3-fas finns, behöver jag en WC?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare

3-fas finns, behöver jag en WC?

Inlägg av SomTam »

Vid elskåpet har jag ett 3-fas uttag (rött) i dagsläget.
Går det använda för laddning av teslan?
Eller måste jag köpa en WC att sätta upp bredvid och koppla in i elskåpet?
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Re: 3-fas finns, behöver jag en WC?

Inlägg av foolip »

Om du inte har en gammal UMC så har du förmodligen inte ens en kontakt för 3-fas. Med nyare UMC så kan man bara ladda på en fas.

Det finns diverse lösningar för att ladda 11 kW på trefas, som andra laddkablar (med klump på) eller Njord Go. Men det är inte särskilt billigt så jag skulle installera en laddbox ändå. Det är skönt att kunna öppna laddluckan med knappen på WC också.
krille

Inlägg av krille »

foolip skrev:
Om du inte har en gammal UMC så har du förmodligen inte ens en kontakt för 3-fas. Med nyare UMC så kan man bara ladda på en fas.

Det finns diverse lösningar för att ladda 11 kW på trefas, som andra laddkablar (med klump på) eller Njord Go. Men det är inte särskilt billigt så jag skulle installera en laddbox ändå. Det är skönt att kunna öppna laddluckan med knappen på WC också.
Med den här portabla laddaren så får man även tesla-knapp. Men dedikerad box kan vara bättre i det långa loppet.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Med en adapter från Biltema för 150 kr kan du koppla in medföljande laddsladd och ladda en fas 13 A, så typ 1.5 - 2 mil/h. Det räcker för det mesta för att fylla på den el som förbrukats föregående dag.

Men jag håller med föregående om att en laddbox är att föredra i långa loppet.

Adaptern är bra att ha i alla fall om man tex besöker ett boende utan laddbox men med 3-fas 16A-uttag.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Inlägg av Splfredde »

Använder man matningen till trefas-uttaget och sätter upp en Easee laddbox blir det ungefär samma pengar med grönt avdrag som Metron-kabeln :)

krille skrev:
foolip skrev:

Med den här portabla laddaren så får man även tesla-knapp. Men dedikerad box kan vara bättre i det långa loppet.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Splfredde skrev:
Använder man matningen till trefas-uttaget och sätter upp en Easee laddbox blir det ungefär samma pengar med grönt avdrag som Metron-kabeln :)
Easeeboxen innehåller väl ingen kabel, utan den måste köpas vid sidan om. Så det måste läggas på priset i jämförelsen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Min Easee-laddbox är kopplad till trefashandsken i båda mina garage vilket gör att jag enkelt kan plocka med hela laddaren när jag åker mellan båda hemmen. Har samma namn/lösen på wifi i båda bostäderna vilket gör att laddboxen poppar igång automagiskt strax efter inkoppling.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare

Inlägg av SomTam »

Allt ovan låter krångligt, så får väl bli en WC installerad förmodar jag.

Någon som har nya prisuppgifter (installerad nyligen) på installation+material * 0.5 (grönt avdrag)?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Billigast å bra är att köpa en WC här på forumet och ansluta den till ditt trefasuttag. Finns ofta nästan oanvända WC för en rimlig peng här. Har själv köpt 2 st här och har en i garaget och en utomhus. Den ena fast monterad, den andra via trefasuttaget.
Sök här på forumet på Bjelkemetoden. :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Nyare WC brukar gå på runt 2500-3000 begagnade. Det är nog den enklaste lösninge, skruva sen på en trefashandske på sladden bara (om du vet vad du gör, annars ta hjälp).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Pgard

Inlägg av Pgard »

Vill du ladda 3-fas enklast möjligt så kör ialla fall jag Teslas mobila laddare med 3-fas 16 Amp hanske i ena ändan - laddar fullt över natten.

Skulle vilja ha en laddare för 32 Amp Handske också (har det på firman) så man får ytterligare fart men det kanske inte finns?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Pgard skrev:
Vill du ladda 3-fas enklast möjligt så kör ialla fall jag Teslas mobila laddare med 3-fas 16 Amp hanske i ena ändan - laddar fullt över natten.

Skulle vilja ha en laddare för 32 Amp Handske också (har det på firman) så man får ytterligare fart men det kanske inte finns?
Inga ”moderna” Tesla kan ladda med 32A trefas, Model 3/Y maxar på 16A och S/X på 24A.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare

Inlägg av SomTam »

jonasl skrev:
Nyare WC brukar gå på runt 2500-3000 begagnade. Det är nog den enklaste lösninge, skruva sen på en trefashandske på sladden bara (om du vet vad du gör, annars ta hjälp).
Hmm, offert från elektrikerfirman jag fick nu låg på runt 5500 för en wc inkopplad. Känns som i den prisklassen så tar man hellre en ny och professionellt inkopplad...
Pgard

Inlägg av Pgard »

fth skrev:
Pgard skrev:

Inga ”moderna” Tesla kan ladda med 32A trefas, Model 3/Y maxar på 16A och S/X på 24A.

/fth

Förstod att 24 Amp är max för laddning men för att nå dit är 32 Amp 3-fas nästa steg om man använder handske och "mobil" laddare, tyvärr så finns det väl ingen sån mobil laddare, nån som vet??

Hade varit kanon då många företag har 32 Amp uttag.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Pgard skrev:
Förstod att 24 Amp är max för laddning men för att nå dit är 32 Amp 3-fas nästa steg om man använder handske och "mobil" laddare, tyvärr så finns det väl ingen sån mobil laddare, nån som vet??

Tesla WC enligt Bjelkemetoden är som många har skrivit kanske din bästa lösning, den går att ta med i bilen som en (hyfsat) portabel laddare och kan ladda med upp till 32A (varav som sagt max 16A alt 24A går att använda i en modern Tesla). Sätter du en 32A kontakt på WC så behöver du dessutom bara en osäkrad adapter (32A-16A) för att kunna använda även de mer vanliga 16A CEE-handskarna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

En till liten fördel med ”min” metod är ju att man enkelt kan koppla ifrån laddboxen när åskan går, om
man tex har problem med sånt… eller som sagt, att kunna ta den med sig till ett annat ställe
någorlunda smidigt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Pgard skrev:
fth skrev:
Pgard skrev:

/fth

Problemet är väl inte handsken och mobil laddare. För laddaren i bilen klarar inte ladda med den effekten. Då behövs DC laddning.
Model Y LR.
Model S70D
Pgard

Inlägg av Pgard »

frippe skrev:
Pgard skrev:
fth skrev:
Pgard skrev:

/fth

Problemet är väl inte handsken och mobil laddare. För laddaren i bilen klarar inte ladda med den effekten. Då behövs DC laddning.
Menar bara att om man vill man ha en mobil laddare då behöver man en handske och för att kunna nå laddning med med 24 Amp behöver du en 32 Amp handske.
Det finns liksom ingen normalt förekommande standard storlek på handske mellan 16 Amp Handske och 32 Amp handske.
...
Så svaret till trådskaparen (om jag förstått rätt) är:
1. Att man inte behöver en WC för att köra 16 Amp-3-fas - där finns det mobila standard laddare som räcker väldigt långt.
2. Men vill man kunna nyttja 24 Amp 3-fas laddning vilket är max i exempelvis en Modelx vid hemmaladdning får man köra WC men även den kan man sätta handske på och den blir då mer el mindre mobil.
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare

Inlägg av Sarlacc »

Kolla vilken typ av ledningar som är draget till ditt nuvarande uttag.
Köpte själv precis en WC gen 3. I manualen står det vilken typ av dimension som krävs.
För min del blir det eklk 5G 2.5mm. Är det flertrådig var minimum 4mm.
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

SomTam skrev:
Hmm, offert från elektrikerfirman jag fick nu låg på runt 5500 för en wc inkopplad. Känns som i den prisklassen så tar man hellre en ny och professionellt inkopplad...
För att sätta en CEE-handske på WC och skruva upp? Det är ju 30min jobb och 150kr material.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Visst var det dyrt men vem skulle åka och göra ett jobb för 500 kr? Inte jag iallafall, lite restid och inte handlar dom uttag på biltema och troligen en bits dragning sedan ska en jordfelsbrytare upp också väl.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare

Inlägg av Sarlacc »

Dafro skrev:
Visst var det dyrt men vem skulle åka och göra ett jobb för 500 kr? Inte jag iallafall, lite restid och inte handlar dom uttag på biltema och troligen en bits dragning sedan ska en jordfelsbrytare upp också väl.
WC gen3 har inbyggd jordfelsbrytare.
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare

Inlägg av SomTam »

Remuz skrev:
SomTam skrev:
För att sätta en CEE-handske på WC och skruva upp? Det är ju 30min jobb och 150kr material.
Mjo… gen 3 kostar 6000 med avdrag 3000.

Så det lägger på 2500. Med avdrag. Alltså 5000…

För att skruva upp den och koppla in i elcentalen 30 cm bredvid…
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Ja ocker men tacka avdragen för det och marknaden är fri, han hade väl inte tid för det.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar