Fabriksrevolutionen – nu vill fler göra som Tesla.
Volvo Cars näst på tur?
Några som dock tittar intensivt på pressgjutning är Volvo Cars. Där har tillverkaren inlett samråd med aktörer i närheten av Torslanda.
Innan sommaren ville dock Volvo inte kommentera hur stor satsningen var.
– Det är något som vi just nu undersöker och utreder, men inga beslut är fattade än.
Det kommer senare i år, sade presstalespersonen Magnus Holst då.
Kommer Volvo också med Teslas Gigacasting teknik?
Moderator: Redaktion
Kommer Volvo också med Teslas Gigacasting teknik?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kommer Volvo också med Teslas Gigacasting teknik?
Vart kommer uppgifterna från?Zalman3 skrev:Fabriksrevolutionen – nu vill fler göra som Tesla.
Volvo Cars näst på tur?
Några som dock tittar intensivt på pressgjutning är Volvo Cars. Där har tillverkaren inlett samråd med aktörer i närheten av Torslanda.
Innan sommaren ville dock Volvo inte kommentera hur stor satsningen var.
– Det är något som vi just nu undersöker och utreder, men inga beslut är fattade än.
Det kommer senare i år, sade presstalespersonen Magnus Holst då.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Kommer Volvo också med Teslas Gigacasting teknik?
Finns flera källor för ovan enligt google.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Kommer Volvo också med Teslas Gigacasting teknik?
https://www.nyteknik.se/premium/fabriks ... la-7026730Maw skrev:Vart kommer uppgifterna från?Zalman3 skrev:Fabriksrevolutionen – nu vill fler göra som Tesla.
Volvo Cars näst på tur?
Några som dock tittar intensivt på pressgjutning är Volvo Cars. Där har tillverkaren inlett samråd med aktörer i närheten av Torslanda.
Innan sommaren ville dock Volvo inte kommentera hur stor satsningen var.
– Det är något som vi just nu undersöker och utreder, men inga beslut är fattade än.
Det kommer senare i år, sade presstalespersonen Magnus Holst då.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kommer Volvo också med Teslas Gigacasting teknik?
Tack!Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/premium/fabriks ... la-7026730Maw skrev:Vart kommer uppgifterna från?Zalman3 skrev:Fabriksrevolutionen – nu vill fler göra som Tesla.
Volvo Cars näst på tur?
Några som dock tittar intensivt på pressgjutning är Volvo Cars. Där har tillverkaren inlett samråd med aktörer i närheten av Torslanda.
Innan sommaren ville dock Volvo inte kommentera hur stor satsningen var.
– Det är något som vi just nu undersöker och utreder, men inga beslut är fattade än.
Det kommer senare i år, sade presstalespersonen Magnus Holst då.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Kommer Volvo också med Teslas Gigacasting teknik?
Vad står det i artikeln? Har Tesla släppt patentet för legeringen som krävs för att göra de avancerade strukturer som leder till att man kan eliminera stora delar av karossverkstaden? Många biltillverkare använder pressgjutning i någon form för att ta fram delar till karossverkstaden. Det är inget nytt. Men skulle någon annan biltillverkare börja ersätta karossverkstaden med pressar så är det stort. Kinesiska tillverkare kanske inte behöver bry sig om att legeringen är patenterad? Liknande situation som med LFP?Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/premium/fabriks ... la-7026730Maw skrev:Vart kommer uppgifterna från?Zalman3 skrev:Fabriksrevolutionen – nu vill fler göra som Tesla.
Volvo Cars näst på tur?
Några som dock tittar intensivt på pressgjutning är Volvo Cars. Där har tillverkaren inlett samråd med aktörer i närheten av Torslanda.
Innan sommaren ville dock Volvo inte kommentera hur stor satsningen var.
– Det är något som vi just nu undersöker och utreder, men inga beslut är fattade än.
Det kommer senare i år, sade presstalespersonen Magnus Holst då.
Re: Kommer Volvo också med Teslas Gigacasting teknik?
Det kan ju lika väl betyda att vi har en extraknäckande student som googlar lite åt oss...– Det är något som vi just nu undersöker och utreder, men inga beslut är fattade än.
Re: Kommer Volvo också med Teslas Gigacasting teknik?
https://www.nyteknik.se/premium/volvo-c ... ar-7016977Tesla är en av få biltillverkare som pressgjuter sina aluminiumdelar i gigantiska formar – nu går Volvo Cars åt samma håll.
Förutom egen batteritillverkning planerar Volvo Cars att själva börja tillverka aluminiumdelar i allt större utsträckning.
Hittills har Volvo köpt in aluminiumdelar från andra tillverkare, men framöver kommer bilarna bestå av en större andel aluminiumdelar och dessa vill bolaget själva tillverka genom pressgjutning.
Volvo Cars har precis inlett ett samråd med aktörer i närheten av bolagets befintliga anläggningar i Torslanda, Göteborg.
Kapacitet på 55 000 ton per år
I underlaget för samrådet uppges att Volvo Cars tar höjd för en kapacitet på 55 000 ton per år. För att sätta det i perspektiv så tillverkar småländska Profilgruppen drygt 30 000 ton aluminiumprodukter per år. Bolaget ligger i Åseda och har Volvo Cars som kund – läs gärna vårt reportage om Profilgruppen.
Men medan Profilgruppen pressar aluminium till profiler så planerar Volvo Cars främst att smälta och gjuta detaljerna på liknande sätt som Tesla gör. I Teslas fall kallas tekniken för megacasting – eller ibland gigacasting, på grund av storleken på gjutningarna.
Pressgjutning och innebär att aluminium smälts och sedan pressas in i stora gjutformar under högt tryck och hög hastighet. I Teslas fall skapas gigantiska aluminiumdetaljer som sedan används i bilproduktionen.
Fördelarna är uppenbara: Antalet detaljer i produktionen minskar, samtidigt som vridstyvhet och hållfasthet ökar.
En nackdel är att storleken på både pressgjutningsverktygen och produktionsanläggningens yta ökar.
I Volvos fall kommer det planerade gjuteriet att utrustas för så kallad rheogjutning vilket innebär att smältan manipuleras mekaniskt innan gjutning så att blandningens flytegenskaper förändras. Redan i dag använder Volvo Cars aluminium för vissa detaljer där andra biltillverkare använder vanlig plåt – något som gör en övergång till pressgjutning lättare än annars.
Att smälta aluminium kräver 0,5–0,6 kWh per kg aluminium. Volvo uppger i samrådsunderlaget att de ska använda ”klimatneutral el” eller biogas.
Enligt Volvo kommer huvuddelen av det aluminiumspill som uppstår att återföras till processen och därmed återvinnas lokalt. Volvo Cars framhåller även att det totalt sett blir färre transporter genom bygget av den nya gjuteriet.
Magnus Holst, pressansvarig på Volvo Cars, säger till Ny Teknik att bolaget inte ännu har tagit något beslut om investering, och därför inte vill kommentera hur stor satsningen är rent ekonomiskt.
– Detta är något som vi just nu undersöker och utreder, men inga beslut är fattade än. Det kommer senare i år, säger Magnus Holst till Ny Teknik.
Den 30 juni kommer Volvo Cars att presentera sin framtida färdplan i samband med Volvo Cars Tech Moment, men redan i samrådsunderlaget framkommer flera väsentliga detaljer. Medan en Volvobil år 2025 kommer att använda ungefär 50 kg gjutna aluminiumdelar så kommer den siffran att öka till ca 130 kg per bil år 2031.
“Trenden inom fordonsindustrin går i denna riktning och flera konkurrenter utreder den här tekniken. Tekniken ska utöver att reducera vikt på bilarna även underlätta monteringen, ge större flexibilitet i designen samt bättre materialutnyttjande, med mindre avfall”, skriver Volvo Cars i samrådsunderlaget.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kommer Volvo också med Teslas Gigacasting teknik?
