Det är bara på de äldre V2 stationerna man delar effekt med grannen. Nyare V3 har inte den lösningen. Jag har bara en gång (Køge i somras) drabbats av sänkt effekt och det var bara några få minuter, vilket inte spelade någon praktisk roll.Esterox skrev:Remuz skrev:9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
Börjar bli hyfsat less på folk och laddning nu.
Är det såhär på alla SUC eller varför blir det så ? Om det är så på alla SUC är det inte rätt värdelöst gjort ?
Har aldrig varit med om det på IONITY.
Laddköer på SuC Julen 2021
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
Ionity delar också effekten mellan stolpar.
Är det såhär på alla SUC eller varför blir det så ? Om det är så på alla SUC är det inte rätt värdelöst gjort ?
Vad har du fått det ifrån? Eller hittade du på det alldeles själv?Peter Andersson skrev:Ionity delar också effekten mellan stolpar.

https://support.ionity.eu/en/how-fast-c ... ns-deliver
The car determines the speed at which it can be charged at all times. IONITY chargers support up to 350 kW. This power is not being shared, therefore all chargers can provide 350 kW simultaneously.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det har alltid varit så på Superchargers fram till V3 då delar hela stationen på effekten istället, alla stationer har ju en ansluten Max effekt så klart. Det är i grunden en smart lösning där det skapas flera uttag till samma laddare så att de utnyttjas bättre. Innan de ändrade så att bägge bilarna i ett par alltid delade lika så fick den som var först så mycket den behövde och tvåan fick resten. Det är ju ganska smart eftersom tvåan då kan välja en annan laddare eller bara vänta tills ettans laddnings hastighet sjönk, det går ju rätt fort. Ännu smartare hade ju varit om alla laddare kunde ha kopplats till alla uttag så att effekten hamnar där den behövs som Kempower gör.Esterox skrev:Remuz skrev:9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
Jag tycker man gjorde ett stort misstag när man tog bort att bil 1 som kom till platsen fick prio.. Visst man måste ju inte ge 0 i effekt på bil 2 men säg man får 30 kw eller mer såklart om bil 1 inte behöver de..Niklas Z skrev:Det är bara på de äldre V2 stationerna man delar effekt med grannen. Nyare V3 har inte den lösningen. Jag har bara en gång (Køge i somras) drabbats av sänkt effekt och det var bara några få minuter, vilket inte spelade någon praktisk roll.Esterox skrev:Remuz skrev:9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
Varför ändrades detta, jag tror de flesta lärde sig att inte ta andra stolpen i ett par om de paret redan har en bil laddnde. Då blir dessutom de som vet inte drabbade.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag instämmer helt, den gamla modellen var enkel, rättvis, och självreglerande, den nya modellen leder till irritation och dålig stämning på SuC.chaffis75 skrev:Jag tycker man gjorde ett stort misstag när man tog bort att bil 1 som kom till platsen fick prio.. Visst man måste ju inte ge 0 i effekt på bil 2 men säg man får 30 kw eller mer såklart om bil 1 inte behöver de..
Varför ändrades detta, jag tror de flesta lärde sig att inte ta andra stolpen i ett par om de paret redan har en bil laddnde. Då blir dessutom de som vet inte drabbade.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
Hur illa har det sett ut för andra nätverk då? Har kikat lite och då har det iaf varit fullt på de flesta stationer. Tänker mer om det ens hade funkat att köra till fjällen i en annan elbil än Tesla över jul eller nyår utan att laddningen hade tagit över en timme.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag tycker också det är vettigare att prioritera bil 1. Förstår inte heller varför ändringen gjordes.chaffis75 skrev:Jag tycker man gjorde ett stort misstag när man tog bort att bil 1 som kom till platsen fick prio.. Visst man måste ju inte ge 0 i effekt på bil 2 men säg man får 30 kw eller mer såklart om bil 1 inte behöver de..Niklas Z skrev:Det är bara på de äldre V2 stationerna man delar effekt med grannen. Nyare V3 har inte den lösningen. Jag har bara en gång (Køge i somras) drabbats av sänkt effekt och det var bara några få minuter, vilket inte spelade någon praktisk roll.Esterox skrev:Remuz skrev:9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
Hittade igen det från Zalman.Maw skrev:Vad har du fått det ifrån? Eller hittade du på det alldeles själv?Peter Andersson skrev:Ionity delar också effekten mellan stolpar.
The car determines the speed at which it can be charged at all times. IONITY chargers support up to 350 kW. This power is not being shared, therefore all chargers can provide 350 kW simultaneously.
viewtopic.php?t=20325&p=4122674st Ionity stolpar delar på 800kW och kan därmed max ge 200kW samtidigt per stolpe.
Det funkar ju bara om man inte har någon skam kroppen.martinot skrev:Själv så njöt vi av att slippa alla sådana här problem i jul genom att glida fram bekymmerslöst i vår dieselbil. Underbart!

Skulle gissa tesla gör samma sak.. Sannolikheten för att alla laddar på maxeffekt precis samtidigt är nära obefintlig speciellt idag när de väl fortfarande inte finns någon bil som kan ta emot 350 kWh ens i toppen.Peter Andersson skrev:Hittade igen det från Zalman.Maw skrev:Vad har du fått det ifrån? Eller hittade du på det alldeles själv?Peter Andersson skrev:Ionity delar också effekten mellan stolpar.
The car determines the speed at which it can be charged at all times. IONITY chargers support up to 350 kW. This power is not being shared, therefore all chargers can provide 350 kW simultaneously.viewtopic.php?t=20325&p=4122674st Ionity stolpar delar på 800kW och kan därmed max ge 200kW samtidigt per stolpe.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Borde fått max på den fulla stationen i linköping, men toppade på 180kW. Brukar få 240kW där under samma förhållanden när stationen är tom. Gjorde säkert 30s i laddtid, jämfört med kökaoset var det iaf försumbart
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Ok, så Ionity säger på sin hemsida att stolparna inte delar effekt och din källa till att Ionity ljuger är att Zalman har för sig att han en gång har läst på ett forum att de kanske delar effektPeter Andersson skrev:Hittade igen det från Zalman.Maw skrev:Vad har du fått det ifrån? Eller hittade du på det alldeles själv?Peter Andersson skrev:Ionity delar också effekten mellan stolpar.
The car determines the speed at which it can be charged at all times. IONITY chargers support up to 350 kW. This power is not being shared, therefore all chargers can provide 350 kW simultaneously.viewtopic.php?t=20325&p=4122674st Ionity stolpar delar på 800kW och kan därmed max ge 200kW samtidigt per stolpe.

Jag tycker att Ionity borde delat upp effekten och istället haft dubbelt så många uttag men tyvärr verkar de ha bestämt sig för att alla stolpar ska kunna leverera 350 kW samtidigt.
Förresten undrar jag ibland om du egentligen är Zalman.. kan det vara så?

VW ID.7 GTX Tourer -25
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Ja det är väl samma person?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Numera finns nedan info i bilen. Dök upp automatiskt på skärmen när jag tog denna bild.Credde skrev:I verkligheten hur är informationen från Tesla kring detta med att dela stolpar? Får man när man köper en ny Tesla den informationen? (Jag har bara köpt en begagnad så vet inte). Man kan inte räkna med att alla sitter och läser på Facebook, forums etc innan man köper en Tesla (eller annan elbil). Så tycker faktisk inte man kan skylla på folk som ställer sig bredvid en hur irriterande det än är. Vill man ta bort det bör Tesla lägga in vilken laddare man ska ta när man kommer till superchargers.LarsL skrev:Ja, lite små irriterande.Remuz skrev:9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
Var i Kungälv och skulle dutta i lite för att få marginal på en lokal resa. Jag gick och tog med mig en hamburgare och när jag kom tillbaka var det tre bilar på stationen, alla nära min bil. Model 3 viste inte hur man anslöt så jag fick sätta i sladden åt han. Model X hade ställt sig precis bakom mig och vi delade alltså stolpe. Att de lyckas är ju otroligt.
Man skulle ha en dekal på bilen med något om att inte ansluta på samma nummer som mig.

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Laddar i Gävle bro nu. Hälften upptagna.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
10 lediga i Linköping när vi laddade på väg söderut. Det lär se annorlunda ut på söndag....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- FinaFisken
- Teslaägare
4 lediga när vi var där ungefär samma tid idag.mikebike skrev:10 lediga i Linköping när vi laddade på väg söderut. Det lär se annorlunda ut på söndag....
Tog sista platsen i Ödeshög innan dess. När vi åkte efter 10min var det nästan tomt.
Det känns som beläggningen på en och samma SuC kan variera ganska mycket på kort tid.
Nu har Jönköping öppnat, borde avlasta inför söndagen.
Det var fyra Teslor vid SuC i Töre / OK, men bara en som laddade. För stora batterier numera? 

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Kombinationen hög effekt och många stolpar gör ju att genomströmningen blir hög, även om det blir kö så behöver man sannolikt inte vänta särskilt länge.FinaFisken skrev:Det känns som beläggningen på en och samma SuC kan variera ganska mycket på kort tid.
Jönköping kommer som sagt bli perfekt, Ödeshög (som för övrigt borde byggas ut med ett antal v3) kommer ju avlastas rejält.
En till station som avlastar Lödde vore en bra idé också, men det kanske är på G?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det skulle ju vara mycket märkligt eftersom han pratar om Zalman i tredje person.slugger75 skrev:Ja det är väl samma person?
Om du menar Löddeköpinge så planeras både Helsingborg och Malmö så det lär avlasta en del.fth skrev:Kombinationen hög effekt och många stolpar gör ju att genomströmningen blir hög, även om det blir kö så behöver man sannolikt inte vänta särskilt länge.FinaFisken skrev:Det känns som beläggningen på en och samma SuC kan variera ganska mycket på kort tid.
Jönköping kommer som sagt bli perfekt, Ödeshög (som för övrigt borde byggas ut med ett antal v3) kommer ju avlastas rejält.
En till station som avlastar Lödde vore en bra idé också, men det kanske är på G?
/fth
Be att få "gå före" i kön nästa gång. Kolla efter någon som är ensam i bilen eller ett par. Jag vill gärna tro att många av mina medmänniskor hade låtit dig gå före i den situationen. Jag hade i varje fall gjort det.Remuz skrev:Just nu, kö linköping, en laddare trasig. 3 inkl mig i kö. Två skrikande barn varav ett med multidiagnos. Ganska nära diesel nu
Hamnade i 10 min kö när vi ankom till Karlstad runt lunch 23:e dec. Det är ju bara 6 laddare där. Min första kö 

Model Y LR -21 | Vit Multi-Coat, Svart inredning, 20" Induction
Jag frågade den som "snodde" min plats hur länge dom köat, svar 5min, då hade jag stått i 15min, men responsen var att dom bara skulle ladda 10min så kunde jag ta den platsen sedan... Så nej, medmänniskor är inget man kan lita på i enskilda fall, men på det stora hela så är det nog ofta fungerande.tor skrev:Be att få "gå före" i kön nästa gång. Kolla efter någon som är ensam i bilen eller ett par. Jag vill gärna tro att många av mina medmänniskor hade låtit dig gå före i den situationen. Jag hade i varje fall gjort det.Remuz skrev:Just nu, kö linköping, en laddare trasig. 3 inkl mig i kö. Två skrikande barn varav ett med multidiagnos. Ganska nära diesel nu
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland