4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Moderator: Redaktion
4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Makes no sense. Köpt en M3 LR och precis kommit hem. Laddkabeln som låg i plastpåsen i framluckan är 4 meter. Bilen är ju 4.7. Kör jag rakt in i garaget med front mot laddbox når kabeln inte. Backar jag in, vilker är ett h-e p.g.a. omgivningen, så hade ju 0.5 meter räckt. Är det första jag får göra lägga ut några tusen på en kabel lika lång som bilen? Eller har dom tänkt på nåt jag inte tänkt på?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Placering av laddbox kanske kunde ha planerats bättre? Inte så svårt att ta reda på vart laddluckan sitter.stigjonas skrev:Makes no sense. Köpt en M3 LR och precis kommit hem. Laddkabeln som låg i plastpåsen i framluckan är 4 meter. Bilen är ju 4.7. Kör jag rakt in i garaget med front mot laddbox når kabeln inte. Backar jag in, vilker är ett h-e p.g.a. omgivningen, så hade ju 0.5 meter räckt. Är det första jag får göra lägga ut några tusen på en kabel lika lång som bilen? Eller har dom tänkt på nåt jag inte tänkt på?
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
typ-2 kabelen är väl mer tänkt för laddning på resande fot.
Har du en laddbox hemma så borde du ju ha en låst kabel till den, för slippa packa/upp och ner den varje gång.
Har du en laddbox hemma så borde du ju ha en låst kabel till den, för slippa packa/upp och ner den varje gång.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Öppet garage och en vägg. Skulle elektrikern hängt den i taket?NEO skrev:Placering av laddbox kanske kunde ha planerats bättre? Inte så svårt att ta reda på vart laddluckan sitter.stigjonas skrev:Makes no sense. Köpt en M3 LR och precis kommit hem. Laddkabeln som låg i plastpåsen i framluckan är 4 meter. Bilen är ju 4.7. Kör jag rakt in i garaget med front mot laddbox når kabeln inte. Backar jag in, vilker är ett h-e p.g.a. omgivningen, så hade ju 0.5 meter räckt. Är det första jag får göra lägga ut några tusen på en kabel lika lång som bilen? Eller har dom tänkt på nåt jag inte tänkt på?
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Aha, så det är köp av kabel som gäller. Kanske nåt BRF skulle beställt. Får kolla i laddboxspecen vad den föredrar för kabel, antar jag. Tack!patohr skrev:typ-2 kabelen är väl mer tänkt för laddning på resande fot.
Har du en laddbox hemma så borde du ju ha en låst kabel till den, för slippa packa/upp och ner den varje gång.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Du skulle köpt en laddbox med fast kabel som är längre än 4m. Din blåa/svarta laddkabel du fick med Teslan är avsedd för publika eller offentliga laddstationer på resande fot ej hemma.stigjonas skrev:Öppet garage och en vägg. Skulle elektrikern hängt den i taket?NEO skrev:Placering av laddbox kanske kunde ha planerats bättre? Inte så svårt att ta reda på vart laddluckan sitter.stigjonas skrev:Makes no sense. Köpt en M3 LR och precis kommit hem. Laddkabeln som låg i plastpåsen i framluckan är 4 meter. Bilen är ju 4.7. Kör jag rakt in i garaget med front mot laddbox når kabeln inte. Backar jag in, vilker är ett h-e p.g.a. omgivningen, så hade ju 0.5 meter räckt. Är det första jag får göra lägga ut några tusen på en kabel lika lång som bilen? Eller har dom tänkt på nåt jag inte tänkt på?
Hemma har Tesla tänkt att man installerar en WC såklart, mer intäkter och mest användarvänligt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Tycker inte 4m kabeln fungerar till publika stolpar, har en 7.5m kabel i bilen så jag kan ladda överallt.
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Håller med andra; fixa en vettig placering av laddboxen. Sedan kan det ändå vara vettigt med en längre kabel. Har själv en på 12 meter, och med Teslaknapp (som man märkligt inte får med på kabeln från Tesla).stigjonas skrev:Makes no sense. Köpt en M3 LR och precis kommit hem. Laddkabeln som låg i plastpåsen i framluckan är 4 meter. Bilen är ju 4.7. Kör jag rakt in i garaget med front mot laddbox når kabeln inte. Backar jag in, vilker är ett h-e p.g.a. omgivningen, så hade ju 0.5 meter räckt. Är det första jag får göra lägga ut några tusen på en kabel lika lång som bilen? Eller har dom tänkt på nåt jag inte tänkt på?
Kabeln som följer med i bilen är främst tänkt för att användas "på stan" och att alltid ligga i frunken. Köp en egen separat Typ2-kabel att ha permanent i laddboxen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
NEO skrev:Du skulle köpt en laddbox med fast kabel som är längre än 4m. Din blåa/svarta laddkabel du fick med Teslan är avsedd för publika eller offentliga laddstationer på resande fot ej hemma.stigjonas skrev:Öppet garage och en vägg. Skulle elektrikern hängt den i taket?NEO skrev:Placering av laddbox kanske kunde ha planerats bättre? Inte så svårt att ta reda på vart laddluckan sitter.stigjonas skrev:Makes no sense. Köpt en M3 LR och precis kommit hem. Laddkabeln som låg i plastpåsen i framluckan är 4 meter. Bilen är ju 4.7. Kör jag rakt in i garaget med front mot laddbox når kabeln inte. Backar jag in, vilker är ett h-e p.g.a. omgivningen, så hade ju 0.5 meter räckt. Är det första jag får göra lägga ut några tusen på en kabel lika lång som bilen? Eller har dom tänkt på nåt jag inte tänkt på?
Hemma har Tesla tänkt att man installerar en WC såklart, mer intäkter och mest användarvänligt.
Jag tycker det är att föredra att man kan välja egen kabel fritt. Det är också troligare att boxarna med fast kabel kommer gå sönder för eller senare.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Jag har skaffat separata laddkablar med rätt längd för mig hemma och de sitter låsta i boxen. Jag vill ju alltid ha en kabel i bilen hela tiden ifall jag skulle behöva ladda ute på stan.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Självklart en viktig aspekt, jag har dock under mina teslaår aldrig behövt byta ut en WC (vet att det är vanligt förekommande) nästa husbygge som snart står klart blir det dock en Easebox med watty lastbalansering och laddkabel från hamphi med knapp win x3.martinot skrev:NEO skrev:Du skulle köpt en laddbox med fast kabel som är längre än 4m. Din blåa/svarta laddkabel du fick med Teslan är avsedd för publika eller offentliga laddstationer på resande fot ej hemma.stigjonas skrev:Öppet garage och en vägg. Skulle elektrikern hängt den i taket?NEO skrev:Placering av laddbox kanske kunde ha planerats bättre? Inte så svårt att ta reda på vart laddluckan sitter.stigjonas skrev:Makes no sense. Köpt en M3 LR och precis kommit hem. Laddkabeln som låg i plastpåsen i framluckan är 4 meter. Bilen är ju 4.7. Kör jag rakt in i garaget med front mot laddbox når kabeln inte. Backar jag in, vilker är ett h-e p.g.a. omgivningen, så hade ju 0.5 meter räckt. Är det första jag får göra lägga ut några tusen på en kabel lika lång som bilen? Eller har dom tänkt på nåt jag inte tänkt på?
Hemma har Tesla tänkt att man installerar en WC såklart, mer intäkter och mest användarvänligt.
Jag tycker det är att föredra att man kan välja egen kabel fritt. Det är också troligare att boxarna med fast kabel kommer gå sönder för eller senare.
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
I riktiga livet där människor också bor i bostadsrätter så får man ta den laddbox styrelsen erbjuder. Jag har därför gjort som föregående talare och har beställt 7.5 meters kablar. Det och för oavsett laddbox hemma så blir 4 meter inte automatiskt en mer praktisk kabellängd på t.ex. många hotellparkeringar.
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Skön attityd. Installation kanske bara kan göras på ett sätt. Exempelvis öppet garage, krav från förening, stort garage där man vill kunna parkera på båda sidor m.m.martinot skrev:Håller med andra; fixa en vettig placering av laddboxen. Sedan kan det ändå vara vettigt med en längre kabel. Har själv en på 12 meter, och med Teslaknapp (som man märkligt inte får med på kabeln från Tesla).stigjonas skrev:Makes no sense. Köpt en M3 LR och precis kommit hem. Laddkabeln som låg i plastpåsen i framluckan är 4 meter. Bilen är ju 4.7. Kör jag rakt in i garaget med front mot laddbox når kabeln inte. Backar jag in, vilker är ett h-e p.g.a. omgivningen, så hade ju 0.5 meter räckt. Är det första jag får göra lägga ut några tusen på en kabel lika lång som bilen? Eller har dom tänkt på nåt jag inte tänkt på?
Kabeln som följer med i bilen är främst tänkt för att användas "på stan" och att alltid ligga i frunken. Köp en egen separat Typ2-kabel att ha permanent i laddboxen.
Kan ju även komma in ett bilbyte som gör att man inte kan parkera på samma sätt osv.
Finns mängder utav anledningar att placering utav box inte alltid är optimal. Alla har inte samma fina förutsättningar som villaägare med enkelgarage.
Re: 4 meter laddkabel till 4.7m nybil
Absolut. Man får försöka placera så gått det går, vilket naturligtvis inte alltid går. Själv har jag ordnat en Typ2-kabel till boxen på 12 meter för att kunna täcka alla behov. Där är det ju en fördel med boxar som inte har permanent fast ansluten kabel, utan ett Typ2-uttag som gör att man har full flexibilitet att ansluta vilken längd och typ av kabel som passar efter att behoven förändras.Esterox skrev:
Skön attityd. Installation kanske bara kan göras på ett sätt. Exempelvis öppet garage, krav från förening, stort garage där man vill kunna parkera på båda sidor m.m.
Kan ju även komma in ett bilbyte som gör att man inte kan parkera på samma sätt osv.
Finns mängder utav anledningar att placering utav box inte alltid är optimal. Alla har inte samma fina förutsättningar som villaägare med enkelgarage.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/