Senaste version 2025.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av OfarligTesla »

Elof skrev:

Nä, man skulle nog vänja sig med gaspedalen till vänster och bromsen till höger också. Eller att bilen svänger åt höger när man vrider ratten åt vänster. Vi får väl se vad nästa uppdatering kommer med. ;)
Ja faktiskt, det hade man gjort också, det handlar som sagt bara om inlärda färdigheter och beteenden. Däremot så hade de sakerna förmodligen tagit mycket längre tid på sig att “lära om” än att vänja sig vid att kolla på skärmen för sidokameror.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ska bli spännande att se hur snabbt kamerabilden kommer när man ska byta fil? När man ska backa kommer bilden från bakre kameran tämligen omgående medan sidokamerorna dröjer allt från 5 till 55 sekunder.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

tor-ake skrev:
Ska bli spännande att se hur snabbt kamerabilden kommer när man ska byta fil? När man ska backa kommer bilden från bakre kameran tämligen omgående medan sidokamerorna dröjer allt från 5 till 55 sekunder.
Jag har ingen skillnad i hastighet på mina, båda kommer fram direkt när jag lägger i backen. Varit så på båda de Model 3 jag haft (samt den jag körde som lånebil i 2 månader).
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

OfarligTesla skrev:
Elof skrev:

Nä, man skulle nog vänja sig med gaspedalen till vänster och bromsen till höger också. Eller att bilen svänger åt höger när man vrider ratten åt vänster. Vi får väl se vad nästa uppdatering kommer med. ;)
Ja faktiskt, det hade man gjort också, det handlar som sagt bara om inlärda färdigheter och beteenden. Däremot så hade de sakerna förmodligen tagit mycket längre tid på sig att “lära om” än att vänja sig vid att kolla på skärmen för sidokameror.
Mmm. Dock kommer man aldrig ifrån att om man både vill se om kameran detekterar något i döda vinkeln och genom rutan IRL se vad som händer till vänster så måste vrida huvudet fram och tillbaka. Detta gör att man tittar bort från färdriktningen längre tid. Intuitivt eller ej, trafiksäkert är det inte. Bättre då att vrida på skallen några grader extra åt rätt håll. Nä, detta är mest en till kul Elongimmick.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Curik skrev:
dd88 skrev:
Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.
Du menar som på MS/MX? :lol:
Ja precis
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Elof skrev:
OfarligTesla skrev:
Elof skrev:

Mmm. Dock kommer man aldrig ifrån att om man både vill se om kameran detekterar något i döda vinkeln och genom rutan IRL se vad som händer till vänster så måste vrida huvudet fram och tillbaka. Detta gör att man tittar bort från färdriktningen längre tid. Intuitivt eller ej, trafiksäkert är det inte. Bättre då att vrida på skallen några grader extra åt rätt håll. Nä, detta är mest en till kul Elongimmick.
Ja det känns oanvändbart. Jag har en MX och har döda-vinkel-varningen bakom ratten på skärmen, via grafiken för filerna. Den används knappt pga att en blink till vänster lätt innebär att titta till vänster, inte ner bakom ratten. Jag kör istället med mycket aktiv koll i backspeglarna, ibland vrider jag på huvudet, ibland kollar jag på skärmen. Jag kommer förmodligen inte kolla mer på skärmen om det finns kameror bakom ratten, och än mindre om de visas till höger på skärmen. En gimmick.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Hertsh skrev:
Ja det känns oanvändbart. Jag har en MX och har döda-vinkel-varningen bakom ratten på skärmen, via grafiken för filerna. Den används knappt pga att en blink till vänster lätt innebär att titta till vänster, inte ner bakom ratten. Jag kör istället med mycket aktiv koll i backspeglarna, ibland vrider jag på huvudet, ibland kollar jag på skärmen. Jag kommer förmodligen inte kolla mer på skärmen om det finns kameror bakom ratten, och än mindre om de visas till höger på skärmen. En gimmick.
Säkert en vana, och återstår att se när man kört med ett tag. Dock den timme som jag provkörde Ioniq 5 så tyckte jag att det var en smidig funktion.

Tänk på att när du skall byta till höger så är mittenskärmen närmare att kika på. Så då blir det ju längre bort att kika på en skärm bakom ratten. Så skulle säga att även på MS/MX så är det mer logiskt att lägga det på mittskärmen just för den balansen mitt emellan speglarna.

Många som kör MS/MX tycker det är svårt med hastighet och annat på mittskärmen, men för de flest av oss om som kört M3 (MY) så är det lika naturligt som något annat. Vanans makt är stor, men inte så stor att man inte kan få nya vanor.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

mikebike skrev:
dd88 skrev:
Hur ska blind spot camera funka?

Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?
Jag tycker det funkar bra med en orange signal i eller nära backspegeln, det tycker tydligen inte Elon.
Ligger mest i vänsterfil… ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jontez skrev:
Tellus skrev:
Lite mer info här om jul uppdateringen

https://electrek.co/2021/12/20/tesla-re ... i-changes/
Automatisk sätesvärme och live-kamera när man drar på blinkers. Det ska bli intressant! Och kul med ett fräscht UI :)
Verkligen!

Frågan är dock om detta släppet bara kommer för USA. Någon som hört att det planeras med släpp även för oss i Europa?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Hur går det med autohelljuset och diverse andra buggar som funnits sedan flera år tillbaka. Hade gärna hoppat över allt vad spel och menyer att göra bara de fixar de buggar som redan finns. Det är en bil inte en spelkonsol.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Lophornis skrev:
Hur går det med autohelljuset och diverse andra buggar som funnits sedan flera år tillbaka. Hade gärna hoppat över allt vad spel och menyer att göra bara de fixar de buggar som redan finns. Det är en bil inte en spelkonsol.
Det är ingen bug det är funktion, taskigt att blända älgar :lol:
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Lophornis skrev:
Den åsikten är vi nog rätt många om men inget som Tesla verkar prioritera lika däremot :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Det är absolut inga buggar utan en konsekvens av att Tesla valt att styra dessa funktioner med AI typ. Dvs datorn skall tolka omvärlden precis som en vanlig förare hade gjort. Det är en bit kvar även om det lika självklart kommer en punkt där det sättet är bättre än en dedikerad sensor för varje funktion.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Det är absolut inga buggar utan en konsekvens av att Tesla valt att styra dessa funktioner med AI typ. Dvs datorn skall tolka omvärlden precis som en vanlig förare hade gjort. Det är en bit kvar även om det lika självklart kommer en punkt där det sättet är bättre än en dedikerad sensor för varje funktion.
Finns det någon tillverkare som använder en separat sensor för avbländning?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

mikebike skrev:
Cadillac! https://www.underhoodservice.com/gms-autronic-eye-1952/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Skulle tro att det är rätt många som använder Hellas sensor för avbländning då de är en klassisk underleverantör till billtillverkare i europa.

https://www.hella.com/techworld/us/Tech ... sor-42078/#

Regn- och ljussensor i ett smidigt litet paket.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev:
Det flesta hade ju gladeligen betalat 500 spänn för den inkl installation från fabrik om man säger så... :D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag kanske skulle tro att den kostar lite till men absolut skulle jag betala det om jag kunde.

Och så lite till för riktigt skinn.

Och lite till för plastklädda hjulhus och trösklar.

Och lite till för 3cm ytterligare markfrigång.

Och lite till för 15 kWh större batteri.

Och lite till för Matrix-strålkastare.

Och lite till för separata vindrutetorkarreglage.

Och lite till för knappar i bakdörrarna till stolsvärmen bak.

Osv. Frågan är vad slutpriset blir då?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
tor-ake skrev:
Det flesta hade ju gladeligen betalat 500 spänn för den inkl installation från fabrik om man säger så... :D
Håller personligen med att jag gärna sett en sådan hårdvara (ogillar folk som är dryga och uttalar sig å andras räkning). Tycker personligen att det var en miss av Tesla att skippa det på M3/MY.
Bild
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
tor-ake skrev:
Håller personligen med att jag gärna sett en sådan hårdvara (ogillar folk som är dryga och uttalar sig å andras räkning). Tycker personligen att det var en miss av Tesla att skippa det på M3/MY.
Jag med! (Ogillar att folk är dryga och hänger upp sig på petitesser i andras formuleringar). Edit: Personligen alltså. :D
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Jag kanske skulle tro att den kostar lite till men absolut skulle jag betala det om jag kunde.

Och så lite till för riktigt skinn.

Och lite till för Matrix-strålkastare.

Och lite till för separata vindrutetorkarreglage.
Ja, till detta tycker jag.
BrooklynS skrev:
Och lite till för plastklädda hjulhus och trösklar.

Och lite till för 3cm ytterligare markfrigång.
Nej, på detta för mig. MY finns redan. Gillar personligen inte ful plast på bilar. Ser bara billigt ut.

Men jag ser din poäng. :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Men det var inte ens i princip samma sak. I övrigt håller jag med. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
Men det var inte ens i princip samma sak. I övrigt håller jag med. ;)
Exakt samma sak (men du håller uppenbarligen inte med dig själv ens).

Det sagt så är det kanske dags att gå tillbaka on-topic med fokus på mjukvarusläppen i tråden. Är är rätt mycket OT i tråden nu (inklusive mina egna kommentarer).

Själv undrar jag om .25 kommer släppas här i Europa innan jul? Någon som läst något om det?

Har ju än så länge bara läst om släpp i USA.

Vill ha .25 i julklapp till bilen! :D
Bild
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Fick 44.6 precis NU…

.25 verkar inte komma innan jul i Sverige, eller?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Fick 44.6 precis NU…

.25 verkar inte komma innan jul i Sverige, eller?
Fick 44.6 för några dagar sedan, men undrar också verkligen om .25 inte bara gäller USA?

Isf. borde de nog inte rullat ut .6 så här tätt inpå tycker man.

Mycket oklart där tycker jag!
Bild
Skriv svar