Hämtade en Model 3 Standard idag ”nya modellen”. Tillverkad sent i November 2021. I appen står det dock att bilen är en Standard Range Plus. Inga nya baklysen. Vid diskussion med personal på plats menade dom på att den ökade räckvidden berodde på slöare acceleration och inte att batteriet blivit större. Men dom påtalade att bilen hade alla nya uppgraderingar vad det nu betyder utöver uppvärmt baksäte och ratt. Bilen var fin utan anmärkningar i vart fall. Saknade trådlös laddning och USB-C portarna i främre förvaringen.
Hmm luktar BS långa vägar.
Nya har väl 60kWh mot gamla 55.
Laddade från 42% till 100% nu i natt och den lade till 35kw vilket då ska betyda att det är 60kw.
Nya bakljus lär ni inte få på era Standard Range i vart fall, vår är tillverkad 2021-11-26 enligt transportstyrelsen.
Står det standard rang i displayen i bilen?
Vad visar den för räckvidd vid 100%?
Har för mig 55 visar ca 400km(?)
Hämtade min i Malmö i morse kl 9. Rätt smidigt efter att ha beställt i månadsskiftet typ (fick tag i en bil som redan var på väg).
En smolket i bägaren är väl att vinterhjulen inte har täcksidor över bultar mm. "Kan beställas men är tyvärr slut". Kan väl tycka att sådant skulle kunna ingå, ser ju ut som sk*t utan.
Lägg in det som ett serviceärende i appen, de ska leverera/montera det när det finns i lager igen, via Mobile Service.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Hämtade en Model 3 Standard idag ”nya modellen”. Tillverkad sent i November 2021. I appen står det dock att bilen är en Standard Range Plus. Inga nya baklysen. Vid diskussion med personal på plats menade dom på att den ökade räckvidden berodde på slöare acceleration och inte att batteriet blivit större. Men dom påtalade att bilen hade alla nya uppgraderingar vad det nu betyder utöver uppvärmt baksäte och ratt. Bilen var fin utan anmärkningar i vart fall. Saknade trådlös laddning och USB-C portarna i främre förvaringen.
Hmm luktar BS långa vägar.
Nya har väl 60kWh mot gamla 55.
Laddade från 42% till 100% nu i natt och den lade till 35kw vilket då ska betyda att det är 60kw.
Nya bakljus lär ni inte få på era Standard Range i vart fall, vår är tillverkad 2021-11-26 enligt transportstyrelsen.
Om man söker på ditt reg.nr på transportstyrelsen och sedan letar efter ett "Identifieringsnummer".
Ta detta nummer och använd https://teslatap.com/vin-decoder/
Så får du veta vad som sitter i din bil, du borde också fått med dig ett "bil bevis" som beskriver vad som finns i bilen?
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till Model 3 -21.
I torsdags var det dags för mig att hämta min m3p i Norrköping. Jag ändrade min leveransplats från malmö efter att jag hört att malmö börjat leverera utomhus. Strålande fint bemötande från personalen på SC, bilen tvättad, varm och laddad till 70%. Hittade ett par små cirklar i lacken på huven, såg nästan ut som att något droppat på och bränt in i lacken. Killen trodde det skulle gå att polera bort men dokumenterade. I övrigt var bilen felfri.
Vilken fantastisk bil!! Kört sr+ i två år och den nya känns helt klart mer premium innuti, skönt att pianoblanka är borta och ersatt av matta material. Jag var orolig att bilen skulle kännas bullrig och stötig på 20” men jag skulle nog säga att den är likvärdig med min sr+ -20 på 18”. Helt klart över förväntan!
Körde direkt över till Bohmans som krängde på viking contact på originalfälgarba. Extra kul och skönt att killen som gjorde jobbet själv kör m3.
Körde hem den 27 mil till Kalmar, klockrent. Igår körde vi 40 mil i -10, efter ca 1,5h körning började ventilationen vissla och tjuta oregelbundet, inte superhögt men rätt störigt. Detta hände 2ggr, både på dit och hemväg och efter lika lång tid. När jag körde hem den från tesla i torsdags var det nollgradigt och då funkade det felfritt. Är det normalt ljud när nan har värmepump?
I övrigt toknöjd med både bilen och teslas bemötande.
Hämtade min i Malmö i morse kl 9. Rätt smidigt efter att ha beställt i månadsskiftet typ (fick tag i en bil som redan var på väg).
En smolket i bägaren är väl att vinterhjulen inte har täcksidor över bultar mm. "Kan beställas men är tyvärr slut". Kan väl tycka att sådant skulle kunna ingå, ser ju ut som sk*t utan.
Lägg in det som ett serviceärende i appen, de ska leverera/montera det när det finns i lager igen, via Mobile Service.
Nja, det ingår ju tyvärr inte på vinterhjulen, står ju om det när man klickar på infon om vinterhjulen vid beställning.
Men jag håller med att det känns sniket att det inte ingår, men är väl kitat så här för att de som beställer bilen utan att uppgradera sommarhjulen ska få dubbla Aero-kåpor.
Beställde en svart LR i slutet av September via företagsleasing med förväntat leveransdatum nu i December men inte hört ett knyst sen dess.. Ingen som har varit/är i samma situation?
Hämtade ut min M3 RWD vit/svart den 23 och körde 37 mil. Väldigt smidig upphämtning och bilen verkar vara i perfekt skick. Dock så slutade klimatsystemet fungera efter ca 30 mil "Klimatanläggningssystemet behöver servas". Laddade två gånger på vägen. Klimatsystemet fungerade igen efter att bilen stått avstängd under natten.
Hämtade ut min M3 RWD vit/svart den 23 och körde 37 mil. Väldigt smidig upphämtning och bilen verkar vara i perfekt skick. Dock så slutade klimatsystemet fungera efter ca 30 mil "Klimatanläggningssystemet behöver servas". Laddade två gånger på vägen. Klimatsystemet fungerade igen efter att bilen stått avstängd under natten.
Två stopp på 37mil
Bara det första laddstoppet var nödvändigt då vi startade med ca 50%. Vi laddade en kort stund till på vägen eftersom att navigatorn sa att vi skulle göra det. Men vi kom fram med 30% så det var inte nödvändigt. Tror bilen sa att den drog i snitt 150 wh/km i slutet när vi kom fram (antar att avsaknaden av klimatsystemet drog ner lite). Ganska bra för att vara ca -2 grader ute.
Senast redigerad av Eklund89, redigerad totalt 1 gånger.
Beställde en svart LR i slutet av September via företagsleasing med förväntat leveransdatum nu i December men inte hört ett knyst sen dess.. Ingen som har varit/är i samma situation?
Jodå. Beställde svart LR i slutet av okt. Står fortfarande preliminär leverans i december på den. Kommer givetvis inte att hända. Nästa leveransfönster är i februari/mars så högst troligen är det denna period man får hoppas på.
I torsdags var det dags för mig att hämta min m3p i Norrköping. Jag ändrade min leveransplats från malmö efter att jag hört att malmö börjat leverera utomhus. Strålande fint bemötande från personalen på SC, bilen tvättad, varm och laddad till 70%. Hittade ett par små cirklar i lacken på huven, såg nästan ut som att något droppat på och bränt in i lacken. Killen trodde det skulle gå att polera bort men dokumenterade. I övrigt var bilen felfri.
Vilken fantastisk bil!! Kört sr+ i två år och den nya känns helt klart mer premium innuti, skönt att pianoblanka är borta och ersatt av matta material. Jag var orolig att bilen skulle kännas bullrig och stötig på 20” men jag skulle nog säga att den är likvärdig med min sr+ -20 på 18”. Helt klart över förväntan!
Körde direkt över till Bohmans som krängde på viking contact på originalfälgarba. Extra kul och skönt att killen som gjorde jobbet själv kör m3.
Körde hem den 27 mil till Kalmar, klockrent. Igår körde vi 40 mil i -10, efter ca 1,5h körning började ventilationen vissla och tjuta oregelbundet, inte superhögt men rätt störigt. Detta hände 2ggr, både på dit och hemväg och efter lika lång tid. När jag körde hem den från tesla i torsdags var det nollgradigt och då funkade det felfritt. Är det normalt ljud när nan har värmepump?
Din bils regplåt kräver att du byter de höga originalfjädrarna till sänkningssats
Din bils regplåt kräver att du byter de höga originalfjädrarna till sänkningssats
Haha, ja den förpliktigar. Även dom små 20” måste bytas till diameter 21”?
Ska hämta min Model 3 i Malmö den 27:e.
Ska till Karlskrona och funderar på laddning.
Klarar jag mig till Kristianstad om bilen har 30% ?
Testa ladda ner appen ”A better routeplanner” så kan du välja din modell, slå in resväg, dina % osv så får du en beräkning.
Tackar
Med 30% vill appen att jag kör till Löddeköpinge SC och ladda till 44% sen vidare.
Får nog bli det.
Dum fråga hur avbryter jag en laddning?
Bara att hålla inne knappen på laddkabeln tills T lyser vitt. Eller välja Stoppa laddning på skärmen i bilen, och därefter Lås upp laddluckan för att få kabeln att släppa.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Med risk att ställa en fråga som redan har tusen svar i forumet… Men jag får det jobbiga problemet att hämta ut min M3P denna vecka med vintriga vägar och sommardäck. Jag har vinterdäck hemma i garaget som väntar.
Skulle ni sladdat hem bilen ca 12 mil och bytt däcken i lugn o ro hemma? Eller tagit med däcken, och allt som behövs för bytet, och bytt på lämplig plats i Mölndal?
Jag hade nog bytt på närmsta möjliga plats. Först och främst för din och andras säkerhet men också för att din försäkring troligtvis inte gäller om du ej har rätt däcktyp på. Så även vid någorlunda säkert vägunderlag skulle lite otur kunna kosta dig ganska dyrt.
Lyckas du lura med dig en polare/familjemedlem/kollega i egen bil så kan ni ju få med däck, domkraft etc och riva av det ganska snabbt själva.
Hämtade idag i Malmö.
Bra mottagande. Var 30 min tidigare och bilen rullades fram nytvättad.
Saknar USB-C fram. Är två hål bara?
Trådlösa laddaren verkar inte heller funka.
Hjulsidorna satt monterade på vinterhjulen.
Fantastiskt bil säger jag bara. Ville inte dra på då jag är försiktig med tanke på dubbdäcken.
Värme funkar bra. Hoppas den gör det framöver också.
Vete tusan hur man ska kunna gå tillbaka till en ICE bil
Hämtade ut min M3 LR idag allt fanns med inkl dragkrok och mobilladdare fram installerades på plats innan vi tog emot bilen. Vi gick igenom en A4 med punkter att kolla igenom och allt fanns med och stämde, vi fick dessutom 98% laddning på batteriet. Vi har 19” sommarhjul och bilen stod på 18” vinterhjul så det första jag fick beställa är centrumkapslar för att undvika ansamling av smuts. En väldigt lyckad leverans och en väntan på 5 månader är äntligen över!