Hur tvättar ni Teslan?
Moderator: Redaktion
Re: Hur tvättar ni Teslan?
[quote="thebishop"]Så de av er som använt en modern borsttvätt, har lacken fallit av ?
quote]
jepp, efter en borsttvätt så ramlar hela lacken av som ett täcke, bara att plocka upp och kasta.
quote]
jepp, efter en borsttvätt så ramlar hela lacken av som ett täcke, bara att plocka upp och kasta.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HelectriC skrev:thebishop skrev:Så de av er som använt en modern borsttvätt, har lacken fallit av ?
quote]

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag förstår honom. De är nästan lika kluriga som blinkers.Martinen skrev:HelectriC har verkligen svårt med dom här citat-taggarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
danni skrev:Jag förstår honom. De är nästan lika kluriga som blinkers.Martinen skrev:HelectriC har verkligen svårt med dom här citat-taggarna.
Ser ut som citatet varit i en biltvätt
Martinen skrev:HelectriC har verkligen svårt med dom här citat-taggarna.
Detta forum är överrepresenterat av datanördar, och med mina begränsade kunskaper på området, så blir det så!
Model 3-24/Polestar 3-24
Samt vissa stänk av ironi i frågeställningen missas...
Hade tänkt följa upp ev. Skräckhistorier med ex. https://www.quora.com/What-are-the-pros ... c-car-wash - har dock inte orkat följa upp och läsa källan ännu...
Kort sammanfattning: en modern biltvätt kan vara betydligt skonsammare för lacken än handtvätt...
Med reservation för att källan behöver kollas (två separata rapporter, måstekolla metodik och ev. Intressen bakom dem dock)

Hade tänkt följa upp ev. Skräckhistorier med ex. https://www.quora.com/What-are-the-pros ... c-car-wash - har dock inte orkat följa upp och läsa källan ännu...
Kort sammanfattning: en modern biltvätt kan vara betydligt skonsammare för lacken än handtvätt...
Med reservation för att källan behöver kollas (två separata rapporter, måstekolla metodik och ev. Intressen bakom dem dock)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- DperssonBIlrekond
- Kontakt:
Min erfarenhet är att de som är risigast i lacken är handtävttade. Tjänstebilarna är oftast bättre då ägarna ofta inte pallar tävtta dem hela tien. De är mögiga å äckliga när de kommer hit men när den väl är ordentligt rengjord så är det ofta mindre polertid på dessa. Sen finns det ju såklart undantag. Hade en 2 år gammal röd Passat förra sommaren. Började med 1000 papper
Jag brukar rekommendera en gör det själv tvätt och bara köra högtryck. Med et bra lackskydd blir den typ 90% ren. Helt ren kan man ju fixa när man har tid... handtvätt med lamull osv

Jag brukar rekommendera en gör det själv tvätt och bara köra högtryck. Med et bra lackskydd blir den typ 90% ren. Helt ren kan man ju fixa när man har tid... handtvätt med lamull osv

www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Ja, har man inte järnkoll och är riktigt noga är det nog lätt att göra mer skada än nytta om man ska vara på och handtvätta själv ofta.DperssonBIlrekond skrev:Min erfarenhet är att de som är risigast i lacken är handtävttade. Tjänstebilarna är oftast bättre då ägarna ofta inte pallar tävtta dem hela tien. De är mögiga å äckliga när de kommer hit men när den väl är ordentligt rengjord så är det ofta mindre polertid på dessa. Sen finns det ju såklart undantag. Hade en 2 år gammal röd Passat förra sommaren. Började med 1000 papper![]()
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Du är inte ensam min vän! Med viss hjälp hittar jag ibland "delet" eller var det"default"?HelectriC skrev:Martinen skrev:HelectriC har verkligen svårt med dom här citat-taggarna.
Detta forum är överrepresenterat av datanördar, och med mina begränsade kunskaper på området, så blir det så!
X100 lev.14/8-18.
Tvättade bilen för hand idag och använde Biltemas kallavfettning (petroleum baserad), högtryck, två hinkar osv. Det jag är lite orolig för är hur mycket skadar egentligen avfettningsmedlet lack och eventuellt lackskydd? Tjära och asfalt försvinner i alla fall väldigt enkelt.
Finns det skonsammare varianter som fungerar?
Provade för länge sedan en citrus variant som funkade men kommer inte ihåg vad den hette.
Alkaliska varianter funkar inte på tjära/asfalt är min erfarenhet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Finns det skonsammare varianter som fungerar?
Provade för länge sedan en citrus variant som funkade men kommer inte ihåg vad den hette.
Alkaliska varianter funkar inte på tjära/asfalt är min erfarenhet.
Model 3 Performance 2022
ja en del går ju kurs i hur man tvättar en Porsche men det är som vilken bil som helst bil som bil
det är lacken som spelar roll inte vilken bil det är.
Vi kommer ut med på elbilsföreningen himla bra medel för tvätt som passar alla typer av bilar där dessa säljs endast i förpackning om 12 liter konsentrat
som spädes 5 x 12 blir 60liter brukslösning en sk avfettning och wax allt i ett samt efter blir det ett mycket blank lack.
589kr delat på 60liter blir 9,80kr/liter
vi kommer att lägga upp en 40 olika produkter för bilar, lastbilar, bussar, mc, båtar, golvvård och industrivård, bara att välja
12liter konsentrat och 25liter konsentrat med accelator.
det är lacken som spelar roll inte vilken bil det är.
Vi kommer ut med på elbilsföreningen himla bra medel för tvätt som passar alla typer av bilar där dessa säljs endast i förpackning om 12 liter konsentrat
som spädes 5 x 12 blir 60liter brukslösning en sk avfettning och wax allt i ett samt efter blir det ett mycket blank lack.
589kr delat på 60liter blir 9,80kr/liter
vi kommer att lägga upp en 40 olika produkter för bilar, lastbilar, bussar, mc, båtar, golvvård och industrivård, bara att välja
12liter konsentrat och 25liter konsentrat med accelator.
Är ni miljövänliga och spolar ner alla lösningsmedel och skit i dagvattnet eller åker ni till en handtvättarhall ? Det borde förbjudas med gårdstvätt eller det är det väl redan ?. Sedan får jag inte in i hjärnan vad det spelar för roll om det är någon tjärfläck eller microrepor som bara syns o visst ljus man sitter ju inne i bilen och kör ska man ha en att titta på så är det lättare med en plansch, och bilen blir ju konstant smutsig , samma med microsprickor i skinnet i förarstolen ,öh jag är förvånad att den inte blir grön av dom rökarna som jag har släppt i min bil ibland det är ju så panoramataket immar igen,, och dom sprickorna syns absolut inte om man nu inte skulle vara ute och åka själv i baksätet. Fast det är nog fel på mig eg jag ser ju bilen mer som ett transportmedel och arbetsfordon och inte som en prydnadsgrej och alla får tycka olika. Det blänker ju väldigt fint när bilen är nytvättad och jag har kört igenom bilen många mer gånger i automattvätten än med mina andra bilar så vid närmare eftertanke är det nog mest fel på mig Teslan är väldigt fin när den är nytvättad jämför med när den serit som man kört Paris-Dakar 

Efter långkörning i mellandagarna vara bilen helt vedervärdigt skitig.
Men - när jag gav mig in i tvätthallen blev jag helt paff över hur lätt det rann av! Opticoat gör jobbet, helt klart!
Men - när jag gav mig in i tvätthallen blev jag helt paff över hur lätt det rann av! Opticoat gör jobbet, helt klart!
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Har nog aldrig tvättat en bil så ofta. Har å andra sidan bara haft den i en månad. Redan tvättat den 4 gånger, lite pedantiskt kanske
. Alltid avfettning (biltemas) på torr bil, efter 5 min högtrycksspolning. Sedan är den helt ok ren (opti-coat behandlad). Tvätt med schampoo ibland efteråt och avspolning med högtryck igen. Igår var det premiär för tvätt i bilhall inne. 2 kr per minut var inte så farligt, betalade 54 kr för tiden det tog att tvätta.

70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Sämsta och bästa avfettningsmedlet enligt Vi Bilägares test (nr 18, 2015)
Installerat 13,2 kWp solceller
nu e det -5 grader. E det bættre o bara spola av nedre delen av bilen eller strunta helt o tvætta? orginalfærgen ær svart men nu ær den grå/vit

varför inte tvätta? Jag tvättade igår i tvätthall, -12 ute, inga problem, man får se til att torka bilen barakontakten2 skrev:nu e det -5 grader. E det bættre o bara spola av nedre delen av bilen eller strunta helt o tvætta? orginalfærgen ær svart men nu ær den grå/vit![]()

jag har aldrig helt fattat hur jag ska tvätta bilen när det är minus. Känns som att massa is kommer bildas lite här och där och det är ju mindre kul. Står de som tvättar nu i uppvärmd lokal och torkar noggrant efteråt?kontakten2 skrev:nu e det -5 grader. E det bættre o bara spola av nedre delen av bilen eller strunta helt o tvætta? orginalfærgen ær svart men nu ær den grå/vit![]()
Model 3-24/Polestar 3-24
där är problemet, har inte hittat några tvätthallar här omkring, verkar inte som norrmännen vet vad det är eller kanske bara i denna stad?Alx skrev:varför inte tvätta? Jag tvättade igår i tvätthall, -12 ute, inga problem, man får se til att torka bilen barakontakten2 skrev:nu e det -5 grader. E det bættre o bara spola av nedre delen av bilen eller strunta helt o tvætta? orginalfærgen ær svart men nu ær den grå/vit![]()
Model 3-24/Polestar 3-24
Håller med om att Biltemas "Tjär- och asfaltsborttagare" inte är speciellt effektiv, däremot är deras produkt som heter "Kallavfettning" riktigt effektiv mot tjära och asfalt, så effektiv att jag är orolig hur skadlig den är för lacken...
Model 3 Performance 2022
[quote="Reddy"]Tvättade bilen för hand idag och använde Biltemas kallavfettning (petroleum baserad), högtryck, två hinkar osv. Det jag är lite orolig för är hur mycket skadar egentligen avfettningsmedlet lack och eventuellt lackskydd? Tjära och asfalt försvinner i alla fall väldigt enkelt.
Går alldeles utmärkt att blanda i vanlig citronjuice (i de gula plastbollarna i vilken affär som helst), antingen i schampot. Eller spraya den direkt på bilen. Har kört med i många år. Inte så bra som de bästa avfettningarna. Men mycket skonsammare både mot lack och natur. Kostar billigt!
Går alldeles utmärkt att blanda i vanlig citronjuice (i de gula plastbollarna i vilken affär som helst), antingen i schampot. Eller spraya den direkt på bilen. Har kört med i många år. Inte så bra som de bästa avfettningarna. Men mycket skonsammare både mot lack och natur. Kostar billigt!
X100 lev.14/8-18.
- Dan Persson
- Teslaägare
Fungerade ,men, det blir lätt repor - men inga andra missöden.Designer skrev:Såg en Youtube video där ägaren sa att man kan inte tvätta i
Biltvätt med borstar? Erfarenheter från Teslaägare?
Nu beror detta naturligtvis vilken maskintvätt man använder , vilka borstar osv. ofta är äldre maskintvättar ett rent fördärv för en nyare bil.
Jag rekommenderar som många andra handtvätt för 120:-.
En säger en gång har jag Tvättat i maskin aldrig mer. Svindyrt (smålänning!) och massor med smårepor. Tvättar hemm i carporten. Inga repor. 15 spänn!
X100 lev.14/8-18.