Överproduktion från solceller

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av mickeisol »

mati skrev:
Monark1954 skrev:
mati skrev:
Hur funkar det när man har ett batteri? Man kan ju i princip ladda batteriet varje natt och sälja allting på dagen igen. Från elbolagets synvinkel ser ju detta ut som om man säljer solel, eller snarare sagt så ser man ingen skillnad mellan sålt solelsöverskott och billig "nattström" som man säljer dyrt på dagen. Hur hanteras detta?
Har du t.ex. solpaneler har du vanligast avtal med nätägaren att även leverera ut och en elleverantör som köper (och säljer) din överproduktion och förbrukning.
Med en lite större solpanelanläggning säljer man i bästa fall 50-100 kWh per dygn.
Med dagens bidrag för batteriköp på 50.000 hamnar man i slutändan på kanske max 10 kWh batteri.
Den batteriprodukt jag har sakna styrning för ladda på natten och sälja på dagen.
Kan ställa in för att förbruka själv och ladda med sol eller skydda mot max uttag så säkringen håller.

Det är en kul teknikpryl, kanske kommer funktioner senare. Känns igen från känt elbilmärke.
Att köpa prylar för 50.000 efter bidrag och i praktiken jobba med ca 7-8 kWh går nog nu inte räkna hem.
Jag vet hur det fungerar med solceller. Jag har solceller som precis täcker min årskonsumption på el. Men om jag nu skulle skaffa ett batteri kan jag ju rent teoretiskt öka min försäljning av el ganska kraftigt, naturligtvis beroende på hur stort batteri jag har. Men då är det ju inte längre solel jag säljer. Min fråga är nu hur detta betalas. Mitt elbolag betalar såklart för solelen jag säljer, men då utgår de ju ifrån att det är solel och inget annat. Staten ger mig 60 öre för varje kWh såld solel. Men gäller detta även när jag säljer elen som batteriet har laddats med på natten? Det skulle ju vara lite konstigt eftersom det garanterat inte är solel.
Hur batteriet styrs är en annan fråga. Jag skulle helst vilja bygga en egen styrning som sköter detta enligt mina preferenser. Mjukvaran är inget problem, den kan jag smälla ihop rätt så snabbt. Det skulle bli ett kul projekt.
Frågan är om det finns en hårdvara som tillhandahåller ett API. Men som sagt, det är en annan frågeställning.
Ja det är kul.
Man kan exvis köra med homeassistant och eller node red.
Då kan man bygga optimering. Dom flesta invertrar och batteri system kan man styra med modbus rs485, även så kan man installera extra elmätare för att mäta ingående och utgående effekt. Eller så har man en elmätare med han port redan installerad.
Solax hybrid invertrar (som kan köras helt offgrid) vet jag går att styra efter eget huvud.
Att köpa elen billigt på natten och sälja dyrt på dagen.
Är ju ingen skillnad än att ha mera solceller. Dvs det är ju möjligt att köra det tricket upp till 30000 kWh för att maximera skattereduktion.
Kommer själv att expandera sol anläggningen och skaffa batterier när jag ha funderat ut var på gården jag ska ha dom. (Kräver ju värme, eller vänta in natriumf Jon.)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jaså modbus. Det var så enkelt alltså. Dåså. Min elmätare har han-port. Jag har redan skaffat en adapter så jag kan ansluta en RaspberryPi, men jag har inte riktigt fått tummen ur, användningsområdet är ju tämligen begränsat i nuläget. Förutom att man kan styra laddboxen på det viset. Men med ett batteri får man ju helt andra möjligheter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

mati skrev:
Jaså modbus. Det var så enkelt alltså. Dåså. Min elmätare har han-port. Jag har redan skaffat en adapter så jag kan ansluta en RaspberryPi, men jag har inte riktigt fått tummen ur, användningsområdet är ju tämligen begränsat i nuläget. Förutom att man kan styra laddboxen på det viset. Men med ett batteri får man ju helt andra möjligheter.
Jaha du har han port också, ja den kräks ju ur data var 10:e sekund, jag har norska varianten med rj45 kontakt, svenska blir med rj12 och krångligare att läsa ur (vända bit ordning etc).

men även IVB (i väntan på batteri) finns det en hel del att göra på energioptimering på en gård/hus, man kanske har ackumulatortank (alltid bra att ha kvar även med värmepump som bör vara styrbar.) (ett elbolag gjorde ju reklam för att lagra i vatten ;) ). Den bör ju laddas under billigaste timmar, alternativt när solpanelerna ger ström (beroende då hur man väljer att optimera), samma med elbilarna vill man kräma på allt vad säkringarna håller på billigaste timmarna förutsatt att man inte har nåt effektabbonnemang, då får man köra annan taktik.
Själv med "bjelke" och en skarv med kontaktor och smart plugg kan jag styra så på en dum tesla laddare, kan man känna av SOC i bilen vet man ju hur många timmar det tar att ladda och kan välja det utifrån spotpriset det dygnet (annars får man köra schablon).

I södra sverie bör man nog ta in väder data i kalkylen så att man vet ifall det blir väldigt kallt och risk för roterande frånkoppling (fulla batterier och eller fullvarm acctank och fulladdad elbil).

Annars så är jag lite avundsjuk på er i södra sverige med så stora prisskillnader mellan billigt och dyrt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mickeisol skrev:
Jaha du har han port också, ja den kräks ju ur data var 10:e sekund, jag har norska varianten med rj45 kontakt, svenska blir med rj12 och krångligare att läsa ur (vända bit ordning etc).

men även IVB (i väntan på batteri) finns det en hel del att göra på energioptimering på en gård/hus, man kanske har ackumulatortank..
Har också den med RJ45 kontakt. :)
Nej ackumulatortank eller liknande finns inte här. Så avancerat är inte min kåk. Jag kör enbart med luft-luft värmepump. Det jag hade tänkt att göra är lastbalansering mellan mina två laddboxar, en Tesla WC och en Keba laddbox. Sistnämnda är dock inte beredd att prata med mig (den pratar nog österrikiska, och det kan ibland vara lite obegripligt för oss tyskar ;) ). Tesla WCn är ju däremot lätt att kommunicera med.
Men detta är alltså som sagt enbart tänkt för lastbalansering. Ingen av mina bilar går att fråga vad de har för SoC. Jag kan alltså i princip bara styra den maximala effekten som laddboxarna kan tillhandahålla. Kul det också, men lite för för dålig utdelning för besväret, om man får säga så.
Däremot, precis som du säger, så är ju skillnaden i elpriset mellan dag och natt rentav enorm här i SE3. Jag tänkte bygga en smart algoritm som estimerar dagens och nästa dagens förbrukning och egen produktion utifrån historisk data och väderleksrapporten. Spotpriset är ju känt dagen innan. På så vis kan man optimera användningen av batteriet. Om inget annat så är det vansinnigt nördigt. :geek:
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare

Inlägg av TeslaManne »

Ni som då verkar ha lite koll.. är det lönt o investera i batteri pack bara för att tjäna pengar dag o natt ? , jag tänker investeringskostnaden samt livslängd att ladda ur o fylla på varje dag..

Jag ligger i startgroparna för en 44 plattors anläggning på huset utan batteri.. säljaren i mitt fall kör osso elbil o har ganska bra koll på läget upplevde jag men uttryckte att det är väldigt svårt o faktiskt får en hållbar kalkyl baserat enbart på att tjäna pengar på batteriet samt den extra utrusning som ev kan behövas för att plocka ut den extra slant som batteriet skulle medföra..

Hur ser ni på detta o har någon här verklig faktisk kunskap om detta..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det beror helt på hur elpriserna utvecklas. Om skillnaden mellan dag och natt är 1 kr så kan du i princip tjäna lika många kronor per dag som du har kWh i batteriet.
Alltså extremt grovt räknat 3000kr per år om du har ett 10kWh-batteri. Med andra ord, nej, det är troligen fortfarande svårt att få ekonomi i detta.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Det beror helt på hur elpriserna utvecklas. Om skillnaden mellan dag och natt är 1 kr så kan du i princip tjäna lika många kronor per dag som du har kWh i batteriet.
Alltså extremt grovt räknat 3000kr per år om du har ett 10kWh-batteri. Med andra ord, nej, det är troligen fortfarande svårt att få ekonomi i detta.
Jag tycker att man borde istället räkna på vad man slipper betala på en publik snabbladdare/halvslö laddare, så ser nog ekonomin för solpaneler och batterier bättre ut. SJälv så är jag illa tvungen att ladda på snabbladdare/halvslö laddare(50kW) då jag bor i en stenålders-kommunalbostadsbolag.
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare

Inlägg av TeslaManne »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Jag tycker att man borde istället räkna på vad man slipper betala på en publik snabbladdare/halvslö laddare, så ser nog ekonomin för solpaneler och batterier bättre ut. SJälv så är jag illa tvungen att ladda på snabbladdare/halvslö laddare(50kW) då jag bor i en stenålders-kommunalbostadsbolag.
Man utgår ju från sina egna situation.. vad som blir bra resp dåligt.. för min del så laddar jag hemma till 90% så har svårt att jämföra med något annat. Solpaneler är ju självklart nu med det gröna tänket o väldigt enkelt o förstå o räkna hem i rena pengar.. batteriets kostnad o framförallt livslängd o laddcykel , dvs hur man använder batteriet.. om man säljer elen istället för lagga den i batteriet o sen behöva köpa tillbaka den.. det är ju den skillnaden i pengar som egentligen ska betala batteriet..

Väldigt svårt o hitta relevant bevisad information om just den biten då det generellt säljs få batterier för den anledningen skulle jag tro.. att man skaffar ett batteri för ödrift så har man helt enkelt andra anledningar varför man lägger till ett batteripack för en hel del pengar..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Jaaaa, om du räknar så blir det såklart en fantastiskt bra kalkyl. Men även en vanlig solcellsanläggning är en ganska skaplig sedelpress, även om du inte räknar med publik laddning.
Jag hade en trevlig elräkning på 0kr nu för oktober. Produktionen var ungefär hälften av min förbrukning, men eftersom jag konsekvent såg till att ladda bilen på natten (billigt!) kunde jag sälja en massa överskott på dagarna (dyrt!). Otroligt lönsamt. Samtidigt har jag fortfarande 2300kr sparad buffert till godo. Tyvärr var elen inte lika dyr på sommarn som den är nu. Man tjänade ingenting på överskottet då.
Så även om jag har producerat tillräckligt många kWh för att täcka min årsförbrukning så kommer pengarna ändå inte räcka året ut.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Gargamel skrev:
mati skrev:
Jaaaa, om du räknar så blir det såklart en fantastiskt bra kalkyl. Men även en vanlig solcellsanläggning är en ganska skaplig sedelpress, även om du inte räknar med publik laddning.
Jag hade en trevlig elräkning på 0kr nu för oktober. Produktionen var ungefär hälften av min förbrukning, men eftersom jag konsekvent såg till att ladda bilen på natten (billigt!) kunde jag sälja en massa överskott på dagarna (dyrt!). Otroligt lönsamt. Samtidigt har jag fortfarande 2300kr sparad buffert till godo. Tyvärr var elen inte lika dyr på sommarn som den är nu. Man tjänade ingenting på överskottet då.
Så även om jag har producerat tillräckligt många kWh för att täcka min årsförbrukning så kommer pengarna ändå inte räcka året ut.
Jag har mer eller mindre konstant runt 800kr/mån på elräkningen.
Skriv svar