mati skrev:Hur skulle jag nånsin glömma det?Walker skrev:(Glöm inte att jag är en Tesla fanboy)



Moderator: Redaktion
mati skrev:Hur skulle jag nånsin glömma det?Walker skrev:(Glöm inte att jag är en Tesla fanboy)
Det finaste var väl ändå infomeddelanden om när det är dags att byta olja.mati skrev:Vilken tur att du aldrig ägt en e-tron. Framförallt när den var ny kunde navigatorn mycket exakt säga var närmaste bensinstation befann sig, men den hade ingen aning vad det var för skillnad mellan snabbladdning och AC-laddning. Där har du verkligen en bil som luktar fossiltänk från alla vinklar.Walker skrev:Böter??
Ingen annan som noterat att Bluelink-appen varnar för att man kan få böter om man ”kör tomgång” för länge? Bilen må vara byggd som EV från grunden men ALLT annat runtomkring stinker ICE, tyvärr. Bara att konstatera att om man vill lämna fossilbilsvärlden så finns det i dagsläget bara ett märke…
När jag testkörde störde jag mig på att det även var "startknapp" och en massa annat. Körde till provkörningen i en Tesla, och det kändes (förutom avsaknad av motormuller) som jag satt mig i vår Merca diesel med allt ICE-tänk.DanneLKPG skrev:Jag tycker att det är en helt förträfflig elbil! Det enda jag tycker är lite smått ICE är dumma lösningen med mekanisk spak till motorhuven för att komma åt frunk. Så van från min BMW att kunna öppna den på fob.HelectriC skrev:tycker du det? vad övrigt är ICE i ioniq5?Walker skrev:Böter??
Ingen annan som noterat att Bluelink-appen varnar för att man kan få böter om man ”kör tomgång” för länge? Bilen må vara byggd som EV från grunden men ALLT annat runtomkring stinker ICE, tyvärr. Bara att konstatera att om man vill lämna fossilbilsvärlden så finns det i dagsläget bara ett märke…
jag har för övrigt inte sett den varningen någon gång ang tomgångSom tur är så gräver jag inte ofta efter kablarna ändå.
Just, det. Det har du rätt i. Men den fick jag aldrig.taliz skrev:Det finaste var väl ändå infomeddelanden om när det är dags att byta olja.
Jag håller med. Nödvändigheten för en Start/Stop-knapp, som de flesta tillverkare fortfarande verkar se, har jag heller aldrig förstått. Där får man verkligen ge creds till VW som har anammat samma filosofi som Tesla. Trampa på bromsen och bilen är igång. Gå därifrån och bilen stängs av. Svårare behöver det inte vara. Jag köper varför e-Golfen har en vanlig klassisk bilnyckel som man vrider om. Det är ändå en konverterad fossilbil. Lite gammaldags, men okej då. Men helt nya konstruktioner som inte behöver ta hänsyn till ett eventuellt fossil-arv behöver verkligen ingen Start/Stop-knapp längre.martinot skrev:När jag testkörde störde jag mig på att det även var "startknapp" och en massa annat. Körde till provkörningen i en Tesla, och det kändes (förutom avsaknad av motormuller) som jag satt mig i vår Merca diesel med allt ICE-tänk.
Det är inte alltid det fungerar bra dock. Sett flera inlägg från Enyaq-ägare som stör sig på att bilen stänger av så fort man öppnar dörren för att gå ut och fixa något snabbt. Gissar att det är samma i VW. Är det dåligt implementerat så har jag hellre den gamla knapp-lösningen.mati skrev:Jag håller med. Nödvändigheten för en Start/Stop-knapp, som de flesta tillverkare fortfarande verkar se, har jag heller aldrig förstått. Där får man verkligen ge creds till VW som har anammat samma filosofi som Tesla. Trampa på bromsen och bilen är igång. Gå därifrån och bilen stängs av. Svårare behöver det inte vara. Jag köper varför e-Golfen har en vanlig klassisk bilnyckel som man vrider om. Det är ändå en konverterad fossilbil. Lite gammaldags, men okej då. Men helt nya konstruktioner som inte behöver ta hänsyn till ett eventuellt fossil-arv behöver verkligen ingen Start/Stop-knapp längre.martinot skrev:När jag testkörde störde jag mig på att det även var "startknapp" och en massa annat. Körde till provkörningen i en Tesla, och det kändes (förutom avsaknad av motormuller) som jag satt mig i vår Merca diesel med allt ICE-tänk.
Otäckt! Påminner mig om BMW i3/i3S där nyckeln är puckat designad så att man väldigt enkelt kan råka trycka "lås upp" när den är i fickan. Bilen låser ju sig själv efter 30 sekunder om du inte öppnat en dörr, MEN, håller du in knappen så tar den ju ner alla rutor. Så det hände mig ibland att alla rutor var nere när man kom ut till bilen. Såg en som hade fått sin bil fylld med snö... Jag programmerade bort den funktionen illa kvickt (via OBD för det gick ej att göra i menyerna)...mati skrev:Visst, det måste ju fungera. Annars kvittar det. Jag kände mig i början alltid lite orolig med Teslan, just på grund av att man inte aktivt stängde av den. Kan man verkligen lita på att bilen stängs av och att den låser sig automatiskt? Det är ju en tröskel man måste komma över. Och skulle man bara en endaste gång råka ut för att det inte har fungerat så är det ju helt kört. Då kan man aldrig mer lita på bilen.
Min e-tron hade i början en "egenskap" att den helt random kunde öppna bakluckan när bilen stod parkerad. Det hände några gånger hemma i garaget. Men en gång stod den på torget i stan med öppen baklucka. Fy fan alltså. Vågar man ha nånting kvar i bilen? Nej. Vågar man ha hunden med i bilen. För helvete nej. Detta beteendet försvann tack och lov med första uppdateringen. Men det var jobbigt.
Kul med tekniska finesser. Men de måste fungera. Annars är det bättre med ett gammal hederligt bygellås à la Mr Bean.
Exakt! Ioniqen påminner faktiskt mer om den gamla Saab 9-5 jag kört i en månad än min älskade gamla 3’a.martinot skrev:När jag testkörde störde jag mig på att det även var "startknapp" och en massa annat. Körde till provkörningen i en Tesla, och det kändes (förutom avsaknad av motormuller) som jag satt mig i vår Merca diesel med allt ICE-tänk.DanneLKPG skrev:Jag tycker att det är en helt förträfflig elbil! Det enda jag tycker är lite smått ICE är dumma lösningen med mekanisk spak till motorhuven för att komma åt frunk. Så van från min BMW att kunna öppna den på fob.HelectriC skrev:tycker du det? vad övrigt är ICE i ioniq5?Walker skrev:Böter??
Ingen annan som noterat att Bluelink-appen varnar för att man kan få böter om man ”kör tomgång” för länge? Bilen må vara byggd som EV från grunden men ALLT annat runtomkring stinker ICE, tyvärr. Bara att konstatera att om man vill lämna fossilbilsvärlden så finns det i dagsläget bara ett märke…
jag har för övrigt inte sett den varningen någon gång ang tomgångSom tur är så gräver jag inte ofta efter kablarna ändå.
Hålla in höger paddel fungerade inte? :OSkabb1 skrev:Här i södra Skåne töade det ikväll och frös på sen kväll/natt. Fick köra in till sjukhuset med dottern och i-pedal var ingen kul upplevelse. Så jag stegade ner men hamnade i auto-regen som jag, liksom tidigare, aldrig kom ur. Jävligt konstigt.
Slutade med att jag växlade över till snow-mode vilket passade väglaget bättre. Vi får se sen på vägen hem. Men måste kolla upp detta med spöket kring att komma ur auto-regen...
Permanent awd och låg regenmati skrev:Vad gör snow mode?
Om man har AWD. Vid RWD är det också att accelerationer blir lugnare och blir ingen slir (inte så snabbt).HelectriC skrev:Permanent awd och låg regenmati skrev:Vad gör snow mode?
Aha, tack.Tessi19 skrev:Om man har AWD. Vid RWD är det också att accelerationer blir lugnare och blir ingen slir (inte så snabbt).HelectriC skrev:Permanent awd och låg regenmati skrev:Vad gör snow mode?
Samma visa idag igen. Jag kommer verkligen inte ur auto trots långtryck. Testade även att stänga av bilen och starta igen men det funkade inte.HelectriC skrev:Enkeltryck ger ett steg upp eller ner i regen. Håller du inne så kommer du i auto. Håller du inne igen så kommer du ut ur Auto.
Bra tips. Ska testa den.Tessi19 skrev:Men det finns ju inget annat sätt (Edit:och jag menar inte för att rätta till dig eller att jag inte tror på dig, utan det är så man ska göra), förutom att jag kan tänka mig att den går ur det om man växlar till snow-mode genom att hålla Drive-mode knappen intryckt i två-tre sekunder. I snow mode går den nämligen till level-1 regeneration.
Så söt hund!Ocean skrev:Efter lite strul med vinterdäck har jag nu fått leverans på Ioniq:en. Den känns annorlunda, vet inte om det är bra eller dåligt än. Jag testade om vår hund fick plats, och det verkar fungera. Sätena är i bakersta läget. Jag har beställt ett lastgaller som inte kommit än.
Men är det någon som vet hur man kan aktivera klimatanläggningen så det går kontinuerlig? När jag aktiverar den via appen så stängs den av när måltemperaturen uppnåtts. Systemet är lite rörigt att navigera i och inte så lätt att hitta rätt.
Håller med föregående; söt och mysig hund!Ocean skrev:Efter lite strul med vinterdäck har jag nu fått leverans på Ioniq:en. Den känns annorlunda, vet inte om det är bra eller dåligt än. Jag testade om vår hund fick plats, och det verkar fungera. Sätena är i bakersta läget. Jag har beställt ett lastgaller som inte kommit än.
Men är det någon som vet hur man kan aktivera klimatanläggningen så det går kontinuerlig? När jag aktiverar den via appen så stängs den av när måltemperaturen uppnåtts. Systemet är lite rörigt att navigera i och inte så lätt att hitta rätt.
3. Bara att låsa upp bilen (ev. lås upp två ggr) så går det att dra ur laddsladden. Det är det enda jag gör. Stoppar inte laddning i app eller så.icreate skrev:Nu kommer ett par nybörjarfrågor:
1. Jag har en Easee laddbox. När jag ansluter sladden så startar laddningen omedelbart. Nu vill jag ju inte ha laddning vid det tillfället eftersom jag ställt in schemalagd laddning. Vad behöver jag göra?
2. Igår kväll valde jag att stoppa laddningen via Bluelink-appen efter att jag stoppat i sladden. Jag dubbelkollade att min schemalagda laddning fanns både på bilens skärm och i appen. Idag på morgonen hade inte laddning startats, och inte heller Climate Control. Är det något i kommunikationen mellan laddboxen och bilen, eller varför funkar det inte?
3. Utan att gå ut till bilen startade jag laddning via appen, och då gick den igång snällt. När jag sen skulle åka iväg försökte jag stoppa laddningen via appen, men fick bara svaret ”[Fail] Cannot stop charging. Please check your vehicle status.” Laddsladden var låst i bilen och kunde inte dras ut. Jag satte mig i bilen och försökte hitta ett sätt att avbryta laddningen via infotainmentsystemet utan att lyckas. Hur ska jag göra det?
(På tredje försöket via appen accepterade bilen min önskan att avbryta laddning.)
Tacksam för hjälp!