Hur mycket laddar man normalt?
Moderator: Redaktion
Hur mycket laddar man normalt?
Sitter och räknar lite på kostnad kring laddning då jag enbart kan ladda på publika laddare just nu.
En fundering som dök upp var, hur mycket laddar man egentligen per gång? Batteriet i en Model 3 Long Range klarar ju 75 kWh och man ska försöka hålla det mellan 20% och 80% för att minska degradering. Tänker jag rätt då att man laddar ca 45 kWh från "tom tank" till "full tank", varje gång man laddar? Lika så, bör jag ladda på det viset eller gör man bäst i att försöka "toppa upp" så ofta man får tillfälle?
En fundering som dök upp var, hur mycket laddar man egentligen per gång? Batteriet i en Model 3 Long Range klarar ju 75 kWh och man ska försöka hålla det mellan 20% och 80% för att minska degradering. Tänker jag rätt då att man laddar ca 45 kWh från "tom tank" till "full tank", varje gång man laddar? Lika så, bör jag ladda på det viset eller gör man bäst i att försöka "toppa upp" så ofta man får tillfälle?
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Re: Hur mycket laddar man normalt?
Beroende på hur mycket batteri jag har i min EQC så laddar jag oftast 30-55kWh
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
I mitt fall beror det mest på hur länge jag kan stå och ladda.
Jag laddar varje torsdag kväll i ett köpcentrum, drygt en timme med 11kW ger knappt 20%.
På jobbet kan jag ladda med 3,7 kW i 8,5 timmar, vilket ger ungefär 40%.
När det kniper kör jag till köpcentret och lämnar bilen i 4 timmar (gångavstånd hem).
Jag laddar varje torsdag kväll i ett köpcentrum, drygt en timme med 11kW ger knappt 20%.
På jobbet kan jag ladda med 3,7 kW i 8,5 timmar, vilket ger ungefär 40%.
När det kniper kör jag till köpcentret och lämnar bilen i 4 timmar (gångavstånd hem).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Om du vet att du ska/kan ladda senare så är det ju inga problem för batteriet att köra ner till nära 0%.
AAKEE har bra info om vad som påverkar batteriets hälsa i denna tråd:
viewtopic.php?f=43&t=21796&start=10
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Kostnaden blir 0 kr om du laddar på Lidl Karslundsgatan Örebro.zelest skrev:Sitter och räknar lite på kostnad kring laddning då jag enbart kan ladda på publika laddare just nu.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Går inte att öppna länken - ingen behörighet ??[JM] skrev:Om du vet att du ska/kan ladda senare så är det ju inga problem för batteriet att köra ner till nära 0%.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Du känner inte mig märker jag. Kostanden skulle bli enorm av allt godis jag skulle gå in och handla för att ha medan jag kollar Netflix under tiden!Tellus skrev:Kostnaden blir 0 kr om du laddar på Lidl Karslundsgatan Örebro.zelest skrev:Sitter och räknar lite på kostnad kring laddning då jag enbart kan ladda på publika laddare just nu.

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Nej du laddar inte 45 kWh varje gång du laddar. Hur stora batterier du har spelar ingen roll, du laddar endast det du har kört varje dag.zelest skrev:Sitter och räknar lite på kostnad kring laddning då jag enbart kan ladda på publika laddare just nu.
Man bör ansluta sin elbil till laddare varje natt, speciellt nu på vintern. Så att bilen kan hålla rätt temperatur på batterierna och värma upp kupén innan avfärd på morgonen. Om bilen står i minusgrader utan att vara inpluggad behöver den ta energi från batterierna för att hålla värmen. Bilens algoritmer snålar då med energin, från väggen vågar den hålla jämnare temperatur. Så medan "toppa upp" eller köra 20-80% laddningar då och då spelar mindre roll på sommaren sliter "toppa upp" metoden mindre på batterierna på vintern.
Ansluter du bilen till laddning varje natt laddar du endast de kWh du använt under dagen. Har du säg kört 10 mil har du använt ca 20 kWh el. Resten av laddningen är fortfarande kvar i bilens batterier. Du behöver ladda tillbaka endast de 20 kWh el till batterierna som har använts, oberoende av om bilens batterier är 30, 60 eller 90 kWh stora.
Det är tyvärr en alldeles för vanlig missuppfattning att elbilar med stora batterier behöver mer laddning. Nej, hur mycket man behöver ladda beror inte på batteristorleken utan på hur långt man har kört.
-
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Gissar att du zelest kommer åt den här länken när du fått din Tesla. Då kan du regga dig som Teslaägare på forumet och få ditt namn i Teslarött. Då gissar jag att den länken kommer funka. Men det hade du säkert också listat ut...Choke skrev:Går inte att öppna länken - ingen behörighet ??[JM] skrev:Om du vet att du ska/kan ladda senare så är det ju inga problem för batteriet att köra ner till nära 0%.
Tack! Japp, redan reggad som Tesla-ägare.SwedishAdvocate skrev:Gissar att du zelest kommer åt den här länken när du fått din Tesla. Då kan du regga dig som Teslaägare på forumet och få ditt namn i Teslarött. Då gissar jag att den länken kommer funka. Men det hade du säkert också listat ut...Choke skrev:Går inte att öppna länken - ingen behörighet ??[JM] skrev:Om du vet att du ska/kan ladda senare så är det ju inga problem för batteriet att köra ner till nära 0%.