Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:

Håller med om att det bör vara en knapp så att man kan aktivera/avaktivera när man vill. Detsamma gäller för alla bilar. Att den ska förvärma endast beroende på navigering är sådär. Varför inte båda?
Riktigt. Detta saknas även hos Tesla, och jag hade gärna sett att det förutom automatiken även fanns en möjlighet för manuell av/på gällande batteritemperering i alla elbilar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Tyckte dock det fungerade bra med endast bilens navigering senast. Så smidigt med guidning i HUD. (Jag kör standard HUD och ej augmented)
Varför kör du inte med augmented? Jag tycker det är superhäftigt med pilar som dyker upp mitt i vägkorsningar osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida

Inlägg av Aida »

Tror ni inte att bilen hängde sig och inte gick att köra från parkeringen vid Elgiganten. Det gick inte att lägga i växel… Men jag hade läst om den buggen här (ett stort tack till alla som bidrar med sån här livsnödvändig kunskap) och kunde googla fram hur jag skulle göra. Helt sjukt egentligen. Är verkligen en IT-bil. Jag hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse. Bilhandlaren varnade mig för den och sa att den inträffade om man öppnar laddluckan med appen vilket jag gjorde igårkväll eftersom jag inte hade bilnyckeln på mig. Men det konstiga är att det gick utmärkt att köra till köpcentret. Det var sen när jag skulle köra hem som den slog till…

Lösningen tåls att postas igen.
433FCF04-1560-4535-81C7-116C5B9F74A5.png
Aida

Inlägg av Aida »

En fråga till som ni gärna får besvara. Hur avbryter/avslutar jag laddning? Såväl DC som AC. Om jag behöver iväg el så. Det finns ju ingen knapp på kabeln. Inte heller på Easee-laddaren (eller?) och inte på bilen vid laddluckan… Finns det inne på instrumentpanelen? Eller måste jag ta upp den förbaskade appen som kanske orsakar buggen? Vad händer då om mobilen inte har täckning där jag laddar? Eller om jag inte vill ha med mig mobilen? Eller om den laddat ur?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Aida skrev:
En fråga till som ni gärna får besvara. Hur avbryter/avslutar jag laddning? Såväl DC som AC. Om jag behöver iväg el så. Det finns ju ingen knapp på kabeln. Inte heller på Easee-laddaren (eller?) och inte på bilen vid laddluckan… Finns det inne på instrumentpanelen? Eller måste jag ta upp den förbaskade appen som kanske orsakar buggen? Vad händer då om mobilen inte har täckning där jag laddar? Eller om jag inte vill ha med mig mobilen? Eller om den laddat ur?
Tryck på lås-upp-knappen på fjärrnyckeln.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Ibland behövs det med att trycka två gånger, en första gång till dörrarna och sedan för att stoppa laddningen.

Hjälpte det Aida med det du postade för att låsa upp dator-problemet? Jag vet att det kan vara appen dock tyvärr inte enbart det som orsaker problemet. Jag har haft det två gånger utan att använda appen (tror jag använde att trycka på laddlyckan) , då var det nästa start efter snabbladdning.
Jag öppnar och stänger nu med nyckeln eller röstinstruktion (på engelska).
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Tyckte dock det fungerade bra med endast bilens navigering senast. Så smidigt med guidning i HUD. (Jag kör standard HUD och ej augmented)
Varför kör du inte med augmented? Jag tycker det är superhäftigt med pilar som dyker upp mitt i vägkorsningar osv.
Tycker standard är mycket tydligare och flashigare. Gillar att man ser bilarna runt sig och det är lite tydligare när den ser linjer/tar över styrningen. :)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Lofet2
elbilist

Inlägg av Lofet2 »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Tycker standard är mycket tydligare och flashigare. Gillar att man ser bilarna runt sig och det är lite tydligare när den ser linjer/tar över styrningen. :)
Jag har inte testat standard än men det låter som att det är tydligare när HDA funkar eller kopplar ur? Något jag tycker är otydligt vid augmented,
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Lofet2 skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Jag har inte testat standard än men det låter som att det är tydligare när HDA funkar eller kopplar ur? Något jag tycker är otydligt vid augmented,
Japp! ”Ratten” är grön när den styr och blinkar när den avaktiveras. På standard/normal är ratten i mitten och tydligare istället för nere i hörnet. Mycket bättre tycker jag!

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Coolt. Har jag inte ens sett. Måste testas. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Visa/berätta gärna hur du drog kabelgenomföringen. Det ser jäkligt bra ut Mati, bra jobbat! En kul sak jag märkt med att sätta rampen lågt är att djur som går upp på vägen kastar enorma skuggor som syns bättre än djuret. Räckvidden på ljuset blir förstås kortare än om rampen sitter högt men det viktigaste är ju att man får bra ljus nära bilen.
Lite fler bilder:
IMG_20211230_143823.jpg
IMG_20211230_143808.jpg
Aida

Inlägg av Aida »

Tack för hjälpen med att avbryta laddningen. Det ska jag testa. Jag ändrade även läget till att alltid låsa fast kabeln men lossas när bilen låses upp ist för som det var inställt lossas när laddningen är klar.

Sjukt att man bara kan ställa in att skärmen får svart tema efter tid och inte att det är kopplat till skymningsreläet som lyktorna är. Jag menar nu vill jag att det blir svart kl 16 men i maj kanske först kl 22… Ska jag behöva in o ändra de klockslagrn hela tiden!?

Nu när jag sitter här i bilen i viloläget och väntar på att uppdateringen ska bli klar så såg jag HUD framåt med släckta framlysen. Shit det är en stor ljus fyrkant som man knappt ser igenom mitt på rutan - det är HUD-skörmens spegelbild. Det som Telsabjörn pratade om i EV6. Jag hoppas nu fan att det inte stör när man kör på natten så att det också blir ett störnoment!

Idag körde jag in till Malmö och tillbaka till Lund med en hel del körning inne i städerna: 20,1 kwh/100 km. Sen när jag körde hem från snabbköpet endast i stan: 13,9 kwh/100 km. Nu börjar det likna nåt!!!

Tyvärr har bilen hängt sig igen men det löstes genom att stänga av och sätta på den igen. Behövde inte ens lämna bilen. Men sjukt bekymmersamt om detta ska hända dagligen…
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fattar inte heller varför skärmen inte blir mörk utifrån skymningsrelät. Det hade min V50 -07. Hur svårt kan det vara?
Jag uppfattar inte att HUD:en stör när det är mörkt. Och jag ser faktiskt extremt dåligt i mörker och vill ha det så mörkt som möjligt i bilen. Man kan sänka ljusstyrkan på HUD:en om det är för ljust.
Aida

Inlägg av Aida »

Uppdateringen funkade! Nu har bilen 211214 versionen. Blev helt annan look på Inställningar där man ser bilen snett uppifrån med textrutor istället för som innan en vanlig meny med text. Annars så har jag inte märkt någon skillnad. Jag tycker att automatiska helljuset funkar rätt bra. Lite seg att slå på efter möten. Men Mati jag kan ha fel men upplevde att parkeringsljuset förblev påslaget när jag lämnade ljusspaken i läge On nu när jag låste bilen. Hmmm så var det inte igår. Kan väl inte ha med uppdateringen att göra? El ytterligare en bugg? Så efter fem minuter fick jag gå tillbaka till bilen och ändra ljusreglaget till Auto och då slog det av.

Varför ska man behöva ställa in Next Departure för att kunna ställa in Scheduled charging?? Jag vill bara lätt ställa in att bilen ska ladda mellan 01 och 07. Vad har det att göra med när jag ska köra? Vad har det för betydelse med när next departure är - om man slår av förvärmning av kupén. Värmer den batteriet till dess?

Btw med skånsk smutsig vinter med regn och lite slask så hålls bakrutan rätt ren om man har på värmetrådarna i den! Kan tom göra den ren så man får sikt bakåt igen. Tips! Sen slår den av efter 20 min och mår nog inte bra av att hela tiden vara påslagen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Min bil står parkerad med ljusknappen i manuellt läge och ljuset är inte tänt.
Var nånstans ser man bilen snett uppifrån i inställningarna? Jag har uppdaterat förra veckan, jag ser inte att nånting har blivit annorlunda nånstans. Allt ser likadant ut.

Jag har förresten behandlat bakrutan med rain-off idag. Inte testat att köra. Men idén är att regn och skvätt inte ska fastna lika lätt.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Aida skrev:
Nu när jag sitter här i bilen i viloläget och väntar på att uppdateringen ska bli klar så såg jag HUD framåt med släckta framlysen. Shit det är en stor ljus fyrkant som man knappt ser igenom mitt på rutan - det är HUD-skörmens spegelbild. Det som Telsabjörn pratade om i EV6. Jag hoppas nu fan att det inte stör när man kör på natten så att det också blir ett störnoment!
När jag körde hem igår kväll såg jag det ganska tydligt i vissa sammanhang. Men jag tyckte inte att det störde mig direkt. Noterade det men hade glömt det efter en stund.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Var nånstans ser man bilen snett uppifrån i inställningarna? Jag har uppdaterat förra veckan, jag ser inte att nånting har blivit annorlunda nånstans. Allt ser likadant ut.
I menyn där man ställer in alla automatiska funktioner.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Okej. Jag har nog en äldre mjukvara. Jag kan inte ladda ner nån nyare än november-versionen.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Okej. Jag har nog en äldre mjukvara. Jag kan inte ladda ner nån nyare än november-versionen.
Det står november i programvaran på datorn, men när man installerar det i bilen är det 211214. Om du nyss installerade så bör du ju ha den? Du kan se version i inställningar i bilen.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Det står november i programvaran på datorn, men när man installerar det i bilen är det 211214. Om du nyss installerade så bör du ju ha den? Du kan se version i inställningar i bilen.
Ska kolla i morgon vad jag har fått för nånting. Jag har laddat ner senaste version enligt uppdaterings-programmet på datorn. Frågan är om bilen har installerat den ordentligt.
Edit, i appen står i alla fall 211214.
Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

Läste på ett forum att det blir leveransbekymmer för Ioniq 5 i några månader på grund av att bromsleverantören har gått i konkurs.

Bankruptcy of parts supplier hits automakers-Chosun Ilbo: Daily news from South Korea.

Bankruptcy can lead to chain reactions that complicate production and damage other component manufacturers. Hyundai Metal supplied brake calipers for Hyundai’s Ioniq 5, Genesis G80, Kia’s EV6, GM Korea’s Spark subcompact and Damas small vans. A total of 100,000 cars rely on modern metal parts.

“Brake calipers are usually sourced from one company, so it takes a couple of months to find another,” said Moonsung, head of the Alliance at GM Parts Supplier.

https://www.google.com/amp/s/worldakkam ... 51129/amp/
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

mati skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Ska kolla i morgon vad jag har fått för nånting. Jag har laddat ner senaste version enligt uppdaterings-programmet på datorn. Frågan är om bilen har installerat den ordentligt.
Edit, i appen står i alla fall 211214.
var i appen hittar man det?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
var i appen hittar man det?
I menyn längst till höger [...] Sedan skrollar du ända ner. Där finns en punkt som heter Version.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Aida skrev:
En fråga om hemmaladdning när jag ändå är inne i tråden.

Inatt var det lågt pris kl 02-06 varför jag satte schemat till de timmarna. Den hann ladda exakt 40-70 % på de fyra timmarna = 21,69 kwh (0,3x72,3).

Men Tibber påstår att den laddade 25,4 kwh. Det är fan rätt mkt förluster… (3,71 kwh upp i rök - är ju ~15 %). Det är ju inte snabbladdning vi pratar om… Är detta normalt? Eller räknar jag fel? Räknar Tibber fel? Behöver bilen värma batteriet under tiden. Lite skumt är att så fort jag laddar så öppnas ventilationsluckorna i fronten - även i denna 0 gradiga kyla.

Jag har ställt ned Easee till 12 Ampere (har 20 A som max). Jag vågar inte riktigt till fullo lita på Pulse nu när värmepannan och luftvärmepumpen går om nätterna. Kanske skulle höja till 16 A??

25,4 kwh / 4 h = 6,35 kw / h.
Laddade inatt på laddboxen hemma (inställd till Max 14A, har 16A huvudsäkring) från 34%-100%. Tog 49,4 från laddboxen och borde laddat 0.66x72,6=47,9. Förlust på 3%, så håller med dig att 15% verkar mycket. Visserligen var det nu mildare väder på 6 grader.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Aida skrev:
En fråga om hemmaladdning när jag ändå är inne i tråden.

Inatt var det lågt pris kl 02-06 varför jag satte schemat till de timmarna. Den hann ladda exakt 40-70 % på de fyra timmarna = 21,69 kwh (0,3x72,3).

Men Tibber påstår att den laddade 25,4 kwh. Det är fan rätt mkt förluster… (3,71 kwh upp i rök - är ju ~15 %). Det är ju inte snabbladdning vi pratar om… Är detta normalt? Eller räknar jag fel? Räknar Tibber fel? Behöver bilen värma batteriet under tiden. Lite skumt är att så fort jag laddar så öppnas ventilationsluckorna i fronten - även i denna 0 gradiga kyla.

Jag har ställt ned Easee till 12 Ampere (har 20 A som max). Jag vågar inte riktigt till fullo lita på Pulse nu när värmepannan och luftvärmepumpen går om nätterna. Kanske skulle höja till 16 A??

25,4 kwh / 4 h = 6,35 kw / h.
Inatt, 6 grader.
Laddat 34-100% ≈ 0,66x72,6= 47,9 kWh
Easee: 49,4 (6 timmar) kWh
Laddförlust 3%

Håller med dig Aida att 15% är högt.
Ska kolla hur det är när det blir minusgrader igen.
Skriv svar