Moderator: Redaktion
Det var intressant! Hade ingen aning om det - men det mejkar sense nu när du säger det.Datordoktorn skrev:Sorry att jag var "off" några timmar och inte kunde bistå med stöttning. Blev lite orolig när du lade upp en bild där du tänkte lossa fel plugg....tur du ändrade dig!
Stiftet såg utmärkt ut och att hela koppen under förgasaren skulle lossna kanske jag borde berättat, utgick ifrån att du skulle hålla emot den.
Att det skulle hjälpa med bensindränering var ju mitt huvudtips och jag antar att det var själva lösningen på problemet. Har själv haft många motorcyklar genom åren och det har alltid varit lösningen när det trilskas på vårkanten.
Anledningen är att bensinen i förgasarkoppen tappar oktanhalten, dvs den går helt enkelt inte att tända med tändstiftets gnista. Orsaken till att den tappar oktanhalten mera i förgasarkoppen än i tanken är att det är väldigt liten volym bensin i "koppen" men stor yta som påverkas av syret i luften. Det du släpper ner ifrån tanken, även om den bensinen är lika gammal, tas ju ifrån botten på tanken och har inte påverkats av kontakt med luft.
Blev en krånglig utläggning det här.....glöm alltihop, bensinmotorer är snart historia!
Jag tror nog att det står Alkylat på dunken. Annars är han riktigt illa ute, men eftersom den går nu...Sofie skrev:Har du hällt i akrylatbensin så har du nog orsaken till att den inte startar
Sofie skrev:Har du hällt i akrylatbensin så har du nog orsaken till att den inte startar
Det här med Akrylat/akrylatbensin går över huvudet på mig. Min doktorsexamen i Bensin-kunskap börjar få några år på nacken, så ni bensin-experter får gärna uppdatera miglator skrev:Jag tror nog att det står Alkylat på dunken. Annars är han riktigt illa ute, men eftersom den går nu...
På något sätt tror jag ändå att de flesta här kände sig ännu mer övertygade om att el-drift är framtiden. Tror ni att Elon är sugen på ta fram en serie med ordentliga Tesla-snöslungor? Förutom rejäla batterier med 3x16A-laddning så får de ju allt vara självkörande och uppgraderingsbara via nätet. Jag föreställer mig att man anger ett klockslag när man vill att det är färdigplogat så sköter snöplogen det själv.TiborBlomhall skrev:Tänk, när jag startade det här forumet kunde jag aldrig ha trott att det skulle diskuteras meckande med bensinmotorer här!
Fråga honom och han lovar att de finns framme till årsskiftet och ett par månader senare kan den köra till SC självFranz skrev:På något sätt tror jag ändå att de flesta här kände sig ännu mer övertygade om att el-drift är framtiden. Tror ni att Elon är sugen på ta fram en serie med ordentliga Tesla-snöslungor? Förutom rejäla batterier med 3x16A-laddning så får de ju allt vara självkörande och uppgraderingsbara via nätet. Jag föreställer mig att man anger ett klockslag när man vill att det är färdigplogat så sköter snöplogen det själv.TiborBlomhall skrev:Tänk, när jag startade det här forumet kunde jag aldrig ha trott att det skulle diskuteras meckande med bensinmotorer här!![]()
Det var visst ingen snöslunga, utan bara en elektrisk snöskyffel..ovelundkvist skrev:Jag vill också ha en!
Den reaktionen du hade fått när du fått hem den och upptäckte att de inte var en snöslunga, oslagbarHerr X skrev:Det var visst ingen snöslunga, utan bara en elektrisk snöskyffel..ovelundkvist skrev:Jag vill också ha en!
Såg en video på Youtube med en kille som gick och drog på en lång kabel, det såg allt annat än "dögott" ut. Den trasslade sig och han fick ständigt flytta på den för att den inte skulle ligga i vägen där han skulle köra. Det får nog bli en batteridriven snöslunga om det ska vara aktuellt.lator skrev:Montera av bensinmotorn och ersätt den med en vanlig trefasmotor och lång sladd med en praktisk hållare. Funkar dögott!