Du kommer däremot aldrig höra kommentaren "hur fan öppnar man dörren???"HelectriC skrev:En kul sak var när vi passerade gränsen från Norge till Sverige, så var det som bekant kontroll av vaccinpass. Eftersom jag hade glömt det i bagaget fick jag köra till sidan och gå ur bilen. När jag satt mig tillbaks kom polisen bort och kontrollerade med efterföljande kommentar "det är något fel på handtagen, dom sticker ut". Jag tryckte på låsknappen och vipps så hade de fällts in med kommentaren "så praktiskt"
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hur fungerar handtagen i kyla (när is har lagt sig som en beläggning över bilen)
Förmodligen som på M3, det funkar men ibland fryser det. Inte helt annorlunda från ett vanligt handtag.Mickep skrev:Hur fungerar handtagen i kyla (när is har lagt sig som en beläggning över bilen)
Kan inte säga att jag märkt något konstigt med handtagen hittills. Har dock bara haft bilen i några veckor och alltid förvärmt den på morgonen.Mickep skrev:Hur fungerar handtagen i kyla (när is har lagt sig som en beläggning över bilen)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Känner att de manuella handtagen kommer hålla bättre än MS-handtagen. Tordes knappt ha den ute när temperaturen låg runt nollan, här är det bara att trycka till lite så släpper isen.
Uppdaterade till 211214-versionen igår, inte upptäckt något mer än en förnyad översiktsbild. Någorlunda smidigt med usb-uppdatering men om OTA kommer klagar jag inte.
Uppdaterade till 211214-versionen igår, inte upptäckt något mer än en förnyad översiktsbild. Någorlunda smidigt med usb-uppdatering men om OTA kommer klagar jag inte.
Elbilist sedan 2014
Jag tvättade bilen häromdagen i plusgrader, men sen frös det på under natten. Det var is lite överallt. Handtagen hade också frusit fast. Men med ett lätt slag direkt mot handtaget släppte isen. Det var inga som helst problem.Mickep skrev:Hur fungerar handtagen i kyla (när is har lagt sig som en beläggning över bilen)
Jag ser ingen uppdatering efter 12/11?Klintan skrev:Känner att de manuella handtagen kommer hålla bättre än MS-handtagen. Tordes knappt ha den ute när temperaturen låg runt nollan, här är det bara att trycka till lite så släpper isen.
Är det här du får det eller i programmet på datorn?https://update.hyundai.com/EU/E1/update ... earchWord=
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Det står ej på sidan, men det är 211214 om du tar ner och uppdaterar bilen. Gjorde uppdateringen idag på min.Tessi19 skrev:Jag ser ingen uppdatering efter 12/11?Klintan skrev:Känner att de manuella handtagen kommer hålla bättre än MS-handtagen. Tordes knappt ha den ute när temperaturen låg runt nollan, här är det bara att trycka till lite så släpper isen.
Är det här du får det eller i programmet på datorn?https://update.hyundai.com/EU/E1/update ... earchWord=
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Samma här. Uppdaterade idag. Men jag ser ingen skillnad. Allt ser likadant ut. Det enda som ser annorlunda ut nu är batterisymbolen när man har delad skärm i navigatorn. Nu är den i pixel-look. Jag tror iofs inte att det var enda ändringen i en 40GB stor uppdatering. Nånting måste ju ha ändrats. 

Det borde stå vilka nya funktioner som ingår. Du har ingen funktion att trycka på "versionsinformation" eller liknande? Brukar oftast finnas om man letar lite.mati skrev:Samma här. Uppdaterade idag. Men jag ser ingen skillnad. Allt ser likadant ut. Det enda som ser annorlunda ut nu är batterisymbolen när man har delad skärm i navigatorn. Nu är den i pixel-look. Jag tror iofs inte att det var enda ändringen i en 40GB stor uppdatering. Nånting måste ju ha ändrats.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jo, det finns en versionsinfo där man laddar ner uppdateringen. Men jag känner inte riktigt igen mig där.martinot skrev:Det borde stå vilka nya funktioner som ingår. Du har ingen funktion att trycka på "versionsinformation" eller liknande? Brukar oftast finnas om man letar lite.mati skrev:Samma här. Uppdaterade idag. Men jag ser ingen skillnad. Allt ser likadant ut. Det enda som ser annorlunda ut nu är batterisymbolen när man har delad skärm i navigatorn. Nu är den i pixel-look. Jag tror iofs inte att det var enda ändringen i en 40GB stor uppdatering. Nånting måste ju ha ändrats.
Det kan vara så att kartan ser något annorlunda ut. Kan vara inbillning också.
Tänkte att jag får rapportera kort efter första långturen med min Ioniq 5. Skåne - norra Bohuslän. 40 mil längs E6.
Generellt gick det bra. Tre lediga platser på Ionity Varberg när vi kom in. Laddhastighet inget att ropa hej kring. Toppade nog runt 95 kw. Kona-ägaren på andra sidan konstaterade att skillnaden var "mindre än han trodde".
Första delsträckan förbrukning ca 22,5 och den andra ca 21,9. Tycker det är ok med tanke på taskigt väder med snö och ganska full bil.
Mitt största problem var faktiskt det faktum att snömodd la sig på den svarta lodräta delen vid främre kameran där även radarn verkar sitta. Modden frös sen av fartvinden sen och satte radarn ur spel. Detta hände tre gånger. En gång fick jag stanna och ta bort det. De andra två gångerna försvann det av sig själv efter ett tag. Men alla hjälpmedel baserade på radarn sattes ur spel. Känns lite som en designmiss. Har ni andra också upplevt detta?
Men i stort, mycket nöjd. Fantastiskt skön bil.
Generellt gick det bra. Tre lediga platser på Ionity Varberg när vi kom in. Laddhastighet inget att ropa hej kring. Toppade nog runt 95 kw. Kona-ägaren på andra sidan konstaterade att skillnaden var "mindre än han trodde".

Första delsträckan förbrukning ca 22,5 och den andra ca 21,9. Tycker det är ok med tanke på taskigt väder med snö och ganska full bil.
Mitt största problem var faktiskt det faktum att snömodd la sig på den svarta lodräta delen vid främre kameran där även radarn verkar sitta. Modden frös sen av fartvinden sen och satte radarn ur spel. Detta hände tre gånger. En gång fick jag stanna och ta bort det. De andra två gångerna försvann det av sig själv efter ett tag. Men alla hjälpmedel baserade på radarn sattes ur spel. Känns lite som en designmiss. Har ni andra också upplevt detta?
Ja, att snö eller slask sätter radarn ur spel är inget unikt för Ioniq5. Framförallt när den inte är uppvärmd, vilket jag antar att den inte är. Det krävs oftast ganska lite snö för radarn att sluta fungera.
Jag tycker det är förbaskat trevligt att inte behöva ladda bilen till mer än 60% till vardags, ändå så visar den samma räckvidd som e-tron gjorde vid 80% vid denna årstiden, dvs 25-26 mil.
Har aldrig haft en bil med så mycket räckvidd. Eller jo, men då gick den på diesel.
Om inget annat så är det ju toppen för batteriet att kunna dimpa runt mellan 40 och 60% hela tiden.
Har aldrig haft en bil med så mycket räckvidd. Eller jo, men då gick den på diesel.

Om inget annat så är det ju toppen för batteriet att kunna dimpa runt mellan 40 och 60% hela tiden.
Skabb1 skrev:Tänkte att jag får rapportera kort efter första långturen med min Ioniq 5. Skåne - norra Bohuslän. 40 mil längs E6.
Jag tänkte lite på den svarta listen mellan framlyktorna. Den måste ju vara väldigt lättrepad och världens stenskottsfälla… Men vad ska man göra åt det? Det bästa hade väl varit att sätta foliefilm över den men det skulle inte förvåna mig om det står i instruktionsboken att den inte fåt täckas över. Bara man borstar bort snö så borde den ju kunna repas… Konstigt också om den inte vore uppvärmd…
Idag var det kallt på slätten, -14 grader. Ett spännande test för bilen. Jag förvärmde lite innan jag åkte iväg. För det första märker jag att den drar ofantliga mängder el de första minuterna. Så mycket att det inte räcker att ta från laddboxen. Bilen tar även från batteriet. Jag antar att det beror på att jag har satt laddströmmen på Min, dvs den får inte dra mer än ~6kW från laddboxen. Det försvinner någon eller ett par procentenheter från batteriet på det här viset. Väntar man lite längre så hinner den fylla upp batteriet igen. Det är bara initialt som den drar så himla mycket ström.
Men bilen blir genomvarm på bara några minuter. Jag älskar rattvärmen. Vilken lyx. Har aldrig haft en bil med rattvärme.
Jag åkte 4 mil i iskylan på 70- och 80-vägar. Delvis med lös snö vägen. Tempen inställd på 22 grader, rattvärme på, främre stolsvärme på max. Det var mysigt och varmt i bilen.
Förbrukningen landade på 20,4kWh/100km. 20% av energin gick åt för ACn. Jag tycker att det är fantastiskt lågt. Det känns som att Ioniq 5 har en extremt effektiv AC. Det konstiga är också att den nästan inte låter. Sätter man på värmen i e-Golfen nu så låter den som en helikopter, nästan så man tror att det är nåt fel.
Men bilen blir genomvarm på bara några minuter. Jag älskar rattvärmen. Vilken lyx. Har aldrig haft en bil med rattvärme.

Jag åkte 4 mil i iskylan på 70- och 80-vägar. Delvis med lös snö vägen. Tempen inställd på 22 grader, rattvärme på, främre stolsvärme på max. Det var mysigt och varmt i bilen.
Förbrukningen landade på 20,4kWh/100km. 20% av energin gick åt för ACn. Jag tycker att det är fantastiskt lågt. Det känns som att Ioniq 5 har en extremt effektiv AC. Det konstiga är också att den nästan inte låter. Sätter man på värmen i e-Golfen nu så låter den som en helikopter, nästan så man tror att det är nåt fel.
Kul att läsa, måste helt enkelt sätta på värmen på laddboxen innan avfärd!mati skrev:Idag var det kallt på slätten, -14 grader. Ett spännande test för bilen. Jag förvärmde lite innan jag åkte iväg. För det första märker jag att den drar ofantliga mängder el de första minuterna. Så mycket att det inte räcker att ta från laddboxen. Bilen tar även från batteriet. Jag antar att det beror på att jag har satt laddströmmen på Min, dvs den får inte dra mer än ~6kW från laddboxen. Det försvinner någon eller ett par procentenheter från batteriet på det här viset. Väntar man lite längre så hinner den fylla upp batteriet igen. Det är bara initialt som den drar så himla mycket ström.
Ska testa på måndag med längre resa igen.
Ja, utan förvärmning måste förbrukningen bli astronomisk på korta sträckor. Jag antar att värmaren drar runt 11kW i början när bilen är iskall. Behöver man räckvidd så är förvärmning ett måste. Så som jag kör, dvs några mil åt gången, är det mest för att testa och för att inte förstöra den fina snittförbrukningen som bilen visar.Tessi19 skrev:Kul att läsa, måste helt enkelt sätta på värmen på laddboxen innan avfärd!
Ska testa på måndag med längre resa igen.

Förboka din Ioniq 5
Som du säger Mati spelar det inte någon större roll, elen kommer ändå från samma källa: laddaren. Ska man köra långt är det bra att ha värmt upp bilen innan avfärd, annars är det bara för att putsa upp genomsnittsförbrukningen 
Varm ska man ha det i bilen och det blir den utan problem! Nyfiken på sommaren hur det är med rumpkylning

Varm ska man ha det i bilen och det blir den utan problem! Nyfiken på sommaren hur det är med rumpkylning

Är den som på min Kona så blir det kallt.Tessi19 skrev:Som du säger Mati spelar det inte någon större roll, elen kommer ändå från samma källa: laddaren. Ska man köra långt är det bra att ha värmt upp bilen innan avfärd, annars är det bara för att putsa upp genomsnittsförbrukningen
Just precis. Jag kan nästan inte hålla mig, så nyfiken är jag.Tessi19 skrev:Som du säger Mati spelar det inte någon större roll, elen kommer ändå från samma källa: laddaren. Ska man köra långt är det bra att ha värmt upp bilen innan avfärd, annars är det bara för att putsa upp genomsnittsförbrukningen

Förboka din Ioniq 5
Och dessutom ska ’enligt manualen’ väntas med släp tills du har kört 200milmati skrev:Just precis. Jag kan nästan inte hålla mig, så nyfiken är jag.Tessi19 skrev:Som du säger Mati spelar det inte någon större roll, elen kommer ändå från samma källa: laddaren. Ska man köra långt är det bra att ha värmt upp bilen innan avfärd, annars är det bara för att putsa upp genomsnittsförbrukningen
Varm ska man ha det i bilen och det blir den utan problem! Nyfiken på sommaren hur det är med rumpkylningDet är en del som kvarstår att testas. Jag har ännu inte kört med släp heller. Det är inte riktigt rätt väglag för det just nu.

Jag är redo nu att åka till soptippen nu lagom efter jul

Jaså är det så? Har aldrig läst manualen mer än nödvändigt. Vilken teknisk motivering kan ligga bakom detta? Menar de att motorn måste köras in eller nåt? Som med en ice-bil?Tessi19 skrev:Och dessutom ska ’enligt manualen’ väntas med släp tills du har kört 200mil![]()
Jag är redo nu att åka till soptippen nu lagom efter jul
Det måste ju dessutom vara en viss skillnad mellan ett lätt EU-släp som man använder för att dra julklappspresentförpackningar till tippen och en fullastad husvagn.
200 mil blir väl i mitt fall lagom till våren dådå.

Ja det handlar om inkörning:

Om det skulle skada med en vanlig 750kg släp tror jag nog inte.
Men men ska testa det kommande vecka och du Mati 200mil blir snabbare än du tror, mig tog det en dryg månad

Om det skulle skada med en vanlig 750kg släp tror jag nog inte.
Men men ska testa det kommande vecka och du Mati 200mil blir snabbare än du tror, mig tog det en dryg månad