Volkswagen presenterar nya lösningar för laddning av elbilar.
Plug & Charge kommer snart att göra laddningskort till ett minne blott
Dubbelriktad laddning gör elbilar till framtidens mobila energilager
Ny mjukvara för förbättrad laddningsplanering och snabbare laddning
Med fler än 270 000 laddningspunkter erbjuder Volkswagen tillgång till ett av Europas största och snabbast växande laddningsnätverk
Laddning och energi håller på att bli en kärnverksamhet för Volkswagen
Men potentialen är ännu större i kombination med dubbelriktad laddning – en banbrytande teknik som snart lanseras hos Volkswagen: elbilarna kan mata el som de inte behöver in i kundens hemmanätverk (vehicle-to-home), och i framtiden kommer de också att tillhandahålla el för att stabilisera elnätet.
Undrar om suc kommer stödja plug and chage när de öppnar för andra bilar.. Vore ju trevligt..
Utgår från att tesla kör någon egen lösning för sina bilar.
Elke Temme, the charging and energy boss of Volkswagen Group Components, said: “Bidirectional charging is a major boost to sustainability, because it turns cars into mobile power banks. Customers will be able to contribute to sustainability, but it will also be good for their wallet. If you do it right, you will effectively be able to charge your car for free at times.”
Elke Temme, the charging and energy boss of Volkswagen Group Components, said: “Bidirectional charging is a major boost to sustainability, because it turns cars into mobile power banks. Customers will be able to contribute to sustainability, but it will also be good for their wallet. If you do it right, you will effectively be able to charge your car for free at times.”
Pratas om gratis laddning.
Det de menar (tror jag) är att man kan ladda bilen när det är billigt och sälja elen igen när det är dyrt. Ungefär så som man kan göra med vilket hemmabatteri som helst. Därmed blir laddningen i praktiken gratis. Men det förutsätter att man gör det på rätt sätt och att elpriset varierar tillräckligt mycket under dygnet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det värt att hålla på att daytrade elpris, samtidigt som man sliter ut batteriet i bilen. Jag är skeptisk
Tänker att någonstans måste VW ha koll på detta i och med batterigarantin. Skulle de verkligen gambla med att få byta ut var och vartannat batteri om 7-8 år.
Jag tror inte på detta.
Man laddar på natten men på dagen när man ska sälja el är bilen på jobbet.
Möjligtvis går det att sälja lite el i början på kvällen. Tveksamt om det är lönsamt.
Det är mycket bättre att ha en stationärt batteri isåfall
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Jag tror inte på detta.
Möjligtvis går det att sälja lite el i början på kvällen. Tveksamt om det är lönsamt.
Exakt så. Du laddar bilen billigt på natten och säljer den dyrt när du är på jobbet.(peak hours) V2G in a nutshell.
Jag tror inte på detta.
Exakt så. Du laddar bilen billigt på natten och säljer den dyrt när du är på jobbet.(peak hours) V2G in a nutshell.
Så då ska arbetsplatsen köpa in laddare som klarar av att skicka el från bilen till elnätet men du som elbilsägare ska få betalt för elen? Känns som att det kan bli väldigt mycket pappersarbete med allt för att få in några kronor om dagen.
Jag tror inte på detta.
Så då ska arbetsplatsen köpa in laddare som klarar av att skicka el från bilen till elnätet men du som elbilsägare ska få betalt för elen? Känns som att det kan bli väldigt mycket pappersarbete med allt för att få in några kronor om dagen.
Finns ju många nya möjligheter med V2G.
Om man hemma har ett fast pris på 1kr per kWh och har en Atlis pickup med 250kWh batteri.
Så kan man ju fylla pickupen full med billig el och sälja på jobbet för upp till 7-8kr per kWh vid pristoppar.
Skaplig servis man behöver om man räknar med att bilarna på en arbetsplatsparkering ska leverera 240 kWh de dyra timmarna på dagen … Även hemma skulle du behöva en anläggning som kan leverera 30 kW under 8 timmar.
Däremot bilar med 3,7 till 11 kW laddning som levererar max 10 % SoC under ett dygn kommer funka utmärkt.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag tror inte på detta.
Det här torde väll bli större än enskilda arbetsplatser. Finns ju redan kommuner som börjat provköra detta i sin egen bilpark.
Jag tror inte på detta.
Och prata inte om den kommande förmånsbeskattningen på de intjänade kronorna om din arbetsplats erbjuder laddplatsen