Tack! Jättebra att Volvo åtminstone förlitar sig mindre på underleverantörer. Det är ju mångt och mycket idioti hur dagens bilfabriker fungerar med karossverkstaden som med en labyrint av hundratals robotar sammanfogar hundratals delar från en radda högljudda pressar och utomstående leverantörer. Tesla ersätter runt 70% av hela den processen med några få gigapressar som på sekunder pressgjuter strukturer som är nästintill omöjliga att åstadkomma med samma precision och detaljrikedom i en traditionell karossverkstad. Det Volvo Cars talar om här är inte samma sak någonstans utan de verkar bara vilja tillverka smådelar till karossverkstaden som de annars köper från underleverantörer själva. Ny Teknik brukar publicera mycket som är virrigt när det gäller fakta. Så även här.Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/premium/volvo-c ... ar-7016977Tesla är en av få biltillverkare som pressgjuter sina aluminiumdelar i gigantiska formar – nu går Volvo Cars åt samma håll.
Förutom egen batteritillverkning planerar Volvo Cars att själva börja tillverka aluminiumdelar i allt större utsträckning.
Hittills har Volvo köpt in aluminiumdelar från andra tillverkare, men framöver kommer bilarna bestå av en större andel aluminiumdelar och dessa vill bolaget själva tillverka genom pressgjutning.
Volvo Cars har precis inlett ett samråd med aktörer i närheten av bolagets befintliga anläggningar i Torslanda, Göteborg.
Kapacitet på 55 000 ton per år
I underlaget för samrådet uppges att Volvo Cars tar höjd för en kapacitet på 55 000 ton per år. För att sätta det i perspektiv så tillverkar småländska Profilgruppen drygt 30 000 ton aluminiumprodukter per år. Bolaget ligger i Åseda och har Volvo Cars som kund – läs gärna vårt reportage om Profilgruppen.
Men medan Profilgruppen pressar aluminium till profiler så planerar Volvo Cars främst att smälta och gjuta detaljerna på liknande sätt som Tesla gör. I Teslas fall kallas tekniken för megacasting – eller ibland gigacasting, på grund av storleken på gjutningarna.
Pressgjutning och innebär att aluminium smälts och sedan pressas in i stora gjutformar under högt tryck och hög hastighet. I Teslas fall skapas gigantiska aluminiumdetaljer som sedan används i bilproduktionen.
Fördelarna är uppenbara: Antalet detaljer i produktionen minskar, samtidigt som vridstyvhet och hållfasthet ökar.
En nackdel är att storleken på både pressgjutningsverktygen och produktionsanläggningens yta ökar.
I Volvos fall kommer det planerade gjuteriet att utrustas för så kallad rheogjutning vilket innebär att smältan manipuleras mekaniskt innan gjutning så att blandningens flytegenskaper förändras. Redan i dag använder Volvo Cars aluminium för vissa detaljer där andra biltillverkare använder vanlig plåt – något som gör en övergång till pressgjutning lättare än annars.
Att smälta aluminium kräver 0,5–0,6 kWh per kg aluminium. Volvo uppger i samrådsunderlaget att de ska använda ”klimatneutral el” eller biogas.
Enligt Volvo kommer huvuddelen av det aluminiumspill som uppstår att återföras till processen och därmed återvinnas lokalt. Volvo Cars framhåller även att det totalt sett blir färre transporter genom bygget av den nya gjuteriet.
Magnus Holst, pressansvarig på Volvo Cars, säger till Ny Teknik att bolaget inte ännu har tagit något beslut om investering, och därför inte vill kommentera hur stor satsningen är rent ekonomiskt.
– Detta är något som vi just nu undersöker och utreder, men inga beslut är fattade än. Det kommer senare i år, säger Magnus Holst till Ny Teknik.
Den 30 juni kommer Volvo Cars att presentera sin framtida färdplan i samband med Volvo Cars Tech Moment, men redan i samrådsunderlaget framkommer flera väsentliga detaljer. Medan en Volvobil år 2025 kommer att använda ungefär 50 kg gjutna aluminiumdelar så kommer den siffran att öka till ca 130 kg per bil år 2031.
“Trenden inom fordonsindustrin går i denna riktning och flera konkurrenter utreder den här tekniken. Tekniken ska utöver att reducera vikt på bilarna även underlätta monteringen, ge större flexibilitet i designen samt bättre materialutnyttjande, med mindre avfall”, skriver Volvo Cars i samrådsunderlaget.
Ps. Borde inte tidningen heta Ny Teknologi? Teknik är väl mer ett tillvägagångssätt?