Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Det har länkats till denna sida tidigare i tråden.
Är denna ljusramp nåt att ha? Bra pris just nu. Kan man installera den utan att behöva våldföra sig på bilen?
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 020100752/
Är denna ljusramp nåt att ha? Bra pris just nu. Kan man installera den utan att behöva våldföra sig på bilen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lite info finns här:mati skrev:Det har länkats till denna sida tidigare i tråden.
https://elbilforum.no/index.php?topic=57776.0
Jag har köpt precis det där paketet. Ska monteras i helgerna. Det enda är att rampen sticker ut några cm framför nummerplåten.mati skrev:Det har länkats till denna sida tidigare i tråden.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Najs. Hur styrs LED-rampen? Har du köpt CAN-bus interfacet också?Walker skrev:Jag har köpt precis det där paketet. Ska monteras i helgerna. Det enda är att rampen sticker ut några cm framför nummerplåten.mati skrev:Det har länkats till denna sida tidigare i tråden.
Fick tillbaka bilen nu från lackbehandling.
Betyget från lackfirman: "Mycket bra kvalité och inga lackskador eller repor. Så ska det se ut!"
Sen fick jag kommentaren "Hade du valt en Tesla hade vi fått jobba arslet av oss. Vi behandlade en ny Model Y igår som var full med polerrosor".
Tydligen hade man funderat på att ha högre pris för Tesla på nybilsbehandling då det är så mycket mer jobb än på konkurrenterna...
Betyget från lackfirman: "Mycket bra kvalité och inga lackskador eller repor. Så ska det se ut!"
Sen fick jag kommentaren "Hade du valt en Tesla hade vi fått jobba arslet av oss. Vi behandlade en ny Model Y igår som var full med polerrosor".

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Kul att höra!DanneLKPG skrev:Fick tillbaka bilen nu från lackbehandling.
Sen fick jag kommentaren "Hade du valt en Tesla hade vi fått jobba arslet av oss. Vi behandlade en ny Model Y igår som var full med polerrosor".Tydligen hade man funderat på att ha högre pris för Tesla på nybilsbehandling då det är så mycket mer jobb än på konkurrenterna...
Vad blev det för behandling och vad landade den på?
Nybilsbehandling BVS Proline 3.0 inkl glasbehandling och impregnering av sätena. Gick på 3950kr.Skabb1 skrev:Kul att höra!DanneLKPG skrev:Fick tillbaka bilen nu från lackbehandling.
Sen fick jag kommentaren "Hade du valt en Tesla hade vi fått jobba arslet av oss. Vi behandlade en ny Model Y igår som var full med polerrosor".Tydligen hade man funderat på att ha högre pris för Tesla på nybilsbehandling då det är så mycket mer jobb än på konkurrenterna...
Inte billigaste stället kanske, men det är smidigt och ligger ganska nära jobbet.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
4000kr för lack, glas och säten är ju sjukt billigt. Jag har tidigare betalt ca 10.000 för liknande omfång.DanneLKPG skrev:Nybilsbehandling BVS Proline 3.0 inkl glasbehandling och impregnering av sätena. Gick på 3950kr.Skabb1 skrev:Kul att höra!DanneLKPG skrev:Fick tillbaka bilen nu från lackbehandling.
Inte billigaste stället kanske, men det är smidigt och ligger ganska nära jobbet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nej, jag tänkte sno styrström från helljuslampan som många gjort i Norge med bra resultat.mati skrev:Najs. Hur styrs LED-rampen? Har du köpt CAN-bus interfacet också?Walker skrev:Jag har köpt precis det där paketet. Ska monteras i helgerna. Det enda är att rampen sticker ut några cm framför nummerplåten.mati skrev:Det har länkats till denna sida tidigare i tråden.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Inte billigaste vettiga stället i Linköping, men ja det är inte dyrt! Därför jag kände att jag ändå kan kosta på det trots att jag kommer byta den till en i5 AWD senare nästa år.HelectriC skrev:4000kr för lack, glas och säten är ju sjukt billigt. Jag har tidigare betalt ca 10.000 för liknande omfång.DanneLKPG skrev:Nybilsbehandling BVS Proline 3.0 inkl glasbehandling och impregnering av sätena. Gick på 3950kr.Skabb1 skrev:Kul att höra!DanneLKPG skrev:Fick tillbaka bilen nu från lackbehandling.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Fick också tillbaka min bil från lackbehandlingen idag. ”Inte byggd för vårt klimat. Du har redan fått märken på plasten fram, och det är samma material på sidorna”
De var inte så imponerade av min bil. De hade samtidigt behandlat en Y och det var nemas problemas.
Finns m a o delade meningar där ute.
De var inte så imponerade av min bil. De hade samtidigt behandlat en Y och det var nemas problemas.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Fast nu jämförs olika saker. Lack är lack och plast är plastWalker skrev:Fick också tillbaka min bil från lackbehandlingen idag. ”Inte byggd för vårt klimat. Du har redan fått märken på plasten fram, och det är samma material på sidorna”

Model 3-24/Polestar 3-24
Det var ju ingen överraskning att stället som lackbehandlar din bil tycker mer om Tesla.Walker skrev:Fick också tillbaka min bil från lackbehandlingen idag. ”Inte byggd för vårt klimat. Du har redan fått märken på plasten fram, och det är samma material på sidorna”

Med tanke på att du är ganska missnöjd att du inte köpte Tesla så är jag inte förvånad att du fått höra det. Varför har du fått märken på plasten fram? Har du kört på något eller skrapat i? Parkeringsskada? Vilken bil skulle INTE få märken fram då? Så i5 är inte byggd för vårt klimat, men Model Y är det? Låter skumt. Skulle inte säga att någon bil med karmlösa rutor är särskilt byggd för Sverige. Skönt att slippa dessa dörrar nu när jag bytt. Gillar också att det finns Snow Mode och att jag kan stänga av regen helt om jag vill, särskilt när det är halt. Det kunde jag inte heller innan jag bytte.Walker skrev:Fick också tillbaka min bil från lackbehandlingen idag. ”Inte byggd för vårt klimat. Du har redan fått märken på plasten fram, och det är samma material på sidorna”
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Jaha, den har en separat tråd för helljuset? Ska du klippa den och jacka ett relä emellan eller kör du med ett icke-förstörande alternativ?Walker skrev:Nej, jag tänkte sno styrström från helljuslampan som många gjort i Norge med bra resultat.mati skrev:Najs. Hur styrs LED-rampen? Har du köpt CAN-bus interfacet också?Walker skrev:Jag har köpt precis det där paketet. Ska monteras i helgerna. Det enda är att rampen sticker ut några cm framför nummerplåten.mati skrev:Det har länkats till denna sida tidigare i tråden.
Reläsatsen följer med i pkt du länkade till, men det kopplar du mellan ramp och batteri. Jag drog bort trådarna till brytaren och behåller bara den blå till styrströmmen (som jag nyper ihop med den röda i ljuskontakten) orkar inte dra in en brytare i kupén. Vill jag koppla bort rampen rycker jag säkringen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Förstår. Den klassiska inkopplingen med andra ord. Såhär antar jag? Var hämtar du 12V och GND? Finns det lätt tillgängligt? Gnäller inte bilen när relät drar ström? Det blir ju något mer än vad strålkastaren drar i vanliga fall.Walker skrev:Reläsatsen följer med i pkt du länkade till, men det kopplar du mellan ramp och batteri. Jag drog bort trådarna till brytaren och behåller bara den blå till styrströmmen (som jag nyper ihop med den röda i ljuskontakten) orkar inte dra in en brytare i kupén. Vill jag koppla bort rampen rycker jag säkringen.
Ja, så gjorde jag på Leaf. 12 V direkt från batteriet i "motorrummet " med egen säkring. Stör inte bilens elektronik. Jag drog returminus från Led rampen tvinnat med plus för att minska ev högfrekvensstörningar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Då var LED-rampen beställd. Bra pris nu innan jul. 

Finns nåt som heter xbb dongle, där så kopplar man in en bluetooth dongle i obd-2 som läser av can bussen för hellyset och skickar till xbb relät som installeras i motorrummet. Kostar lite mer än att knycka signalkabel men vissa påstår att man slipper felkoder.
Köpte för samma pris för någon månad sedan.mati skrev:Då var LED-rampen beställd. Bra pris nu innan jul.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Ska inte bli några felkoder. Det är ganska många som kopplat in ledramp i Norge utan problem. Men Hyundai gillar nog inte det. De gillar ju inte att man byter fälgstorlek ens. (Även om de har ändrat sig något och inte längre förbjuder det)Trizivir skrev:Finns nåt som heter xbb dongle, där så kopplar man in en bluetooth dongle i obd-2 som läser av can bussen för hellyset och skickar till xbb relät som installeras i motorrummet. Kostar lite mer än att knycka signalkabel men vissa påstår att man slipper felkoder.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Undrar vilken del av vårt klimat som de ansåg att den inte var byggd för?Walker skrev:Fick också tillbaka min bil från lackbehandlingen idag. ”Inte byggd för vårt klimat. Du har redan fått märken på plasten fram, och det är samma material på sidorna”
Med tanke på att Seoul har kallare vintrar än Stockholm så är det ju osannolikt att det är kylan i alla fall...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Av
Hämtade ut min RWD idag, trevlig bil men dök på några frågetecken direkt.
1, Barnlås på bakdörrarna verkar vara aktivt, knappen i förardörren gör ingen skillnad. Står nåt i manualen om att man ska sticka in en skruvmejsel eller platt föremål i hålet i bakdörren men i det hålet finns inget spår för skruvmejsel utan en bult med ett A på?!
2, Interiörbelysningen tänds inte när man låser upp eller öppnar dörrarna, bara belysningen i dörrarna tänds?
Nån som dykt på det här och klurat ut en lösning?
1, Barnlås på bakdörrarna verkar vara aktivt, knappen i förardörren gör ingen skillnad. Står nåt i manualen om att man ska sticka in en skruvmejsel eller platt föremål i hålet i bakdörren men i det hålet finns inget spår för skruvmejsel utan en bult med ett A på?!
2, Interiörbelysningen tänds inte när man låser upp eller öppnar dörrarna, bara belysningen i dörrarna tänds?
Nån som dykt på det här och klurat ut en lösning?
Märkligt då att de inte löst detta med förvärmning av batterier redan från start (om det stämmer som du säger)?Marsa skrev:Undrar vilken del av vårt klimat som de ansåg att den inte var byggd för?Walker skrev:Fick också tillbaka min bil från lackbehandlingen idag. ”Inte byggd för vårt klimat. Du har redan fått märken på plasten fram, och det är samma material på sidorna”
Med tanke på att Seoul har kallare vintrar än Stockholm så är det ju osannolikt att det är kylan i alla fall...
Borde vara en självklar funktion för att slippa coldgate:a i vinterklimat.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/