Den samlade tråden om Teslas oförmåga att komminucera
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Den samlade tråden om Teslas oförmåga att komminucera
Det spårar ofta ur i andra trådar. Den här kan vara bra att ha för att kunna fortsätta diskussionerna.
Anledningen "den här gången" var självstängande laddluckan.
Vid lanseringen nämns det skriftligt i Teslas officiella kommunikationskanal, där det står/stod att alla D-modeller får en självstängande laddlucka.
I efterhand (för några månader sedan, nästan/över ett år sen den ursprungliga texten publicerades) så har Tesla i tysthet redigerat texten på svenska sidan. Man har dock låtit ursprungsdatumet 10 oktober 2014 stå kvar.
http://web.archive.org/web/*/https://ww ... -autopilot
Vid lanseringen nämns det skriftligt i Teslas officiella kommunikationskanal, där det står/stod att alla D-modeller får en självstängande laddlucka.
I efterhand (för några månader sedan, nästan/över ett år sen den ursprungliga texten publicerades) så har Tesla i tysthet redigerat texten på svenska sidan. Man har dock låtit ursprungsdatumet 10 oktober 2014 stå kvar.
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Den samlade tråden om Teslas oförmåga att komminucera
Kanske vi ska slå oss ihop med norrmännen övriga större klubbar och kräva en efterhandsmontering? Är det lovat så är det! Med tillräckligt tryck från Europa så ksnske det går...
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Jag har personligen inga problem med att stänga luckan själv! Känns som ett ickeproblem! Förstår att många blir upprörda då Tesla gått ut med att D modellerna skulle ha detta!
Men, handen på hjärtat, hur många hade avstått från att beställa bilen om de i förhand visste att laddluckan var tvungen att stängas manuellt?
Men, handen på hjärtat, hur många hade avstått från att beställa bilen om de i förhand visste att laddluckan var tvungen att stängas manuellt?
- 100procent
- Teslaägare
Visst är det kanske en onödig funktion för många, men om den nu finns på en likadan bil i USA så borde det finnas i Sverige. Men hela den funktionen är så onödig tycker jag, när man väl drar bort kabeln så borde man kunna ge den en push med fingret för o stänga. Men är man så lat så kanske man ska pusha på att Tesla ska komma med denna lösning inom snar tid:Alx skrev:Jag har personligen inga problem med att stänga luckan själv! Känns som ett ickeproblem! Förstår att många blir upprörda då Tesla gått ut med att D modellerna skulle ha detta!

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag har tänkt lite (sånt brukar det hända ibland, men då sätter jag mig ner och väntar tills det går över) och tror att dåliga kommunikationen beror på centralstyrning och mänsklig natur.
När hela företagets främsta informationskanal är VD-ns Twitter konto och man har varit nyanställd i några månader är det liksom inte bara å skicka ut en spontanmejl till typ alla svenska ägare där man förklarar saker.
Man bara översätter central information - som skrevs av amerikanare som knappt känner till det finns andra länder också. Och som själva knappt vågar säga nåt, tänk om de säger annat än VD-ns tweets.
Jag älskar Elons tweets men det är dags att skaffa en riktig informationsavdelning.
När hela företagets främsta informationskanal är VD-ns Twitter konto och man har varit nyanställd i några månader är det liksom inte bara å skicka ut en spontanmejl till typ alla svenska ägare där man förklarar saker.
Man bara översätter central information - som skrevs av amerikanare som knappt känner till det finns andra länder också. Och som själva knappt vågar säga nåt, tänk om de säger annat än VD-ns tweets.
Jag älskar Elons tweets men det är dags att skaffa en riktig informationsavdelning.
+1TiborBlomhall skrev:Jag älskar Elons tweets men det är dags att skaffa en riktig informationsavdelning.
Om jag bara går efter mina fördomar om hur amerikanska företag funkar så tror jag det ligger mycket i föregående inlägg.
Tesla styrs av en stark visionär ledare. Positiva sidan är att det blir ett oerhört drag.
En del av baksidan kan bli att struktur och processer blir lidande.
Dom borde kunna skärpa till det här. Det känns så onödigt när uppenbart felaktig information går ut även om det i det stora hela är småsaker.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
När det nu gäller en tråd om dålig kommunikation så tycker jag inte att man ska börja med att ha fel information i trådstarten.dstr skrev:Det spårar ofta ur i andra trådar. Den här kan vara bra att ha för att kunna fortsätta diskussionerna.
Vid lanseringen kom en press-release där det står/stod att alla D-modeller får en självstängande laddlucka.
I efterhand (för några månader sedan, nästan/över ett år sen den ursprungliga pressreleasen) så har Tesla i tysthet redigerat texten på svenska sidan. Man har dock låtit ursprungsdatumet 10 oktober 2014 stå kvar.
Nu var det ju ingen pressrelease som Tesla släppte där informationen stod utan en bloggpost för den 10 oktober 2014. Bloggposter hittar du under www.teslamotors.com/blog som du ser i länkadressen. Pressreleaserna hittar du under http://ir.teslamotors.com/releases.cfm och där går inget att finna om självstängande lucka.
Informationen i bloggposten är numera uppdaterad och korrigerad för att gälla de svenska bilarna. Att den första bloggposten främst gällde de amerikanska bilarna går att ana genom att bilarna inte skulle börja levereras förrän i februari vad gäller den amerikanska marknaden och månader senare vad gäller Europa och Asien men även att det är mph istället för km/h som det står om.
Visst kan man tycka att det är dåligt att informationen för de andra marknaderna inte fick anpassad information när väl bilarna släpptes på dessa marknader. Tesla Motors är dock ett amerikanskt företag som ännu inte har så stora huvudkontor utanför USA. Informationen blir därför vinklad mot den amerikanska marknaden men själv anser jag det bättre att få denna information än ingen alls vilket antagligen skulle vara alternativet hos t.ex. Audi eller BMW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är också märkligt hur lite kunskap de har på SC och i butikerna. Jag flera gånger fått svaret att det finns inte på någon Tesla, detta trots att det på sidan 125 i amerikanska manualen klart och tydligt står att om man har den motoriserade laddluckan så stänger den sig själv när man tar bort laddkabeln.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Det har du rätt i. Jag har ändrat ordet pressrelease. Det du hänvisar till är dock IR-sajten. Den har inget med konsumenterna att göra.Svenssons skrev:När det nu gäller en tråd om dålig kommunikation så tycker jag inte att man ska börja med att ha fel information i trådstarten.
Nu var det ju ingen pressrelease som Tesla släppte där informationen stod utan en bloggpost för den 10 oktober 2014. Bloggposter hittar du under http://www.teslamotors.com/blog som du ser i länkadressen. Pressreleaserna hittar du under http://ir.teslamotors.com/releases.cfm och där går inget att finna om självstängande lucka.
Bilen lanserades globalt i oktober 2014. Det var bla då jag beställde min, i deras showroom i Täby. Jänkarna började få sina bilar under December. Europeiska leveranserna av P85D skulle börja i februari, men det blev mars. Att ändra förutsättningarna efter september 2015, långt efter leverans, är inte ok. Det senaste officiella jag hört från Tesla var att eu-bilarna hade hårdvaran men väntade på mjukvaruuppdatering!Svenssons skrev:Informationen i bloggposten är numera uppdaterad och korrigerad för att gälla de svenska bilarna. Att den första bloggposten främst gällde de amerikanska bilarna går att ana genom att bilarna inte skulle börja levereras förrän i februari vad gäller den amerikanska marknaden och månader senare vad gäller Europa och Asien men även att det är mph istället för km/h som det står om.
Visst kan man tycka att det är dåligt att informationen för de andra marknaderna inte fick anpassad information när väl bilarna släpptes på dessa marknader. Tesla Motors är dock ett amerikanskt företag som ännu inte har så stora huvudkontor utanför USA. Informationen blir därför vinklad mot den amerikanska marknaden men själv anser jag det bättre att få denna information än ingen alls vilket antagligen skulle vara alternativet hos t.ex. Audi eller BMW.
Sen har vi allt annat som visades/sades i början av oktober, främst kring autopiloten. Bilen visades vid lanseringen med laneassist och skyltavläsning som styrde den adaptiva farthållaren. Samtliga autopilotfunktioner, som tex "summon the car" skulle dröja månader.
Med facit i handen så har dom ännu inte lyckats leverera ens det som visades i oktober 2014, än mindre alla funktioner som "bara" var månader bort.
Ja, översättningarna har sett ut som något automat-översatt. Jag har dock testat på 2-3, bla Spotify-mailet - och Google translate gör det mycket bättre.TiborBlomhall skrev:Man bara översätter central information...
Använder dom något annat uselt verktyg eller är det en stackars praktikant?
Och när vi ändå kommer in på Spotify.
Det här mailet kom måndagen 21a december:
...och efter det total tystnad. Måndagarna går... dom kunde väl bara mailat ut en rättelse "oj, det blev fel. Till Påsk kanske..." men i vanlig ordning så är det helt tyst.Välkomna Spotify till din Model S
Med dagens trådlösa programvaruuppdatering, kan du njuta av en kontinuerlig strömmad musikupplevelse med Spotify i din Model S.
Det helt integrerade Spotify-systemet kommer att leverera en perfekt musikupplevelse för alla resor med på-begäran-tillgång till Spotifys katalog med över 30 miljoner låtar. Du kan också komma åt ditt Spotify-musikbibliotek, spara låtar och album, samt följa artister, spellistor och radiostationer.
Välj helt enkelt Spotify från menyn i din mediaspelare för att börja lyssna på Spotify. Du kan också använda ett befintligt Spotify premiumkonto för att lyssna på dina spellistor och radiostationer. Logga bara in på ditt Spotify-konto via Inställningar > Appar > Mediaspelare > Spotify.
... och vad säger Spotify, ett svenskt företag med enorm marknadsföringsbudget och vältrimmad IR enhet?dstr skrev:Och när vi ändå kommer in på Spotify.
...och efter det total tystnad. Måndagarna går... dom kunde väl bara mailat ut en rättelse "oj, det blev fel. Till Påsk kanske..." men i vanlig ordning så är det helt tyst.Välkomna Spotify till din Model S
Med dagens trådlösa programvaruuppdatering, kan du njuta av en kontinuerlig strömmad musikupplevelse med Spotify i din Model S.
Det helt integrerade Spotify-systemet kommer att leverera en perfekt musikupplevelse för alla resor med på-begäran-tillgång till Spotifys katalog med över 30 miljoner låtar. Du kan också komma åt ditt Spotify-musikbibliotek, spara låtar och album, samt följa artister, spellistor och radiostationer.
Välj helt enkelt Spotify från menyn i din mediaspelare för att börja lyssna på Spotify. Du kan också använda ett befintligt Spotify premiumkonto för att lyssna på dina spellistor och radiostationer. Logga bara in på ditt Spotify-konto via Inställningar > Appar > Mediaspelare > Spotify.
Kan det vara så att de inte har levererat utlovad mjukvara i tid till Tesla?
Installerat 13,2 kWp solceller
Troligen någon Svensk med den normala övertron att de kan flytande engelska, vilket den stora majoriteten absolut inte kan.dstr skrev:Ja, översättningarna har sett ut som något automat-översatt. Jag har dock testat på 2-3, bla Spotify-mailet - och Google translate gör det mycket bättre.TiborBlomhall skrev:Man bara översätter central information...
Använder dom något annat uselt verktyg eller är det en stackars praktikant?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Snubben på Spotify som skulle leverera appen till Tesla är nog på semester, åter 7:e Januari... 
De i USA trodde inte så långa semestrar är möjliga så de skickade ut mejlet i tron att han skulle kommit till jobbet annandag jul.

De i USA trodde inte så långa semestrar är möjliga så de skickade ut mejlet i tron att han skulle kommit till jobbet annandag jul.

+1TiborBlomhall skrev:Snubben på Spotify som skulle leverera appen till Tesla är nog på semester, åter 7:e Januari...

Installerat 13,2 kWp solceller
Nu e han där ifarten och lovar igen 

-
- Kalla på bilen från andra sidan landet
Vad är vitsen med att bilen kör ut från garaget om jag inte är där? Eller menar han att den kör från NY till LA för att hämta migKalle skrev:Nu e han där ifarten och lovar igen

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det är precis vad han menar! Jösses, nu sliter ingenjörerna håret igenHelectriC skrev:Vad är vitsen med att bilen kör ut från garaget om jag inte är där? Eller menar han att den kör från NY till LA för att hämta migKalle skrev:Nu e han där ifarten och lovar igen

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Men bara om du äger en privat remsa mark hela vägen mellan Los Angeles och New York?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Så om två år har alla superchargers fått robotarmar - och vi i Europa självstängande laddluckan!
...eller inte.
...eller inte.
Nej tydligen tror han att de kommer va lagligt på publika vägar redan då.bylund skrev:Men bara om du äger en privat remsa mark hela vägen mellan Los Angeles och New York?
(Sumonfunktionen funkar nu på oficiella vägar, kravet är bara att du ser bilen, och inte är mer en ca 10 m bort.)
Tesla kör värkligen stenhårt på de gamla ordspråket:
It's easyer to ask for forgivness then permission.
Ut o kör bara, va säger ni, får man inte göra så? Förlåt...
It's easyer to ask for forgivness then permission.
Ut o kör bara, va säger ni, får man inte göra så? Förlåt...
Du och din självstängande ladddluckadstr skrev:Så om två år har alla superchargers fått robotarmar - och vi i Europa självstängande laddluckan!
...eller inte.

Luckan verkar dom helt glömt bort. Jag var inne på SC för flera månader sedan och då skulle dom kontakta mig när dom visste mer. Hur lång tid tar det att ringa upp rätt person och fråga? Jag åker förbi SC idag. Hoppas ni (Tesla) läser detta och har ett svar när jag kommer i eftermiddag.Alx skrev:Du och din självstängande ladddluckadstr skrev:Så om två år har alla superchargers fått robotarmar - och vi i Europa självstängande laddluckan!
...eller inte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
När kommer klara gränser då? Vore ju suveränt om man är i Thailand och missar flyget, bara kalla på bilen och be polaren slänga in lite rena kläder i bilenKalle skrev:Nu e han där ifarten och lovar igen

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit