Knepig olycka i Paris med flera skadade

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Knepig olycka i Paris med flera skadade

Inlägg av LarsL »

spacecoin skrev:
Man kan ju tycka att ett företag som säger sig ska ha självkörande bilar "i år" skulle kunna se skillnad på en snödriva och en person ;)
Så länge föraren kör så gissar jag att man kommer kunna köra över något som bilen uppfattar som en människa.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
spacecoin skrev:
Man kan ju tycka att ett företag som säger sig ska ha självkörande bilar "i år" skulle kunna se skillnad på en snödriva och en person ;)
Så länge föraren kör så gissar jag att man kommer kunna köra över något som bilen uppfattar som en människa.
Jag tycker det är fel och helt emot vad trafiksäkerhet är. Jag tror ingen expert eller dom som testar de här systemen, t ex EuroNCAP skulle hålla med dig. Autonomous Emergency Braking heter det. Det handlar om att skydda en distraherad förare eller en förare med en hjärtattack eller något annat problem från att köra in i folk eller hårda grejer.

https://www.euroncap.com/en/vehicle-saf ... edestrian/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

spacecoin skrev:
LarsL skrev:
spacecoin skrev:
Jag tycker det är fel och helt emot vad trafiksäkerhet är. Jag tror ingen expert eller dom som testar de här systemen, t ex EuroNCAP skulle hålla med dig. Autonomous Emergency Braking heter det. Det handlar om att skydda en distraherad förare eller en förare med en hjärtattack eller något annat problem från att köra in i folk eller hårda grejer.

https://www.euroncap.com/en/vehicle-saf ... edestrian/
Det är INTE min åsikt utan hur jag tror att systemen fungerar. Visa gärna att det inte fungerar på det sättet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Det är INTE min åsikt utan hur jag tror att systemen fungerar. Visa gärna att det inte fungerar på det sättet.
Enligt hur EuroNCAP testar för VRU (vulnerable road users, personer) enligt länken jag skrev så bromsar bilen automatiskt utan att föraren behöver eller kan överrida det om det är en fotgängare eller cyklist.

Model 3 testades 2019 senast och klarade de testerna då.

https://cdn.euroncap.com/media/62795/eu ... l-v304.pdf
"7.4.4 For manual or automatic accelerator control, it needs to be assured that during
automatic brake the accelerator pedal does not result in an override of the system."
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

De där systemen är inte helt pålitliga
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

dd88 skrev:
De där systemen är inte helt pålitliga
Herregud. Man undrar ju hur tillverkarna kan komma igenom EuroNCAP som har i det närmaste identiska tester. Är det en ny testoptimering á la Dieselgate? Det är för mig helt omöjligt utan att fuska. Det är både för jävligt dåligt och sorgligt om det är så dåligt i verkligheten.

Bilarna i denna video från EuroNCAP är inte de samma som i din men här går det bättre:
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle bli extremt förvånad om det inte är handhavandefel, men var är AEB och andra säkerhetsfunktioner? Man ska ju inte KUNNA göra så här med en modern bil kan jag tycka.
Först när vi förbjuder och tar bort möjligheten för mänskliga förare att ta över kontrollen av bilen så kan vi undvika 100% alla förarmisstag.
Och samtidigt så skapar vi en dröm för sådana där landsvägsrånare som i grupp försöker stänga in en bil för att sedan råna passagerarna eller värre.

Typ detta:
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... -1.3536407
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

wannabee skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle bli extremt förvånad om det inte är handhavandefel, men var är AEB och andra säkerhetsfunktioner? Man ska ju inte KUNNA göra så här med en modern bil kan jag tycka.
Först när vi förbjuder och tar bort möjligheten för mänskliga förare att ta över kontrollen av bilen så kan vi undvika 100% alla förarmisstag.
Och samtidigt så skapar vi en dröm för sådana där landsvägsrånare som i grupp försöker stänga in en bil för att sedan råna passagerarna eller värre.

Typ detta:
Funkar inte AEB så kan ju bilen döda några pirater "på vägen" så att säga i alla fall ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Problemet är betydligt större än så. Man kan inte lita på vårt rättssamhälle längre kan skydda oss medborgare ifrån den allt mer ökade kriminaliteten i Sverige.
Till slut lyckades Sara, när hon kommit till gasklockan vid Gullbergsmotet i Göteborg, svänga av till en bensinmack. Först då slutade hennes förföljare jakten och körde vidare därifrån. Med hjärtat i halsgropen och polisen i luren förklarade hon läget men svaret från ledningsoperatören blev bra annorlunda gentemot vad hon tänkt sig.

– Jag fick bara svaret ”vad bra att du kom loss. Vi har inga bilar i närheten", säger Sara.

– Jag stod på bensinmacken vid gasklockan i Göteborg i minst 45 minuter innan jag vågade köra vidare. Det konstigaste var operatörens inställning. Jag försökte hålla mitt lugn under samtalet men jag var lika orolig att köra in i en vägg som för att de skulle lyckas preja mig av vägen. Att då få höra att polisen ändå inte tänkt eller kunde komma tycker jag är konstigt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
wannabee skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:

Typ detta:
Funkar inte AEB så kan ju bilen döda några pirater "på vägen" så att säga i alla fall ;)
Så länge du har och når ratt och pedaler på bilen, så kan du alltid ta över vid behov.

Varför tror du att det skulle inte vara fallet?

Tycker det är löjligt att hajpa olyckan i Paris, för att utan fakta försöka (pinsamt) misskreditera Tesla.

Tesla förtjänar kritik kring mycket (som byggkvalitet, regntorkare, serviceverkstäder, mm), men detta är ju bara löjlig och pinsam uthängning. :roll:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
wannabee skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:

Typ detta:
Så länge du har och når ratt och pedaler på bilen, så kan du alltid ta över vid behov.

Varför tror du att det skulle inte vara fallet?

Tycker det är löjligt att hajpa olyckan i Paris, för att utan fakta försöka (pinsamt) misskreditera Tesla.

Tesla förtjänar kritik kring mycket (som byggkvalitet, regntorkare, serviceverkstäder, mm), men detta är ju bara löjlig och pinsam uthängning. :roll:
Nu får du väl ge dig... Jag postade en länk, och kommenterade att det knappast är Teslas fel. Och sedan frågade om en fungerade AEB inte borde ha skyddat mot detta och sedan följde en intressant diskussion mellan några personer som var intresserade av det, innan några började prata om vägpirater av någon anledning, som jag försökte göra mig rolig över.

Om du har en dålig dag så ta en promenad eller skrik i en kudde kanske?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Barajag

Inlägg av Barajag »

Kan en elbil få sk gashäng?!? Vad gör man om det skulle ske? Hur stänger man av bilen alternativt får stopp på den?

Inväntar vår första tesla om 7 dagar och vill kunna svara äldre släktingar som säkert kommer ha frågor efter att ha sett eller hört om denna olycka :|
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Barajag skrev:
Kan en elbil få sk gashäng?!? Vad gör man om det skulle ske? Hur stänger man av bilen alternativt får stopp på den?

Inväntar vår första tesla om 7 dagar och vill kunna svara äldre släktingar som säkert kommer ha frågor efter att ha sett eller hört om denna olycka :|
Det kanske den kan, men poängen är att bromsarna är kraftigare än motorerna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Nu får du väl ge dig... Jag postade en länk
Vad jag avser är att om det varit en Opel eller en Renault, så hade nog ingen brytt sig om det hela. Men nu när det är en elbil, och speciellt en Tesla, då blir det plötsligt rubriker kring skälva bilen och bilmärket, istället för själva olyckan.

Tycker det är både onödigt och typiskt att just Tesla skall hängas ut vid denna typen av incidenter, och du har själv bidragit aktivt till det.
Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
Nu får du väl ge dig... Jag postade en länk
Vad jag avser är att om det varit en Opel eller en Renault, så hade nog ingen brytt sig om det hela. Men nu när det är en elbil, och speciellt en Tesla, då blir det plötsligt rubriker kring skälva bilen och bilmärket, istället för själva olyckan.

Tycker det är töntigt och typiskt att just Tesla skall hängas ut vid denna typen av incidenter, och du har själv bidragit aktivt till det.
Jag förstår att du och andra är lite trötta på hur media kan rapportera kring Teslor och andra elbilar, men det är väl knappast jag som skriver artiklarna åt Le Parisien, Reuters eller någon annan? Den här grejen exploderade över hela internet då det var en stor olycka med 20 skadade och en död, och eftersom det är en Tesla inblandad så länkade jag till den då detta är ett Teslaforum.

Jag och andra har kollat upp AEB-tester, och läst hur dessa system testas och lärt oss om dessa. Vi har lärt oss om bromsar som är starkare än motorerna osv. Det hade vi knappast gjort utan denna tråd.

Jag tycker du kan fråga dig vad du bidragit med i denna diskussion egentligen.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev:
Barajag skrev:

Såvitt jag vet så finns det inget dokumenterat fall där en Tesla fått "gashäng". Det har förekommit olyckor då folk hävdat att bilen fortsatt köra trots att de tryckt på bromsen, men utredningarna av alla de olyckorna (innan den här i Paris) har visat att förarna tryckt på fel pedal. Och så vitt jag vet har ingen annan elbil fått "gashäng" heller. Om det hade hänt att en elbil fått "gashäng" så känns det som det hade slagits upp stort i alla mediakanaler...

Jag har en bekant som är 78. Han hämtade ut sin Model 3 LR typ andra veckan de levererades i Sverige. Så vitt jag vet är han nöjd med sin bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
Barajag skrev:

Såvitt jag vet så finns det inget dokumenterat fall där en Tesla fått "gashäng". Det har förekommit olyckor då folk hävdat att bilen fortsatt köra trots att de tryckt på bromsen, men utredningarna av alla de olyckorna (innan den här i Paris) har visat att förarna tryckt på fel pedal. Och så vitt jag vet har ingen annan elbil fått "gashäng" heller. Om det hade hänt att en elbil fått "gashäng" så känns det som det hade slagits upp stort i alla mediakanaler...

Jag har en bekant som är 78. Han hämtade ut sin Model 3 LR typ andra veckan de levererades i Sverige. Så vitt jag vet är han nöjd med sin bil.
Jo, det är högst troligen "den mänskliga faktorn".

Ett klassiskt fall av att göra en höna av en fjäder. Tröttsamt att det hajpas av media (och vissa här på forumet).
Bild
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

martinot skrev:
Problemet är betydligt större än så. Man kan inte lita på vårt rättssamhälle längre kan skydda oss medborgare ifrån den allt mer ökade kriminaliteten i Sverige.
Till slut lyckades Sara, när hon kommit till gasklockan vid Gullbergsmotet i Göteborg, svänga av till en bensinmack. Först då slutade hennes förföljare jakten och körde vidare därifrån. Med hjärtat i halsgropen och polisen i luren förklarade hon läget men svaret från ledningsoperatören blev bra annorlunda gentemot vad hon tänkt sig.

– Jag fick bara svaret ”vad bra att du kom loss. Vi har inga bilar i närheten", säger Sara.

– Jag stod på bensinmacken vid gasklockan i Göteborg i minst 45 minuter innan jag vågade köra vidare. Det konstigaste var operatörens inställning. Jag försökte hålla mitt lugn under samtalet men jag var lika orolig att köra in i en vägg som för att de skulle lyckas preja mig av vägen. Att då få höra att polisen ändå inte tänkt eller kunde komma tycker jag är konstigt.
Så är det tyvärr.
Ytterligare illa är det när man inser att det inte bara är politikerna och myndigheterna som fallerar i stort och smått, det finns även enskilda "vanliga hederliga medborgare" som genom sin egen godhetsönskan/okunskap/politisk övertygelse/illvilja ser till att denna nya och höga nivå av kriminalitet i samhället fortsätter, ja rent av ökar.

Ett pågående allvarligt (eller som strax kommer bli allvarligt om det for fortgå obehindrat) brott inom tättbebyggt område borde inte kunna drabbas av "resursbrist"!!

Egentligen är det inte för få resurser som rättsväsendet drabbats av utan den uteblivna normala andelen laglydiga personer som på cirka en enda generation har "kompletterats" med en mycket högre andel kriminella än vad rättsväsendet någonsin har kunnat klara av att hantera.

MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

PoloPrinsen skrev:
.../ Egentligen är det inte för få resurser som rättsväsendet drabbats av utan den uteblivna normala andelen laglydiga personer som på cirka en enda generation har "kompletterats" med en mycket högre andel kriminella än vad rättsväsendet någonsin har kunnat klara av att hantera. /...
Sverige har mindre poliser per capita än andra jämförbara europeiska länder. Men 'bara' fler antal poliser kommer sannolikt inte räcka IMO.

Polisen skrev själva en debattartikel på DN där de beskrev åtgärder som de vill se:

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 ... sligheten/

Tyvärr så är ju själva debattartikeln på DN bakom betalvägg...

Historiskt har samhälleliga förändringar accelererats av att människor organiserat sig politiskt och gjort sitt yttersta för att skapa största möjliga politiska opinion...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Har ni sett klippet på bilen farten är helt enorm. Den föraren kan inte haft huvudet rätt åtskruvat den kvällen… helt sjukt att fortsätta hålla kvar pedalen i bott liksom.

https://news.sky.com/video/video-fatal- ... Y0enx0u0zo
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Har ni sett klippet på bilen farten är helt enorm. Den föraren kan inte haft huvudet rätt åtskruvat den kvällen… helt sjukt att fortsätta hålla kvar pedalen i bott liksom.
Jösses. Andra teorier (som är så klart mindre troliga än föraren hade en väldigt dålig kväll):
Cyberattack mot Teslas programvara eller annat sabotage av bilen?

Hoppas att man kommer fram till något svar. Det är en fruktansvärd händelse.
Barajag

Inlägg av Barajag »

LarsL skrev:

Ja riktigt hög hastighet :shock: känns knappast som om personen försökte få stopp på fordonet, full gas tills det tog stopp vid fel plats :cry: snuskigt otäckt, stackars drabbade!
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

spacecoin skrev:
Jösses. Andra teorier (som är så klart mindre troliga än föraren hade en väldigt dålig kväll):
Flashback nästa! Hur skulle en cyberattack slå ut bromsarna, som ju är mekaniska/hydrauliska?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

SwedishAdvocate skrev:
PoloPrinsen skrev:
.../ Egentligen är det inte för få resurser som rättsväsendet drabbats av utan den uteblivna normala andelen laglydiga personer som på cirka en enda generation har "kompletterats" med en mycket högre andel kriminella än vad rättsväsendet någonsin har kunnat klara av att hantera. /...
Sverige har mindre poliser per capita än andra jämförbara europeiska länder. Men 'bara' fler antal poliser kommer sannolikt inte räcka IMO.

Polisen skrev själva en debattartikel på DN där de beskrev åtgärder som de vill se:

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 ... sligheten/

Tyvärr så är ju själva debattartikeln på DN bakom betalvägg...

Historiskt har samhälleliga förändringar accelererats av att människor organiserat sig politiskt och gjort sitt yttersta för att skapa största möjliga politiska opinion...
Tyvärr så räcker det nog inte med lite flera poliser i landet, precis som du även själv skriver att du tror.

Det jag menade är att det i grunden är totalt annorlunda nu mot för ca 20+ år sedan. Den poliskår vi hade då, den dög inte alltid och deras resultat var iofs inte alltid bra, men de var i alla fall i någorlunda i närheten av att klara upp brottsligheten på många olika nivåer.

Nu har flera typer av brott ökat i antal/omfattning så att det är omöjligt för polisen att hänga med. Inte ens nästan att de hänger med i många fall.
När man ringer in angående ett pågående brott och det är risk för att det resulterar i personskada på inringaren/offret så borde det vara omöjligt att inte ha resurser tillgängliga inom rimligt avstånd i ett fungerande rättssamhälle.

Där är vi inte idag, det vet på tok för många av egen erfarenhet.

Samtidigt så finns det folk (pekar inte ut någon alls nu utan jag menar allmänt) som vägrar ta in sådan info och/eller struntar i den, och i förlängningen i sina medmänniskor.

Tragiskt, men talande exempel på att det inte fungerar som det skall i vårt land just nu; politiker vill hellre genomföra en nationell räkning av hur många katter vi har än hur många människor vi har i landet.

Hur skall man ens kunna räkna antalet katter om man först inte ens tagit reda på vilka som finns i landet som man sen skall fråga om dom har någon eller några katter eller ej...

Får informera herr Musk om landets problem, han kanske kan styra upp det hela!? haha.
MVH PP.

Lite mer ontopic; föraren har väl i panik tokbromsat och när det inte hjälper tryckt ännu hårdare på bromspedalen - som tyvärr var gaspedalen...
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Curik skrev:
spacecoin skrev:
Flashback nästa! Hur skulle en cyberattack slå ut bromsarna, som ju är mekaniska/hydrauliska?
Om bromsarna är saboterade är det väl svårt att bromsa? Eller går inte det att sabotera bromsarna på en M3? Jag tycker inte man ska utesluta sabotage eller tekniska fel på bilen efter att ha sett den där videon. Det verkar ju vara ett rätt utdraget förlopp jämfört med de som kör in i en byggnad eller bil för att dom stampar på fel pedal?

Det är dock högst troligen är föraren med odds 9:1, trots att det är en yrkesförare.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar