Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Fredrik j »

GreenMachine skrev:
bylund skrev:
Ja, fast man måste inte föranmäla här att man ska köra en utlandsregistrerad bil, det räcker att den är utlandsägd (så du får inte köra en utlandsregistrerad bil som du äger annat än 7 dagar för import), och att du använder den tillfälligt i Sverige. Så en utländsk hyrbil eller låna en bil av någon på besök i Sverige är inga problem.

Dessutom får man köra en norsk-, finsk- eller danskregistrerad bil i upp till ett år i Sverige.
Nu kanske reglerna har ändrats, men jag hade en tyskteggad firmabil i sverige under lång tid. När min jurist kollade upp detta så var det inga problem så länge som avsikten var att bilen senare skulle tillbaka till Tyskland. Den var då som du skrev också ägd av mitt tyska bolag. Blev stoppad av polis vid tre fyra tillfällen och hade inga problem efter att de ringt sin chef och kollat vad som gällde eftersom polismännen/kvinnorna ”var säkra” på att det inte var tillåtet.
Jag har en kompis som är anställd i Tyskland och veckopendlar hem till Sverige. Han har en tyskregistrerad tjänstebil som ofta finns i Sverige. Han är skriven i Sverige och har gjort så här i flera år.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
JGur skrev:
Du får inte köra svensk-registrerad bil när du är bosatt i Danmark.

Den meningen är så rolig om man lyfter ur den ur sitt sammanhang. Så med andra ord så får danskar inte hyra bil i Sverige. :lol:
det kan låta kul, men det är samma i Norge. Jag, som skriven i Norge (eller alla andra människor som bor här), får inte köra någon utlandsregisterad bil på norsk mark, inte ens hyrbil. Kör man in en utländsk hyrbil, så måste man stanna i röd zon i tullen och få specialtillstånd. Annars kan man riskera att betala engångsavgiften, som om man äger bilen själv och den är på en vanlig bil ofta flera hundra tusen NOK.
Jag får alltså inte ens köra mina föräldrars bil när de är här på besök, det är helt sjukt!
Enda undantag är om man har tillfälligt arbetskontrakt på upp till 1år, men då är man ju inte heller 100% skriven i landet.
Jag jobbade under 6 år i Norge, med hyreskontrakt och fast anställning i norskt bolag. Men så länge jag var fortsatt skriven på en adress i Sverige så gick det fint att ha svenskregistrerad bil i Norge, även fast jag skattade i Norge.

Så kan ju finnas lite kreativa möjligheter även om man är anställd i Danmark. Säger inte hur man skall göra, och inga garantier, men kan ju vara värt att utforska liknande betingelser. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
flyttstockholm

Inlägg av flyttstockholm »

Hej alla Jag är representant för Flyttfirma Flytt AB Allservice företag beläget i Stockholm! Vi kan flytta dina grejer eller bil vart du än behöver till ett rimligt pris. All info finns på vår hemsida och telefon !Flyttfirma BL Flytt & Allservice AB, Stortorpsvägen 72, 142 65 Trångsund, +4686646700
Skriv svar