Då kan man ju undra varför min åf säger att räntan är 4,95%. Jag fick inte intrycket att det överhuvudtaget var förhandlingsbart. Det är kanske andra regler för leasing vs köp. Kruxet med så hög ränta är ju att det inte lönar sig att företagsleasa.
Swedbank har 2% ränta för företagsleasing av elbil. Jag får nog höra med dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag är god kund hos Handelsbanken och har väldigt bra villkor för mitt bolån, men när det gäller bil var det ändå 3,2% som gäller. Därför tar jag Hyundais 2,95%.
Nu finns första tredjepartsdragkroken till Ioniq 5, 383 EUR inkl frakt och moms till Sverige.
https://www.aukup.de/AHK-PKW/Hyundai/An ... :7558.html
Elsats tillkommer, de har en för 105 EUR som kopplas in på bakljusen. Jag rekommenderar dock elsatsen GI621ADE00PC från Hyundai, riktpris ca 2900 kr i Sverige. Om man vill gå mellanvägen så har jag en tysk Hyundai originalelsats över... Med de tyska varianterna behöver man stänga av assistanssystemen vid backning, annars nödbromsar bilen. https://www.aukup.de/E-Satz/Hyundai/Ele ... ::777.html
Då kan man ju undra varför min åf säger att räntan är 4,95%. Jag fick inte intrycket att det överhuvudtaget var förhandlingsbart. Det är kanske andra regler för leasing vs köp. Kruxet med så hög ränta är ju att det inte lönar sig att företagsleasa.
Swedbank har 2% ränta för företagsleasing av elbil. Jag får nog höra med dem.
Absolut. Ta det via Swedbank isf!
2% är inte fantastiskt lågt, men det är helt acceptabelt. Betala inte högre ränta iaf.
Låt de inte scamma dig. Även om det är avdragsgillt på firman så blir det en enorm skillnad i total bilkostnad på att betala 2% eller 5%.
Annars så verkar ju både Danske Bank och Den Norske Bank också ha bra erbjudanden som kan vara värt att checka (om Swedbank strular).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Såna hundburar är ju sjuka. Ska hunden alltså sitta utanför fordonet i en bur på dragkroken? Död direkt om någon kör på dig bakifrån, andas in äckliga avgaser från andra bilar, lär låta som fan etc.
Såna hundburar är ju sjuka. Ska hunden alltså sitta utanför fordonet i en bur på dragkroken? Död direkt om någon kör på dig bakifrån, andas in äckliga avgaser från andra bilar, lär låta som fan etc.
Ja, ser inte så kul ut. Trevligare på en elbil än avgasbilar iaf.
Såna hundburar är ju sjuka. Ska hunden alltså sitta utanför fordonet i en bur på dragkroken? Död direkt om någon kör på dig bakifrån, andas in äckliga avgaser från andra bilar, lär låta som fan etc.
+100 på den. Hur tänker folk? Det finns också hundsläp, dvs en släpkärra som likt ett hästsläp ska användas för att transportera sina hundar i. En populär grej bland vissa hundägare. Själv fattar jag inte hur man ens kan komma på idén. Men det är jag det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu på vintern och med snön skulle det även vara skönt med kontinuerligt Snow-mode men den behöver selekteras varje gång. Det är inte samma för ECO och Normal-modes. Sport har jag aldrig testat om den behöver aktiveras varje gång man startar igen.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Nu på vintern och med snön skulle det även vara skönt med kontinuerligt Snow-mode men den behöver selekteras varje gång. Det är inte samma för ECO och Normal-modes. Sport har jag aldrig testat om den behöver aktiveras varje gång man startar igen.
Även sport behöver aktiveras varje gång. Jag kör alltid i sport och ipedal. Så VARJE gång jag ska köra är det följande tryck:
1.tryck Confirm på första skärm om man inte orkar vänta på att den ska försvinna av sig själv
2.deaktivera filhjälparen, som bara putter hit och dit
3.aktivera sport
4.aktivera ipedal
Sen ska man inte glömma den onödiga startknappen också, så egentligen fem onödiga tryck varje gång. Min fru brukar kommentera på att jag trycker så mkt, ”ja, men va fan, bilen är ju jobbig” brukar jag svara
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu på vintern och med snön skulle det även vara skönt med kontinuerligt Snow-mode men den behöver selekteras varje gång. Det är inte samma för ECO och Normal-modes. Sport har jag aldrig testat om den behöver aktiveras varje gång man startar igen.
Även sport behöver aktiveras varje gång. Jag kör alltid i sport och ipedal. Så VARJE gång jag ska köra är det följande tryck:
1.tryck Confirm på första skärm om man inte orkar vänta på att den ska försvinna av sig själv
2.deaktivera filhjälparen, som bara putter hit och dit
3.aktivera sport
4.aktivera ipedal
Sen ska man inte glömma den onödiga startknappen också, så egentligen fem onödiga tryck varje gång. Min fru brukar kommentera på att jag trycker så mkt, ”ja, men va fan, bilen är ju jobbig” brukar jag svara
Alla dessa val som går att göra men som vägrar sparas är jobbiga. För att inte tala om urbota dumt utformat. Vad jag trodde att jag skulle irriteras över är rövvärmen som inte har fysiska knappar men den automatiska funktionen fungerar felfritt!
Något jag har haft lite problem med är HDA ibland, troligtvis pga smutsig bil. Då kommer felmeddelande att "kontrollera filbytesassistenten" och mittskärmen låser sig. Vrf ska mittskärmen låsa sig för att bilen inte kan byta fil? Är ju mindre varning när filhållarassistenten kopplar ur vilket kan vara sjuhelsikes mycket farligare. Någon som varit med om samma sak?
På det hela är jag ändå väldigt nöjd med bilen och njuter när jag hoppar in i den.
Nu på vintern och med snön skulle det även vara skönt med kontinuerligt Snow-mode men den behöver selekteras varje gång. Det är inte samma för ECO och Normal-modes. Sport har jag aldrig testat om den behöver aktiveras varje gång man startar igen.
Även sport behöver aktiveras varje gång. Jag kör alltid i sport och ipedal. Så VARJE gång jag ska köra är det följande tryck:
1.tryck Confirm på första skärm om man inte orkar vänta på att den ska försvinna av sig själv
2.deaktivera filhjälparen, som bara putter hit och dit
3.aktivera sport
4.aktivera ipedal
Sen ska man inte glömma den onödiga startknappen också, så egentligen fem onödiga tryck varje gång. Min fru brukar kommentera på att jag trycker så mkt, ”ja, men va fan, bilen är ju jobbig” brukar jag svara
Inte bara jag som gnäller.
Men jobbigt är det. Glömmer låsa bilen också - v a r j e gång.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Nu på vintern och med snön skulle det även vara skönt med kontinuerligt Snow-mode men den behöver selekteras varje gång. Det är inte samma för ECO och Normal-modes. Sport har jag aldrig testat om den behöver aktiveras varje gång man startar igen.
Även sport behöver aktiveras varje gång. Jag kör alltid i sport och ipedal. Så VARJE gång jag ska köra är det följande tryck:
1.tryck Confirm på första skärm om man inte orkar vänta på att den ska försvinna av sig själv
2.deaktivera filhjälparen, som bara putter hit och dit
3.aktivera sport
4.aktivera ipedal
Sen ska man inte glömma den onödiga startknappen också, så egentligen fem onödiga tryck varje gång. Min fru brukar kommentera på att jag trycker så mkt, ”ja, men va fan, bilen är ju jobbig” brukar jag svara
Inte bara jag som gnäller.
Men jobbigt är det. Glömmer låsa bilen också - v a r j e gång.
Där är det faktiskt en praktisk funktion att man får pushmeddelande i mobilen om man glömmer låsa och kan då göra det i appen om man vill/är för långt bort till att använda fob. Fördelen med de automatiska handtagen är att det blir ganska tydligt om bilen är låst eller inte, så jag missar det sällan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tycker att det är en njutning att köra bilen. Komforten är utmärkt. Vissa funktioner är lite krångliga, men man lär sig hantera dem efterhand. Det som förvånar mig som elbilsnybörjare är hur snabbt bilen blir varm och komfortabel. I -15 grader tar det bara minuter innan det är varmt och skönt. Sedan märker man en hel del huvuden som vrids när man kör. Bilen sticker onekligen ut utseendemässigt bland andra vanligare bilar.
Nu på vintern och med snön skulle det även vara skönt med kontinuerligt Snow-mode men den behöver selekteras varje gång. Det är inte samma för ECO och Normal-modes. Sport har jag aldrig testat om den behöver aktiveras varje gång man startar igen.
Även sport behöver aktiveras varje gång. Jag kör alltid i sport och ipedal. Så VARJE gång jag ska köra är det följande tryck:
1.tryck Confirm på första skärm om man inte orkar vänta på att den ska försvinna av sig själv
2.deaktivera filhjälparen, som bara putter hit och dit
3.aktivera sport
4.aktivera ipedal
Sen ska man inte glömma den onödiga startknappen också, så egentligen fem onödiga tryck varje gång. Min fru brukar kommentera på att jag trycker så mkt, ”ja, men va fan, bilen är ju jobbig” brukar jag svara
Jo, nu ställde jag inte in så mycket under provturen, men håller med om att det var en massa mer knappande jämfört med rena elbilar som Tesla och Polestar.
Förhoppningsvis kan de fixa i kommande mjukvaruuppdatering att bilen "minns" bättre.
Där gillar jag ju konceptet med förarprofiler som tex. Tesla har (och har för mig även Polestar?) där varje förarprofil sparar denna typ av inställningar automatiskt. Grymt smidigt.
Försöker inte vara snipen men varför är Tesla och Polestar "rena" elbilar och Ioniq 5 inte? Jag vet inte så mkt om elbilar förutom att jag beställt en och att jag inte kan tanka den med diesel.
Försöker inte vara snipen men varför är Tesla och Polestar "rena" elbilar och Ioniq 5 inte? Jag vet inte så mkt om elbilar förutom att jag beställt en och att jag inte kan tanka den med diesel.
Som jag förstår det så handlar den här diskussionen mest om användargränssnittet.
I en Tesla finns ingen startknapp och bilen låser sig själv automatiskt när du lämnar den utan att du behöver trycka på någon knapp. Typ det och sådana saker samt den allmänt minimalistiska interiördesignen som kontrast mot en mer 'traditionell bil'.
Men allt det här är ju subjektivt. Porsche och Audi har ju t.ex. gjort det lite annorlunda i Taycan och e-tron GT.
Personligen hade jag av estetiska skäl t.ex. föredragit att Tesla haft instrumentering bakom ratten i Model 3. Väldigt många här på forumet tycker så klart annorlunda. Och den lösning Tesla valde sänkte antagligen priset X antal 1000 kr...
Har heller inte testat Teslas yoke-ratt, men misstänker (tyvärr rätt starkt) att jag kommer föredra en mer traditionell ratt (helt rund eller med lagom tillplattad botten)...
Ja, inte vet jag. Polestar 2 är Volvo som inte blev av, ursprungligen tänkt byggas i Gent med fossil drift. Beslutades föras över till Polestar i Kina. Varför det är finare än Ioniq5 vet bara Martin. Ot.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Försöker inte vara snipen men varför är Tesla och Polestar "rena" elbilar och Ioniq 5 inte? Jag vet inte så mkt om elbilar förutom att jag beställt en och att jag inte kan tanka den med diesel.
Ja, det kan man fråga sig. Jag gillade Polestar, men en ren elbil är den inte designad som, det är däremot ioniq5. Det som menas är antagligen Martinots personliga uppfattning av vad han tycker är bra. En sådan känsla är ju självklart berättigad, men uttrycks kanske lite konstigt här, som om det vore allmän åsikt av massorna. Han tycker ju tex även att ioniq5 är en av de svampigaste bilarna han kört, något jag tex inte alls håller med om och hade den varit svampig, så hade jag aldrig köpt den. Tex Model X föll bort då hela familjen blev bilsjuk av gunget, men ingen blir det i ioniq5. Det kan man fundera över. Självklart har en tillverkare en del återvinning av sina system när de råkar laga en elbil, är ju ingen idé att uppfinna alla hjul på nytt och då dyker det upp några egenskaper ibland som vittnar om det. Jag har själv aldrig sett det med tomgång, men det kanske finns där någonstans.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14