
TIME Person of the Year: Elon Musk
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Lyckades med att bli Person of the year en gång till.


Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Vilket otroligt märkligt system de har i USA. Jag inbillar mig att i Sverige polisanmäler man om en individ utsätter en för sexuella trakasserier och sen blir det en rättegång. I USA är det alltså företaget som utsätter en person för sexuella trakasserier om de inte lyckas få dem att sluta med att placera om personer eller avskeda personer. Dessutom, ett skadestånd på över en miljard kronor till en enskild anställd, kan ju göra att ett gäng personer till och med kan iscensätta sexuella trakasserier och sen dela på pengarna. Vad händer med de som är gärningsmän här? Det värsta de kan råka ut för är att bli av med jobbet eller?spacecoin skrev:Jag önskar mig i julklapp att Elon ska bli en bättre förebild:
https://www.theverge.com/2021/12/14/228 ... -six-women
"Senator Karen". wtf.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Vid den tiden var det nog inte så många som tyckte att det var så himla konstigt. Det var andra tider.Yxel skrev:Tusentals politiska fångar, homosexuella, romer, handikappade etc etc satt i arbetsläger redan sen 1933.mati skrev:Precis. 1938 var faktiskt före andra världskriget och allt elände som mustasch-österrikaren (han var inte tysk) har orsakat. Detta visste man inte då. Jag tvivlar på att han hade fått titeln 5 år senare.MWall skrev:Hallå! Autobahn?Elof skrev:Man behöver inte ens ha gjort bra saker. Det räcker att ha haft stor påverkan. En välkänd mustaschprydd tysk fick titeln 1938.
Men det kanske var det som var ”påverkan”.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Det låter som att du fortfarande tror att H. blev Man of the Year för att Time Magazine tyckte att han var en beundransvärd person?mati skrev:Vid den tiden var det nog inte så många som tyckte att det var så himla konstigt. Det var andra tider.Yxel skrev:Tusentals politiska fångar, homosexuella, romer, handikappade etc etc satt i arbetsläger redan sen 1933.mati skrev:Precis. 1938 var faktiskt före andra världskriget och allt elände som mustasch-österrikaren (han var inte tysk) har orsakat. Detta visste man inte då. Jag tvivlar på att han hade fått titeln 5 år senare.MWall skrev:Hallå! Autobahn?Elof skrev:Man behöver inte ens ha gjort bra saker. Det räcker att ha haft stor påverkan. En välkänd mustaschprydd tysk fick titeln 1938.
Men det kanske var det som var ”påverkan”.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
https://www.di.se/ledare/vinst-ar-basta-hallbarheten/
Vinst är bästa hållbarheten.
När till och med symbolen för det klassiska motorljudet, Harley-Davidson, sätter sin el-hoj LiveWire på börsen vet man att något stort redan har hänt.
ÅRETS PERSON. Utan Teslas höga vinstmarginal hade förflyttningen i bilbranschen inte hänt. Att skydda vinstintresset är att skydda miljön.
Motorcyklar, personbilar och lastbilar utan motormuller och utan utsläpp har en oemotståndlig värdering jämfört med den äldre förbränningsmotortekniken.
Kraften i rörelsen på marknaden är enorm. Elbilsindustrin har attraherat 1000 miljarder kronor i investeringar sedan coronakraschen våren 2020. Det senaste året har fordonsföretagen aviserat investeringar på 3300 miljarder kronor fram till 2025. Världens största biltillverkare Toyota, som tidigare har varit skeptiska till batteridrivna elbilar, meddelade förra veckan att man investerar 350 miljarder i elmotorutveckling och batteritillverkning. Jaguars bilar ska gå helt på el 2025.
Och höstens stora svenska börshändelse, Volvo Cars notering i Stockholm, är ett slags elbilsoption. Hela förhoppningen ligger i eldrift.
Varför har detta hänt i år?
Branschen brukar peka på omvärldsfaktorer som tuffa utsläppsregler i EU, nollutsläppszoner i allt fler storstäder och kommande förbud mot nyförsäljning av förbränningsmotorer.
Men när man pratar med ansvariga i fordonsbranschen är det särskilt ett nyckeltal som har fått världen att skälva. Teslas vinstmarginal är nu 50 procent högre än snittet i bilbranschen. Efter att ha gjort förluster i mer än ett decennium lyckades bolaget 2020 att gå med vinst fyra kvartal i rad. I år har vinsten ökat och ligger högt och till synes stabilt över alla andra.
En hög marginal är ett argument som biter i alla styrelser som ansvarar för vinstdrivna företag och det driver nu mycket stora investeringar för att ställa om världens fordonspark.
Elon Musk har utnämnts till Årets person 2021 av både Time och Financial Times. I en intervju med FT säger han att den övriga bilindustrin över huvudtaget inte tog elbilar på allvar förrän Tesla tog marknadsandelar. Då började konkurrenterna plötsligt snabbt röra på sig och Mercedes-Benz upptäckte att deras logga med den klassiska treuddiga stjärnan - som symboliserar luft, land och hav - egentligen symboliserar ett vindkraftverk.
En hög vinst hos ett fortfarande litet fordonsföretag i Kalifornien kan ställa om hela världens bilindustri till utsläppsfrihet.
Den ekonomiska historien är full av den här typen av framgångsrika vinstdrivna förändringar som hela tiden förbättrar samhälle, miljö, hälsa och säkerhet. Om aktiebolaget är en fantastisk skapelse för att dela och sprida risk är vinst en magisk superkraft för att våga ändra sig och världens framtid. Vinsten skapar tillit till individen. Väldiga resurser kan allokeras till enskilda personer om de kan övertyga om en framtida vinst, vilket till exempel hände Elon Musk. Utan ett vinstsyfte i aktiebolaget Tesla hade den mekanismen inte funnits och elbilsrevolutionen inte inträffat.
Men vinst är evigt politiskt kontroversiellt. Det finns ingen frid i den frågan. På vänsterkanten ser man vinst som stöld från arbete, annars är man inte vänster. Vinst kan också beskrivas som stöld från skattebetalare, konsumenter, framtida generationer eller något annat intresse. På högerkanten är man i grunden friskare men har ändå återkommande svårt att försvara vinst eftersom man tycker att det känns och ser ut som att man försvarar de rika.
Farligast just nu är idén om att vinst står i motsats till hållbarhet, det i dag enskilt mäktigaste begreppet i politik och näringsliv. Den föreställda motsättningen mellan vinst och hållbarhet har länge funnits inom miljörörelsen men har spridit sig långt ut i europeisk politik. Den finns även hos företag som helst gömmer undan sitt vinstsyfte till förmån för andra intressen som anses finare. Alla större företag skriver numera en skapelseberättelse om sig själva och världen. Men de argumenterar sällan eller aldrig för att deras bolag har till syfte att göra vinst.
I en sådan miljö kan till och med en tysk konservativ disputerad läkare som Ursula von der Leyen få idéer som den nyss avlidne svenske LO-ekonomen P-O Edin skulle känna igen som sina egna. Han var tillsammans med Rudolf Meidner arkitekten till löntagarfondsförslaget, som faktiskt inte heller mötte särskilt stort motstånd när det först kom. Löntagarfonderna handlade om att bryta vinstintresset till förmån för andra intressen och därmed bryta aktieägarnas makt över företagen.
EU-kommissionen har precis samma idé. Vinstintresset är ohållbart och andra intressenter än aktieägare ska ha makt i företagen. Politikens avvägning mellan olika intressen ska så att säga bygga in i bolagsstyrelserna.
Ursula von der Leyen och alla andra vinstrelativister bör få rejält mothugg. Att ge sig på vinstintresset är att smita från sin politiska uppgift. Politikens konst är att hantera intressemotsättningar, sätta stabila ramar och sköta statens kärnuppgifter. Den absolut främsta och bästa kraften är sedan att låta vinstdrivna företag ta oss till en bättre och rikare framtid.
Tesla och elbilsrevolutionen är en perfekt illustration av hur det ska gå till. Politiken får gärna vara tuffare framöver med förbud för att skydda luft, land och hav. Att skydda vinstintresset är centralt för att lyckas göra det i praktiken. Om detta bör företagsledare och ägare tala oftare.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Hur stor andel i procent av sin förmögenhet har han skattat i år då?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Hemska skattepengar!Peter Andersson skrev:Blir en del skatt i år.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Du behöver inte tycka synd om Elon. Det är långt under vad du betalar i procent eller vad den genomsnittliga texasbon betalar. Rika betalar aldrig mest i procentenheter. Ej heller företagare som jag. Det gör lönearbetare.martinot skrev:Hemska skattepengar!Peter Andersson skrev:Blir en del skatt i år.
Tycker inte det känns schysst att någon enda person skall behöva skatta så mycket.
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Andel av förmögenhet är väl ointressant.dd88 skrev:Hur stor andel i procent av sin förmögenhet har han skattat i år då?
Andel av realiserad vinst är väl måttet att se.
Förmögenheten går ju upp och ner, och är ganska illikvid.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Blir skevt oavsett när det handlar om så sjukt mycket pengar.
Min poäng är att skatten knappast gör någon skillnad för Elon.
Min poäng är att skatten knappast gör någon skillnad för Elon.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Jag tycker inte att det kan vara rätt att någon skall behöva så mycket i skatt. Man borde få ifrån procent, och ha ett fast maxtak.spacecoin skrev:Du behöver inte tycka synd om Elon. Det är långt under vad du betalar i procent eller vad den genomsnittliga texasbon betalar. Rika betalar aldrig mest i procentenheter. Ej heller företagare som jag. Det gör lönearbetare.martinot skrev:Hemska skattepengar!Peter Andersson skrev:Blir en del skatt i år.
Tycker inte det känns schysst att någon enda person skall behöva skatta så mycket.
Ahh. Du är F Ö R E T A G A R E! Precis som Elon. Vad fint!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Om du har tid efter dagis i morgon kan vi leka tillsammans. Pax för att vara företagare så kan du vara anställd.martinot skrev:Jag tycker inte att det kan vara rätt att någon skall behöva så mycket i skatt. Man borde få ifrån procent, och ha ett fast maxtak.spacecoin skrev:Du behöver inte tycka synd om Elon. Det är långt under vad du betalar i procent eller vad den genomsnittliga texasbon betalar. Rika betalar aldrig mest i procentenheter. Ej heller företagare som jag. Det gör lönearbetare.martinot skrev:Hemska skattepengar!Peter Andersson skrev:Blir en del skatt i år.
Tycker inte det känns schysst att någon enda person skall behöva skatta så mycket.
Ahh. Du är F Ö R E T A G A R E! Precis som Elon. Vad fint!

Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Han skulle ha bott i Schweiz, och inte varit amerikansk medborgare förstås. Har man tillräckligt mycket pengar här så förhandlar man med skattekontoret om en fast skatt, oavsett inkomst och förmögenhet.martinot skrev:Jag tycker inte att det kan vara rätt att någon skall behöva så mycket i skatt. Man borde få ifrån procent, och ha ett fast maxtak.spacecoin skrev:Du behöver inte tycka synd om Elon. Det är långt under vad du betalar i procent eller vad den genomsnittliga texasbon betalar. Rika betalar aldrig mest i procentenheter. Ej heller företagare som jag. Det gör lönearbetare.martinot skrev:Hemska skattepengar!Peter Andersson skrev:Blir en del skatt i år.
Tycker inte det känns schysst att någon enda person skall behöva skatta så mycket.
Ahh. Du är F Ö R E T A G A R E! Precis som Elon. Vad fint!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Ja, fast vill han ha några vägar till bilarna Tesla ska sälja så är det kanske bra att någon har råd att underhålla dem.jpetters skrev:Han skulle ha bott i Schweiz, och inte varit amerikansk medborgare förstås. Har man tillräckligt mycket pengar här så förhandlar man med skattekontoret om en fast skatt, oavsett inkomst och förmögenhet.
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Angående vem som betalar mest skatt så finns en intressant intervju med Warren buffet där han hade låtit jämföra hur mycket han betalar i skatt i jämförelse med sina anställda.
Warren buffet betalde 17,7% i skatt och och snittet i företaget var 32,9%. Skillnaden har att göra med att Warren buffet har den allra största delen av sin inkomst från Kapitalvinst och utdelningar som har en lägre skattesats än hans anställda som till största delen skattar på lönen som har en högre skattesats.
Warren buffet betalde 17,7% i skatt och och snittet i företaget var 32,9%. Skillnaden har att göra med att Warren buffet har den allra största delen av sin inkomst från Kapitalvinst och utdelningar som har en lägre skattesats än hans anställda som till största delen skattar på lönen som har en högre skattesats.
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Har redan eget företag. Det är inte direkt unikt som du tycks tro.spacecoin skrev:Om du har tid efter dagis i morgon kan vi leka tillsammans. Pax för att vara företagare så kan du vara anställd.martinot skrev:Jag tycker inte att det kan vara rätt att någon skall behöva så mycket i skatt. Man borde få ifrån procent, och ha ett fast maxtak.spacecoin skrev:Du behöver inte tycka synd om Elon. Det är långt under vad du betalar i procent eller vad den genomsnittliga texasbon betalar. Rika betalar aldrig mest i procentenheter. Ej heller företagare som jag. Det gör lönearbetare.martinot skrev:Hemska skattepengar!Peter Andersson skrev:Blir en del skatt i år.
Tycker inte det känns schysst att någon enda person skall behöva skatta så mycket.
Ahh. Du är F Ö R E T A G A R E! Precis som Elon. Vad fint!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Kul för dig att du inte är en skatte-loser då. Det jag sa var att arbetare betalar mest av sin inkomst i skatt. Resten har du hittat på själv.martinot skrev:Har redan eget företag. Det är inte direkt unikt som du tycks tro.
Re: TIME Person of the Year: Elon Musk
Elon Musk får sina inkomster från att omvandla optioner till aktier och sedan sälja dem. Tack vare att han har bott i Kalifornien betalar han ca 53% i skatt på allt han tjänar och han kommer tvingas betala samma skattesats för alla optioner han har fått hittils. Det är högre än nästan alla invånarna i USA.spacecoin skrev:Du behöver inte tycka synd om Elon. Det är långt under vad du betalar i procent eller vad den genomsnittliga texasbon betalar. Rika betalar aldrig mest i procentenheter. Ej heller företagare som jag. Det gör lönearbetare.martinot skrev:Hemska skattepengar!Peter Andersson skrev:Blir en del skatt i år.
Tycker inte det känns schysst att någon enda person skall behöva skatta så mycket.