Vaktläge

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

blntkk
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 aug 2020 18:44

Vaktläge

Inlägg av blntkk »

Äntligen vaktläge med live kamera
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vaktläge

Inlägg av Tellus »

Sovmorgon?
:P
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
teslaponken
Inlägg: 461
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vaktläge

Inlägg av teslaponken »

Va? Kan man följa det live med mobilen?
Hurdå?

/Ny teslaägare
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Vaktläge

Inlägg av Imolarot »

teslaponken skrev:
Va? Kan man följa det live med mobilen?
Hurdå?

/Ny teslaägare
Senaste versionen 2021.44.25.2 som kom idag har aktiverat det för resten av världen och inte bara USA.
teslaponken
Inlägg: 461
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vaktläge

Inlägg av teslaponken »

Imolarot skrev:
teslaponken skrev:
Va? Kan man följa det live med mobilen?
Hurdå?

/Ny teslaägare
Senaste versionen 2021.44.25.2 som kom idag har aktiverat det för resten av världen och inte bara USA.
Sjukt coolt! Så det går att se med telefonen i teslaappen?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vaktläge

Inlägg av NEO »

teslaponken skrev:
Imolarot skrev:
teslaponken skrev:
Va? Kan man följa det live med mobilen?
Hurdå?

/Ny teslaägare
Senaste versionen 2021.44.25.2 som kom idag har aktiverat det för resten av världen och inte bara USA.
Sjukt coolt! Så det går att se med telefonen i teslaappen?
Japp! Live, och man kan prata till bilen från appen, så spelar den upp det du sa med maskinröst via boomboxen.
AC239A32-18D6-44BB-99D3-821E36BD1AAD.png
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Vaktläge

Inlägg av Bambina »

Är det någon fler som lagt märke till att belysningen flashar till när man tittar på Sentry Live Camera?
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vaktläge

Inlägg av Tellus »

Bambina skrev:
Är det någon fler som lagt märke till att belysningen flashar till när man tittar på Sentry Live Camera?
Ja, precis när man börjar titta
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Vaktläge

Inlägg av Bambina »

För mig så återkommer ljus flash med ca 15 sek emellan.
Nu fick jag ett meddelande att dagens datamängd överskriden så den funkar inte längre.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vaktläge

Inlägg av kenjon »

Dagens datamängd för ditt mobilabonnemang eller från Tesla?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vaktläge

Inlägg av Dafro »

Är detta lagligt i Sverige ör min undran, om det är utanför sin egen tomt menar jag, gick förbi en My på en parkering igår där jag upplevde att helljusen blinkade till, betyder det då att den filmade? Kan inte regelverket för kameror på bilar, för visst 360 finns ju på många bilar fast dom används ju bara när man är u bilen.

Edit: nu googlade jag, och det verkar inte var lagligt om man inte har skylt som informerar och center display räcker inte, så nästa gång får det kanske bli att ta reg nr och anmäla för att pröva hur detta är tänkt. Jag har inte lust att fastna på film bara för att jag går förbi en bil och vi har ju lagar av en anledning tänker jag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 830
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vaktläge

Inlägg av Elof »

Dafro skrev:
Edit: nu googlade jag, och det verkar inte var lagligt om man inte har skylt som informerar och center display räcker inte, så nästa gång får det kanske bli att ta reg nr och anmäla för att pröva hur detta är tänkt. Jag har inte lust att fastna på film bara för att jag går förbi en bil och vi har ju lagar av en anledning tänker jag.
Verkligen hyvens mot den enskilde bilägaren. :?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vaktläge

Inlägg av Dafro »

Var därför jag skrev kanske…. Fast det är ju den enskilde som gör det olagliga väl? Eller så är det kanske fel på lagen. Men var lugn jag kommer aldrig orka men ör lit nyfiken på hur ni som har tesla och tänker om detta.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vaktläge

Inlägg av kenjon »

Du får väl vända bort huvudet när du går för nära en Tesla.
Jag tycker lagen är helt fel. Det är ju mot de som förstör som man vill filma. Ska man inte få göra det? Samhället skyddar ofta kriminella mer än lydiga medborgare (t ex om inbrottstjuven halkar på grund av hal trädgårdsgång och bryter benet...).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vaktläge

Inlägg av Dafro »

kenjon skrev:
Du får väl vända bort huvudet när du går för nära en Tesla.
Jag tycker lagen är helt fel. Det är ju mot de som förstör som man vill filma. Ska man inte få göra det? Samhället skyddar ofta kriminella mer än lydiga medborgare (t ex om inbrottstjuven halkar på grund av hal trädgårdsgång och bryter benet...).
Det brukar jag göra men av en annan anledning. :D

Men misstänkte att det var fler som tyckte att man ska få göra som man vill med en ny sw feature.

Men håller med om att lagen borde vara annorlunda.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vaktläge

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
Är detta lagligt i Sverige ör min undran, om det är utanför sin egen tomt menar jag, gick förbi en My på en parkering igår där jag upplevde att helljusen blinkade till, betyder det då att den filmade? Kan inte regelverket för kameror på bilar, för visst 360 finns ju på många bilar fast dom används ju bara när man är u bilen.

Edit: nu googlade jag, och det verkar inte var lagligt om man inte har skylt som informerar och center display räcker inte, så nästa gång får det kanske bli att ta reg nr och anmäla för att pröva hur detta är tänkt. Jag har inte lust att fastna på film bara för att jag går förbi en bil och vi har ju lagar av en anledning tänker jag.
Teoretiskt olagligt men i det närmaste omöjligt att bevisa utan att den skyldige mycket aktivt deltar i förundersökningen.
Möjligen blir det problem om man publicerar filmen någonstans. Men om du sitter i bilen när du startar filmningen är det fullt lagligt.
teslaponken
Inlägg: 461
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vaktläge

Inlägg av teslaponken »

Ja jag har en nolla i min brf som klagar på min bil. Fick uppdateringen igår och slog på livestreaminggrejen för att testa hemifrån via appen. Cool grej.

Men då verkar sentry mode på bilen ha gått igång i min brf och bilen lyst upp en två gånger inatt. Det gillades ej av någon nolla som fotograferade min bil, dokumenterade och klagade till styrelsen :shock: :lol: :lol: :lol:

Känns lite surrealistiskt faktiskt. :shock:
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Vaktläge

Inlägg av Bambina »

Kameran filmar väl inte i direkt mode och spar. Den spar väl endast vid hot eller stöld.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vaktläge

Inlägg av pejvic »

Det går bra att stänga av på
Exkludera hemma. Vad anmälde han till din brf? Att du har en tesla? Eller att bilen sannolikt spelat in?
Haft alla 3/Y
teslaponken
Inlägg: 461
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vaktläge

Inlägg av teslaponken »

pejvic skrev:
Det går bra att stänga av på
Exkludera hemma. Vad anmälde han till din brf? Att du har en tesla? Eller att bilen sannolikt spelat in?
Det senare :lol:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vaktläge

Inlägg av Tellus »

teslaponken skrev:
Ja jag har en nolla i min brf som klagar på min bil. Fick uppdateringen igår och slog på livestreaminggrejen för att testa hemifrån via appen. Cool grej.

Men då verkar sentry mode på bilen ha gått igång i min brf och bilen lyst upp en två gånger inatt. Det gillades ej av någon nolla som fotograferade min bil, dokumenterade och klagade till styrelsen :shock: :lol: :lol: :lol:

Känns lite surrealistiskt faktiskt. :shock:
Kan inte du samtidigt ta upp i brf att bilar med övervakning borde få gratis parkeringsplats, då övervakningen även kan hjälpa andra i bfr som utsätts för brott eller skadegörelse i närheten av er bil. :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
teslaponken
Inlägg: 461
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vaktläge

Inlägg av teslaponken »

Tellus skrev:
teslaponken skrev:
Ja jag har en nolla i min brf som klagar på min bil. Fick uppdateringen igår och slog på livestreaminggrejen för att testa hemifrån via appen. Cool grej.

Men då verkar sentry mode på bilen ha gått igång i min brf och bilen lyst upp en två gånger inatt. Det gillades ej av någon nolla som fotograferade min bil, dokumenterade och klagade till styrelsen :shock: :lol: :lol: :lol:

Känns lite surrealistiskt faktiskt. :shock:
Kan inte du samtidigt ta upp i brf att bilar med övervakning borde få gratis parkeringsplats, då övervakningen även kan hjälpa andra i bfr som utsätts för brott eller skadegörelse i närheten av er bil. :)
Nja. Fick nån lång utläggning om förbud och GDPR som jag inte orkade läsa.
Tråkigt att det ska vara sånt ramaskri. Vilken kränkt människa alltså :lol:
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vaktläge

Inlägg av Fredrik j »

teslaponken skrev:
Tellus skrev:
teslaponken skrev:
Ja jag har en nolla i min brf som klagar på min bil. Fick uppdateringen igår och slog på livestreaminggrejen för att testa hemifrån via appen. Cool grej.

Men då verkar sentry mode på bilen ha gått igång i min brf och bilen lyst upp en två gånger inatt. Det gillades ej av någon nolla som fotograferade min bil, dokumenterade och klagade till styrelsen :shock: :lol: :lol: :lol:

Känns lite surrealistiskt faktiskt. :shock:
Kan inte du samtidigt ta upp i brf att bilar med övervakning borde få gratis parkeringsplats, då övervakningen även kan hjälpa andra i bfr som utsätts för brott eller skadegörelse i närheten av er bil. :)
Nja. Fick nån lång utläggning om förbud och GDPR som jag inte orkade läsa.
Tråkigt att det ska vara sånt ramaskri. Vilken kränkt människa alltså :lol:
GPDR gäller ju inte filmer/fotografier för privat bruk så länge man inte publicerar dom. Men först ska det ju bevisas att det spelats in en film.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vaktläge

Inlägg av Dafro »

Problemet är att om man ska använda det som bevismaterial så gäller GDPR, om jag har tolkat det rätt. Fast jag trodde iochförsig att det gällde all lagring så kan ju ha fel.
27,8 kWp solceller
teslaponken
Inlägg: 461
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vaktläge

Inlägg av teslaponken »

Trötta människor oavsett kan man tycka. Som ska klaga för att bilen gått igång sådär efter uppdateringen inatt.

Jante så det skriker om det är min åsikt :D
Skriv svar