Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2021.44
Hade gärna önskat att de öppnar upp fler kameror, speciellt de som är i sidostolparna riktade framåt. Hade underlättat rejält när man behöver köra in i trånga passager.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Spoiler alert
20121.44.25
Massa nytt i juluppdateringen
Nytt UI i alla fall till M3
Blind sport camera
editera way points
Möjlighet att slå på värmen i bilen med <20% batteri
och en massa spel och en del annat smått och gott
https://imgur.com/a/CjGmmAt
20121.44.25
Blind sport camera
editera way points
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Coolio
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la//tomas68743
Laddade 2021.44.6 igår. Har dock inte hunnit testa. Någon som har provat de nya funktionerna?
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Model 3 LR Quicksilver 2025
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Model 3 LR Quicksilver 2025
Äntligen en juluppdatering värd namnetfrippan skrev:Spoiler alert
20121.44.25
Blind sport camera
editera way points

Efter någon av de senaste uppdateringarna (efter 2021.4x.x) så går inte någon av mina bilar (S och X) ner i Sleep mode lika snabbt som tidigare. Någon annan som upplevt samma förändring?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Undrar om vi med MCU1 någonsin kommer få något nytt. Delmål och kontroll över klimatet har jag önskat länge, trist att inte få nu när de äntligen fixat det.
Svart X75D -17
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Automatisk sätesvärme och live-kamera när man drar på blinkers. Det ska bli intressant! Och kul med ett fräscht UITellus skrev:

Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Hur ska blind spot camera funka?
Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?
Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag tycker det funkar bra med en orange signal i eller nära backspegeln, det tycker tydligen inte Elon.dd88 skrev:Hur ska blind spot camera funka?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag hoppas på något liknande system som Ioniq 5 har. Riktigt bra och smart system.dd88 skrev:Hur ska blind spot camera funka?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Funkar ju i Model S och X, men i 3 och Y blir det svårt.martinot skrev:Jag hoppas på något liknande system som Ioniq 5 har. Riktigt bra och smart system.dd88 skrev:Hur ska blind spot camera funka?
Varför då?dd88 skrev:Funkar ju i Model S och X, men i 3 och Y blir det svårt.martinot skrev:Jag hoppas på något liknande system som Ioniq 5 har. Riktigt bra och smart system.dd88 skrev:Hur ska blind spot camera funka?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Vill minnas att Ioniq 5 visar döda vinkeln i skärmen bakom ratten på samma sätt som EV6, vilket blir svårt för 3 och Y som inte har någon skärm där.
Är ju bara att visa på M3/MY på den vanliga mittmonterade skärmen. Vad är problemet?dd88 skrev:Vill minnas att Ioniq 5 visar döda vinkeln i skärmen bakom ratten på samma sätt som EV6, vilket blir svårt för 3 och Y som inte har någon skärm där.

Problemet är att det inte är intuitivt att titta ner höger för att kolla döda vinkeln åt vänster.
Då är det bättre att kolla backspegel och sen över axeln.
I M3M/MY är det alltid naturligt att titta på skärmen i mitten. Man vänjer sig extremt snabbt. Prova!dd88 skrev:Problemet är att det inte är intuitivt att titta ner höger för att kolla döda vinkeln åt vänster.
Sedan; om man skall kolla kolla döda vinkeln åt höger så blir det ju bättre placering?
Så jämnar ju ut sig. Eller byter du enbart fil till vänster?
Med skärmen i mitten så blir det lika jämt och naturlig placering av skärmen, precis mitt emellan höger/vänster. Kan inte bli mer balanserat. Kan inte bli bättre med en enda skärm.
(Enda sättet att göra det bättre är att göra som Honda E och sätta varsin skärm på både vänster och höger sida för detta, men det blir ju troligen en helt annan kostnad.)

Jag har testat och tycker att det är lika konstigt nu som då, säkert en annan sak om man måste leva med det.
För min del så har jag absolut mest nytt av döda vinkel-varnare till vänster då bilar till vänster i regel passerar medan man i regel kör om bilar till höger. Betydligt enklare att veta var en bil är som man passerat än en som passerar.
Synd att Tesla snålade in på skärmen.
För min del så har jag absolut mest nytt av döda vinkel-varnare till vänster då bilar till vänster i regel passerar medan man i regel kör om bilar till höger. Betydligt enklare att veta var en bil är som man passerat än en som passerar.
Synd att Tesla snålade in på skärmen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Vad menar du med det? Hade du aldrig kört bil hade det inte varit intuitivt att kolla i en liten spegel framför dig för att se vad som händer bakom dig heller men det lärde man sig på 5 minuter. Inget med bilkörning är intuitivt för oss människor utan det är ett inlärt beteende, har man en Tesla är användandet av skärmen helt klart ett inlärt beteende så det blir rätt vettigt att titta på den.dd88 skrev:Problemet är att det inte är intuitivt att titta ner höger för att kolla döda vinkeln åt vänster.
Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.
Alla andra bilar har en bättre lösning, med varningslampa i ytterbackspegeln. Dessutom ser omkörande den lampan och kan tryggt passera när hen vet att den andra föraren ser att man kommer. Det är väl ganska intuitivt att titta åt det håll man ämnar svänga?
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nej det är det inte, det finns inget rätt svar för det är som sagt ingenting som är naturligt för oss människor till att börja med. Hur “intuitivt” vi upplever saker kommer också vara väldigt beroende av våra referensramar i allmänhet så det finns garanterat generationella skillnader. Tycker också att fördelarna med en kamera jämfört med t.ex. lampor i speglarna är stora när det gäller sådana här saker.dd88 skrev:Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.
Jag är dock också en person som gärna haft skärm bakom ratten till diverse saker som detta, men det är säkert för jag är lite gammaldags av mig och inte nödvändigtvis för att det faktiskt är bättre.
Nä, man skulle nog vänja sig med gaspedalen till vänster och bromsen till höger också. Eller att bilen svänger åt höger när man vrider ratten åt vänster. Vi får väl se vad nästa uppdatering kommer med.OfarligTesla skrev:Nej det är det inte, det finns inget rätt svar för det är som sagt ingenting som är naturligt för oss människor till att börja med. Hur “intuitivt” vi upplever saker kommer också vara väldigt beroende av våra referensramar i allmänhet så det finns garanterat generationella skillnader.dd88 skrev:Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.

Du menar som på MS/MX?dd88 skrev:Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.