Igår var första gången jag åkt långt med bilen på dåligt väglag. Jäklar va dålig spolarfunktionen är!
I hastigheter över 50-60 så blir det inte riktigt rent, vissa delar av torkarbladen verkar inte få tillräckligt med vätska.
Innan avfärd så fyllde jag på med spolarvätska så det ska inte vara det. Samtidigt när jag spolar så hör jag motorn till spolarvätskan, den går inte konstant utan intervaller. För mig hjälper det inte hur länge jag håller in knappen, det blir inte bättre.
Är det något fel på spolarfunktionen på min bil eller är det samma för alla?
Fast du måste trycka en gång inte hålla in knappen det kommer ej mer a då. Tryck så spolar det sedan tryck igen så spolar det men trots allt tycker jag att Spolningen funkar dåligt på Model 3.
Fast du måste trycka en gång inte hålla in knappen det kommer ej mer a då. Tryck så spolar det sedan tryck igen så spolar det men trots allt tycker jag att Spolningen funkar dåligt på Model 3.
Ok. Ja det tänkte jag inte på att försöka. Ska testa det nästa gång - att "spamma" knappen till spolarvätskan istället för att hålla den intryckt.
Nej det ska det inte vara. Iaf inte under själva spolningen. Jag hade i 50/50 blandning och det var varmare än -10 igår där jag åkte.
Ligger det spolarvätska där alkoholen dunstar så fryser det så klart.
Vad jag såg på bilen igår så verkade spolarvätskan frysa nånstans vid bakskärmen. Iaf var det lite blå-grön is där.
Nej det ska det inte vara. Iaf inte under själva spolningen. Jag hade i 50/50 blandning och det var varmare än -10 igår där jag åkte.
Ligger det spolarvätska där alkoholen dunstar så fryser det så klart.
Vad jag såg på bilen igår så verkade spolarvätskan frysa nånstans vid bakskärmen. Iaf var det lite blå-grön is där.
Ok. För mig var det så igår vid runt minus 8 i motorvägsfart, mitt på vindrutan och överst på förarsidans fönster. När jag körde sakta och spolade fick jag klar sikt. Vet inte vilken blandning jag hade.
Det var en uppdatering för en tid sen där en ändring av just spolarfunktionen gjordes, den blev hastighetsberoende. Läste det nyss i bilen under uppgraderingar..
Jag har problem med att det knappt kommer något vatten på vänster soda/blad vilket i förlängningen kommer nöta ytan matt om man vill spola rent skit vid torkning för att det inte ska slipa ytan.
Tesla har kollat och hittade inget fel.
Jag kommer försöka fixa det själv istället så att det blir korrekt. Tesla lär inte genomföra någon modd…
På båda våra 3or 2019 kommer det rikligt med vätska och hela rutan blir ren. Funkar även i motorvägsfart i -10 grader. Aldrig haft problemen som beskrivs här.
Jag får ränder efter att frun kört bilen i dåligt väder, hon använder aldrig tillräckligt med spolarvätska så torkarbladen får intorkad smuts som jag först måste bli av med. Bara hålla in knappen tills det blir rent då.
Här kan det vara intressant att höra om ni har de nya armarna med ett extra utblås för spolarvätska eller ej. Tror det tillkom i MIC-bilarna.
Se i början ev detta klipp:
Igår var första gången jag åkt långt med bilen på dåligt väglag. Jäklar va dålig spolarfunktionen är!
I hastigheter över 50-60 så blir det inte riktigt rent, vissa delar av torkarbladen verkar inte få tillräckligt med vätska.
Innan avfärd så fyllde jag på med spolarvätska så det ska inte vara det. Samtidigt när jag spolar så hör jag motorn till spolarvätskan, den går inte konstant utan intervaller. För mig hjälper det inte hur länge jag håller in knappen, det blir inte bättre.
Har fått samma problem på min US model 3 LR 2021.
Var hyfsat nöjd med spolarna innan men sen typ 2veckor är spolningen kass (i princip 0 från vänstra torkaren)
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Märkligt. Jag som tycker att spolarfunktionen är mycket effektiv. Har inte upplevt problemen som det skrivs om här (M3P 21)
Min är en USA-byggd ’21 M3P.
Småpissar på vänster torkare, så det når inte alls ut på hela bredden, medan höger torkare fungerar okey. Tesla har kikat på det men inte hittat något fel.
Lite oklart( liksom vänster ruthalva) om de tyckte funktionen var okey.
Måste fixa det själv. Om det inte fixas kommer vänster ruthalva bli slipad av sanden/etc som fastnar på rutan medans höger troligen kommer klara sig.
Spolningen är urusel på Model S också om det är någon tröst för er?
Spolningen i vår i3:a är som en dröm i jämförelse. Den liksom sprider ut vätskan över hela rutan. I Teslan är det två smala svaga strålar som bara funkar hjälpligt om man kör långsamt. I motorvägshastighet går det inte att få rent rutan alls i princip. Riktigt dåligt.
Det var bättre på model S typ 2017-2018 när dom hade andra munstycken som
verkligen spred ut strålen, dessa slutade dom med och det gick inte ens att köpa
dom som reservdel när jag frågade (för att byta på min 2019-bil)…
Dom senare är bedrövliga…
Har fått samma problem på min US model 3 LR 2021.
Var hyfsat nöjd med spolarna innan men sen typ 2veckor är spolningen kass (i princip 0 från vänstra torkaren)
Hmm är det med senaste uppdatering där Tesla börjat snåla med spolarvätskan?
Jag har iaf testat att trycka flera gånger snabbt på spolarknappen men det gör ingen skillnad. Det verkar som Tesla ställt in så det spolar endast i början av varje torkarblads-svep.
Det får bli att jag skapar ett service-ärende i appen. Återstår att se vad Tesla själva säger. För att återskapa krävs det fuktig och skitig vägbana, så det stänker lite men inte mycket, samt att man rullar i mer än 50-60 km/h.
Jag har iaf testat att trycka flera gånger snabbt på spolarknappen men det gör ingen skillnad. Det verkar som Tesla ställt in så det spolar endast i början av varje torkarblads-svep.
Det får bli att jag skapar ett service-ärende i appen. Återstår att se vad Tesla själva säger. För att återskapa krävs det fuktig och skitig vägbana, så det stänker lite men inte mycket, samt att man rullar i mer än 50-60 km/h.
Varför skulle man trycka på knappen? Man håller ju ner den tills det är rent, samma som i alla bilar.
Varför skulle man trycka på knappen? Man håller ju ner den tills det är rent, samma som i alla bilar.
Precis som du säger så har jag alltid fortsatt spola till det är rent. Dock så spolar min M3 endast någon knappa sekund i början av torkarbladssvepet och det räcker iaf inte för att få min ruta helt ren. Tyvärr.
Det var någon i början av tråden som föreslog att jag skulle testa att trycka på knappen flera gånger för att försöka få spolarfunktionen att spola längre / vid fler tillfällen. Men det fungerade inte.
Spolar inte din Tesla i intervall? Blir din ruta helt ren om du kör i motorvägsfart? Iaf min blir inte det oavsett hur länge jag håller in knappen.
Nedre vänstra delen av framrutan blir inte ren när jag spolar med vindrutetorkarna på vintern på min M3P. Nån som vet nån som säljer bättre vänster vindrutetorkare än Teslas original och kan ge mig en länk var jag kan köpa? Är det lika enkelt att byta den vindrutetorkaren som på vanliga bilar eller är det krångligare eftersom spolarvätskan först går in i vindrutetorkaren innan den kan spolas ut på rutan?
Nedre vänstra delen av framrutan blir inte ren när jag spolar med vindrutetorkarna på vintern på min M3P. Nån som vet nån som säljer bättre vänster vindrutetorkare än Teslas original och kan ge mig en länk var jag kan köpa? Är det lika enkelt att byta den vindrutetorkaren som på vanliga bilar eller är det krångligare eftersom spolarvätskan först går in i vindrutetorkaren innan den kan spolas ut på rutan?
Är du säker på att det inte beror på att du också får dåligt med vätska just där? Dvs att det skulle bli likadant oavsett vilket torkarblad du har? Iaf jag byter torkarblad när bladet inte torkar bort all vätska på rutan. Men oftast byter man blad för ofta. Det går oftast göra rent gummit för att återfå full funktion.
Det är inget speciellt med torkabladen. Spolningen sker genom torkararmarna.