Det verkar inte vara särskilt bra ändå. Högsta budet kommer fortfarande från Fordonsbolaget. Jag tar nog det. Då blir det ungefär plus minus noll. Det duger. Bättre än befarat.Bjelke skrev:Kan faktiskt vara ett riktigt guldläge att sälja den nu om du hämtar ut Ionicen alltsåmati skrev:Ja, det var det min Audi-säljare sa också.Robertrimmevik skrev:Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer.
Etron är ju trots allt fortfarande en jäkligt bra bil liksom…
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Nu är bilen uppdaterad. Bara kört korta sträckor men tycker mig märka en viss skillnad även där. Högre angiven räckvidd iaf. Samma nu efter uppdateringen som man hade i somras ungefär. Blir en sväng till landet i helgen så får man se. Den sträckan kan jag rätt bra
.

- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Körde ut ett lass grus till stugan i helgen, förbrukningen hamnade nu på 2,92 kWh / mil efter uppgraderingen.
Brukar inte vara under 3,0 för mig med släpet lastat tidigare.
Kanske inbillning, men tycker e-tron känns aningen lite mer bakhjulsdriven nu mot tidigare.
I vissa hastigheter kan det höras ett svagt vinande ljud från bakre motorn, tycket det hörs lite mer nu. Inget som stör, men bilen går ju så tyst så varje litet ljud hörs ju.
Med radion på hörs inget.
Brukar inte vara under 3,0 för mig med släpet lastat tidigare.
Kanske inbillning, men tycker e-tron känns aningen lite mer bakhjulsdriven nu mot tidigare.
I vissa hastigheter kan det höras ett svagt vinande ljud från bakre motorn, tycket det hörs lite mer nu. Inget som stör, men bilen går ju så tyst så varje litet ljud hörs ju.
Med radion på hörs inget.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Väntar med spänning på utlåtande.macky skrev:Nu är bilen uppdaterad. Bara kört korta sträckor men tycker mig märka en viss skillnad även där. Högre angiven räckvidd iaf. Samma nu efter uppdateringen som man hade i somras ungefär. Blir en sväng till landet i helgen så får man se. Den sträckan kan jag rätt bra.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Soppis skrev:Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 93NSoppis skrev:Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 9301 betyder ??1 betyder ??Soppis skrev:Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 93N1 betyder ??
mati skrev:Kan det vara en bugg som måste åtgärdas? Men tanke på att min bil visar komplett bullshit i remaining range så är det där kanske en fix för detta.Robertrimmevik skrev:Fick en serviceåtgärd i appen idag.
93N1 - S-Software update for remaining range display¹
¹Alla uppgifter är utan garanti
Någon som vet vad denna gör?
Re: Audi e-tron
Tror att det är en bugg som leder till att batteriindikatorn plötsligt visar 0 trots att batteriet är laddat. Ngt sådant hände faktiskt mig en gång på motorvägen när bilen var nästan ny. Återstående räckvidd hoppade ner till 0 helt plötsligt men på några sekunder rättade det tilm sig. Aldrig hänt sesan dess, 5000 mil senare.Soppis skrev:Soppis skrev:Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 93NSoppis skrev:Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 9301 betyder ??1 betyder ??Soppis skrev:Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 93N1 betyder ??mati skrev:Kan det vara en bugg som måste åtgärdas? Men tanke på att min bil visar komplett bullshit i remaining range så är det där kanske en fix för detta.Robertrimmevik skrev:Fick en serviceåtgärd i appen idag.
93N1 - S-Software update for remaining range display¹
¹Alla uppgifter är utan garanti
Någon som vet vad denna gör?
Re: Audi e-tron
Om du har uppdateringen i appen så bör det ju bara vara att boka.Soppis skrev:Har inte upplevt att batteriet har Nollats, är det bara att lämna in bilen?
Re: Audi e-tron
Fick med mig fel torkarblad från ÅF, ska tydligen passa till e-tron sportback. Antar att de passar senare årsmodeller e-tron också. Jag får nya på posten så om ngn är intresserad av dessa finns de att hämta i norrort. Art nr på det långa syns på bilden. Passar iaf inte på min MY-20. Skicka pm om intresse. Trist att slänga.
Re: Audi e-tron
Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.Mr S skrev:Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Nu har väl jag haft lite mer tur med min bil som hade dragkrok vid leverans samt att vi kunnat nyttja den. Men appen har inte fungerat på några dagar nu och får börja med en kall bil varje morgon. Så just nu ska det bli ett nöje att lämna tillbaka den. Hoppas på att vi har tur och får ett fint exemplar av Model Y. Lycka till med din Ioniq 5mati skrev:Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.Mr S skrev:Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Lycka till med det nya då! Får tacka för all bra info man fått ifrån dig gällande just e-tron. Var matnyttigt när man själv var i valet och kvalet samt senare inför leverans. Tråkigt att din entusiasm för bilen avtagit ngt med årenmati skrev:Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.Mr S skrev:Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.

Re: Audi e-tron
macky skrev:Lycka till med det nya då! Får tacka för all bra info man fått ifrån dig gällande just e-tron. Var matnyttigt när man själv var i valet och kvalet samt senare inför leverans. Tråkigt att din entusiasm för bilen avtagit ngt med årenmati skrev:Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.Mr S skrev:Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar..
Något säger mig att matis entuasism kommer avta för Hyundaien också. Börjar ana ett mönster.

(Skulle inte mati avbeställa sin Hyundai pga sin sambo förresten? Har inte hängt med riktigt.)
Re: Audi e-tron
Det är inte alls säkert att jag ska ta Hyundaien. Vi har inte kommit överens ännu. Någon större entusiasm för Ioniq 5 har jag inte. Det är i så fall mer ett förnuft-köp, en bil som jag kommer ha "så länge" som en del säger, men ingen bil jag direkt längtar efter.MWall skrev:macky skrev:Lycka till med det nya då! Får tacka för all bra info man fått ifrån dig gällande just e-tron. Var matnyttigt när man själv var i valet och kvalet samt senare inför leverans. Tråkigt att din entusiasm för bilen avtagit ngt med årenmati skrev:Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.Mr S skrev:Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar..
Något säger mig att matis entuasism kommer avta för Hyundaien också. Börjar ana ett mönster.
(Skulle inte mati avbeställa sin Hyundai pga sin sambo förresten? Har inte hängt med riktigt.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Vad för bil skulle du längta efter?mati skrev:Det är inte alls säkert att jag ska ta Hyundaien. Vi har inte kommit överens ännu. Någon större entusiasm för Ioniq 5 har jag inte. Det är i så fall mer ett förnuft-köp, en bil som jag kommer ha "så länge" som en del säger, men ingen bil jag direkt längtar efter.MWall skrev:macky skrev:Lycka till med det nya då! Får tacka för all bra info man fått ifrån dig gällande just e-tron. Var matnyttigt när man själv var i valet och kvalet samt senare inför leverans. Tråkigt att din entusiasm för bilen avtagit ngt med årenmati skrev:Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.Mr S skrev:Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar..
Något säger mig att matis entuasism kommer avta för Hyundaien också. Börjar ana ett mönster.
(Skulle inte mati avbeställa sin Hyundai pga sin sambo förresten? Har inte hängt med riktigt.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ingen aning. Jag hade inte haft nånting emot att behålla Audin om den hade kostat hälften. En del verkar ha missuppfattat det hela. Jag är inte missnöjd med e-tron. Den har sina brister, men det är en jättefin bil. Enda nackdelen är att den kostar mer än den smakar.taliz skrev:Vad för bil skulle du längta efter?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Hade den varit så dyr om du köpt ut den privat till marknadsvärde då?mati skrev:Ingen aning. Jag hade inte haft nånting emot att behålla Audin om den hade kostat hälften. En del verkar ha missuppfattat det hela. Jag är inte missnöjd med e-tron. Den har sina brister, men det är en jättefin bil. Enda nackdelen är att den kostar mer än den smakar.taliz skrev:Vad för bil skulle du längta efter?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Om jag hade haft 600k i madrassen så hade den kanske varit ett ganska bra köp. Men jag har inte de pengarna helt enkelt. Man kan ju inte heller låna hela beloppet. Som privatperson måste man ju lägga en kontantinsats.taliz skrev:Hade den varit så dyr om du köpt ut den privat till marknadsvärde då?mati skrev:Ingen aning. Jag hade inte haft nånting emot att behålla Audin om den hade kostat hälften. En del verkar ha missuppfattat det hela. Jag är inte missnöjd med e-tron. Den har sina brister, men det är en jättefin bil. Enda nackdelen är att den kostar mer än den smakar.taliz skrev:Vad för bil skulle du längta efter?
Dessutom är den ju inte direkt billig i försäkring heller, och om nånting skulle gå sönder så skulle verkstadskostnaderna bli astronomiska antar jag. Hur man än vrider och vänder det så är det en jäkligt dyr bil som inte längre passar min plånbok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Kört första längre turen efter uppdatering. Fram och tillbaka till landet. Skulle säga att bilen blivit kanske 7-10% snålare på denna sträckan vintertid. Var mellan -3 och 0. Jämförde förra årets vinterkörningar i appen. Sträckan är 15 mil varav 8-9 mil motorväg och resten 80-90 väg. Addera på det 3kWh mer tillgängligt så är det helt klart en ordentlig förbättring.
Re: Audi e-tron
Verkar vara en riktigt bra och högst reell förbättring. Bra jobbat av VAG!macky skrev:Kört första längre turen efter uppdatering. Fram och tillbaka till landet. Skulle säga att bilen blivit kanske 7-10% snålare på denna sträckan vintertid. Var mellan -3 och 0. Jämförde förra årets vinterkörningar i appen. Sträckan är 15 mil varav 8-9 mil motorväg och resten 80-90 väg. Addera på det 3kWh mer tillgängligt så är det helt klart en ordentlig förbättring.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Ja, dags att boka nästa bil nu så leasingen går ut i Juli. Håller med Mati, inget fel med etronen, riktigt bra bil. Något törstig och dyr dock, iaf för oss som har de första innan alla kampanjpriser dök upp!Mr S skrev:Nu har väl jag haft lite mer tur med min bil som hade dragkrok vid leverans samt att vi kunnat nyttja den. Men appen har inte fungerat på några dagar nu och får börja med en kall bil varje morgon. Så just nu ska det bli ett nöje att lämna tillbaka den. Hoppas på att vi har tur och får ett fint exemplar av Model Y. Lycka till med din Ioniq 5mati skrev:Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.Mr S skrev:Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.
Jag har iof inte direkt haft tur med min heller, varit en hel del på verkstad och även nu igen.
Lutar mot att det blir en Y i sommar.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Ja, vi som var bland de första som skaffade en e-tron har nog i många avseenden dragit en nitlott. Vi betalade mycket mer än senare kunder, samtidigt fick vi en icke-färdig bil med massa barnsjukdomar och brister.
Men det är värdeminskningen som är den största nackdelen. Min e-tron har tappat 500k (45%) på 32 månader. Det är ju mer än vad en vanlig bil kostar ny. Jag är glad att jag inte lyssnade på säljaren och VW finans som ville sätta ett restvärde på 55% efter 36 månader. Hade jag gått med på det så hade jag behövt lägga ännu mer emellan nu. Tur också att jag har kört betydligt färre mil än beräknat. Det räddade nog en del.
Jag la en rätt så stor första leasingavgift för att slippa betala en massa ränta i onödan. Det gjorde såklart att månadskostnaden inte var så vansinnigt hög under de 32 månaderna som jag haft bilen. Men hade jag behållit den så hade jag troligen behövt höja månadsbetalningarna ganska mycket för att hålla jämna steg med värdeminskningen. Annars hade gapet mellan restvärdet och marknadsvärdet förmodligen fortsatt öka ett bra tag till. Det kändes ganska rätt att göra sig av med den nu.
Men det är värdeminskningen som är den största nackdelen. Min e-tron har tappat 500k (45%) på 32 månader. Det är ju mer än vad en vanlig bil kostar ny. Jag är glad att jag inte lyssnade på säljaren och VW finans som ville sätta ett restvärde på 55% efter 36 månader. Hade jag gått med på det så hade jag behövt lägga ännu mer emellan nu. Tur också att jag har kört betydligt färre mil än beräknat. Det räddade nog en del.
Jag la en rätt så stor första leasingavgift för att slippa betala en massa ränta i onödan. Det gjorde såklart att månadskostnaden inte var så vansinnigt hög under de 32 månaderna som jag haft bilen. Men hade jag behållit den så hade jag troligen behövt höja månadsbetalningarna ganska mycket för att hålla jämna steg med värdeminskningen. Annars hade gapet mellan restvärdet och marknadsvärdet förmodligen fortsatt öka ett bra tag till. Det kändes ganska rätt att göra sig av med den nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag håller med dig Mati! Känns inte som vi som var först på bollen varit mkt värda för Audi. Det lyckliga i mitt fall är att Atteviks i Växjö där jag tog ut min har varit fantastiskt bra i all kontakt och service. Har parat med dem och sagt vad jag tycker om det hela och att nästa bil blir inte en Audi!
Tur att jag haft min som förmånsbil och att jag kan lämna tillbaka den redan efter 2,5 år. Om två veckor hämtar jag upp en Model Y som både jag o Frun blev kär i direkt, trots lite sämre komfort än Audin.
Tur att jag haft min som förmånsbil och att jag kan lämna tillbaka den redan efter 2,5 år. Om två veckor hämtar jag upp en Model Y som både jag o Frun blev kär i direkt, trots lite sämre komfort än Audin.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning