Laddkabelscam på Amazon.se

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Laddkabelscam på Amazon.se

Inlägg av Klintan »

Hittade en billig laddkabel på amazon.se med beskrivning: "Jhong Store 3 2A 22KW EV Laddningskabel längre längd typ 2 till Typ 2-kontakt 3 Fas Fitfor elektrisk bil 7 meter EVERSE Laddare (Color : 32A Three p)
Bild Var även en bild på en kabel i bildspelet.
Blev lite fundersam när paketet hade levererats i brevlådan. Fick en liten ask med en laddhandske (biländan).
Bild

Säljaren var villig till retur, men bara om jag betalade frakt till Kina.
"Meddelande från säljaren Jhong Store:

Hello, the product title and details page describe: Fitfor Electric Car 7 Meters EVSE Charger. There is no description that this product contains a 7-meter cable. We did not make a mistake. If you want to return the product for a refund, you need to pay Return shipping fee"

Amazon.se gick dock in och betalade för hela mitt utlägg.

Någon som behöver en typ2-handske, trefas 32A? Finns att hämta i Lidköping eller mot skicka lätt (65 kr).
- uppdaterad, kabeln är redan bortlovad.Bild
Elbilist sedan 2014
Gargamel

Re: Laddkabelscam på Amazon.se

Inlägg av Gargamel »

Klintan skrev:
Hittade en billig laddkabel på amazon.se med beskrivning: "Jhong Store 3 2A 22KW EV Laddningskabel längre längd typ 2 till Typ 2-kontakt 3 Fas Fitfor elektrisk bil 7 meter EVERSE Laddare (Color : 32A Three p)
Bild Var även en bild på en kabel i bildspelet.
Blev lite fundersam när paketet hade levererats i brevlådan. Fick en liten ask med en laddhandske (biländan).
Bild

Säljaren var villig till retur, men bara om jag betalade frakt till Kina.
"Meddelande från säljaren Jhong Store:

Hello, the product title and details page describe: Fitfor Electric Car 7 Meters EVSE Charger. There is no description that this product contains a 7-meter cable. We did not make a mistake. If you want to return the product for a refund, you need to pay Return shipping fee"

Amazon.se gick dock in och betalade för hela mitt utlägg.

Någon som behöver en typ2-handske, trefas 32A? Finns att hämta i Lidköping eller mot skicka lätt (65 kr).
- uppdaterad, kabeln är redan bortlovad.Bild
Det stora problemet var att du trodde du köpte från sverige från kina-shoppan amazon och trodde du fick kvalite och inte skräpet du postar om.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Har du kontaktat Amazon? De brukar kunna fixa det mesta efter lite snack med dem.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Jag fick pengarna tillbaka från Amazon när jag åberopade deras A-Z-garanti. Jag var medveten om att jag handlade från Kina men trodde inte att de skulle lura mig, att Amazon skötte kontrollen. Är väl mer vaksam på Ebay än på Amazon, där skulle jag inte handla från en ny handlare utan omdömen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
Jag fick pengarna tillbaka från Amazon när jag åberopade deras A-Z-garanti. Jag var medveten om att jag handlade från Kina men trodde inte att de skulle lura mig, att Amazon skötte kontrollen. Är väl mer vaksam på Ebay än på Amazon, där skulle jag inte handla från en ny handlare utan omdömen.
Brukar checka hos Amazon att det står typ "Säljs och fraktas av Amazon". Amazon checkar ju bara kvalitet på de varor som de själva säljer.

Det är ju många andra butiker som säljer via de.

Sedan; köp inte okänd kinesisk skit gällande starkströmssaker. Bara det i sig är ju ett galet misstag.

Köp kända märkesvaror från Europeiska företag som är konstruerade i EU (även om de tillverkas/monteras i Kina).

Jag själv köper tex. från Metron, men finns ju många andra europeiska bolag som tex. EV ChargeKing, mflr.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Håller med snåla inte vid köpa av starkströmsprylar, men visst man behlver ju inte göra som jag och köpa en 10 m laddkabel från schneider för 6000 :D
Visst sponsrade staten med 50% men ändå.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det sura är ju att det där är mycket dyrare än vad samma kontakt kostar t.ex. från Metron. Klart att de är ute efter att luras.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Säljaren är numera avstängd från Amazon.
Elbilist sedan 2014
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Klintan skrev:
Han har nog redan hunnit öppna två nya.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
Gott åt de, och riktigt snyggt hanterat av Amazon! :)

Undvik dock att köpa elektriska prylar med 230V eller mer från Wun Hung Lo & Co (oavsett via vilken butik/nätplattform).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar