Bad min verkstad att kolla status på batteriet när jag var inne och gjorde senaste uppdateringen.
De sa att Audi har tagit bort den möjligheten.
Jag kan tro att de hittar på, att de nog aldrig har kunnat göra det.
Då är frågan hur ska man då kunna veta att man är nere på 70% och få batterigarantin?
Jag misstänker en viss degradering precis som Mati. Även fast den laddar till 100%.
Min förbrukning har passat in på 83kWh netto men jag ska tydligen ha 86kWh. Tillverkad feb 2020.
Hur är det med övriga biltillverkare, erbjuder de samma test av batteriet som nu Audi inte längre verkar göra? T ex Tesla, Ford, VW etc?
Blir ju väldigt svårt att kunna påvisa ett garantiärende om man inte har nått protokoll från ett test. Kan lova att om man åberopar batterigarantin så skulle de göra ett test, och deras resultat är det som skulle gälla…
Bad min verkstad att kolla status på batteriet när jag var inne och gjorde senaste uppdateringen.
De sa att Audi har tagit bort den möjligheten.
Jag kan tro att de hittar på, att de nog aldrig har kunnat göra det.
Då är frågan hur ska man då kunna veta att man är nere på 70% och få batterigarantin?
Jag misstänker en viss degradering precis som Mati. Även fast den laddar till 100%.
Min förbrukning har passat in på 83kWh netto men jag ska tydligen ha 86kWh. Tillverkad feb 2020.
Hur är det med övriga biltillverkare, erbjuder de samma test av batteriet som nu Audi inte längre verkar göra? T ex Tesla, Ford, VW etc?
Blir ju väldigt svårt att kunna påvisa ett garantiärende om man inte har nått protokoll från ett test. Kan lova att om man åberopar batterigarantin så skulle de göra ett test, och deras resultat är det som skulle gälla…
Men är det inte så att degraderingen syns direkt på Teslabilar. Typ man får endast i t ex 95%.
Jag var ju så naiv när jag köpte e-tron att jag trodde att det funkade likadant på Audi och dessutom trodde jag också att man åt av bufferten vid en degradering. Det var en av anledningarna till att jag valde e-tron. Att man skulle ha bibehållen räckvidd även efter låt säga 4-5 år.
Nej, du kan ladda till 100% i en Tesla, oavsett batterihälsa. Men den uppskattade räckvidden beräknas utifrån en fast förbrukning. På det viset är det enkelt att se om batteriet tappar kapacitet eftersom den visade räckvidden minskar. I en e-tron ser du inte det på samma sätt eftersom man aldrig har exakt samma förbrukning.
Jag trodde f ö också att man hade valt en så rejäl buffert i e-tron för att kunna dölja degraderingen av batteriet. Det hade ju varit rimligt (och trevligt). Så som det är nu känns den stora bufferten bara onödig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Får väl hoppas på en uppdatering. Jag hade gärna haft som i Tesla så man kan välja att använda hela batteriet vid långresor.
Det kan du glömma. Vi fick vänta i över två år på denna uppdatering som gav oss med 2019-bilar samma räckvidd och batterikapacitet som senare modeller. Jag hann aldrig få den eftersom bilen blev såld innan. Functions on demand är också en sån sak. Från dag ett stod det i specifikationen att bilen skulle ha den möjligheten. Det kom aldrig för oss med 2019-bilar.
Att Audi skulle införa en funktion som låser upp hela batteriet, dessutom för äldre bilar, måste nog klassas som önsketänkande. Vi pratar om Audi här, inte om Tesla. De släpper inga nya funktioner i efterhand.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.
Bilen kanske slås av många gällande räckvidd per tidsenhet. Men mentalt är det underbart när laddningen bara mosar på!
Håller med helt. Den fantastiska laddkurvan kompenserar oftast helt för den högre förbrukningen, och i praktiken så blir e-tron väldigt snabb och effektiv att resa med tack vare det.
mati skrev:
Det gick förr vet jag. Såg det på YT. Men det krävdes att man körde helt slut på batteriet så bilen kunde laddas kontrollerat på verkstan (kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men nåt sånt). Då kunde de ta fram batteristatus ner på cellnivå. Det blev en rapport på flera sidor.
Om det stämmer att Audi har tagit bort den möjligheten så kan man ju fråga sig varför. Rent spontant känns det ju orimligt, såvida de inte vill dölja nånting. Det kanske ändå är så att batterierna tappar mer än förväntat, och då är det ju enkelt att att sopa det under mattan genom att ta bort möjligheten att mäta batteristatus. Men om det är ett rimligt antagande vet jag inte. De borde ha lärt sig från dieselskandalen tycker man.
Jag vill inte vara konspiratorisk, men även om jag alltid framhävt den fantastiska platta laddkurvan som en stark fördel hos e-tron som kan ladda med extremt hög effekt under mycket längre tid än de flesta andra elbilar, så har jag alltid själv undrat om det på lång sikt verkligen är så nyttigt för degraderingen av batterierna.
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.
Bilen kanske slås av många gällande räckvidd per tidsenhet. Men mentalt är det underbart när laddningen bara mosar på!
Håller med helt. Den fantastiska laddkurvan kompenserar oftast helt för den högre förbrukningen, och i praktiken så blir e-tron väldigt snabb och effektiv att resa med tack vare det.
mati skrev:
Det gick förr vet jag. Såg det på YT. Men det krävdes att man körde helt slut på batteriet så bilen kunde laddas kontrollerat på verkstan (kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men nåt sånt). Då kunde de ta fram batteristatus ner på cellnivå. Det blev en rapport på flera sidor.
Om det stämmer att Audi har tagit bort den möjligheten så kan man ju fråga sig varför. Rent spontant känns det ju orimligt, såvida de inte vill dölja nånting. Det kanske ändå är så att batterierna tappar mer än förväntat, och då är det ju enkelt att att sopa det under mattan genom att ta bort möjligheten att mäta batteristatus. Men om det är ett rimligt antagande vet jag inte. De borde ha lärt sig från dieselskandalen tycker man.
Jag vill inte vara konspiratorisk, men även om jag alltid framhävt den fantastiska platta laddkurvan som en stark fördel hos e-tron som kan ladda med extremt hög effekt under mycket längre tid än de flesta andra elbilar, så har jag alltid själv undrat om det på lång sikt verkligen är så nyttigt för degraderingen av batterierna.
Ja det är verkligen frågan, hur batteriet verkligen påverkas på sikt!
Borde vara enkelt att få till en funktion i alla bilar som visar detta. Lika som Apple gjort i iPhones. Där du kan se batterihälsan som % av ursprunglig kapacitet. Min IPhone X visade 81% när jag bytte ut den mot ny.
Borde vara enkelt att få till en funktion i alla bilar som visar detta. Lika som Apple gjort i iPhones. Där du kan se batterihälsan som % av ursprunglig kapacitet. Min IPhone X visade 81% när jag bytte ut den mot ny.
Borde vara enkelt att få till en funktion i alla bilar som visar detta. Lika som Apple gjort i iPhones. Där du kan se batterihälsan som % av ursprunglig kapacitet. Min IPhone X visade 81% när jag bytte ut den mot ny.
Bra poäng. Det borde kanske lagstadgas.
Borde verkligen lagstadgas. Om jag skulle köpa en begagnad elbil för låt säga 700k så tycker jag att det är en rättighet att få veta om man har 85 eller 95 procent kvar av batteriet.
Det är ju omöjligt att se på estimerad räckvidd då den beräknas på den som kört innan.
E-tron är en galet fin lyxkryssare som har otroligt bra laddkurva, men om inte Ionity har hunnit minst dubblera sina laddstolpar vid varje station till nästa sommar så förutspår jag att det kommer bli (ännu mer) kaos längs med E4/E20... Redan i somras var det kaos när jag åkte till västkusten (läs långa köer till laddstolparna). Jag ska inte byta bil förrens nästa höst så jag håller tummarna att de löst problemet till sommaren då jag helst slipper vänta på att segladdande bilar så som iD4/enyaq etc ska bli klara...
Håller med helt. Den fantastiska laddkurvan kompenserar oftast helt för den högre förbrukningen, och i praktiken så blir e-tron väldigt snabb och effektiv att resa med tack vare det.
Ja, det är otroligt praktiskt att bilen har en platt laddkurva. Man behöver aldrig pricka in rätt SoC när man börja ladda. Det blir alltid runt 150kW oavsett var nånstans man börjar. Även att bilen håller så hög laddhastighet ända upp till 100% är riktigt praktiskt.
Men å andra sidan, vad hade man förlorat om bufferten hade varit mindre? Om man hade kunnat nyttja säg 92kWh istället för 86 (eller 82 så som det var på tidigare modeller)? Man hade inte kunnat ladda lika snabbt till 100%. Och vad hade hänt om bufferten i botten hade varit lite mindre? Man hade tappat lite effekt riktigt mot slutet. Så som det är nu kan man köra fullt blås ner till 0% utan att tappa effekt överhuvudtaget. En fördel? Nej, egentligen inte. Man är ju inte tvungen att utnyttja precis hela spannet. Men det hade varit trevligt om man hade kunnat. För då hade man haft 4-5 mil längre räckvidd och kanske till och med sluppit snabbladda så ofta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Håller med helt. Den fantastiska laddkurvan kompenserar oftast helt för den högre förbrukningen, och i praktiken så blir e-tron väldigt snabb och effektiv att resa med tack vare det.
Ja, det är otroligt praktiskt att bilen har en platt laddkurva. Man behöver aldrig pricka in rätt SoC när man börja ladda. Det blir alltid runt 150kW oavsett var nånstans man börjar. Även att bilen håller så hög laddhastighet ända upp till 100% är riktigt praktiskt.
Men å andra sidan, vad hade man förlorat om bufferten hade varit mindre? Om man hade kunnat nyttja säg 92kWh istället för 86 (eller 82 så som det var på tidigare modeller)? Man hade inte kunnat ladda lika snabbt till 100%. Och vad hade hänt om bufferten i botten hade varit lite mindre? Man hade tappat lite effekt riktigt mot slutet. Så som det är nu kan man köra fullt blås ner till 0% utan att tappa effekt överhuvudtaget. En fördel? Nej, egentligen inte. Man är ju inte tvungen att utnyttja precis hela spannet. Men det hade varit trevligt om man hade kunnat. För då hade man haft 4-5 mil längre räckvidd och kanske till och med sluppit snabbladda så ofta.
E-tron är en galet fin lyxkryssare som har otroligt bra laddkurva, men om inte Ionity har hunnit minst dubblera sina laddstolpar vid varje station till nästa sommar så förutspår jag att det kommer bli (ännu mer) kaos längs med E4/E20... Redan i somras var det kaos när jag åkte till västkusten (läs långa köer till laddstolparna). Jag ska inte byta bil förrens nästa höst så jag håller tummarna att de löst problemet till sommaren då jag helst slipper vänta på att segladdande bilar så som iD4/enyaq etc ska bli klara...
Du kan glömma att Ionity kommer fördubbla antalet laddare per station speciellt till sommaren.
Dom är förberedda för 6 laddare däremot och utökningen har redan börjat.
Förutsätter att bygget av nya stationer kommer igång nu när blackrock är bekräftad som investerar.
E-tron är en galet fin lyxkryssare som har otroligt bra laddkurva, men om inte Ionity har hunnit minst dubblera sina laddstolpar vid varje station till nästa sommar så förutspår jag att det kommer bli (ännu mer) kaos längs med E4/E20... Redan i somras var det kaos när jag åkte till västkusten (läs långa köer till laddstolparna). Jag ska inte byta bil förrens nästa höst så jag håller tummarna att de löst problemet till sommaren då jag helst slipper vänta på att segladdande bilar så som iD4/enyaq etc ska bli klara...
Du kan glömma att Ionity kommer fördubbla antalet laddare per station speciellt till sommaren.
Dom är förberedda för 6 laddare däremot och utökningen har redan börjat.
Förutsätter att bygget av nya stationer kommer igång nu när blackrock är bekräftad som investerar.
De har nog i alla fall hunnit fördubbla sitt laddpris till sommaren!
Såg förresten att Jämtkraft tillsammans med Skistar ska sätta upp tillfälliga laddplatser i vinter. Där de söker/önskar input på vart dessa ska placeras. Man får knappa in vilken av Skistars anläggning man ska till och vilken väg man tar dit. Sedan önskemål på placering efter den rutten. Faktiskt jäkligt smart.
E-tron är en galet fin lyxkryssare som har otroligt bra laddkurva, men om inte Ionity har hunnit minst dubblera sina laddstolpar vid varje station till nästa sommar så förutspår jag att det kommer bli (ännu mer) kaos längs med E4/E20... Redan i somras var det kaos när jag åkte till västkusten (läs långa köer till laddstolparna). Jag ska inte byta bil förrens nästa höst så jag håller tummarna att de löst problemet till sommaren då jag helst slipper vänta på att segladdande bilar så som iD4/enyaq etc ska bli klara...
Du kan glömma att Ionity kommer fördubbla antalet laddare per station speciellt till sommaren.
Dom är förberedda för 6 laddare däremot och utökningen har redan börjat.
Förutsätter att bygget av nya stationer kommer igång nu när blackrock är bekräftad som investerar.
De har nog i alla fall hunnit fördubbla sitt laddpris till sommaren!
Såg förresten att Jämtkraft tillsammans med Skistar ska sätta upp tillfälliga laddplatser i vinter. Där de söker/önskar input på vart dessa ska placeras. Man får knappa in vilken av Skistars anläggning man ska till och vilken väg man tar dit. Sedan önskemål på placering efter den rutten. Faktiskt jäkligt smart.
Dubbla laddpriset är kanske inte så dumt när tillgängligheten ör som den är.
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Det kan säkert stämma. VAG brukar ha sina bästa priser och kampanjer på VW och Audi elbilar i just december varje år. Är man intresserad av en så är det bra att hålla utkik och slå till denna månaden.
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Det kan säkert stämma. VAG brukar ha sina bästa priser och kampanjer på VW och Audi elbilar i just december varje år. Är man intresserad av en så är det bra att hålla utkik och slå till denna månaden.
782 isf 825 känns ju som en fis i rymden ungefär, men det kan ju dyka upp något bättre såklart fast
oddsen för det i år känns små tyvärr…
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Det kan säkert stämma. VAG brukar ha sina bästa priser och kampanjer på VW och Audi elbilar i just december varje år. Är man intresserad av en så är det bra att hålla utkik och slå till denna månaden.
782 isf 825 känns ju som en fis i rymden ungefär, men det kan ju dyka upp något bättre såklart fast
oddsen för det i år känns små tyvärr…
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Det kan säkert stämma. VAG brukar ha sina bästa priser och kampanjer på VW och Audi elbilar i just december varje år. Är man intresserad av en så är det bra att hålla utkik och slå till denna månaden.
782 isf 825 känns ju som en fis i rymden ungefär, men det kan ju dyka upp något bättre såklart fast
oddsen för det i år känns små tyvärr…
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
De kör även hyfsade kampanjer på privatleasing av E-tron 55 nu (inte lika bra som tidigare men inte mycket dyrare än förmånsbil).
6795:- månad för 1000 mil/år.