https://teslamag.de/news/patent-anmeldu ... lden-43224
Elbilar med avgasrör: Enligt patentet vill Porsche ha full förbränningskänsla.
I en inte exakt känd proportion köps inte dyra och sportiga bilar av en fascination för modern teknik eller ett verkligt transportbehov, utan helt enkelt för att visa upp sig.
Med trenden mot elbilar riskerar man dock att försvinna ur den bransch som är lämpad att dra till sig önskad uppmärksamhet även på distans : avgasljudet .
Hos Porsche vill man dock tydligen rädda det: Företaget har sökt patent på ett system med vilket elbilar inte bara ska göra höga ljud som förbränningsmotorer utan också se ut som dem.
Begränsad elbilsvolym som en nackdel
Detta rapporterades först av den amerikanska publikationen Carbuzz förra veckan och kunde spåras tillbaka till Porsche-dokument.
Följaktligen ansökte företaget om ett patent i maj förra året med titeln "Brussimulator för ett motorfordon", som publicerades för cirka två veckor sedan.
I rena elbilar "blir det yttre bakgrundsljudet känslosamt", står det. Även om akustiska varningssystem för fotgängare nu krävs vid låga hastigheter har dessa hittills varit "begränsade i volym och ljudkvalitet".
Elbilar med avgasrör
Moderator: Redaktion
Elbilar med avgasrör
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Off Grid Byggaren
Re: Elbilar med avgasrör
Är detta över en övergångsperiod, eller kommer vi för all framtid ha köpare som ska dåna fram i en högljud bullrig sportbil?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Jag kommer inom kort söka patent på en teknik som emulerar tjock svart rök ur avgasröret. Kommer finnas för eftermontage på elbilar men även hybrider.

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Off Grid Byggaren skrev:Är detta över en övergångsperiod, eller kommer vi för all framtid ha köpare som ska dåna fram i en högljud bullrig sportbil?
Det har ju inget med nåt annat än viljan att synas och höras att göra. Ljudet ska göra att folk ska titta osv. Det är ju det "sportbilar" handlar om för 9 av 10 köpare.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Jag har sökt patent för en teknik som projicerar ett hologram framför bilen så att det ser ut som att jag egentligen förflyttar mig med hjälp av en travhäst. Tekniken kan till och med skapa virtuella bajshögar på gatan. Och för att det ska fungera måste den käka virtuellt hö och bo i ett virtuellt stall. Detta är viktigt eftersom hästar har en stor skrytfaktor här på landet och eftersom jag har en väldigt liten k*k behöver jag detta för min ego.tor-ake skrev:Jag kommer inom kort söka patent på en teknik som emulerar tjock svart rök ur avgasröret. Kommer finnas för eftermontage på elbilar men även hybrider.

Jösses....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Utveckling av ett gammalt koncept..mati skrev:Jag har sökt patent för en teknik som projicerar ett hologram framför bilen så att det ser ut som att jag egentligen förflyttar mig med hjälp av en travhäst. Tekniken kan till och med skapa virtuella bajshögar på gatan. Och för att det ska fungera måste den käka virtuellt hö och bo i ett virtuellt stall. Detta är viktigt eftersom hästar har en stor skrytfaktor här på landet och eftersom jag har en väldigt liten k*k behöver jag detta för min ego.![]()
Jösses....

https://www.youtube.com/watch?v=JHFXG3r_0B8
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja herregud va många kult-scener dom har skapat alltså 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kan bli problem att få det beviljat tyvärr, då det kan interferera med ett existerande patent, USD30551S https://patents.google.com/patent/USD30551S/enmati skrev:Jag har sökt patent för en teknik som projicerar ett hologram framför bilen så att det ser ut som att jag egentligen förflyttar mig med hjälp av en travhäst. [...]
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Det var detta jag hade i åtanke. Därav hologrammet. Vi ska ju minsann inte fasta i gammal teknik här.tor-ake skrev:Kan bli problem att få det beviljat tyvärr, då det kan interferera med ett existerande patent, USD30551S https://patents.google.com/patent/USD30551S/enmati skrev:Jag har sökt patent för en teknik som projicerar ett hologram framför bilen så att det ser ut som att jag egentligen förflyttar mig med hjälp av en travhäst. [...]

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Nej, det gäller ju att utveckla ett "bump" i taget.mati skrev:Det var detta jag hade i åtanke. Därav hologrammet. Vi ska ju minsann inte fasta i gammal teknik här.tor-ake skrev:Kan bli problem att få det beviljat tyvärr, då det kan interferera med ett existerande patent, USD30551S https://patents.google.com/patent/USD30551S/enmati skrev:Jag har sökt patent för en teknik som projicerar ett hologram framför bilen så att det ser ut som att jag egentligen förflyttar mig med hjälp av en travhäst. [...]

Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
Model Y RWD 2025
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
TiborBlomhall skrev:De kommer bli stämda av Mitsubishi![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag vägrar acceptera att silvertejpen ska ha uppfunnits av Mitsubishi. Det kan inte stämma. Det måste ju ändå varit Gud som har tagit fram det. Dagen innan skapade han WD-40 och dagen efter batteriskruvdragaren. Och som en direkt konsekvens skapades mannen. Någon måste ju uppskatta och använda dessa grejer också, tänkte Gud då.Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:De kommer bli stämda av Mitsubishi![]()
Fan va bra, den har jag missat helt… uppfinningen tejp hade dom också med…

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag tycker förstärkt motorljud via bilens högtalare är perfekt, sett på det lokala BMW-forumet att det är en styggelse dock.MWall skrev:Off Grid Byggaren skrev:Är detta över en övergångsperiod, eller kommer vi för all framtid ha köpare som ska dåna fram i en högljud bullrig sportbil?
Det har ju inget med nåt annat än viljan att synas och höras att göra. Ljudet ska göra att folk ska titta osv. Det är ju det "sportbilar" handlar om för 9 av 10 köpare.
Det förstår jag inte, personen i bilen som uppenbarligen vill höra ljud (och i vissa fall är beredd att betala mer pengar för extra skränigt avgassystem) får lyssna på det och övriga slipper

Ja, men det är ju ändå som MWall säger, det handlar om att andra ska höra bullret så de förstår vilken ball människa det är som sitter bakom ratten. Om de vill eller inte. Det är ungefär som dessa ungdomar som bygger om sina A-traktorer så de spottar ut en massa svart rök. I min mening hade bästa lösningen varit att leda in röken i kupén istället. Då får de inhalera sin dieselrök som uppenbarligen är så bra, och det skulle förmodligen lösa väldigt många problem, samtidigt som omgivningen slipper skiten. Men som sagt, det handlar inte om det.johanh skrev:Jag tycker förstärkt motorljud via bilens högtalare är perfekt, sett på det lokala BMW-forumet att det är en styggelse dock.MWall skrev:Off Grid Byggaren skrev:Är detta över en övergångsperiod, eller kommer vi för all framtid ha köpare som ska dåna fram i en högljud bullrig sportbil?
Det förstår jag inte, personen i bilen som uppenbarligen vill höra ljud (och i vissa fall är beredd att betala mer pengar för extra skränigt avgassystem) får lyssna på det och övriga slipper