Nackdel med dragkrok?
Moderator: Redaktion
- Bjorn Larsson BLD
- Teslaägare
Nackdel med dragkrok?
Jag ska köpa en Model 3 Long Range och blev erbjuden en sådan bil med dragkrok som jag tackade ja till. Fördelen är att jag kan få den inom cirka en vecka istället för att vänta till maj 2022. Men nu hör jag på en podcast med bilexperten Erik Naessén att Teslabilar med dragkrok haft problem av något slag på grund av sin annorlunda konstruktion. Är det någon som vet något om detta?
Re: Nackdel med dragkrok?
Ja tyvärr så kan det leda till att du tappar alla fyra hjulen på motorvägen.
Har man riktig otur så flyger taket av också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag har lärt mig (den hårda vägen) att ironi inte funkar på forum som dessa taliz.taliz skrev:Ja tyvärr så kan det leda till att du tappar alla fyra hjulen på motorvägen.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
taliz kan inte vara född 90tal och senare för den generationen fattar generellt inte ironi 

Det är väl nästan som med rattvärme. Att inte ha det kan nästan beskrivas som en fördel.
- Off Grid Byggaren
Folk var ju som galna efter dragkrok tidigare.
Kan väl bara vara fördelar?
Möjligen vid en krock bakifrån att bilen inte vecklar ihop sig lika bra.
Då jag fickparkerar ofta låter jag alltid kroken sitta kvar, det är annars många som skaver mot den lackade stötfångaren.
Kan väl bara vara fördelar?
Möjligen vid en krock bakifrån att bilen inte vecklar ihop sig lika bra.
Då jag fickparkerar ofta låter jag alltid kroken sitta kvar, det är annars många som skaver mot den lackade stötfångaren.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
kanske ska försöka programmera så att kroken fälls ut varje gång man parkerar, smart lösning för extra peace of mind:D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Kan inte se någon nackdel med det på Model 3. Eftersom det är lite speciellt och bilar utan krok inte kan få det eftermonterat eftersom Tesla valt att ha olika typgodkännande för bilar med resp utan krok så är det antagligen ett av de tillval som faktiskt behåller värdet väldigt bra.
Personligen hade jag inte köpt en bil utan.
Personligen hade jag inte köpt en bil utan.
Model Y LR AWD 2022
-
Jag kan ha fel, men så här har jag förstått det:Bjorn Larsson BLD skrev:.../ Men nu hör jag på en podcast med bilexperten Erik Naessén att Teslabilar med dragkrok haft problem av något slag på grund av sin annorlunda konstruktion. Är det någon som vet något om detta?
Tyvärr har inte Tesla halvautomatiska krokar som t.ex. VW som fälls ut ifall man trycker på en knapp eller drar i en vajer. Istället måste själva kroken monteras i sitt fäste när den ska användas. Och där kan man inte lämna den hur länge som helst. Gör man det kan den (kommer den?) rosta fast. Vet inte hur länge den kan sitta kvar (en vecka? – det här får du dubbelkolla). Således måste man även montera bort den när man använt den – tills det är dags för nästa användning.
Typ så någonting.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Helt rätt, men detta är ju inte unikt för tesla utan gäller ju alla avtagbara dragkrokar. Det är inte till för fast montering utan skall tas fram när den skall användas. Konstruktionen är inte gjord för att sitta kvar under längre tid. Resultatet av att den sitter kvar kan vara allt från att den fastnar, lossnar, låset förstörs osv.SwedishAdvocate skrev:Jag kan ha fel, men så här har jag förstått det:Bjorn Larsson BLD skrev:.../ Men nu hör jag på en podcast med bilexperten Erik Naessén att Teslabilar med dragkrok haft problem av något slag på grund av sin annorlunda konstruktion. Är det någon som vet något om detta?
Tyvärr har inte Tesla halvautomatiska krokar som t.ex. VW som fälls ut ifall man trycker på en knapp eller drar i en vajer. Istället måste själva kroken monteras i sitt fäste när den ska användas. Och där kan man inte lämna den hur länge som helst. Gör man det kan den (kommer den?) rosta fast. Vet inte hur länge den kan sitta kvar (en vecka? – det här får du dubbelkolla). Således måste man även montera bort den när man använt den – tills det är dags för nästa användning.
Typ så någonting.
Det som även gäller avtagbara drag är att vissa är svårare att montera än andra. Saab hade exempelvis en modell på sin bil som gjorde att många kunder hade svårt att montera kroken.
Jag tar bara av kroken när jag står på bilbesiktningen och dom vill se att den är avtagbar. Dvs tre år till första gången jag tar av den, därefter minst ett år till nästa gång. Bilen jag nyss sålt med avtagbar krok var 6 år gammal och inga tendenser till rost på kroken. En helt vanlig Westphalia som typ alla använder.SwedishAdvocate skrev:. Istället måste själva kroken monteras i sitt fäste när den ska användas. Och där kan man inte lämna den hur länge som helst. Gör man det kan den (kommer den?) rosta fast. Vet inte hur länge den kan sitta kvar (en vecka? – det här får du dubbelkolla). Således måste man även montera bort den när man använt den – tills det är dags för nästa användning.
Typ så någonting.
Senast redigerad av Skatbo, redigerad totalt 1 gånger.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Är nog något missförstånd, eftersom det är jag som var med i poddenBjorn Larsson BLD skrev:att Teslabilar med dragkrok haft problem av något slag på grund av sin annorlunda konstruktion. Är det någon som vet något om detta?

Var lite strul med Model X i början där Tesla sa att det skulle gå att eftermontera men sen gick det ändå inte att lösa.
Samma sak nu med Model Y. dragkrokarna har länge varit restnoterade och med tanke på "arbetsbelastning" på verkstäderna framöver kan det dröja ett tag innan man får tid för att montera en dragkrok även om det finns dragkrokar hemma hos Tesla.
Så jag hade garanterat tagit en 3:a med dragkrok om möjligheten fanns! Särskilt eftersom Tesla tagit bort det från hemsidan till Model 3 och historiskt sett har det ibland inneburit att tillval som tagits bort från hemsidan inte längre går att få.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- LordRanta
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristian654611
Är man racingförare som jag så ser jag bara fördelar, jag tar kroken ur väskan i frunken och monterar kroken bak, således ökar jag delvis vikten bak och får mer downforce.
Senast redigerad av LordRanta, redigerad totalt 1 gånger.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
-
Fast just det här med dragkrok till Model 3 verkar ju vara unikt. Hur länge har den gått att beställa 'off the menu' nu? Minns inte när den hamnade 'off the menu'. Vad det ett halvår sen?Leo skrev:Särskilt eftersom Tesla tagit bort det från hemsidan till Model 3 och historiskt sett har det ibland inneburit att tillval som tagits bort från hemsidan inte längre går att få.Bjorn Larsson BLD skrev:att Teslabilar med dragkrok haft problem av något slag på grund av sin annorlunda konstruktion. Är det någon som vet något om detta?
Såvitt jag vet finns det inget annat tillval som varit tillgängligt 'off the menu' tillnärmelsevis lika länge som dragkroken till Model 3. Hoppas personligen att folk kommer att fortsätta beställa krok i samma utsträckning som hittills. Förhoppningsvis kommer den komma tillbaka på beställningssidan. Och tycker såklart det vore kul ifall Tesla då även uppgraderat den till en halvautomatisk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting