https://www.nyteknik.se/elbilar/nissan- ... er-7025219Nissan nysatsar i elbilskampen – ska lansera bilar med solid state-batterier.
Först kom Nissan Leaf, sedan kom ingenting. Men nu nysatsar Nissan på elsegmentet, med målet att lansera många modeller med fastfasbatterier.
Målet är att hälften av bolagets bilar ska vara el- eller hybriddrivna år 2030, meddelar vd Makoto Uchida enligt nyhetsbyråer. Och det är globalt, vilket innebär att på mogna marknader som Europa väntas andelen vara mycket högre.
För att det ska bli möjligt plöjer den japanska biltillverkaren in motsvarande 160 miljarder kronor de kommande fem åren. Fram till 2030 ska 23 nya bilmodeller släppas, varav 15 ska vara elbilar.
Och grunden i satsningen ska vara ett fastfasbatteri, på engelska kallat ASSB (all solid state battery). Denna revolutionerande nya teknik är bilvärldens "heliga graal", som nästan alla tillverkare hoppas på, och ska innebära mycket effektivare batterier. Men hittills har ingen lyckats producera dem i stor skala.
Nissan nysatsar -ska lansera bilar med solid state
Moderator: Redaktion
Nissan nysatsar -ska lansera bilar med solid state
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan nysatsar -ska lansera bilar med solid state
Vad är grejen med solid state-batterier? Och vad är problemet?
Re: Nissan nysatsar -ska lansera bilar med solid state
Litiumjonbatterier med "våt" elektrolyt använder en anod av kol (grafit, oftast) och litiumjoner vandrar in och ut i den.
De solidstatebatterier som avses här använder en anod av Litium (metall), det gör att man kan knö in mycket mer litium i batteriet, och det kan lagra mer energi, typ dubbelt så mycket för samma volym/vikt, tänk dig en Model 3 XXLR ungefär som nuvarande LR fast med 160kWh batteri och 110 mil WLTP. Till samma pris som LR.
Problemet är att man inte fått batterierna att vara så bra på att ladda i och ur, Daimler har Citaro-bussar i produktion där man kan få SSB som option, och de kan bara ladda 0,2C. Skulle vara som att den fantastiska model 3 XXLR bara kan ta emot 32kW laddning, så supercharging blir i princip omöjligt (och kanske onödigt i och för sig).
Men ge det några år så kommer det säkert.
De solidstatebatterier som avses här använder en anod av Litium (metall), det gör att man kan knö in mycket mer litium i batteriet, och det kan lagra mer energi, typ dubbelt så mycket för samma volym/vikt, tänk dig en Model 3 XXLR ungefär som nuvarande LR fast med 160kWh batteri och 110 mil WLTP. Till samma pris som LR.
Problemet är att man inte fått batterierna att vara så bra på att ladda i och ur, Daimler har Citaro-bussar i produktion där man kan få SSB som option, och de kan bara ladda 0,2C. Skulle vara som att den fantastiska model 3 XXLR bara kan ta emot 32kW laddning, så supercharging blir i princip omöjligt (och kanske onödigt i och för sig).
Men ge det några år så kommer det säkert.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Nissan nysatsar -ska lansera bilar med solid state
Skulle bilen stå och laddas lika som på bussterminalen 6 timmar över natten borde det ju funka förstås.tor-ake skrev:Litiumjonbatterier med "våt" elektrolyt använder en anod av kol (grafit, oftast) och litiumjoner vandrar in och ut i den.
De solidstatebatterier som avses här använder en anod av Litium (metall), det gör att man kan knö in mycket mer litium i batteriet, och det kan lagra mer energi, typ dubbelt så mycket för samma volym/vikt, tänk dig en Model 3 XXLR ungefär som nuvarande LR fast med 160kWh batteri och 110 mil WLTP. Till samma pris som LR.
Problemet är att man inte fått batterierna att vara så bra på att ladda i och ur, Daimler har Citaro-bussar i produktion där man kan få SSB som option, och de kan bara ladda 0,2C. Skulle vara som att den fantastiska model 3 XXLR bara kan ta emot 32kW laddning, så supercharging blir i princip omöjligt (och kanske onödigt i och för sig).
Men ge det några år så kommer det säkert.
Läste att Mercedes Citaro med SSB behövde värma batteriet till 70 grader, vad är anledningen till detta?
Och vad har egentligen Audi hittat på med LG-batterierna i e-tron som ger en så hög fart på laddningen?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Nissan nysatsar -ska lansera bilar med solid state
Är inte speciellt hög hastighet på e-tron om man beaktar att bruttokapaciteten är 95kWh. Max effekt är under 1.7C, och de använder bara 90% av kapaciteten, stannar långt under max spänning i cellerna, därav hög snitteffekt under laddningen.
Redan ioniq 28 årsmodell 2016 laddade med högre C-rating (2,2).
Källa: Fastned
Tror att det ioniq/28 och e-tron möjligen har gemensamt är att de har pouch-celler, möjligen att det kan förklara C-ratingen? Cylindriska celler är lättare att tillverka och förpacka, det är därför Tesla håller fast vid dem. Puch-celler kräver lite mer, både mekaniskt och termiskt, av packet.
Redan ioniq 28 årsmodell 2016 laddade med högre C-rating (2,2).
Källa: Fastned
Tror att det ioniq/28 och e-tron möjligen har gemensamt är att de har pouch-celler, möjligen att det kan förklara C-ratingen? Cylindriska celler är lättare att tillverka och förpacka, det är därför Tesla håller fast vid dem. Puch-celler kräver lite mer, både mekaniskt och termiskt, av packet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -