Volkswagen lanserar V2G

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av Peter Andersson »


Volkswagen presenterar nya lösningar för laddning av elbilar.

Plug & Charge kommer snart att göra laddningskort till ett minne blott

Dubbelriktad laddning gör elbilar till framtidens mobila energilager

Ny mjukvara för förbättrad laddningsplanering och snabbare laddning

Med fler än 270 000 laddningspunkter erbjuder Volkswagen tillgång till ett av Europas största och snabbast växande laddningsnätverk

Laddning och energi håller på att bli en kärnverksamhet för Volkswagen

Men potentialen är ännu större i kombination med dubbelriktad laddning – en banbrytande teknik som snart lanseras hos Volkswagen: elbilarna kan mata el som de inte behöver in i kundens hemmanätverk (vehicle-to-home), och i framtiden kommer de också att tillhandahålla el för att stabilisera elnätet.

https://via.tt.se/pressmeddelande/volks ... Id=3313142
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5545
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av chaffis75 »

Undrar om suc kommer stödja plug and chage när de öppnar för andra bilar.. Vore ju trevligt..
Utgår från att tesla kör någon egen lösning för sina bilar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av Peter Andersson »

Imponeras över VWs satsning.
De gör mycket rätt nu.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av Peter Andersson »

Elke Temme, the charging and energy boss of Volkswagen Group Components, said: “Bidirectional charging is a major boost to sustainability, because it turns cars into mobile power banks. Customers will be able to contribute to sustainability, but it will also be good for their wallet. If you do it right, you will effectively be able to charge your car for free at times.”
Pratas om gratis laddning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av mati »

Peter Andersson skrev:
Elke Temme, the charging and energy boss of Volkswagen Group Components, said: “Bidirectional charging is a major boost to sustainability, because it turns cars into mobile power banks. Customers will be able to contribute to sustainability, but it will also be good for their wallet. If you do it right, you will effectively be able to charge your car for free at times.”
Pratas om gratis laddning.
Det de menar (tror jag) är att man kan ladda bilen när det är billigt och sälja elen igen när det är dyrt. Ungefär så som man kan göra med vilket hemmabatteri som helst. Därmed blir laddningen i praktiken gratis. Men det förutsätter att man gör det på rätt sätt och att elpriset varierar tillräckligt mycket under dygnet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av Dizzycap »

Är det värt att hålla på att daytrade elpris, samtidigt som man sliter ut batteriet i bilen. Jag är skeptisk 8-)
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av Peter Andersson »

Batterier håller länge.
28.000 cykler klarar 76 år med en cykel om dagen.
Sonnen battery still running after 28,000 full charge cycles

Dizzycap skrev:
Är det värt att hålla på att daytrade elpris, samtidigt som man sliter ut batteriet i bilen. Jag är skeptisk 8-)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av Robertrimmevik »

Dizzycap skrev:
Är det värt att hålla på att daytrade elpris, samtidigt som man sliter ut batteriet i bilen. Jag är skeptisk 8-)
Tänker att någonstans måste VW ha koll på detta i och med batterigarantin. Skulle de verkligen gambla med att få byta ut var och vartannat batteri om 7-8 år.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av vigge50 »

Peter Andersson skrev:
Batterier håller länge.
28.000 cykler klarar 76 år med en cykel om dagen.
Sonnen battery still running after 28,000 full charge cycles

Dizzycap skrev:
Är det värt att hålla på att daytrade elpris, samtidigt som man sliter ut batteriet i bilen. Jag är skeptisk 8-)
Men det är väll inte Sonnen batterier som sitter i Volkswagens bilar eller?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av Toja »

Jag tror inte på detta.
Man laddar på natten men på dagen när man ska sälja el är bilen på jobbet.
Möjligtvis går det att sälja lite el i början på kvällen. Tveksamt om det är lönsamt.
Det är mycket bättre att ha en stationärt batteri isåfall
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av Robertrimmevik »

Toja skrev:
Jag tror inte på detta.
Man laddar på natten men på dagen när man ska sälja el är bilen på jobbet.
Möjligtvis går det att sälja lite el i början på kvällen. Tveksamt om det är lönsamt.
Det är mycket bättre att ha en stationärt batteri isåfall
Exakt så. Du laddar bilen billigt på natten och säljer den dyrt när du är på jobbet.(peak hours) V2G in a nutshell.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av vigge50 »

Robertrimmevik skrev:
Toja skrev:
Jag tror inte på detta.
Man laddar på natten men på dagen när man ska sälja el är bilen på jobbet.
Möjligtvis går det att sälja lite el i början på kvällen. Tveksamt om det är lönsamt.
Det är mycket bättre att ha en stationärt batteri isåfall
Exakt så. Du laddar bilen billigt på natten och säljer den dyrt när du är på jobbet.(peak hours) V2G in a nutshell.
Så då ska arbetsplatsen köpa in laddare som klarar av att skicka el från bilen till elnätet men du som elbilsägare ska få betalt för elen? Känns som att det kan bli väldigt mycket pappersarbete med allt för att få in några kronor om dagen.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av Peter Andersson »

vigge50 skrev:
Robertrimmevik skrev:
Toja skrev:
Jag tror inte på detta.
Man laddar på natten men på dagen när man ska sälja el är bilen på jobbet.
Möjligtvis går det att sälja lite el i början på kvällen. Tveksamt om det är lönsamt.
Det är mycket bättre att ha en stationärt batteri isåfall
Exakt så. Du laddar bilen billigt på natten och säljer den dyrt när du är på jobbet.(peak hours) V2G in a nutshell.
Så då ska arbetsplatsen köpa in laddare som klarar av att skicka el från bilen till elnätet men du som elbilsägare ska få betalt för elen? Känns som att det kan bli väldigt mycket pappersarbete med allt för att få in några kronor om dagen.
Finns ju många nya möjligheter med V2G.
Om man hemma har ett fast pris på 1kr per kWh och har en Atlis pickup med 250kWh batteri.

Så kan man ju fylla pickupen full med billig el och sälja på jobbet för upp till 7-8kr per kWh vid pristoppar.

240kWh x 6kr=1.440 kr per dygn.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1970
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av themax »

Peter Andersson skrev:

240kWh x 6kr=1.440 kr per dygn.
Skaplig servis man behöver om man räknar med att bilarna på en arbetsplatsparkering ska leverera 240 kWh de dyra timmarna på dagen … Även hemma skulle du behöva en anläggning som kan leverera 30 kW under 8 timmar.

Däremot bilar med 3,7 till 11 kW laddning som levererar max 10 % SoC under ett dygn kommer funka utmärkt.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av Robertrimmevik »

vigge50 skrev:
Robertrimmevik skrev:
Toja skrev:
Jag tror inte på detta.
Man laddar på natten men på dagen när man ska sälja el är bilen på jobbet.
Möjligtvis går det att sälja lite el i början på kvällen. Tveksamt om det är lönsamt.
Det är mycket bättre att ha en stationärt batteri isåfall
Exakt så. Du laddar bilen billigt på natten och säljer den dyrt när du är på jobbet.(peak hours) V2G in a nutshell.
Så då ska arbetsplatsen köpa in laddare som klarar av att skicka el från bilen till elnätet men du som elbilsägare ska få betalt för elen? Känns som att det kan bli väldigt mycket pappersarbete med allt för att få in några kronor om dagen.
Det här torde väll bli större än enskilda arbetsplatser. Finns ju redan kommuner som börjat provköra detta i sin egen bilpark.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Volkswagen lanserar V2G

Inlägg av R_Edvinsson »

vigge50 skrev:
Robertrimmevik skrev:
Toja skrev:
Jag tror inte på detta.
Man laddar på natten men på dagen när man ska sälja el är bilen på jobbet.
Möjligtvis går det att sälja lite el i början på kvällen. Tveksamt om det är lönsamt.
Det är mycket bättre att ha en stationärt batteri isåfall
Exakt så. Du laddar bilen billigt på natten och säljer den dyrt när du är på jobbet.(peak hours) V2G in a nutshell.
Så då ska arbetsplatsen köpa in laddare som klarar av att skicka el från bilen till elnätet men du som elbilsägare ska få betalt för elen? Känns som att det kan bli väldigt mycket pappersarbete med allt för att få in några kronor om dagen.
Och prata inte om den kommande förmånsbeskattningen på de intjänade kronorna om din arbetsplats erbjuder laddplatsen :mrgreen:
Skriv svar