Hjulbultar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Hjulbultar

Inlägg av Hebbe »

Jag antar att nyckeln till hjulbultarna inte är av mm-dimension. Tycker att 21 mm är för litet och 22 mm är för stort. Någon som vet vilken typ av hylsa som ska användas.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11890
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hjulbultar

Inlägg av HelectriC »

Eftersom dom har en kromhatt på sig som diffar lite i storlek så tycker jag man ofta behöver två nycklar beroende på om hatten är slim eller aningen större.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjulbultar

Inlägg av Bjelke »

Japp 21mm ska dom vara men som sagt så kan hatten göra att det blir lite dåligt...
Nya muttrar kostar typ nada på Tesla faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Hjulbultar

Inlägg av mahulkp »

Plasthatten är bara dekor och ska förstås tas bort innan muttrarna dras. Då passar 21mm hylsan bättre
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11890
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hjulbultar

Inlägg av HelectriC »

mahulkp skrev:
Plasthatten är bara dekor och ska förstås tas bort innan muttrarna dras. Då passar 21mm hylsan bättre Bild
Ja, plasthatten kan man inte skruva på, det säger sig nog självt. Men sen är det en kromhatt som sitter mer eller mindre fastmonterad utanpå den svarta stålmuttern som är själva låsanordningen till pinbulten som sitter på hjulnavet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Hjulbultar

Inlägg av Hebbe »

Bäst att fråga innan!
Undrar hur man lämpligast gå till väga för att ta bort kromhatten utan att förstöra något. Det ser ut att det rör sig om en "kromhatt", verkar inte av plast.
Någon som kan ge mig ett tips, förutom att lämna Teslan till en verkstad för att få hjulen skiftade.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11890
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hjulbultar

Inlägg av HelectriC »

Hebbe skrev:
Bäst att fråga innan!
Undrar hur man lämpligast gå till väga för att ta bort kromhatten utan att förstöra något. Det ser ut att det rör sig om en "kromhatt", verkar inte av plast.
Någon som kan ge mig ett tips, förutom att lämna Teslan till en verkstad för att få hjulen skiftade.
Du kan alltså skruva i kromhatten, det är meningen. Om du absolut vill ha av den så är det inte enkelt. Jag hade en där den vred sig runt själva muttern och det var en verkstad tvungen att banka ur för att det skulle funka igen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Hjulbultar

Inlägg av mahulkp »

HelectriC skrev:
Hebbe skrev:
Bäst att fråga innan!
Undrar hur man lämpligast gå till väga för att ta bort kromhatten utan att förstöra något. Det ser ut att det rör sig om en "kromhatt", verkar inte av plast.
Någon som kan ge mig ett tips, förutom att lämna Teslan till en verkstad för att få hjulen skiftade.
Du kan alltså skruva i kromhatten, det är meningen. Om du absolut vill ha av den så är det inte enkelt. Jag hade en där den vred sig runt själva muttern och det var en verkstad tvungen att banka ur för att det skulle funka igen.
På min MS 2015 satt det svarta plasthattar uppe på de kromade bultarna (hade grå 21"). Dessa kromade bultar var solida som man skruvade på. På min MX är det däremot vanliga fula stålmuttrar bakom plasthattarna.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Hjulbultar

Inlägg av Jensa »

Verkar vara lite olika alltså. På min Model S är det "kromade" plasthattar som man får dra bort med en näbbtång. Bakom där fula muttrar där gängen går igenom muttern tydligt m, så bra med kromhattarna för att det ska bli snyggt!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Hjulbultar

Inlägg av Hebbe »

Bjelke skrev:
Japp 21mm ska dom vara men som sagt så kan hatten göra att det blir lite dåligt...
Nya muttrar kostar typ nada på Tesla faktiskt :)
Mina muttrar är försedda med en kromhylsa. 22 mm-hylsa var för stor (snurrade), 21 mm-hylsa fick jag slå på med "våld". Kromhylsorna gick inte att pilla bort eftersom de var fastsatta med en krage på muttrarna.
Man kan undra hur däckfirmorna bär sig åt. Finns det kanske en specialnyckel till dessa bultar.

Tydligen så finns det olika varianter på bultar, varför det nu ska vara så. Finns det någon vettig förklaring till detta?

Nya muttrar kostar "nadda" hos Tesla, hur mycket är detta?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hjulbultar

Inlägg av lator »

Eftersom vi pratar om en Amerikansk bil så får vi väl se till tum-måtten... 27/32-dels tum blir 21,43 mm. Det kanske passar... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjulbultar

Inlägg av Bjelke »

Hebbe skrev:
Bjelke skrev:
Japp 21mm ska dom vara men som sagt så kan hatten göra att det blir lite dåligt...
Nya muttrar kostar typ nada på Tesla faktiskt :)
Mina muttrar är försedda med en kromhylsa. 22 mm-hylsa var för stor (snurrade), 21 mm-hylsa fick jag slå på med "våld". Kromhylsorna gick inte att pilla bort eftersom de var fastsatta med en krage på muttrarna.
Man kan undra hur däckfirmorna bär sig åt. Finns det kanske en specialnyckel till dessa bultar.

Tydligen så finns det olika varianter på bultar, varför det nu ska vara så. Finns det någon vettig förklaring till detta?

Nya muttrar kostar "nadda" hos Tesla, hur mycket är detta?
Typ 17kr/st tror jag jag betalade :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elvis21
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 sep 2021 16:33

Re: Hjulbultar

Inlägg av Elvis21 »

Rejält trådlyft här!

Har en S75D där några av hjulbultarna har blivit något runddragna pga dessa märkliga kromhattar. Skulle helst ha helt vanliga bultar som man med säkerhet kan dra utan några frågetecken. Krävs det specialverktyg för att få väck dessa hattar? Testat lite med polygriptång bl.a, men av det andra jag läst här så verkar det som att det kanske behövs någon specialare?

Någon som vet vilka specifika bultmått det är annars också? Ifall jag skulle beställa nya dvs.

Skiftar gärna däcken själv, men lite osäker på dessa runddragna rackare....!

//Oscar
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjulbultar

Inlägg av Bjelke »

Köper du nya utan kromhattar så är det 21mm på dom och då funkar allt som det ska också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elvis21
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 sep 2021 16:33

Re: Hjulbultar

Inlägg av Elvis21 »

Tack!

M14 *1,5 har jag hittat som storlek på bultarna, någon som kan bekräfta ifall det stämmer?

//Oscar
Användarvisningsbild
Henkos
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 maj 2021 23:00
Ort: Göteborg

Re: Hjulbultar

Inlägg av Henkos »

Elvis21 skrev:
M14 *1,5 har jag hittat som storlek på bultarna, någon som kan bekräfta ifall det stämmer?
Det är korrekt
Marauder
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 aug 2020 20:17

Re: Hjulbultar

Inlägg av Marauder »

Tänk på att inte köpa billiga muttrar Biltema mm. Dom är av en jättedålig metall kvalitet. Gängorna kan skära ihop och fastna så den går att få bort. Egen erfarenhet av detta tyvärr.

Behåll original muttrarna! Till plastlocken finns en speciell pincett som man drar loss plastlocken med. Köp en ny satts med plastlock så får du med en pincett. Finns på Amazon mm.
Skriv svar