Knepig olycka i Paris med flera skadade
Moderator: Redaktion
Knepig olycka i Paris med flera skadade
Trist. Teslaföraren hävdar att hen inte kunde slå av accelerationen... Ser ju ut som en krigszon 

- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Knepig olycka i Paris med flera skadade
Vid typ 100% av den här typen av olyckor har föraren tagit fel pedal, jag är rätt säker på att det kommer visa sig vara fallet även här.spacecoin skrev:Trist. Teslaföraren hävdar att hen inte kunde slå av accelerationen... Ser ju ut som en krigszon
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Det här med hindermedveten acceleration borde
Väl stoppa onödiga olyckor som detta? Med vilja eller ej?
- fth
- Teslaägare
Den går väl iofs att slå av?NEO skrev:Det här med hindermedveten acceleration borde
/fth
Ditt påstående är baserat på 100% fakta då eller chansar du bara ?fth skrev:Vid typ 100% av den här typen av olyckor har föraren tagit fel pedal, jag är rätt säker på att det kommer visa sig vara fallet även här.spacecoin skrev:Trist. Teslaföraren hävdar att hen inte kunde slå av accelerationen... Ser ju ut som en krigszon
/fth
- fth
- Teslaägare
Det finns en hel del forskning inom detta område och den allt överskuggande orsaken som alla studier kommer fram till är "pedal error".Esterox skrev:Ditt påstående är baserat på 100% fakta då eller chansar du bara ?
Jag vet förstås inte om det var orsaken här, där chansar jag förstås, men alltså baserat på rätt omfattande statistik.
/fth
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är baserat på fakta, många har hävdat det där tidigare med Teslor men efter utredning har jag inte hittat ett enda fall där man kom fram till att det var problem med bilen utan de kom fram till att fel pedal var nedtryckt. Visst finns det en möjlighet för att alla bromssystem gått sönder samtidigt och det faktiskt var omöjligt att stanna men den sannolikheten är väldigt låg och mycket lägre än sannolikheten att det som tidigare varit fel pedal. Detta gäller för övrigt inte bara Tesla utan bilmarknaden i stort där detta hävdas rätt friskt utan grund.Esterox skrev:
Ditt påstående är baserat på 100% fakta då eller chansar du bara ?
- fth
- Teslaägare
Inte heller NHSTA hittade något fall av "riktig" SUA i den utredning dom genomförde av rätt många fall med Teslor som "oförklarligt" accelererat och orsakat olyckor.OfarligTesla skrev:Det är baserat på fakta, många har hävdat det där tidigare med Teslor men efter utredning har jag inte hittat ett enda fall där man kom fram till att det var problem med bilen utan de kom fram till att fel pedal var nedtryckt. Visst finns det en möjlighet för att alla bromssystem gått sönder samtidigt och det faktiskt var omöjligt att stanna men den sannolikheten är väldigt låg och mycket lägre än sannolikheten att det som tidigare varit fel pedal. Detta gäller för övrigt inte bara Tesla utan bilmarknaden i stort där detta hävdas rätt friskt utan grund.
I samtliga fall (>100 om jag minns rätt) kunde Tesla med hjälp av telemetridata visa att föraren helt enkelt tryckt på fel pedal.
/fth
Jag skulle bli extremt förvånad om det inte är handhavandefel, men var är AEB och andra säkerhetsfunktioner? Man ska ju inte KUNNA göra så här med en modern bil kan jag tycka.
- fth
- Teslaägare
Alla (?) AEB-system tillåter väl föraren att "overrida" systemet genom att helt enkelt trycka på gasen, och har man redan tryckt på fel pedal så är det väl kört (no pun intended) även om man har AEB?spacecoin skrev:Jag skulle bli extremt förvånad om det inte är handhavandefel, men var är AEB och andra säkerhetsfunktioner? Man ska ju inte KUNNA göra så här med en modern bil kan jag tycka.
/fth
Först när vi förbjuder och tar bort möjligheten för mänskliga förare att ta över kontrollen av bilen så kan vi undvika 100% alla förarmisstag.spacecoin skrev:Jag skulle bli extremt förvånad om det inte är handhavandefel, men var är AEB och andra säkerhetsfunktioner? Man ska ju inte KUNNA göra så här med en modern bil kan jag tycka.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Hela poängen med AEB är väl att skydda föraren mot misstag (t ex att undvika en rear-end pga dåligt avstånd i kombination med dålig uppmärksamhet)? Man håller ju dessutom typiskt alltid ned "gas"-pedalen vid normal körning, speciellt i en elbil med regenerativ bromsning och one-pedal driving, så det verkar inte rimligt att den AUTONOMA Emergency Bromsningen skulle "overridas" av det.fth skrev:Alla (?) AEB-system tillåter väl föraren att "overrida" systemet genom att helt enkelt trycka på gasen, och har man redan tryckt på fel pedal så är det väl kört (no pun intended) även om man har AEB?spacecoin skrev:Jag skulle bli extremt förvånad om det inte är handhavandefel, men var är AEB och andra säkerhetsfunktioner? Man ska ju inte KUNNA göra så här med en modern bil kan jag tycka.
/fth
Jag kanske har för stora förhoppningar till vad AEB-systemen är till för eller ska klara av i stadsmiljöer, men det finns ju tester för detta som jag antar att Tesla klarar, ex:
https://www.euroncap.com/en/vehicle-saf ... edestrian/
Jag har använt mig AEB i Volvon då bilen bromsade och undvek att köra på bilen framför trots att jag gav kraftig gas. AEB-systemet ska bromsa bilen om kollision är oundviklig. Kanske hade det blivit annorlunda om jag gasat EFTER bilen bromsat ner till stopp.fth skrev:Alla (?) AEB-system tillåter väl föraren att "overrida" systemet genom att helt enkelt trycka på gasen, och har man redan tryckt på fel pedal så är det väl kört (no pun intended) även om man har AEB?spacecoin skrev:Jag skulle bli extremt förvånad om det inte är handhavandefel, men var är AEB och andra säkerhetsfunktioner? Man ska ju inte KUNNA göra så här med en modern bil kan jag tycka.
/fth

En tidsfråga innan motoreffekt och accerelation begränsas.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Klart den borde det men i praktiken är det ju jättesvårt. Minsta fel och den kan förhindra exempelvis en omkörning, med dödsfall som resultat.NEO skrev:Det här med hindermedveten acceleration borde
- fth
- Teslaägare
Ja, precis, man tycker ju att det borde funka så, men som jag har förstått det (vilket mycket väl kan vara fel) så kan man alltid göra "override" genom att trycka distinkt på gasen, och "pedal error" är ju vanligen just det, föraren trycker på fel pedal med fart och kläm.spacecoin skrev:Hela poängen med AEB är väl att skydda föraren mot misstag (t ex att undvika en rear-end pga dåligt avstånd i kombination med dålig uppmärksamhet)?
Jag kan också tycka att det borde vara så att om bilen med hyfsat hög säkerhet kan avgöra att man är på väg att braka in i något så skulle den stanna oavsett vad föraren gör, men är det verkligen så AEB-systemen idag fungerar?

I min "gamla" Tesla med AP1 så kan jag iaf alltid övertyga bilen om att köra vidare genom att trycka på gasen, det kommer då också upp en varning på skärmen om typ att "den automatiska bromsningen inte är aktiv".
/fth
Är inte nödbromsen begränsad till under 60 km/h?Fredrik j skrev:Jag har använt mig AEB i Volvon då bilen bromsade och undvek att köra på bilen framför trots att jag gav kraftig gas. AEB-systemet ska bromsa bilen om kollision är oundviklig. Kanske hade det blivit annorlunda om jag gasat EFTER bilen bromsat ner till stopp.fth skrev:Alla (?) AEB-system tillåter väl föraren att "overrida" systemet genom att helt enkelt trycka på gasen, och har man redan tryckt på fel pedal så är det väl kört (no pun intended) även om man har AEB?spacecoin skrev:Jag skulle bli extremt förvånad om det inte är handhavandefel, men var är AEB och andra säkerhetsfunktioner? Man ska ju inte KUNNA göra så här med en modern bil kan jag tycka.
/fth
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Osäker på hur Tesla gör. En del tillverkare har AEB även i motorvägsfart i alla fall.Maw skrev:Är inte nödbromsen begränsad till under 60 km/h?
I mitt fall var det klart under 60km/h. Jag gav nästan full gas från stillastående helt övertygad om att bilen framför hade kört i förra luckan in i rondellen. Själv tittade jag bakåt. Klantigt förarmisstag men AEB räddade mig genom att bara låta mig accelera någon meter innan bromsen slog till.spacecoin skrev:Osäker på hur Tesla gör. En del tillverkare har AEB även i motorvägsfart i alla fall.Maw skrev:Är inte nödbromsen begränsad till under 60 km/h?
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Dessutom är det en fysikalisk omöjlighet för en modern bil att accelerera när man bromsar. Bromsarna är dimensionerade för att stoppa flera tusen hk, åtminstone under en kort stund. Enligt lag sedan 1972 minst tvåkrets bromssystem. Fallerar ett så har man åtminstone en krets kvar att bromsa med. Tesla har mekaniskt-hydraulisk koppling hela vägen från pedal till hjul, viket innebär att bromsar man så stannar man även om bilens dator tycker annat.Esterox skrev:Ditt påstående är baserat på 100% fakta då eller chansar du bara ?fth skrev:Vid typ 100% av den här typen av olyckor har föraren tagit fel pedal, jag är rätt säker på att det kommer visa sig vara fallet även här.spacecoin skrev:Trist. Teslaföraren hävdar att hen inte kunde slå av accelerationen... Ser ju ut som en krigszon
/fth
Teslaägare sedan 2013
Såg att Tesla kommenterat ett tidigare fall officiellt:
https://www.tesla.com/blog/no-unintende ... a-vehicles
https://www.tesla.com/blog/no-unintende ... a-vehicles
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
”The US NHTSA estimates 16,000 accidents per year in United States occur when drivers intend to apply the brake but mistakenly apply the accelerator.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sudden_ ... htsa-sua-3
Låter mycket men fördelat på, vad har dom, 260 miljoner bilar i USA? Så är det tack o lov ändå rätt ovanligt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sudden_ ... htsa-sua-3
Låter mycket men fördelat på, vad har dom, 260 miljoner bilar i USA? Så är det tack o lov ändå rätt ovanligt.
Som sagts tidigare är det absolut vanligaste felet att föraren tryckt på fel pedal, alltså acceleratorn istället för bromsen. Tips om bilen accelererar när du trycker på bromsen släpp, du har tryckt på fel pedal.
Sen ska ju Tesla ha infört en funktion som ska stoppa acceleration om något är framför. Men jag antar att den funktionen kan overridas om man trycker acceleratorn i bott. Annars skulle det ju vara svårt att komma loss från en snödriva.
Sen ska ju Tesla ha infört en funktion som ska stoppa acceleration om något är framför. Men jag antar att den funktionen kan overridas om man trycker acceleratorn i bott. Annars skulle det ju vara svårt att komma loss från en snödriva.
Man kan ju tycka att ett företag som säger sig ska ha självkörande bilar "i år" skulle kunna se skillnad på en snödriva och en personLarsL skrev:Som sagts tidigare är det absolut vanligaste felet att föraren tryckt på fel pedal, alltså acceleratorn istället för bromsen. Tips om bilen accelererar när du trycker på bromsen släpp, du har tryckt på fel pedal.

Jag tycker inte att den här olyckan på något vis är Teslas fel utifrån det vi vet nu. Däremot tycker jag att det finns uppenbara lågt hängande frukter att bli grym på trafiksäkerhet på som Tesla (eller andra tillverkare) borde ta tag i.
Attacken på Drottninggatan och sådana här situationer borde ju faktiskt tekniken kunna skydda oss emot i framtiden. Förarassistans kommer att vara viktigt i åtminstone 20-30 år till.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.