Hyra elbil (helst Tesla)?
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
Hyra elbil (helst Tesla)?
Kan vara så att vi blir för många för 3an till fjällen i år så en bil kommer behöva hyras, det blir ju såklart roligare att ha en till elbil men vad finns det egentligen för firmor som hyr ut elbilar? Kommer utgå från Stockholm så någonstans här är det väl jag skulle plocka upp bilen.
Absolut bäst hade väl varit om man hade kunnat hyra en Model X med 6 säten eftersom det är 6 personer vi lär bli, skidväskorna hade fått plats mellan sätena men hittar ingenstans det verkar gå. Hertz har någon blänkare om en X men hittar ingenstans där det går att boka den bilen.
Det enda roliga jag hittar som går att hyra är Polestar 2 från Hertz, men då kan vi inte stanna och äta tillsammans utan att tappa massa tid och de som sitter i den bilen kommer enligt ABRP fram en timme senare.
Någon som har några tips? Är jag relegerad till att hyra någon tråkigt Volvo diesel?
Absolut bäst hade väl varit om man hade kunnat hyra en Model X med 6 säten eftersom det är 6 personer vi lär bli, skidväskorna hade fått plats mellan sätena men hittar ingenstans det verkar gå. Hertz har någon blänkare om en X men hittar ingenstans där det går att boka den bilen.
Det enda roliga jag hittar som går att hyra är Polestar 2 från Hertz, men då kan vi inte stanna och äta tillsammans utan att tappa massa tid och de som sitter i den bilen kommer enligt ABRP fram en timme senare.
Någon som har några tips? Är jag relegerad till att hyra någon tråkigt Volvo diesel?
-
Re: Hyra elbil (helst Tesla)?
Jag har hyrt Mustang mach-e av Mabi i Södertälje.
Sixt/Mabi i Eskilstuna har både model 3, ID3, ID4 och så såg jag en Ford också.
Sixt/Mabi i Eskilstuna har både model 3, ID3, ID4 och så såg jag en Ford också.
Även delningstjänsten Aimo har ID4 (och ID3), och även om deras tjänst främst uppfattas vara till för korta resor som ersätter t.ex. taxi kan man också boka och hyra deras bilar för längre perioder. Såg dessutom att de kommer att etablera "hotspots" i Åre under vintern vilket betyder att man kan ta en Aimo från Stockholm upp till Åre och sen avsluta hyran på plats (för att sen förhoppningsvis då ha turen att det finns en ledig när man ska hem...).
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Varför hyra en elbil för den uppgift den är absolut sämst lämpad för? Självspäkning? 

- OfarligTesla
- Teslaägare
Bra tips, kan kika på vad långtidshyran skulle bli. Faran med att avsluta hyran i Åre är att folk har flyg att passa på Arlanda så hade blivit rätt hektiskt om det inte finns lediga bilar när man skall hem.StefL skrev:Även delningstjänsten Aimo har ID4 (och ID3), och även om deras tjänst främst uppfattas vara till för korta resor som ersätter t.ex. taxi kan man också boka och hyra deras bilar för längre perioder. Såg dessutom att de kommer att etablera "hotspots" i Åre under vintern vilket betyder att man kan ta en Aimo från Stockholm upp till Åre och sen avsluta hyran på plats (för att sen förhoppningsvis då ha turen att det finns en ledig när man ska hem...).
Tycker elbil är överlägset bäst till fjällresan, mycket trevligare att köra i snö och använda när det är kallt. Så länge jag inte tvingas stanna längre än jag brukar så finns det inga direkta nackdelar med att ta elbil så därav helst Tesla, 3an är färdigladdad innan jag är klar med stoppet.MWall skrev:Varför hyra en elbil för den uppgift den är absolut sämst lämpad för? Självspäkning?
Exakt, det är ju en stor chansning om man har behov av bil även för återresan. Men man kan alltså även långtidshyra deras bilar så kan vara värt att kolla upp. Själv har jag bara testat tjänsten en gång och det var för en kortare resa inom Stockholm men det funkade helt smärtfritt bortsett från att det krånglade lite när jag skulle avsluta hyran, fick starta om telefonen så löste det sig.OfarligTesla skrev:Bra tips, kan kika på vad långtidshyran skulle bli. Faran med att avsluta hyran i Åre är att folk har flyg att passa på Arlanda så hade blivit rätt hektiskt om det inte finns lediga bilar när man skall hem.StefL skrev:Även delningstjänsten Aimo har ID4 (och ID3), och även om deras tjänst främst uppfattas vara till för korta resor som ersätter t.ex. taxi kan man också boka och hyra deras bilar för längre perioder. Såg dessutom att de kommer att etablera "hotspots" i Åre under vintern vilket betyder att man kan ta en Aimo från Stockholm upp till Åre och sen avsluta hyran på plats (för att sen förhoppningsvis då ha turen att det finns en ledig när man ska hem...).
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
OfarligTesla skrev:Bra tips, kan kika på vad långtidshyran skulle bli. Faran med att avsluta hyran i Åre är att folk har flyg att passa på Arlanda så hade blivit rätt hektiskt om det inte finns lediga bilar när man skall hem.StefL skrev:Även delningstjänsten Aimo har ID4 (och ID3), och även om deras tjänst främst uppfattas vara till för korta resor som ersätter t.ex. taxi kan man också boka och hyra deras bilar för längre perioder. Såg dessutom att de kommer att etablera "hotspots" i Åre under vintern vilket betyder att man kan ta en Aimo från Stockholm upp till Åre och sen avsluta hyran på plats (för att sen förhoppningsvis då ha turen att det finns en ledig när man ska hem...).
Tycker elbil är överlägset bäst till fjällresan, mycket trevligare att köra i snö och använda när det är kallt. Så länge jag inte tvingas stanna längre än jag brukar så finns det inga direkta nackdelar med att ta elbil så därav helst Tesla, 3an är färdigladdad innan jag är klar med stoppet.MWall skrev:Varför hyra en elbil för den uppgift den är absolut sämst lämpad för? Självspäkning?
Så länge det finns lediga laddare så går det väl... Åker ni när många andra ska åka så kan det nog bli intressant.
Det går att hyra via GoMore (https://gomore.se/), men oklart om tillgänglighet och utbud. Men kolla där om du kan hitta något som passar.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Brukar åka 1-2 veckor innan eller efter sportloven och då brukar det vara ganska lugnt, men det är ytterligare en anledning till varför jag helst hade hyrt en Tesla faktiskt då risken att man får köa blir lägre.MWall skrev:
Så länge det finns lediga laddare så går det väl... Åker ni när många andra ska åka så kan det nog bli intressant.