Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Intressant detalj: amerikanska I5 synes ha vanlig lucka till handskfacket och saknar utdragbara lådan. Syns bla i Out of specs review (orkar inte länka). Man undrar om det är ngn lag som sätter stopp el kostnadsbesparing. Å andra sidan har de större batteri…
Fast när tillverkningen går över till MY23 så borde väl alla tillverkas med samma batteri, oavsett om man beställt innan. Hyundai lär ju inte ha tre olika batteristorlekar att välja på. Känns som att din ÅF kör en rövare, du borde inte behöva betala extra.DanneLKPG skrev:Min ÅF sa att om man ska ha det större batteriet måste man uppgradera till MY23 för 25000kr. Ska finnas i ÅF dator nu.Chilla skrev:Jag beställde min AWD i början av Juni och den är inte byggd ännu och min ÅF är ärlig med att han ingenting vet, speciellt om när den kommer. Dock är Oktober eller höst 2022 inget han spekulerat i och han har högst motvilligt spekulerat överhuvudtaget. Den enda trösten jag kan se med att behöva vänta tills Oktober-22 är att den lär komma med 77 kWh batteriet för lite extra räckvidd.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Tror inte min ÅF drar en rövare då jag läst det från andra svenskar som fått höra samma från andra källor. Exakt samma tilläggspris (25000kr) + möjlighet att lägga till det nya "tech pack" (15000kr). Fråga din egna ÅF.DrDR skrev:Fast när tillverkningen går över till MY23 så borde väl alla tillverkas med samma batteri, oavsett om man beställt innan. Hyundai lär ju inte ha tre olika batteristorlekar att välja på. Känns som att din ÅF kör en rövare, du borde inte behöva betala extra.DanneLKPG skrev:Min ÅF sa att om man ska ha det större batteriet måste man uppgradera till MY23 för 25000kr. Ska finnas i ÅF dator nu.Chilla skrev:Jag beställde min AWD i början av Juni och den är inte byggd ännu och min ÅF är ärlig med att han ingenting vet, speciellt om när den kommer. Dock är Oktober eller höst 2022 inget han spekulerat i och han har högst motvilligt spekulerat överhuvudtaget. Den enda trösten jag kan se med att behöva vänta tills Oktober-22 är att den lär komma med 77 kWh batteriet för lite extra räckvidd.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Åkte till en kund idag. Efter flera veckors abstinens utan bil.
9 mil t o r. Landsvägskörning på 100- och lite 80-väg. Förbrukningen hamnade på 18,3kwh/100km. Det är nästan på e-Golf nivå vid dessa temperaturer (0-gradigt). Bilen var inte förvärmd. Jag åkte bara.
Vem har påstått att Ioniq 5 är törstig? Det är den inte alls.
Senast jag åkte samma sträcka med e-tron hamnade den runt 28kWh/100km. Vilken skillnad.
Strålkastarna är inget att hänga i julgranen däremot. Inte superdåligt, men inte fantastiskt bra heller. Om jag hade behövt köra i mörker dagligen så hade jag nog satsat på extraljus.

9 mil t o r. Landsvägskörning på 100- och lite 80-väg. Förbrukningen hamnade på 18,3kwh/100km. Det är nästan på e-Golf nivå vid dessa temperaturer (0-gradigt). Bilen var inte förvärmd. Jag åkte bara.
Senast jag åkte samma sträcka med e-tron hamnade den runt 28kWh/100km. Vilken skillnad.
Strålkastarna är inget att hänga i julgranen däremot. Inte superdåligt, men inte fantastiskt bra heller. Om jag hade behövt köra i mörker dagligen så hade jag nog satsat på extraljus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag är också nöjd med förbrukningen. Den drar ungefär som min BMW i3S gjorde, men har nästan dubbelt så stort batteri.mati skrev:Åkte till en kund idag. Efter flera veckors abstinens utan bil.![]()
Beror väl på vad man är van vid!

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Jag är ganska nöjd med förbrukningen men tycker mig uppleva att den drar upp lite i överkant på motorväg. Men ska testa det nu framåt jul vad det blir.DanneLKPG skrev:Jag är också nöjd med förbrukningen. Den drar ungefär som min BMW i3S gjorde, men har nästan dubbelt så stort batteri.mati skrev:Åkte till en kund idag. Efter flera veckors abstinens utan bil.![]()
Precis. Den ligger i samma härad som vår e-Golf, men det användbara batteriet är mer än dubbelt så stort. Trevligt och ovant att se GOM visa 22 mil kvarvarande räckvidd med en SOC på 53%. Och detta är ändå på vintern. Jag är förvisso inte direkt bortskämd när det gäller förbrukning, men det här är riktigt bra tycker jag.DanneLKPG skrev:Jag är också nöjd med förbrukningen. Den drar ungefär som min BMW i3S gjorde, men har nästan dubbelt så stort batteri.mati skrev:Åkte till en kund idag. Efter flera veckors abstinens utan bil.![]()
Jag ska pumpa upp däcken lite mer också, jag tror att de kan behöva lite mer tryck.
Det känns också som att Ioniq5 är lite mer förlåtande än e-tron när det gäller förbrukningen. Det gör inte så mycket när man gör en rask omkörning eller kör lite fortare ett tag. Förbrukningen påverkas såklart, men inte så våldsamt som jag är van vid från e-tron. Där gjorde minsta "misstag" att förbrukningen skenade iväg direkt.
Vilken temperatur har ni inställd i bilen? Manualen rekommenderar 22 grader.
Jag får inte ner till den förbrukningen. Normal eller Eco drive mode? Vinter mode (ej snow mode) på eller ej?
Bara nyfiken med att jämföra för att se hur jag kan gå ner förbrukningen.
Jag får inte ner till den förbrukningen. Normal eller Eco drive mode? Vinter mode (ej snow mode) på eller ej?
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
21-22 grader.Tessi19 skrev:Vilken temperatur har ni inställd i bilen? Manualen rekommenderar 22 grader.
Rumpgrill först på 3, sedan på 1.
Rattvärme bara i början. (Man steker ju tassarna annars)
Winter mode på. Oklart vad den gör, men säljaren sa att jag ska ha den på.
Eco mode. Körde lite Sport och Normal bara för att testa.
Appen säger just nu att 16% gick åt för A/C idag. Igår sa den 5%, vilket känns galet lågt.
Farthållaren på +5km/h men kör mycket utan farthållare.
Hakka R3 dubbfria vinterdäck på 19" originalfälg.
Jag körde knappt tolv mil i fredags. Utetemp omkring 6 grader. Eco och 21 grader i kupén. Nästan bara farthållare.
Knappt 3 mil motorväg. Sedan 6 mil 80-väg och sedan sista 3 100-väg 2 till 1.
Ganska fullastad bil med två vuxna och två barn. Dubbfria hankook 19 tum.
Landade in på 19,4 kwh den resan.
Edit:
Till helgen kör vi med i ett svep Skåne - Bohuslän via E6. Blir spännande att se vad förbrukningen landar in på. Prognosen pekar mot kallare väder.
Knappt 3 mil motorväg. Sedan 6 mil 80-väg och sedan sista 3 100-väg 2 till 1.
Ganska fullastad bil med två vuxna och två barn. Dubbfria hankook 19 tum.
Landade in på 19,4 kwh den resan.
Edit:
Till helgen kör vi med i ett svep Skåne - Bohuslän via E6. Blir spännande att se vad förbrukningen landar in på. Prognosen pekar mot kallare väder.
Förboka din Ioniq 5
Jag gör något fel tydligen. 

Är rätt så mjuk på ’gasen’ men kommer aldrig ner under 21kWh/100km med samma förhållanden som vägtyp och väder.
Har samma temp i bilen som er, till och med driver only.
Har Goodyear Ultragrip Ice på 19” (dubbfria).

Är rätt så mjuk på ’gasen’ men kommer aldrig ner under 21kWh/100km med samma förhållanden som vägtyp och väder.
Har samma temp i bilen som er, till och med driver only.
Har Goodyear Ultragrip Ice på 19” (dubbfria).
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 2 gång.
Kollat däcktrycket? För lite luft är förödande för förbrukningen, även om det bara är lite för lite. Kom ihåg att det är kallare nu. Då sjunker trycket.Tessi19 skrev:Jag gör något fel tydligen.
Har samma temp i bilen som er, till och driver only.
Har Goodyear Ultragrip Ice på 19”.
Förboka din Ioniq 5
Enligt TPMS är det 265 kpa under körning i alla däck. Kanske 250 vid avgång.
Borde väl vara rätt eller?
(Edit: ska kolla imorgon i alla fall med tryckmätare)
Borde väl vara rätt eller?
(Edit: ska kolla imorgon i alla fall med tryckmätare)
Jag fattar inte varför min bil drar så mycket mer. Igår var det +1 grad och jag körde landsväg stilla och försiktigt. Plan väg, farthållare på, Eco mode och en halvtimme sedan start indikerar bilen 24 kWh/100 km. Hakka 10 dubbat på 19 tum.
Idag var det kallare, - 7 grader. Men ändå..!
Jag kör inte speciellt aggressivt, håller hastighetsbegränsningen på ett ungefär, Eco-mode och vinterläge, 21 grader i kupén... Efter 24 minuters blandad körning var snittförbrukningen 28,4 kWh/100 km.
Jag kör inte speciellt aggressivt, håller hastighetsbegränsningen på ett ungefär, Eco-mode och vinterläge, 21 grader i kupén... Efter 24 minuters blandad körning var snittförbrukningen 28,4 kWh/100 km.

Precis så! Fattar inte heller deticreate skrev:Jag fattar inte varför min bil drar så mycket mer. Igår var det +1 grad och jag körde landsväg stilla och försiktigt. Plan väg, farthållare på, Eco mode och en halvtimme sedan start indikerar bilen 24 kWh/100 km. Hakka 10 dubbat på 19 tum.
Kan det vara någon temperaturgräns för vinterläget som är 0 grader? Gissar bara nu, men batterivärmning kanske aktiveras?? Tycker att manualen är luddig ang ”winter mode”.Tessi19 skrev:Precis så! Fattar inte heller deticreate skrev:Jag fattar inte varför min bil drar så mycket mer. Igår var det +1 grad och jag körde landsväg stilla och försiktigt. Plan väg, farthållare på, Eco mode och en halvtimme sedan start indikerar bilen 24 kWh/100 km. Hakka 10 dubbat på 19 tum.
Nej tror ej, jag har aldrig sätt batterivård delen aktiv förutom en gång när jag precis hade ’snabb’laddat i en halv timme och när jag körde iväg stod det kvar en kort stund några kW under batterivård.
I helgen körde jag två lite längre resor, 55km. Två st i bilen och 7-10 min stadstrafik i början och slut på varje resa, däremellan större delen 100-väg med korta 80-avsnitt och drygt en mil 110. Ganska mycket sidvind vid första resan, lite lugnare men mer motvind tror jag på hemresan.
Skillnaden beror nog på något högre snitthastighet på 100-vägen. På ditresan låg jag mest och "tolkade" med acc bakom en annan bil.
Den mörka är hemresan på kvällen. Tycker siffrorna känns helt ok med tanke temperatur och dubbdäck, en del hård vind osv.
Skillnaden beror nog på något högre snitthastighet på 100-vägen. På ditresan låg jag mest och "tolkade" med acc bakom en annan bil.
Den mörka är hemresan på kvällen. Tycker siffrorna känns helt ok med tanke temperatur och dubbdäck, en del hård vind osv.
Ioniq 5 FE AWD
Jag kör 55km enkel resa till jobbet varje dag och jag har testat lite och insett några saker med förbrukning. Har legat på mellan 15-30kwh/100km men snittar 18-20kwh/100km.
I 90 kontra 130 på motorväg halveras förbrukning.
Ställ alltid in I-pedal, UNDVIK om det är halt ute då det är lätt att få bakvagnssladd när bara bakhjulen bromsar.
Endast förare på klimatanläggning sparar energi.
Kortare sträckor när det är kallt är förbrukning skyhög och sjunker hela vägen till jobbet. Misstänker att uppvärmning av kupén drar igång direktverkande el när det är kallt och inte bara använder värmepumpen.
Ska åka långresa över julhelgen och kanske inser något annat då men detta gäller just nu iaf. Hoppas någon får ut något av mina tips.
I 90 kontra 130 på motorväg halveras förbrukning.
Ställ alltid in I-pedal, UNDVIK om det är halt ute då det är lätt att få bakvagnssladd när bara bakhjulen bromsar.
Endast förare på klimatanläggning sparar energi.
Kortare sträckor när det är kallt är förbrukning skyhög och sjunker hela vägen till jobbet. Misstänker att uppvärmning av kupén drar igång direktverkande el när det är kallt och inte bara använder värmepumpen.
Ska åka långresa över julhelgen och kanske inser något annat då men detta gäller just nu iaf. Hoppas någon får ut något av mina tips.
Dubbdäck är döden för förbrukningen. Det är nog en del av förklaringen. (För er som kör på dubbdäck)
-
- elbilist
Har också fått skyhög förbrukning på kort resa i kallt väder med kallt batteri med min iX3. Blir mycket bättre med förvärmt batteri. Vad jag förstår så får man med värmepump dubbel effekt av batterivärmningen: istället för att värma ett kallt batteri med el så kan bilen använda värme från batteriet till kupén.
Men vad spelar det egentligen för roll i praktiken? På en kortresa är hög förbrukning inget problem. På en lång långresa måste man ändå stanna och snabbladda.
Men vad spelar det egentligen för roll i praktiken? På en kortresa är hög förbrukning inget problem. På en lång långresa måste man ändå stanna och snabbladda.
På kortresa spelar räckvidden såklart ingen som helst roll. Då är det bara en generell fråga om energiförbrukning. Det är ju alltid bra med låg energiförbrukning såklart.
Inför en långresa brukar man ju förvärma bilen och förbrukningen är därför lägre från första metern.
Inför en långresa brukar man ju förvärma bilen och förbrukningen är därför lägre från första metern.
Dagens resa till jobbet om 3 mil med ca 1/3 100-väg och resten 80/70/50 gav 23,1 mot ca 20-21.
Detta var dock första gången jag satte mig och körde i en kall bil och dessutom var tvungen att avfrosta rutan. Tidigare har jag alltid förvärmt 10 min innan via bluelink-appen. Så känns väl som en rimlig skillnad med tanke på lägre temp och avfrostning.
Förbrukningen inledningsvis var sky high men sjönk sen hela vägen till jobbet.
Men bara så jag tolkar er rätt. Förvärmning av kupén via appen startar även förvärmning av batteriet inför avfärd?
Detta var dock första gången jag satte mig och körde i en kall bil och dessutom var tvungen att avfrosta rutan. Tidigare har jag alltid förvärmt 10 min innan via bluelink-appen. Så känns väl som en rimlig skillnad med tanke på lägre temp och avfrostning.
Förbrukningen inledningsvis var sky high men sjönk sen hela vägen till jobbet.
Men bara så jag tolkar er rätt. Förvärmning av kupén via appen startar även förvärmning av batteriet inför avfärd?
Oklart. Men det behöver inte betyda nånting egentligen. Bilen förbrukar inte nödvändigtvis mer bara för att batteriet är kallt. Däremot så ökar förbrukningen våldsamt om bilen värmer batteriet under färd. Men det gör den väl inte eller? Som jag har förstått det så är det just det som är problemet när man ska snabbladda, dvs att batteriet inte värms upp under färd.Skabb1 skrev:Men bara så jag tolkar er rätt. Förvärmning av kupén via appen startar även förvärmning av batteriet inför avfärd?
Jag tror det du upplevde har enbart med kupévärmen att göra. Bilen brassar på allt den kan för att värma kupén. Det ger skyhög förbrukning de första kilometrarna. Sedan sjunker förbrukningen snabbt till normala nivåer, men medelförbrukningen är liksom förstörd.