Laddproblem - service?
Moderator: Redaktion
Laddproblem - service?
Hej!
Är ägare till en model Y sedan två veckor. Första veckan fungerade allt bra, men under andra veckan började jag få avbrott i laddningen (hemma med WC3). Sedan började felkoder dyka, även under körning. BMS_a174 "Kan ej ladda - koppla bort och försök igen", BMS_a063 "Kan ej ladda - koppla bort och försök igen" och CP_a009 "Kan ej ladda - service krävs, Laddportskomponent ej detekterad"
Ringde Tesla support som bokade in bilen för akut service. Körde in bilen till Tesla Malmö 13/12, men sedan har inget hänt! Fick en voucher för Uber att åka hem med, men ingen lånebil. Vid sms till Teslas service nummer kommer meddelanden av standardtyp, uppenbart direktöversatta från engelska. Typ: Vi har inte något nytt för er just nu. "Vi kommer att nå ut till er så fort vi har en lånebil".
Som tur är har jag inte varit beroende av bil under veckan som varit, men till nästa vecka måste det finnas en bil då långresa sedan länge är planerad över jul och nyår.
Nu är jag är ny inom Tesla, men jag börjar tycka att detta är undermåligt. Vad säger ni?
Är ägare till en model Y sedan två veckor. Första veckan fungerade allt bra, men under andra veckan började jag få avbrott i laddningen (hemma med WC3). Sedan började felkoder dyka, även under körning. BMS_a174 "Kan ej ladda - koppla bort och försök igen", BMS_a063 "Kan ej ladda - koppla bort och försök igen" och CP_a009 "Kan ej ladda - service krävs, Laddportskomponent ej detekterad"
Ringde Tesla support som bokade in bilen för akut service. Körde in bilen till Tesla Malmö 13/12, men sedan har inget hänt! Fick en voucher för Uber att åka hem med, men ingen lånebil. Vid sms till Teslas service nummer kommer meddelanden av standardtyp, uppenbart direktöversatta från engelska. Typ: Vi har inte något nytt för er just nu. "Vi kommer att nå ut till er så fort vi har en lånebil".
Som tur är har jag inte varit beroende av bil under veckan som varit, men till nästa vecka måste det finnas en bil då långresa sedan länge är planerad över jul och nyår.
Nu är jag är ny inom Tesla, men jag börjar tycka att detta är undermåligt. Vad säger ni?
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Laddproblem - service?
Dåligt!
Men det brukar gå att kommunicera via appen. Lägg ett serviceärende och be om återkoppling. Det har funkat för mig. Kundmottagaren på SC brukar kunna svara, men då måste man ju kunna komma i kontakt med den…
Men det brukar gå att kommunicera via appen. Lägg ett serviceärende och be om återkoppling. Det har funkat för mig. Kundmottagaren på SC brukar kunna svara, men då måste man ju kunna komma i kontakt med den…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tack!
Det finns ett serviceärende. Jag har varit i kontakt med deras support dagligen (via deras outsourcade callcenter) och försökt skicka SMS direkt. Det enda jag får är dessa standardmeddelanden. I appen ser det ut som att bilen står på exakt samma plats som jag lämnade den på 13/12. Jag börjar tvivla på att de ens har tittat på det...
Det finns ett serviceärende. Jag har varit i kontakt med deras support dagligen (via deras outsourcade callcenter) och försökt skicka SMS direkt. Det enda jag får är dessa standardmeddelanden. I appen ser det ut som att bilen står på exakt samma plats som jag lämnade den på 13/12. Jag börjar tvivla på att de ens har tittat på det...
Ska själv åka långt om en vecka och har ett serviceärende liggandes. Men i mitt fall är det GPS:en som inte fungerar som den ska.
Skulle fått det fixat idag, men är framflyttat till efter nyår. Ingen förklaring varför eller något, bara att tiden är ombokad.
Nu vet jag av den mobila-serviceteknikern att de har varit/är en hel del sjuka, så bara det kan ju göra att ärendena tar längre tid.
Sen har vi komponentbristen att ta hänsyn till. De kanske inte får tag i delar så snabbt, som vi kan önska.
I mitt fall, sitter jag lugnt i båten och kör 3:e part GPS med ABRP istället. Tror det ska fungera för mig i alla fall.
För din del med laddning och inlämnad bil blir det ju värre för.
Skulle fått det fixat idag, men är framflyttat till efter nyår. Ingen förklaring varför eller något, bara att tiden är ombokad.
Nu vet jag av den mobila-serviceteknikern att de har varit/är en hel del sjuka, så bara det kan ju göra att ärendena tar längre tid.
Sen har vi komponentbristen att ta hänsyn till. De kanske inte får tag i delar så snabbt, som vi kan önska.
I mitt fall, sitter jag lugnt i båten och kör 3:e part GPS med ABRP istället. Tror det ska fungera för mig i alla fall.
För din del med laddning och inlämnad bil blir det ju värre för.
Tesla Model S 90D
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias73650
När jag hade fel på laddporten (gick inte att ladda öht) tog det en vecka, från det att jag lämnade bilen, innan det var åtgärdat.
Tesla har sålt väldigt många bilar i Sverige det senaste året, och deras serviceorganisation växer inte i samma takt. Räkna med att det kommer blir sämre framöver.
Tesla har sålt väldigt många bilar i Sverige det senaste året, och deras serviceorganisation växer inte i samma takt. Räkna med att det kommer blir sämre framöver.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Om Tesla inte kan ge ut en lånebil så borde man åtminstone kunna få en hyrbil på försäkringen även
om det kostar lite såklart (och känns fel)…
om det kostar lite såklart (och känns fel)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
På Segeltorp fick jag höra att garantiärenden som tar mer än 4h ger lånebil. Kanske inte är samma i Malmö dock
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Fick en lånebil tillslut, dag fem efter inlämning
Nu har också bilen blivit inflyttad till servicehallen! Om de börjat titta på det först nu eller om de väntat på leverans av delar eller andra orsaker till att det tar tid går inte att få reda på. Men, hursomhelst lättare att vänta nu när det finns lånebil...

Ja, mobilitet är ju det man trodde att man köpte.YTesla skrev:Fick en lånebil tillslut, dag fem efter inlämningNu har också bilen blivit inflyttad till servicehallen! Om de börjat titta på det först nu eller om de väntat på leverans av delar eller andra orsaker till att det tar tid går inte att få reda på. Men, hursomhelst lättare att vänta nu när det finns lånebil...

Vad fick du för lånebil om man får fråga?
Vänder mig lite mot att man tror att man köper mobilitet. Det man köper är en bil, inte car-as-a-service. Det senare hade varit mycket dyrare då leverantören måste ha en överkapacitet för kunna ha några bilar på service hela tiden, det är alltså leverantören som tar risk...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Hej,
Har exakt samma problem på min 10 dagar gamla MY.
Är det något som har fått detta fixat? Är det service som gäller?
Har en Åre resa planerad till nyår, känns lite skakigt att åka upp med en bil som titt som tätt inte vill ladda. Inatt ville den inte alls, just nu laddar den för fullt.
Väldigt flyktigt problem detta, tacksam för svar.
Har en Åre resa planerad till nyår, känns lite skakigt att åka upp med en bil som titt som tätt inte vill ladda. Inatt ville den inte alls, just nu laddar den för fullt.
Lessmog skrev:Ja, mobilitet är ju det man trodde att man köpte.YTesla skrev:Fick en lånebil tillslut, dag fem efter inlämningNu har också bilen blivit inflyttad till servicehallen! Om de börjat titta på det först nu eller om de väntat på leverans av delar eller andra orsaker till att det tar tid går inte att få reda på. Men, hursomhelst lättare att vänta nu när det finns lånebil...
Viktigt särskilt kring helger osv.
Vad fick du för lånebil om man får fråga?
Utan att ge mig in diskussion om vad man köpt tycker jag att det går att förvänta sig mer efter ett köp av bil som kostar 800k där det krävs service efter en vecka.Remuz skrev:Vänder mig lite mot att man tror att man köper mobilitet. Det man köper är en bil, inte car-as-a-service. Det senare hade varit mycket dyrare då leverantören måste ha en överkapacitet för kunna ha några bilar på service hela tiden, det är alltså leverantören som tar risk...
Har fått en MS 75D. Trevlig bil att bekanta sig med det också, bonus med gratis Super charging

Min fungerade felfritt första veckan, sedan blev problemet värre och värre. Om det är samma fel skulle jag tveka att köra långt utan att få det löst. Jag var visserligen aldrig varit helt utan laddning, det brukade tillslut fungera efter många försök, men jag jobbade hemma vid tiden för detta och hade då tid att sköta det dagtid. Det är ett annat läge när man behöver veta att bilen är körklar på morgonen innan en långresa.OlleTMY skrev:Hej,
Får du samma felkoder (se början av tråden)?
Tack för svar. Yes jag får exakt de tre koderna som i början av tråden. Dock bara från idag, har dock haft problem från och till i en vecka.
Ibland funkar det helt utan problem medans den två nätter inte laddat.
Men som du säger, oftast funkar det om man provar ett gäng gånger.
Dock är man inte skitsugen på att stå halvvägs upp till Åre i mellandagarna med familjen i bilen och sen inte kunna ladda på SC i typ Sundvall.. jobbigt läge.
Har fått en tid 10/1, skall prova att ringa Tesla imorgon.
Verkar ju vara en del som stött på detta om man googlar runt lite så kanske har de en ”snabb fix”, försöker intala mig att det kan lösa sig alla fall. Läste om någon som hade haft inne på service och felet i det fallet var något stift som ”glappade”.
Ibland funkar det helt utan problem medans den två nätter inte laddat.
Men som du säger, oftast funkar det om man provar ett gäng gånger.
Dock är man inte skitsugen på att stå halvvägs upp till Åre i mellandagarna med familjen i bilen och sen inte kunna ladda på SC i typ Sundvall.. jobbigt läge.
Har fått en tid 10/1, skall prova att ringa Tesla imorgon.
Verkar ju vara en del som stött på detta om man googlar runt lite så kanske har de en ”snabb fix”, försöker intala mig att det kan lösa sig alla fall. Läste om någon som hade haft inne på service och felet i det fallet var något stift som ”glappade”.
En kompletterande fundering, har du sett felkoderna från dag 1 med problemen? Lite lustigt att jag fått dem först idag tänker jag
Minns inte exakt, men det dröjde någon/några dagar efter att det började strula innan koderna dök upp.
Verkar som att det förekommer på en del Y bilar, när jag lämnade in den fanns det enl service personen en till med liknande problem.
Verkar som att det förekommer på en del Y bilar, när jag lämnade in den fanns det enl service personen en till med liknande problem.
Hej, vi har också en Model Y (leverans november '21) som sedan ett par dagar visar samma felkoder. Vi har haft flera andra fel och felkoder under den senaste månaden men alla har försvunnit efter att vi har stängt av bilen eller i samband med uppdateringar. Våra laddningsproblemen har uppstått efter en resa till fjällan. Som någon tidigare skrev fungerar laddningen hemma ibland, men ibland slutar den att adda och då blir man tvungen att gå ut och sätta i laddaren ett par gånger.
Har någon lämnat in bilen och fått den reparerad för just detta problem? Vad var det som var fel?
Har någon lämnat in bilen och fått den reparerad för just detta problem? Vad var det som var fel?
Det ser ju ut som om något signalstift som är skadat/ej rätt monterat. Blir det lika med bägge laddsladdarna? Typ2/220V-Schuko alltså.
Tesla Y LR -22 EAP
Tur att bilarna inte är så dyra så man kan stå ut med detta………..
helt otroligt

Självklart ska du rapportera till Tesla! Det är ju en ny bil och du har garantier. Sedan måste ju Tesla få reda på felet och problemen, även om jag misstänker att bilen själv kommunicerar med moderskeppet. Det var nog länge sedan Tesla läste forumet och fixade bilar efter det.OlleTMY skrev:Hej,
Det är helt frivilligt att köpa bilarna, vad jag vet.Dexter86 skrev:Tur att bilarna inte är så dyra så man kan stå ut med detta………..helt otroligt
Fan också, jag som stod o beställde under pistolhot :/ kunde du inte sagt detta tidigareLarsL skrev:Det är helt frivilligt att köpa bilarna, vad jag vet.Dexter86 skrev:Tur att bilarna inte är så dyra så man kan stå ut med detta………..helt otroligt
?Dexter86 skrev:Fan också, jag som stod o beställde under pistolhot :/ kunde du inte sagt detta tidigareLarsL skrev:Det är helt frivilligt att köpa bilarna, vad jag vet.Dexter86 skrev:Tur att bilarna inte är så dyra så man kan stå ut med detta………..helt otroligt
Har du avbeställt din kommande Tesla? Vad för bilar kör du skälv med idag?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Har det löst sig? Har samma problem med min MY och liknande felkoder.YTesla skrev:Fick en lånebil tillslut, dag fem efter inlämningNu har också bilen blivit inflyttad till servicehallen! Om de börjat titta på det först nu eller om de väntat på leverans av delar eller andra orsaker till att det tar tid går inte att få reda på. Men, hursomhelst lättare att vänta nu när det finns lånebil...
Har iofs en 15 mån gammal M3, men har samma problem med "laddportskomponent ej detekterad". Ni som haft detta problem, blev det åtgärdat till fullo efter ett besök på SC? Och fick ni veta vad problemet var?
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jag fick samma problem i våras på min Tesla Model 3 uthämtad i maj 2021. Mobil Service kom och fixade det.
Teknikern berättade att det var ett ganska vanligt fel som berodde på "fäst-klamrar/hakar" i plast till ladduttaget som spricker.
Det var tydligen en dålig batch från en underleverantör. Dessa gör att kontakten glappar. Han fixade det temporärt med buntband och kom tillbaka 2 veckor nare när han fått hem delar.
Teknikern berättade att det var ett ganska vanligt fel som berodde på "fäst-klamrar/hakar" i plast till ladduttaget som spricker.
Det var tydligen en dålig batch från en underleverantör. Dessa gör att kontakten glappar. Han fixade det temporärt med buntband och kom tillbaka 2 veckor nare när han fått hem delar.