Jag håller med dig Mati! Känns inte som vi som var först på bollen varit mkt värda för Audi. Det lyckliga i mitt fall är att Atteviks i Växjö där jag tog ut min har varit fantastiskt bra i all kontakt och service. Har parat med dem och sagt vad jag tycker om det hela och att nästa bil blir inte en Audi!
Tur att jag haft min som förmånsbil och att jag kan lämna tillbaka den redan efter 2,5 år. Om två veckor hämtar jag upp en Model Y som både jag o Frun blev kär i direkt, trots lite sämre komfort än Audin.
Ja, vi som var bland de första som skaffade en e-tron har nog i många avseenden dragit en nitlott. Vi betalade mycket mer än senare kunder, samtidigt fick vi en icke-färdig bil med massa barnsjukdomar och brister.
Men det är värdeminskningen som är den största nackdelen. Min e-tron har tappat 500k (45%) på 32 månader. Det är ju mer än vad en vanlig bil kostar ny. Jag är glad att jag inte lyssnade på säljaren och VW finans som ville sätta ett restvärde på 55% efter 36 månader. Hade jag gått med på det så hade jag behövt lägga ännu mer emellan nu. Tur också att jag har kört betydligt färre mil än beräknat. Det räddade nog en del.
Jag la en rätt så stor första leasingavgift för att slippa betala en massa ränta i onödan. Det gjorde såklart att månadskostnaden inte var så vansinnigt hög under de 32 månaderna som jag haft bilen. Men hade jag behållit den så hade jag troligen behövt höja månadsbetalningarna ganska mycket för att hålla jämna steg med värdeminskningen. Annars hade gapet mellan restvärdet och marknadsvärdet förmodligen fortsatt öka ett bra tag till. Det kändes ganska rätt att göra sig av med den nu.
Hoppas att jag slipper ett tapp på 500 på min som jag ser fram mot att hämta om 14 dagar, en -19 så 300 kanske ändå men sen bromsar det nog upp.
Ja, vi som var bland de första som skaffade en e-tron har nog i många avseenden dragit en nitlott. Vi betalade mycket mer än senare kunder, samtidigt fick vi en icke-färdig bil med massa barnsjukdomar och brister.
Men det är värdeminskningen som är den största nackdelen. Min e-tron har tappat 500k (45%) på 32 månader. Det är ju mer än vad en vanlig bil kostar ny. Jag är glad att jag inte lyssnade på säljaren och VW finans som ville sätta ett restvärde på 55% efter 36 månader. Hade jag gått med på det så hade jag behövt lägga ännu mer emellan nu. Tur också att jag har kört betydligt färre mil än beräknat. Det räddade nog en del.
Jag la en rätt så stor första leasingavgift för att slippa betala en massa ränta i onödan. Det gjorde såklart att månadskostnaden inte var så vansinnigt hög under de 32 månaderna som jag haft bilen. Men hade jag behållit den så hade jag troligen behövt höja månadsbetalningarna ganska mycket för att hålla jämna steg med värdeminskningen. Annars hade gapet mellan restvärdet och marknadsvärdet förmodligen fortsatt öka ett bra tag till. Det kändes ganska rätt att göra sig av med den nu.
Kanske en dumfråga och inget illa menat men är inte tumregeln 50% värdetapp på 36 månader? Klart att det känns mer när bilen är dyr i inköp, men i och med 50% så bör det vara införstått redan från början? Eller är det nått jag missar?
Att ÅF rekommenderat 55% är bara beklagligt, de har ingen spåkula och därav brukar man sätta 50% just för att få en viss marginal. Men det brukar landa runt 40-50% (speciellt vid dyrare bilar, kanske Tesla undantaget)
Är det så att du hade 45% av värdet kvar ? Dvs ett tapp på 55%?
Visst var de lite surt att Audi sänkte priset med 130 000:- ett tag senare. Men andra elbilsmärken har också haft prissänkningar.
Värdeminskningen för vissa elbilar har varit väldigt låg, men Audi e-tron är väl ungefär lika som en avgasbil.
Jag som gillar och har behov av en SUV trivs utmärkt, och kommer förlänga leasingen till 60 månader. Har ju bilen som min arbetsplats flera timmar varje dag.
Det har varit en del garantiåtgärder, och Audi Din bil i Stockholm har skött det exemplariskt med e-tron lånebil varje gång.
Nu har MY19 uppgraderas till samma som 2021 så det känns ju bra. Skulle tro att värdeminskningen planar ut en del, det är ju en rätt fin elbil trots allt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Visst var de lite surt att Audi sänkte priset med 130 000:- ett tag senare. Men andra elbilsmärken har också haft prissänkningar.
Värdeminskningen för vissa elbilar har varit väldigt låg, men Audi e-tron är väl ungefär lika som en avgasbil.
Jag som gillar och har behov av en SUV trivs utmärkt, och kommer förlänga leasingen till 60 månader. Har ju bilen som min arbetsplats flera timmar varje dag.
Det har varit en del garantiåtgärder, och Audi Din bil i Stockholm har skött det exemplariskt med e-tron lånebil varje gång.
Nu har MY19 uppgraderas till samma som 2021 så det känns ju bra. Skulle tro att värdeminskningen planar ut en del, det är ju en rätt fin elbil trots allt.
Fast är det egentligen så många dyra elbilar (en miljon) som har haft lågt värdetapp förutom Tesla? Billigare elbilar har en betydligt större kundkrets som gör att priserna hålls uppe på begagnat.
Kul att höra!, jag ångrar mig nästan att jag bara tog 24 månader på min. Den har varit över förväntan. Och jag gruvar mig nästan att jag redan i vår måste börja fundera på nästa bil… riktigt i-landsproblem!
Edit: upptäckte idag en fördel med att e-tron är väldigt tung. Vi åkte ett sällskap i två olika bilar. Ena min e-tron 55 den andra Volvo awd. Volvoföraren klagade på att vägarna var hala. Det var absolut inget jag upplevde i e-tronen…
Båda bilarna rullar på dubbdäck så vikten hjälper nog till att få fäste
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Nu kommer Plug & Charge till e-tron. Undrar om det funkar på MY 19 också?
Screenshot_20211204-170816_myAudi.jpg
De har ju sagt att alla e-tron modeller tillverkade från vecka 48 ska ha stöd för detta. Men hade ju varit trevligt om det även funkade på äldre bilar. Men säkert inte utan uppdatering som först ska tas fram och släppas. Vi får ge det 6-12 månader.
Ja, vi som var bland de första som skaffade en e-tron har nog i många avseenden dragit en nitlott. Vi betalade mycket mer än senare kunder, samtidigt fick vi en icke-färdig bil med massa barnsjukdomar och brister.
Men det är värdeminskningen som är den största nackdelen. Min e-tron har tappat 500k (45%) på 32 månader. Det är ju mer än vad en vanlig bil kostar ny. Jag är glad att jag inte lyssnade på säljaren och VW finans som ville sätta ett restvärde på 55% efter 36 månader. Hade jag gått med på det så hade jag behövt lägga ännu mer emellan nu. Tur också att jag har kört betydligt färre mil än beräknat. Det räddade nog en del.
Jag la en rätt så stor första leasingavgift för att slippa betala en massa ränta i onödan. Det gjorde såklart att månadskostnaden inte var så vansinnigt hög under de 32 månaderna som jag haft bilen. Men hade jag behållit den så hade jag troligen behövt höja månadsbetalningarna ganska mycket för att hålla jämna steg med värdeminskningen. Annars hade gapet mellan restvärdet och marknadsvärdet förmodligen fortsatt öka ett bra tag till. Det kändes ganska rätt att göra sig av med den nu.
Det blir uppenbarligen lite tufft att vara tidigt ute. Jag var snäppet senare och fick 8% rabatt men missade advancedpaket så säkert närmare 75 000 som man tappade där då jag valde en hel del tillval från listan. Finansbolaget satte max 45% i restskuld efter 36 mån vilket ju ändå ger viss marginal. Var specifikt så för elbilar vilket de kanske får äta upp. Väldigt dyrt iom att den är dyr i inköp. Men vad ska man jämföra med, en SQ7, en S6 avant? De hade tappat minst lika mycket och kostat i drift. För mig verkar värdeminskningen efter 26 mån vara ungefär 280 tusen inräknat bonus. Betalade netto 970 och de verkar ligga på 620-650 som begagnade.
Får se vad man gör när leasingen går ut om 10 mån. Inget annat som lockar jättemycket just nu. Cross turismo men det är att stretcha det och man vill nog först se PPE bilarna. Tycker inte att förbrukningen är ett reellt problem, kanske uppdateringen som verkligen spelar in. Körde till landet igen nu i helgen i -5 till -8 och landar på 2.6 i förbrukning med stor del motorväg. Lägg pä fantastikt stabil och pålitlig laddning så saknar jag inte direkt ngt egentligen.
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Fast en Model Y och e-tron 55 har nog inte samma målgrupp. Lika lite som Model S och Porsche Taycan…
För min egen del som är mer teknikintresserad så är Tesla det givna valet, dock ej Model Y då jag helt enkelt inte gillar designen. Eller den absurda låga lastvikten. Nu blev det en e-tron helt enkelt för jag fick en bra deal på den. Men ångrar inte valet då den är/var bättre än förväntat. Och räckvidden har hittills aldrig varit ett bekymmer för min del. Efter 25-30 mil stannar jag i vilket fall som helst (även med dieselbilen).
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.
Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Fast en Model Y och e-tron 55 har nog inte samma målgrupp. Lika lite som Model S och Porsche Taycan…
För min egen del som är mer teknikintresserad så är Tesla det givna valet, dock ej Model Y då jag helt enkelt inte gillar designen. Eller den absurda låga lastvikten. Nu blev det en e-tron helt enkelt för jag fick en bra deal på den. Men ångrar inte valet då den är/var bättre än förväntat. Och räckvidden har hittills aldrig varit ett bekymmer för min del. Efter 25-30 mil stannar jag i vilket fall som helst (även med dieselbilen).
Jag har en Model S. Kan tänka mig en Taycan. Varför skulle det var så vitt skilda målgrupper?
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Fast en Model Y och e-tron 55 har nog inte samma målgrupp. Lika lite som Model S och Porsche Taycan…
För min egen del som är mer teknikintresserad så är Tesla det givna valet, dock ej Model Y då jag helt enkelt inte gillar designen. Eller den absurda låga lastvikten. Nu blev det en e-tron helt enkelt för jag fick en bra deal på den. Men ångrar inte valet då den är/var bättre än förväntat. Och räckvidden har hittills aldrig varit ett bekymmer för min del. Efter 25-30 mil stannar jag i vilket fall som helst (även med dieselbilen).
Jag har en Model S. Kan tänka mig en Taycan. Varför skulle det var så vitt skilda målgrupper?
Den som vill ha en Porsche köper en Porsche, ingen Tesla. Men det menar jag Porsches inbitna kundkrets. Sen finns dem som köper en bil oavsett märke för att det är just den typen de för stunden är utefter.
För att vara fräck så är en Porsche en status symbol…
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.
Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...
Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år.
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.
Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...
Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år.
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.
Samma här, därför jag slår till på en gammal fat E-55, men visst kom jag 35 mil skulle jag inte behöva ladda 5-10 min på vägen till stugan, men kan nog stå ut med det.
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.
Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...
Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år.
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.
Samma här, därför jag slår till på en gammal fat E-55, men visst kom jag 35 mil skulle jag inte behöva ladda 5-10 min på vägen till stugan, men kan nog stå ut med det.
Det där kommer ju bli en sport för dig. Om det inte är motorväg större delen så kommer du ju fixa det utan laddning. Vilket ska gå bra iaf med bra väglag och ej för kallt. Har 15 mil till landet och det har dragit allt mellan 36% och dryga 50% av batteriet beroende på väder och vind (och hastighet). Innan uppdateringen.
Det är ju tyvärr motorväg, Linköping- Tjörn ca 33 men har lekt en hel del i ABRP och om det är 20 grader torra vägar ingen blåst och jag håller max 100 i hastighet så slipper jag ladda och kommer fram på 3:43 mot 3:42 om jag laddar på 6 min på vägen och kommer fram med 17%, en minut i skillnad. Frågan är om det går att lita på ABRP. Bra alternativ en söndag om det är mycket trafik annars.
Den relativt korta räckvidden spelar ingen jättestor roll så länge det finns laddmöjligheter med vettig effekt. Men tyvärr är ju så inte fallet överallt. För egen del så klarade jag mig numera fint med 30 mil landsvägsräckvidd. Jag har inte behövt snabbladda bilen de senaste två åren, och det är ju ett tecken på att jag definitivt inte behöver mer räckvidd nu. Men så var det ju inte i början. De första 8-9 månaderna snabbladdade jag regelbundet och ofta. Då hade det inte varit helt fel med längre räckvidd. Framförallt på vintern. Sista långresan med e-tron gjorde vi i januari 2020. Resan gick ner till Tyskland och jösses vad vi fick snabbladda, trots att jag aldrig körde fortare än 120km/h. Då hade man gärna velat ha en effektivare bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bad min verkstad att kolla status på batteriet när jag var inne och gjorde senaste uppdateringen.
De sa att Audi har tagit bort den möjligheten.
Jag kan tro att de hittar på, att de nog aldrig har kunnat göra det.
Då är frågan hur ska man då kunna veta att man är nere på 70% och få batterigarantin?
Jag misstänker en viss degradering precis som Mati. Även fast den laddar till 100%.
Min förbrukning har passat in på 83kWh netto men jag ska tydligen ha 86kWh. Tillverkad feb 2020.
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.
Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...
Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år.
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.
Samma här, därför jag slår till på en gammal fat E-55, men visst kom jag 35 mil skulle jag inte behöva ladda 5-10 min på vägen till stugan, men kan nog stå ut med det.
Precis det som gjort mig mer nöjd med bilen. Finns HPC’s på minst 150 kW efter vägen så går det väldigt fort att ladda det man behöver för att ta sig vidare. Som jag nämnt tidigare stannar jag i vilket fall efter 25-30 mil för toa/kaffe. När det är avklarat är bilen klar. Så mina resor tar inte längre tid än med min diesel. Så för mig funkar räckvidden i e-tron 55. Bilen kanske slås av många gällande räckvidd per tidsenhet. Men mentalt är det underbart när laddningen bara mosar på!
Men finns bara 50 kW laddare så är det Inge kul om inte stoppet sker när det är dags för lunch/mat.
Det gick förr vet jag. Såg det på YT. Men det krävdes att man körde helt slut på batteriet så bilen kunde laddas kontrollerat på verkstan (kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men nåt sånt). Då kunde de ta fram batteristatus ner på cellnivå. Det blev en rapport på flera sidor.
Om det stämmer att Audi har tagit bort den möjligheten så kan man ju fråga sig varför. Rent spontant känns det ju orimligt, såvida de inte vill dölja nånting. Det kanske ändå är så att batterierna tappar mer än förväntat, och då är det ju enkelt att att sopa det under mattan genom att ta bort möjligheten att mäta batteristatus. Men om det är ett rimligt antagande vet jag inte. De borde ha lärt sig från dieselskandalen tycker man.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.
Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...
Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år.
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.
Samma här, därför jag slår till på en gammal fat E-55, men visst kom jag 35 mil skulle jag inte behöva ladda 5-10 min på vägen till stugan, men kan nog stå ut med det.
Precis det som gjort mig mer nöjd med bilen. Finns HPC’s på minst 150 kW efter vägen så går det väldigt fort att ladda det man behöver för att ta sig vidare. Som jag nämnt tidigare stannar jag i vilket fall efter 25-30 mil för toa/kaffe. När det är avklarat är bilen klar. Så mina resor tar inte längre tid än med min diesel. Så för mig funkar räckvidden i e-tron 55. Bilen kanske slås av många gällande räckvidd per tidsenhet. Men mentalt är det underbart när laddningen bara mosar på!
Men finns bara 50 kW laddare så är det Inge kul om inte stoppet sker när det är dags för lunch/mat.
Man får väl eventuellt anpassa något när man reser hem på tex söndagar eller försöker ladda på den första delen av resan för att minimera risken med kö till laddare.längs e4 efter Jönköping.