Ja det är kul.mati skrev:Jag vet hur det fungerar med solceller. Jag har solceller som precis täcker min årskonsumption på el. Men om jag nu skulle skaffa ett batteri kan jag ju rent teoretiskt öka min försäljning av el ganska kraftigt, naturligtvis beroende på hur stort batteri jag har. Men då är det ju inte längre solel jag säljer. Min fråga är nu hur detta betalas. Mitt elbolag betalar såklart för solelen jag säljer, men då utgår de ju ifrån att det är solel och inget annat. Staten ger mig 60 öre för varje kWh såld solel. Men gäller detta även när jag säljer elen som batteriet har laddats med på natten? Det skulle ju vara lite konstigt eftersom det garanterat inte är solel.Monark1954 skrev:Har du t.ex. solpaneler har du vanligast avtal med nätägaren att även leverera ut och en elleverantör som köper (och säljer) din överproduktion och förbrukning.mati skrev:Hur funkar det när man har ett batteri? Man kan ju i princip ladda batteriet varje natt och sälja allting på dagen igen. Från elbolagets synvinkel ser ju detta ut som om man säljer solel, eller snarare sagt så ser man ingen skillnad mellan sålt solelsöverskott och billig "nattström" som man säljer dyrt på dagen. Hur hanteras detta?
Med en lite större solpanelanläggning säljer man i bästa fall 50-100 kWh per dygn.
Med dagens bidrag för batteriköp på 50.000 hamnar man i slutändan på kanske max 10 kWh batteri.
Den batteriprodukt jag har sakna styrning för ladda på natten och sälja på dagen.
Kan ställa in för att förbruka själv och ladda med sol eller skydda mot max uttag så säkringen håller.
Det är en kul teknikpryl, kanske kommer funktioner senare. Känns igen från känt elbilmärke.
Att köpa prylar för 50.000 efter bidrag och i praktiken jobba med ca 7-8 kWh går nog nu inte räkna hem.
Hur batteriet styrs är en annan fråga. Jag skulle helst vilja bygga en egen styrning som sköter detta enligt mina preferenser. Mjukvaran är inget problem, den kan jag smälla ihop rätt så snabbt. Det skulle bli ett kul projekt.
Frågan är om det finns en hårdvara som tillhandahåller ett API. Men som sagt, det är en annan frågeställning.
Man kan exvis köra med homeassistant och eller node red.
Då kan man bygga optimering. Dom flesta invertrar och batteri system kan man styra med modbus rs485, även så kan man installera extra elmätare för att mäta ingående och utgående effekt. Eller så har man en elmätare med han port redan installerad.
Solax hybrid invertrar (som kan köras helt offgrid) vet jag går att styra efter eget huvud.
Att köpa elen billigt på natten och sälja dyrt på dagen.
Är ju ingen skillnad än att ha mera solceller. Dvs det är ju möjligt att köra det tricket upp till 30000 kWh för att maximera skattereduktion.
Kommer själv att expandera sol anläggningen och skaffa batterier när jag ha funderat ut var på gården jag ska ha dom. (Kräver ju värme, eller vänta in natriumf Jon.)