Hur långt vågar man köra?
Moderator: Redaktion
Hur långt vågar man köra?
Idag fick jag lite antydan till räckviddsångest.
Ladde på Suc 19 mil hemifrån. Laddade 5-10 min efter att appen tyckte att det räckte hem. När jag startade skulle jag ha 12% kvar när jag kom fram.
Det sjönk hela tiden och låg länge på runt 6%. Väl hemma hade jag 4% kvar. Detta trots nedskruvad värme o range mode.
Känns lite otäckt att den första bedömningen diffade på 7%
Det som verkade stämma bäst var Projected range som hela tiden låg 2-4 mil över kvarvarande sträcka.
Hemma hade jag 14 km.
Min fundering är. Kan man köra ner till 0 utan att skada batteriet? (Lång utläggning flr en kort fråga:-))
Ladde på Suc 19 mil hemifrån. Laddade 5-10 min efter att appen tyckte att det räckte hem. När jag startade skulle jag ha 12% kvar när jag kom fram.
Det sjönk hela tiden och låg länge på runt 6%. Väl hemma hade jag 4% kvar. Detta trots nedskruvad värme o range mode.
Det som verkade stämma bäst var Projected range som hela tiden låg 2-4 mil över kvarvarande sträcka.
Hemma hade jag 14 km.
Min fundering är. Kan man köra ner till 0 utan att skada batteriet? (Lång utläggning flr en kort fråga:-))
Re: Hur långt vågar man köra?
Tokigt. Det bästa sättet är ju att sänka hastigheten för att få längre räckvidd, men det har du säkert koll på.
Hsr aldrig hört att det skulle vara direkt skadligt. Däremot minskar livslängden en del om man konstant laddar ur den o laddar upp fullt varje gång.
Det som är skadligt och faktiskt kan förstöra det helt batteripack är att lämna bilen på 0 %. Det hände en kompis kompis roadster. Han åkte utomlands, tesla ringde honom men han kunde inte göra något. När han kom hem var det paj.
Hsr aldrig hört att det skulle vara direkt skadligt. Däremot minskar livslängden en del om man konstant laddar ur den o laddar upp fullt varje gång.
Det som är skadligt och faktiskt kan förstöra det helt batteripack är att lämna bilen på 0 %. Det hände en kompis kompis roadster. Han åkte utomlands, tesla ringde honom men han kunde inte göra något. När han kom hem var det paj.
Vad jag har hört så kan det vara bra att någon gång ibland dra ner batteriet till nära noll. Man måste dock se till att starta laddningen så att den inte står på 0 eller nära noll under längre tid vilket kan vara skadligt då batterierna kan bli urladdade mer än vad som är tänkt. 0 procent är ju faktiskt inte noll i batterierna eftersom det finns en backup för att skydda dessa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Så länge projected ränge ligger några km högre än återstående sträcka är det ju lugnt. Den återstående reserven växer ju då proportionerligt mot återstående sträcka så att säga. Dvs ligger projected 5 km över när man har 50 km kvar är det 10% felmarginal. Håller man sedan 5 km marginal till man har 5 km kvar att köra har ju felmarginalen växt till 100%. Börjar marginalen krympa ihop mer än vad man är bekväm med slår man bara av lite på tempot en stund.
Har många gånger kört så och rullat in till SuC med 2-3 km kvar efter att ha kört 250-300km utan tillstymmelse till räckviddsångest.
Har många gånger kört så och rullat in till SuC med 2-3 km kvar efter att ha kört 250-300km utan tillstymmelse till räckviddsångest.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Jag tänker ungefär som du. Men man behöver nog köra ner i botten nån gång för o känna sig säker på att man kan lita på siffrorna. Och att man vet att det är ok o köra ända ner till noll.olarsson skrev:Så länge projected ränge ligger några km högre än återstående sträcka är det ju lugnt. Den återstående reserven växer ju då proportionerligt mot återstående sträcka så att säga. Dvs ligger projected 5 km över när man har 50 km kvar är det 10% felmarginal. Håller man sedan 5 km marginal till man har 5 km kvar att köra har ju felmarginalen växt till 100%. Börjar marginalen krympa ihop mer än vad man är bekväm med slår man bara av lite på tempot en stund.
Självklart stoppade jag i sladden det första jag gjorde när jag kom hem.
Tips:
- Ladda lite extra bara för att kunna för att slippa fokusera på laddstatus. (Ibland måste man ändå. )
- Stäng av "moden" i navigatorn som kommer med förslag om när och var man ska ladda.
Upplever den vara helt "nuts".
Grafen som visar prognos på återstående laddning vid framkomst känns relativt säker. Speciellt när man kört en bit och faktisk förbrukning räknats in och påverkar estimatet.
- Vid minsta tvekan kolla upp var det finns laddare där det går att stanna till och fylla på lite extra om förbrukningen blir högre än man tänkt.
(Och ha lite koll på vad det är för uttag så att rätt adapter är med.)
- Ladda lite extra bara för att kunna för att slippa fokusera på laddstatus. (Ibland måste man ändå. )
- Stäng av "moden" i navigatorn som kommer med förslag om när och var man ska ladda.
Upplever den vara helt "nuts".
Grafen som visar prognos på återstående laddning vid framkomst känns relativt säker. Speciellt när man kört en bit och faktisk förbrukning räknats in och påverkar estimatet.
- Vid minsta tvekan kolla upp var det finns laddare där det går att stanna till och fylla på lite extra om förbrukningen blir högre än man tänkt.
(Och ha lite koll på vad det är för uttag så att rätt adapter är med.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Datordoktorn
- Teslaägare
14 km är god marginal, först ska ju mätaren till 0, sen har man ytterligare någon mil innan det blir "charge now" och där har jag kört 6 km i 80 km/h utan värme som längst.
Sondell har en rejält utförlig redogörelse på sin sida hur det ser ut när det börjar krisa till sig.
Tycker det är busenkelt att anpassa hastigheten till att få ihop räckvidd mot återstående sträcka.
Men skippa projected range och rated, projected ger ju bara en värdelös ögonblicksbild av räckvidden och rated når ju ingen människa ner till. Håll dig till typical, som jag uppfattar som 2 kWh/mil. Anpassa farten till att hålla dig på 2 kWh/mil så stämmer det utmärkt med återstående räckvidd.
Den enskilt största faktorn som kan ställa till det med förbrukningen uppfattar jag faktiskt inte värmen i bilen att vara utan när det är blött och regnigt. Det ökade rullmotståndet är lurigt!
Sondell har en rejält utförlig redogörelse på sin sida hur det ser ut när det börjar krisa till sig.
Tycker det är busenkelt att anpassa hastigheten till att få ihop räckvidd mot återstående sträcka.
Men skippa projected range och rated, projected ger ju bara en värdelös ögonblicksbild av räckvidden och rated når ju ingen människa ner till. Håll dig till typical, som jag uppfattar som 2 kWh/mil. Anpassa farten till att hålla dig på 2 kWh/mil så stämmer det utmärkt med återstående räckvidd.
Den enskilt största faktorn som kan ställa till det med förbrukningen uppfattar jag faktiskt inte värmen i bilen att vara utan när det är blött och regnigt. Det ökade rullmotståndet är lurigt!
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Du har en poäng med blött o regn. Idag var det konstant snöfall vilket jag tror var en stor orsak till att det sjönk mer än förväntat. Men jag håller inte med att skippa projected. Har man tex medel på 10 km som jag har, så ser man ju bra hur långt det räcker med aktuellt körmönster. Låg fö på ett snitt under 200 wh/km långa stunder trots snö o minus 7. Så jag tycker själv jag lyckades köra snålt.
Om man gör en liten räkneövning: Om bilen (85D) är laddad till 80% så har man disponibla 60kWh. Om man snittar 280 Wh/km vilket jag gjorde idag (190 km i 90-105 km/h, temp -25) så lär man komma 214 km.
Man ska inte vara säker på att man har laddning kvar när den visar noll
Jag körde 36 mil igår, mellan -7 och -11. Jag låg i snitt på 209 wh/km på min 85D, det var inte i närheten typical. Det ser snarare ut som 85D har typical på 180 wh/km.
När jag kom till Västerås sa navigatorn att jag hade 75 km kvar och projected sa 78. på navigatorn stod det även at jag skulle ha -5% när jag kommer fram.
Så jag vågade inte och tankade lite el på CHADeMOn vid McDonalds i Västerås. Hade jag haft 3-fas på jobbet i Bålsta så hade jag kör dit för att se hur mycket det var kvar.
Är det någon som vet vad typical ligger på i 85D?
När jag kom till Västerås sa navigatorn att jag hade 75 km kvar och projected sa 78. på navigatorn stod det även at jag skulle ha -5% när jag kommer fram.
Så jag vågade inte och tankade lite el på CHADeMOn vid McDonalds i Västerås. Hade jag haft 3-fas på jobbet i Bålsta så hade jag kör dit för att se hur mycket det var kvar.
Är det någon som vet vad typical ligger på i 85D?
85D / vit / Panorama
Är helt med på din räkneövning. Fast det är ju exakt det där resultatet som visas som projected. Så slipper namn räkna själv:-) Jag brukar visa snitt sista 10 km. Då får man rätt bra indikation på hur långt det bör räcka.Janne skrev:Om man gör en liten räkneövning: Om bilen (85D) är laddad till 80% så har man disponibla 60kWh. Om man snittar 280 Wh/km vilket jag gjorde idag (190 km i 90-105 km/h, temp -25) så lär man komma 214 km.
Sedan kan enkelt sänka farten och/eller värmen om det inte verkar räcka.
Min fundering gällde mest om man kan lita på att man verkligen kan utnyttja alla % ner till noll. Och det verkar det nu som att man kan.
Den va mycket intressant info i. Tack!apkungen skrev:Man ska inte vara säker på att man har laddning kvar när den visar noll
Antar att huvudfrågan är, hur nära 0 km vågar man köra? Rekommenderar alla att testa det själva faktiskt. Man blir väldigt mycket mer känd med bilen efter det. Att sikta på att ha 50 km kvar hela tiden, det är ju halva Leafs räckvidd
. Så klart man kan utnyttja ned till 0 km. Under det ska man väl inte köra för ofta och gör man det ska man starta laddning direkt.
Navigationen visar ju ett ganska optimistiskt estimat till att börja med, men anpassar sig till förhållandena ganska fort tycker jag. Efter det brukar det stämma ganska bra. Jag kör sen efter att sikta på 1-2 % som slutmål och anpassar det med gasfoten. Laddningen optimerar jag utifrån förhållanden från början. Här är en tabell som visar planeringen för min Tysklands tur:
http://tesla.sondell.biz/?p=2404
Mina senaste långturer har jag kommit till superchargers med +/-2 km kvar. Tycker det är optimalt sett till laddhastighet. Har även kört tomt en gång. Inget av detta har påverkat batteriet någonting. Min tomkörning finns här:
http://tesla.sondell.biz/?p=2285
Viktigaste behållningen från tomkörningen är effektbegränsningen. Se på de bilderna. 0-nivån kan säkert ligga på olika ställen. Men effektbegränsningen innan stopp bör vara rätt lika. Om man den går under 80 kW och det blir en brant uppförsbacke så blir det stort spänningsfall och bilen kan då stanna direkt. Försiktigt med gasen på slutet!
De saker som minskar räckvidden nu på vintern som kanske är sånt man inte räknar med är motvind (och ännu värre när det är kallt på grund av högre luftdensitet), regnvåta vägbanor eller ännu värre lös snö eller slask. Har ju i mitt Tysklandsinlägg skrivit om hur jag hade 270 Wh/km i förbrukning i 65 km/h i Danmark. Våt snö som var så djup på motorvägen så den bitvis tog i under bilen och kraftig motvind. Har lite diagram längre ner här som visar hur olika parametrar påverkar förbrukning/räckvidd:
http://tesla.sondell.biz/?p=2060

Navigationen visar ju ett ganska optimistiskt estimat till att börja med, men anpassar sig till förhållandena ganska fort tycker jag. Efter det brukar det stämma ganska bra. Jag kör sen efter att sikta på 1-2 % som slutmål och anpassar det med gasfoten. Laddningen optimerar jag utifrån förhållanden från början. Här är en tabell som visar planeringen för min Tysklands tur:
http://tesla.sondell.biz/?p=2404
Mina senaste långturer har jag kommit till superchargers med +/-2 km kvar. Tycker det är optimalt sett till laddhastighet. Har även kört tomt en gång. Inget av detta har påverkat batteriet någonting. Min tomkörning finns här:
http://tesla.sondell.biz/?p=2285
Viktigaste behållningen från tomkörningen är effektbegränsningen. Se på de bilderna. 0-nivån kan säkert ligga på olika ställen. Men effektbegränsningen innan stopp bör vara rätt lika. Om man den går under 80 kW och det blir en brant uppförsbacke så blir det stort spänningsfall och bilen kan då stanna direkt. Försiktigt med gasen på slutet!
De saker som minskar räckvidden nu på vintern som kanske är sånt man inte räknar med är motvind (och ännu värre när det är kallt på grund av högre luftdensitet), regnvåta vägbanor eller ännu värre lös snö eller slask. Har ju i mitt Tysklandsinlägg skrivit om hur jag hade 270 Wh/km i förbrukning i 65 km/h i Danmark. Våt snö som var så djup på motorvägen så den bitvis tog i under bilen och kraftig motvind. Har lite diagram längre ner här som visar hur olika parametrar påverkar förbrukning/räckvidd:
http://tesla.sondell.biz/?p=2060
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är en bra, ständigt aktuell fråga då svaret kan ändras t.ex. efter mjukvaruupdateringar av bilen. Jag körde min 70 D till exakt 0% ofrivilligt, en mil ifrån SuC, men vågade inte satsa på att komma fram. Fick bli några minuter Chademo först (på en Fortum vid KIWI-butik i Norge). Hade överskattat min förmåga till snålkörning vid laddningen innan och laddat liiite i underkant, laddae 50%, borde laddat minst 55.... Skall inte upprepas !bullen skrev:Idag fick jag lite antydan till räckviddsångest.
Hemma hade jag 14 km.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Dan Persson
- Teslaägare
bullen skrev:Idag fick jag lite antydan till räckviddsångest.
Hemma hade jag 14 km.
Jag vilja ge dej ett gott råd, utan att skaffa blodtryckstabletter - Tesla är en Stadsbil.
Kör du fem mil utanför stan - så är du en tiggare.
Vad går du på? Lite tidigt på dagen oavsett tycker jag...Dan Persson skrev:bullen skrev:Idag fick jag lite antydan till räckviddsångest.
Hemma hade jag 14 km.
Jag vilja ge dej ett gott råd, utan att skaffa blodtryckstabletter - Tesla är en Stadsbil.
Det stämmer den är en utmärkt stadsbil men den är också en utmärkt långfärdsbil.Dan Persson skrev:bullen skrev:Idag fick jag lite antydan till räckviddsångest.
Hemma hade jag 14 km.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Dan Persson
- Teslaägare
Det verkar som många tror att El är gratis och därför kör Tesla.
En Tesla kostar ca 2-3 kr / mil om du betalar för " strömmen" en diesel kostar runt 6 kr/mil.
Men en riktigt bekväm bil kostar 650 tkr, ex. jaguar- En tesla runt 1 Msek.
En Tesla kostar ca 2-3 kr / mil om du betalar för " strömmen" en diesel kostar runt 6 kr/mil.
- Dan Persson
- Teslaägare
Dan Persson skrev:Det verkar som många tror att El är gratis och därför kör Tesla.
f.n vad klokt inlägg var det apkungen eller var det någon som äger en Tesla- ne han har köp hos en handlare .
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Drar den där dieseljaguaren 0,5 liter milen som du kör?Dan Persson skrev:Det verkar som många tror att El är gratis och därför kör Tesla.
Driver sajten Car.info
Min merkostnad är 65 öre nu på vintern och under 50 öre på sommaren, per kWh. Gratis på SC om man först betalat bilen då. Så 1 kr /mil är väl min genomsnittliga merkostnad för strömmen kanske. Hade ju haft ström och elnät till huset utan bilen också...Dan Persson skrev:Det verkar som många tror att El är gratis och därför kör Tesla.
Tyvärr är diesel för billigt. Borde betala mer för nerskitningen än det kostar nu. Undrar ändå vad det är för dieselbil som går runt på vintern med kallstart i stadstrafik för 6 kr milen...
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Citerar sig själv med "fan vad klokt"? Påminner mig om en riktig klassiker från Dan "Bra sagt Dan" Widmark:Dan Persson skrev:Dan Persson skrev:Det verkar som många tror att El är gratis och därför kör Tesla.
f.n vad klokt inlägg var det apkungen eller var det någon som äger en Tesla- ne han har köp hos en handlare .

Enligt bilregistret ska hans Jaguar XF 3.0D -10 dra 0,68 l / mil. Men det är klart, har man en så snål och försiktig körstil att man kommer hela 15 mil med stadsbilen Tesla, då klarar man säkert av att köra en sån Jagga på 0,3 l / mil!Franz skrev:Drar den där dieseljaguaren 0,5 liter milen som du kör?Dan Persson skrev:Det verkar som många tror att El är gratis och därför kör Tesla.

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Vart vill du komma med detta ?Dan Persson skrev:Det verkar som många tror att El är gratis och därför kör Tesla.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Det är nu efter diverse inlägg av den där Dan tydligt att folk här går på hans idiothätsning så in i bomben. Varför eldar ni på? Ni vet ju vad han sysslar med! Ignorera och "prata runt" hans inlägg. Alla här vet ju att det inte ligger nåt vettigt bakom och att oavsett vad vi svarar så fortsätter idiotin. Finns några sådana på elbilforum också, skillnaden är att de har hållit på i flera månader och folk bara fortsätter att skriva fingrarna blodiga för att motbevisa, argumentera eller bara försöka få stopp på dom. Ge upp! Han kommer bara fortsätta så länge ni eldar på.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14