Svara allt ni vet om detta. Hur är det med garanti och så vidare. Vad gäller kring detta hos de olika märkena.
Personligen kan jag inte se att det skulle vara farligare för bilen än att rulla utför en backe.
Självklart får man bogsera, men inte hur som helst.
Man får ge den på flak eller ha hjul under. Läste det i manualen på ioniq5.
Sedan om det påverkar garantin vet jag ej.
Vet inte varför, kanske handbromsen tar i.regenerering kanske, men det borde finnas en lösning för inte alla är så sugna att ringa en bärgare om de inte har en försäkring.så det är nästan meningslöst att ha en bärgningsskruv.
Självklart får man bogsera, men inte hur som helst.
Man får ge den på flak eller ha hjul under. Läste det i manualen på ioniq5.
Sedan om det påverkar garantin vet jag ej.
Vet inte varför, kanske handbromsen tar i.regenerering kanske, men det borde finnas en lösning för inte alla är så sugna att ringa en bärgare om de inte har en försäkring.så det är nästan meningslöst att ha en bärgningsskruv.
Bärgningsskruven används för att få upp bilen på flaket.
Ni blandar ihop saker här! Det som inte är okej är att bogsera en bil som inte fungerar eller är igång. Det är ju rätt vanligt för de flesta fyrhjulsdrivna bilar att man inte ska bogsera dem.
MEN! Det är ju annorlunda mot att dra en bil med en förare bakom ratten som har bilen igång i läget drive. Då kan inte jag se någon som helst skillnad emot att rulla ned för en backe. Jag kan inte heller se att detta skulle vara otillåtet eller påverka garantin, hur de nu skulle kunna påvisa det.
Jag har när vi fick stopp på Leafen gjort just så. Jag bogserade bilen när den var igång men hade för lite batteri för att orka driva sig framåt. Fördelarna är ju uppenbara. Styrningen och bromsarna fungerade ju som förut. Hade bilen varit helt död hade jag så klart inte gjort så utan istället ringt en bärgare för de där 500 metrarna hem.
Ni blandar ihop saker här! Det som inte är okej är att bogsera en bil som inte fungerar eller är igång. Det är ju rätt vanligt för de flesta fyrhjulsdrivna bilar att man inte ska bogsera dem.
MEN! Det är ju annorlunda mot att dra en bil med en förare bakom ratten som har bilen igång i läget drive. Då kan inte jag se någon som helst skillnad emot att rulla ned för en backe. Jag kan inte heller se att detta skulle vara otillåtet eller påverka garantin, hur de nu skulle kunna påvisa det.
Jag har när vi fick stopp på Leafen gjort just så. Jag bogserade bilen när den var igång men hade för lite batteri för att orka driva sig framåt. Fördelarna är ju uppenbara. Styrningen och bromsarna fungerade ju som förut. Hade bilen varit helt död hade jag så klart inte gjort så utan istället ringt en bärgare för de där 500 metrarna hem.
Det står uttryckligen NEVER i manualen för Model S. Men var och en får givetvis göra som dom vill.
Ni blandar ihop saker här! Det som inte är okej är att bogsera en bil som inte fungerar eller är igång. Det är ju rätt vanligt för de flesta fyrhjulsdrivna bilar att man inte ska bogsera dem.
MEN! Det är ju annorlunda mot att dra en bil med en förare bakom ratten som har bilen igång i läget drive. Då kan inte jag se någon som helst skillnad emot att rulla ned för en backe. Jag kan inte heller se att detta skulle vara otillåtet eller påverka garantin, hur de nu skulle kunna påvisa det.
Jag har när vi fick stopp på Leafen gjort just så. Jag bogserade bilen när den var igång men hade för lite batteri för att orka driva sig framåt. Fördelarna är ju uppenbara. Styrningen och bromsarna fungerade ju som förut. Hade bilen varit helt död hade jag så klart inte gjort så utan istället ringt en bärgare för de där 500 metrarna hem.
Det står uttryckligen NEVER i manualen för Model S. Men var och en får givetvis göra som dom vill.
Läste om (hittar inte länk nu) Baja 1000(?) rally där VW hade en specialkittad ID4 med. De hade ingen DC laddare med sig, utan bogserade bilen mellan 'stages' för att ladda den.
Edit: hittade en artikel om det. Visade sig att de hade en dc generator, men även använde sig av bogserladdning. https://www.cnet.com/roadshow/features/ ... 000-rally/
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Anledningen är att i elbilar är motorn alltid "påkopplad", även om bilen frirullar i N-läge. Är laddningen helt slut så är man därför orolig för att motorn ska överhettas.
Anledningen är att i elbilar är motorn alltid "påkopplad", även om bilen frirullar i N-läge. Är laddningen helt slut så är man därför orolig för att motorn ska överhettas.
Det beror på motortyp. En vanlig asynkronmotor genererar inte om den är frånkopplad.
Så länge det finns lite batteri kvar så att allt är igång skall det inte vara några problem men kanske inte så aktuellt att bogsera i över 100km/h. Väldigt lång nedförsbacke…
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Motorn är kopplad till elektroniken i invertern, så det kan nog bli lite strömrusning i den om en permanentmagnet roterar i statorn. Om man kopplade ifrån motorn med t.ex. en kontaktor så skulle det bli bli bara förluster i lindningen, men även med en liten förlust kan det bli varmt om inte kylvätskan och oljan cirkulerar (teslas drivenheter har tydligen en oljepump)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Anledningen är att i elbilar är motorn alltid "påkopplad", även om bilen frirullar i N-läge. Är laddningen helt slut så är man därför orolig för att motorn ska överhettas.
Det beror på motortyp. En vanlig asynkronmotor genererar inte om den är frånkopplad.