Den stora tråden om leasing
Moderator: Redaktion
Re: Den stora tråden om leasing
Förmånstagaren och dennes närstående kan använda bilen, så om Lisa är FruDrakbana så torde det inte vara något problem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om Lisa bara kör den i tjänsten och bilen står parkerad på hennes "tjänsteställe" på nätterna så är det en företagsbil och ingen förmånsbil.drakbane skrev:Jag tänkte att jag kör inte bilen, men mitt namn står på papper o sån(det gör det väll?) Jag äger företaget.
Lisa jobbar oxo på företaget.
Spelar det då någon roll om mitt namn står på bilen? För skatteverket alltså. Det är bara ur deras synvinkel jag är intresserad.
Ska läsa länken nu.
edit: googla fastställande av tjänsteställe
Lisa kör den privat oxo.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Då ska Lisa betala förmånsvärde. MEN - delar man bil så delar mn förmånsvärde.drakbane skrev:Lisa kör den privat oxo.
En fråga som dykt upp men som troligtvis inte är aktuell när det väl är dax men ändå. Vad händer om jag vill fortsätta leasa min bil efter 3 år och med ett restvärde på 40%? Hur länge kan man leasa en bil och låg leasingkostnad får man ha resp. restvärde?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det går att lägga upp en ny leasing, men man ska akta sig för att ha det slutgiltiga restvärdet för lågt, för då blir det fråga om köp och inte leasing. Jag har läst siffran 10% men det är inget jag tänker gå i god för själv.Pontus skrev:En fråga som dykt upp men som troligtvis inte är aktuell när det väl är dax men ändå. Vad händer om jag vill fortsätta leasa min bil efter 3 år och med ett restvärde på 40%? Hur länge kan man leasa en bil och låg leasingkostnad får man ha resp. restvärde?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Men om man kan sätta restvärdet till 25% efter ytterligare 3 år så skulle det innebära 5% per år istället för 20% som nu. Det innebär att leasngkostnaden går ner till 1/4 del. Vilket skulle ge drygt 3000kr i plånboken och lite mer pension om man behåller Teslan istället för att byta till en ny. Men känner jag mig själv blir det svårt när det då säkert finns fler spännande elbilar att välja på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Enligt båda de finansbolag jag använt så är det stopp vid 10% hos de.
Enligt revisorn som jag diskuterade lite med om detta häromdagen så finns det väldigt få "exakta" regler. Mest gråzoner, rekommendationer, rättspraxis i kombination till allmänna rekomendationer och riktlinjer osv. Helt enkelt att "Det beror på..."
Ta tex frågan om restvärde på en ny elbilsmodell, från en "ny" biltillverkare, på en väldigt ung marknad. Dessutom med olika utrustning, olika miltal, olika slitage, nya alternativ på marknaden... Vem kan säga exakt och skriva "regler" om vad det är om tre år som sen Skatteverket sen ska förhålla sig till??? Så därav att det finns få tydliga specifika regler.
Sen har vi också den mänskilga faktorn =enskilda skattehandläggaren och slutligen slumpen!
Så ett solklart område är det INTE men bland annat just därför är det något som skattemyndigheten håller extra vaksamma ögon på. I kombination att en bil är något väldigt många behöver.
Enligt revisorn som jag diskuterade lite med om detta häromdagen så finns det väldigt få "exakta" regler. Mest gråzoner, rekommendationer, rättspraxis i kombination till allmänna rekomendationer och riktlinjer osv. Helt enkelt att "Det beror på..."
Ta tex frågan om restvärde på en ny elbilsmodell, från en "ny" biltillverkare, på en väldigt ung marknad. Dessutom med olika utrustning, olika miltal, olika slitage, nya alternativ på marknaden... Vem kan säga exakt och skriva "regler" om vad det är om tre år som sen Skatteverket sen ska förhålla sig till??? Så därav att det finns få tydliga specifika regler.
Sen har vi också den mänskilga faktorn =enskilda skattehandläggaren och slutligen slumpen!
Så ett solklart område är det INTE men bland annat just därför är det något som skattemyndigheten håller extra vaksamma ögon på. I kombination att en bil är något väldigt många behöver.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Dan Persson
- Teslaägare
Just nu kan ni köpa och sälja leasingbilar hursomhelst.
Sverige står inför en systemkollaps, p.g.a. att vi öppnat våra hjärtan lite för mycket.
Skattemyndigheterna har tappat kontrollen på det mesta.
Sverige står inför en systemkollaps, p.g.a. att vi öppnat våra hjärtan lite för mycket.
- Dan Persson
- Teslaägare
Dan Persson skrev:Just nu kan ni köpa och sälja leasingbilar hursomhelst.
Dagens Tesla skämt :
Min fru och jag hade svårt att prata med varandra ett tag, men efter vi köpte Tesla har det börjat fungera bra.
Hon frågade mej idag om hon kan sätta på tvättmaskinen . eller om jag laddar Tesla.
Jag svarade att idag behövs den inte laddas , posten är stängd.
Ha, ha , ha - f-n vad kul.
Det är därför man har en appstyrd tvättmaskin så att telefonen automatiskt sätter på tvättmaskin när jag kör iväg med bilenDan Persson skrev:Dan Persson skrev:Just nu kan ni köpa och sälja leasingbilar hursomhelst.
Dagens Tesla skämt :
Min fru och jag hade svårt att prata med varandra ett tag, men efter vi köpte Tesla har det börjat fungera bra.
Hon frågade mej idag om hon kan sätta på tvättmaskinen . eller om jag laddar Tesla.
Jag svarade att idag behövs den inte laddas , posten är stängd.
Ha, ha , ha - f-n vad kul.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Hahaha, har du läst kvällstidningar nu igen? Det där låter ju ungefär lika troligt som att man bara kommer 15 mil med en TeslaDan Persson skrev:Just nu kan ni köpa och sälja leasingbilar hursomhelst.

Tillbaka till tankar kring leasing! Om jag leasar en S90D via mitt bolag och stoppar på den extrautrustning för 121 900 kr, får jag enligt Skatteverkets bilförmånsberäkning ett förmånsvärde på 8 616 kr/mån under 2016. Men vad händer med förmånsvärdet 2017? Variablerna i beräkningen, utöver nybilspris och extrautrustning, är så vitt jag förstått det basbeloppet och statslåneräntan, två faktorer som både kan går upp och ner. Men tar förmånsberäkningen även hänsyn till att "min" bil är ett år gammal och rimligen mindre värd om ett år?
Model S 85D
Nej. Bilars förmånsvärde baseras alltid på nypris.MartinE skrev:Tillbaka till tankar kring leasing! Om jag leasar en S90D via mitt bolag och stoppar på den extrautrustning för 121 900 kr, får jag enligt Skatteverkets bilförmånsberäkning ett förmånsvärde på 8 616 kr/mån under 2016. Men vad händer med förmånsvärdet 2017? Variablerna i beräkningen, utöver nybilspris och extrautrustning, är så vitt jag förstått det basbeloppet och statslåneräntan, två faktorer som både kan går upp och ner. Men tar förmånsberäkningen även hänsyn till att "min" bil är ett år gammal och rimligen mindre värd om ett år?
Jag misstänkte det. Det känns som att hela beräkningsmodellen baseras på en helt annan verklighet; en verklighet med inflation och ett högre ränteläge. Men i det stora hela är det så klart positivt, utifrån dagens perspektiv! Åtminstone så länge man inte behåller sin bil för länge...dstr skrev:Nej. Bilars förmånsvärde baseras alltid på nypris.MartinE skrev:Tillbaka till tankar kring leasing! Om jag leasar en S90D via mitt bolag och stoppar på den extrautrustning för 121 900 kr, får jag enligt Skatteverkets bilförmånsberäkning ett förmånsvärde på 8 616 kr/mån under 2016. Men vad händer med förmånsvärdet 2017? Variablerna i beräkningen, utöver nybilspris och extrautrustning, är så vitt jag förstått det basbeloppet och statslåneräntan, två faktorer som både kan går upp och ner. Men tar förmånsberäkningen även hänsyn till att "min" bil är ett år gammal och rimligen mindre värd om ett år?
Model S 85D
- kanylbullen
- Teslaägare
lite osäker på en sak: Visst har man normalt sett samma ränta hela leasingperioden?
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det vanligaste i leasingsammanhang som jag sett är att man har rörlig ränta. Oftast sätter man STIBOR 90 dagar + ett visst påslag.kanylbullen skrev:lite osäker på en sak: Visst har man normalt sett samma ränta hela leasingperioden?
Ja, åtminstone privatleasingen är med rörlig ränta, går inte få annat.
Någon som har en "bra" uträkning av leasingavgiften?
Någon som har sin hos DNB och vet om de har rörlig ränta?
Bil idag med ett värde på ca 1.350.000
20% 1a förhöjd
Exkl miljöbilspremien har Tesla satt månadskostnaden till 9527.- EXKL Moms
Jag betalar efter att miljöpremien e avdragen ca 11000.- EXKL. moms. Lite väl saftig diff. 1500.-/månad
(Ja jag har ringt o frågat hur de räknar, de ska återkomma)
Tänkte mest om någon annan har samma summa eller en bra kalkylator/formel hur de räknar...
EDIT: Förtydligat att månadskostnaderna är båda utan moms.
20% 1a förhöjd
Jag betalar efter att miljöpremien e avdragen ca 11000.- EXKL. moms. Lite väl saftig diff. 1500.-/månad
Tänkte mest om någon annan har samma summa eller en bra kalkylator/formel hur de räknar...
Senast redigerad av drakbane, redigerad totalt 1 gånger.
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Inte så att dom angivit 9527 exkl moms? Verkar rimligt. Tror jag hamnade runt 11k inkl moms på min bil som kostade 860k, varav 62500 i förhöjd första. Nu har den sjunkit lite efter
miljöbilspremiens landande.
miljöbilspremiens landande.
Ja, det är säkerligen momsen som spökar. I min offert från DNB hade de klart och tydligt specat att alla siffror var exkl moms. Men räknade man på dem insåg man snabbt att de var inklusive moms... Det var en av anledningarna till att jag inte såg dem som ett seriöst alternativ, utan valde att köra på Sixt istället.
Tillägg: Inser nu att du inte syftade på en offert från DNB, utan på det faktiska belopp som de debiterar dig. Då är det självklart momsen som är differensen. Tesla anger månadsbeloppet exklusive moms på sin hemsida.
Tillägg: Inser nu att du inte syftade på en offert från DNB, utan på det faktiska belopp som de debiterar dig. Då är det självklart momsen som är differensen. Tesla anger månadsbeloppet exklusive moms på sin hemsida.
Model S 85D
Båda beloppen är exkl moms. har ändrat ovan.
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
OK! Kan det då möjligen handla om att du har försäkring och serviceavtal inkluderat i leasingavtalet?drakbane skrev:Båda beloppen är exkl moms. har ändrat ovan.
Model S 85D
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Excel har en inbyggd formel du kan använda för att beräkna leasingavgift:drakbane skrev:Någon som har en "bra" uträkning av leasingavgiften?
20% 1a förhöjd
Kod: Markera allt
=PMT(RÄNTA; ANTAL_PERIODER; FINANSIERAD_SUMMA; -RESTVÄRDE)
Kod: Markera allt
=PMT(0,0275/12; 36; 880000; -550000)
Tackar, ska "kontroll" räkna då!
Btw, PMT heter BETALNING i svenska Excel!
Btw, PMT heter BETALNING i svenska Excel!
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a