Renault hävdar att det tar 5 min att släcka en elbilsbrand.
Renault har speciella vattenanslutningar till batteriet för att kunna släcka en brand effektivt.
The Fireman Access feature stems from a partnership between Renault Group and French firefighters that stretches back for over a decade. The EV includes special access to the battery for rescue teams. Renault claims this can allow first responders to put out a battery fire in five minutes, compared with between one and three hours for most EV battery blazes. There's also a switch under the rear bench that lets rescue teams disconnect the battery.
Renault hävdar att det tar 5 min att släcka en elbilsbrand.
Renault har speciella vattenanslutningar till batteriet för att kunna släcka en brand effektivt.
The Fireman Access feature stems from a partnership between Renault Group and French firefighters that stretches back for over a decade. The EV includes special access to the battery for rescue teams. Renault claims this can allow first responders to put out a battery fire in five minutes, compared with between one and three hours for most EV battery blazes. There's also a switch under the rear bench that lets rescue teams disconnect the battery.
Smart lösning!
Något som inte vore fel att bilindustrin kunde standardisera kring.
Helt klart en sak som EU skulle kunna göra skillnad med gällande krav på standars, eller något som kanske borde komma med i Euro NCAP.
Skulle vilja se hur detta går till i praktiken när något brinner o du som brandman förväntas in o böka med någon liten öppning osv ? El missar jag något
Skulle vilja se hur detta går till i praktiken när något brinner o du som brandman förväntas in o böka med någon liten öppning osv ? El missar jag något
Brandmännen kanske ska vara förutseende och koppla in vattnet före det tar eld?
Kollade nyss senaste The Grand Tour där dom tittar lite på franska bilar och "design" över de senaste decennierna, trots tramset rätt kul o se vad för lustigheter fransmännen kommit på över åren