det vettigt att låna pengar till den som avbetalas under bilens livslängd.
Du som tänker åt det här hållet, är intresserad av elbilar men ändå inte tagit klivet vilka ekonomiska incitament skulle du behöva ha?
Det är klart man behöver. Även för företagsleasing behöver man det. Det var en jäkla procedur innan min bank beviljande leasingen på min Ioniq 5. Har aldrig varit med om maken. Jösses vilka frågor de ställde. Det var faktiskt ganska obehagligt. De ville till och med veta var de 50k SEK kom ifrån som jag behövde sätta in i bolaget när det startades för över 5 år sedan. Helt galet.Fredrik j skrev:Sen finns det många som inte kan/vill sätta sig i skuld.
Jag undrar vad som hade hänt om jag hade velat ta ett privat billån eller privatleasa. Förmodligen hade de velat veta vad mina föräldrar har jobbat med, bara för att säkerställa att jag inte är en bedragare eller nåt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
Det är ju precis det jag menar. Att byta en hög kostnad för bränslet mot en hög kostnad för en bil innebär ju att man accepterar den nya kostnadsnivån som permanent. Har man små marginaler ligger det ju närmare att köra mindre bil vilket ju är en uttalad målsättning med dagens politik.
Jag skulle gissa att det största problemet nu är att de som köper begagnade bilar inte kan välja elbil pga av priserna samt att banken bryr sig ju också bara om inköpspriset och inte driftskostnaderna. Kanske skulle det vara bra om det var lättare att få lån när man väljer elbil?LarsL skrev:Varför inte byta kostnad för bränsle mot inköps kostnad för bilen? Låter ju som självklart för mig i alla fall. Kanske finns här nyckeln till att de är fattiga?Fredrik j skrev:Räknefelet man lätt gör är att när driftkostnaderna för en dieselbil stiger över smärtgränsen är ju inte lösningen att ta samma summa och köpa en elbil.
Om man ska ha bil som är det vettigt att låna pengar till den som avbetalas under bilens livslängd.
Du som tänker åt det här hållet, är intresserad av elbilar men ändå inte tagit klivet vilka ekonomiska incitament skulle du behöva ha?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Fast ska du ha problem fri bil som du inte lagar själv så är det nog tusan billigast med ny bil. Jädrans vad pengar man kan lägga på en halvgammal bil i reparationer, kolla bara på min Model S, den har snart reparerats för mer än vad jag betalat för Model 3 i månaden… ja inte långt ifrån i alla fall. Nä, ny bil som byts efter 3-5 år tror jag blir billigast.mati skrev:Sen finns såklart sådana knäppskallar som mig, som köper en ny bil vart annat eller vart tredje år för att de tycker det är roligt med nya bilar. Men det är ganska ovanligt på landet. Jag är en extremt udda fågel i vårt lilla samhälle.
Självklart. Det spelar ju ingen roll om du lånar till ett hus eller lägenhet, eller en enkel sak som att ta ett abonnemang från en mobiltelefonoperatör (fast du köper telefonen kontant). Jag har full förståelse för att banker vill göra en ordentlig kreditprövning. Är bara oseriösa långivare som vill ge lån till folk som inte borde ha lånet/krediten till att börja med.Fredrik j skrev:Sen finns det många som inte kan/vill sätta sig i skuld.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Samhället har förändrats mycket på 20år. Nu konsumerar man i större utsträckning sina framtida inkomster.martinot skrev:Självklart. Det spelar ju ingen roll om du lånar till ett hus eller lägenhet, eller en enkel sak som att ta ett abonnemang från en mobiltelefonoperatör (fast du köper telefonen kontant). Jag har full förståelse för att banker vill göra en ordentlig kreditprövning. Är bara oseriösa långivare som vill ge lån till folk som inte borde ha lånet/krediten till att börja med.Fredrik j skrev:Sen finns det många som inte kan/vill sätta sig i skuld.
-
- elbilist
En ny bil blir ALDRIG billigaste alternativet.LarsL skrev:Fast ska du ha problem fri bil som du inte lagar själv så är det nog tusan billigast med ny bil. Jädrans vad pengar man kan lägga på en halvgammal bil i reparationer, kolla bara på min Model S, den har snart reparerats för mer än vad jag betalat för Model 3 i månaden… ja inte långt ifrån i alla fall. Nä, ny bil som byts efter 3-5 år tror jag blir billigast.mati skrev:Sen finns såklart sådana knäppskallar som mig, som köper en ny bil vart annat eller vart tredje år för att de tycker det är roligt med nya bilar. Men det är ganska ovanligt på landet. Jag är en extremt udda fågel i vårt lilla samhälle.
Speciellt inte en ny elbil för 600 till en bit över miljonen.
Men totalkalkylen behöver inte tvunget bli så mycket dyrare än en begagnad häck om man kan ladda billigt.
Och att jämföra en gammal MS som dyr med de bilarna som normalt rullar ute på ”landet” är inte ens i närheten relevant.
Jag tycker att du har grundläggande fel är. Vi kan ju inte spara ihop till hus och bilar eller hur? Hur skulle det samhället se ut som tänker så? Då skulle jag först nu kunna köpt mig en egen gård och kanske en bil och sedan börjat skaffa familj… inte ett samhälle jag vill leva i.Fredrik j skrev:Samhället har förändrats mycket på 20år. Nu konsumerar man i större utsträckning sina framtida inkomster.
Betalar man av saker i den takt som de förbrukas så är det helt okej. Jag har ju innan jag köpte nya bilar/elbilar alltid lånat kapital av mig själv för köpet och sedan betalat tillbaka i den takt som jag har förbrukat produkten, ingen stor skillnad emot ett billån.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag tror en ny elbil på privatleasing 2000-3000kr per månad blir billigare vs en äldre fossilbil.R_Edvinsson skrev:En ny bil blir ALDRIG billigaste alternativet.LarsL skrev:Fast ska du ha problem fri bil som du inte lagar själv så är det nog tusan billigast med ny bil. Jädrans vad pengar man kan lägga på en halvgammal bil i reparationer, kolla bara på min Model S, den har snart reparerats för mer än vad jag betalat för Model 3 i månaden… ja inte långt ifrån i alla fall. Nä, ny bil som byts efter 3-5 år tror jag blir billigast.mati skrev:Sen finns såklart sådana knäppskallar som mig, som köper en ny bil vart annat eller vart tredje år för att de tycker det är roligt med nya bilar. Men det är ganska ovanligt på landet. Jag är en extremt udda fågel i vårt lilla samhälle.
Men totalkalkylen behöver inte tvunget bli så mycket dyrare än en begagnad häck om man kan ladda billigt.
Och att jämföra en gammal MS som dyr med de bilarna som normalt rullar ute på ”landet” är inte ens i närheten relevant.
Dessutom krävs ingen kontantinsats alls.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Men vad blir totalkostnaden för den elbilen? Har ju hört många skräckhistorier av personer som trott det gjort ett kap med privatleasing men sen när de ska lämna in den så blir det fruktansvärt dyrt då bolagen satt i system att ta hiskeligt betalt för minsta lilla skada.Tellus skrev:Jag tror en ny elbil på privatleasing 2000-3000kr per månad blir billigare vs en äldre fossilbil.R_Edvinsson skrev:En ny bil blir ALDRIG billigaste alternativet.LarsL skrev:Fast ska du ha problem fri bil som du inte lagar själv så är det nog tusan billigast med ny bil. Jädrans vad pengar man kan lägga på en halvgammal bil i reparationer, kolla bara på min Model S, den har snart reparerats för mer än vad jag betalat för Model 3 i månaden… ja inte långt ifrån i alla fall. Nä, ny bil som byts efter 3-5 år tror jag blir billigast.mati skrev:Sen finns såklart sådana knäppskallar som mig, som köper en ny bil vart annat eller vart tredje år för att de tycker det är roligt med nya bilar. Men det är ganska ovanligt på landet. Jag är en extremt udda fågel i vårt lilla samhälle.
Dessutom krävs ingen kontantinsats alls.