Fråga 10 olika verkstäder och du kommer få 10 olika svar. Det skiljer var i landet du bor. Vilken firma du går till och hur stor tum du har på fälgarna. Jag har betalat alltifrån 700 kr till 1500 kr för 18 eller 19". En snabb googling är att vissa kedjor tar 2000 för fyra 19".HelectriC skrev:kostar det verkligen bara 600kr att byta däck på 4 fälgar samt balansera om de? Låter osedvanligt billigt. Jag hade nog gissat på iaf 1000kr.alvenzo skrev:Jag skippade fälgarna till vinterdäcken och kör på samma fälgar, så slipper man problemen med tpms och sparar dessutom pengar. Vanligtvis kostar det 300kr att byta däck och ska du köra på samma fälgar kostar det 600, så om 10 år har jag betalat 6000kr mer än vad jag annars skulle gjort och det är fortfarande mindre än vad fälgar+tpms kostar. Ett tips bara.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Exakt så brukar jag också göra. Och som tjänstebilsförare slipper man dessutom betala förmån för en extra uppsättning fälgar.alvenzo skrev:Jag skippade fälgarna till vinterdäcken och kör på samma fälgar, så slipper man problemen med tpms och sparar dessutom pengar. Vanligtvis kostar det 300kr att byta däck och ska du köra på samma fälgar kostar det 600, så om 10 år har jag betalat 6000kr mer än vad jag annars skulle gjort och det är fortfarande mindre än vad fälgar+tpms kostar. Ett tips bara.
En uppsättning däck håller ju sällan längre än två säsonger, dvs senast efter två år måste man byta till nya däck ändå. Det dröjer mååååånga år innan man skulle ha tjänat in en extra uppsättning fälgar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Perfekt, där hade du bra tur också!Lofet2 skrev:Efter att ha följt tråden ett tag och gått i väntans tider sen i september kom min bil med båten i söndags. Det är en cyber grey, RWD Advanced med 19-tummare. Beställningen har 20-tummare men ÅF ska byta ut en av hallens utställningsbilars hjul till just 20-tum så jag får de som satt på istället.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det är priset jag fick när jag frågade i alla fall, första bytet ingick i köpet av däck så jag kan inte bekräfta det förrän till våren.HelectriC skrev:kostar det verkligen bara 600kr att byta däck på 4 fälgar samt balansera om de? Låter osedvanligt billigt. Jag hade nog gissat på iaf 1000kr.alvenzo skrev:Jag skippade fälgarna till vinterdäcken och kör på samma fälgar, så slipper man problemen med tpms och sparar dessutom pengar. Vanligtvis kostar det 300kr att byta däck och ska du köra på samma fälgar kostar det 600, så om 10 år har jag betalat 6000kr mer än vad jag annars skulle gjort och det är fortfarande mindre än vad fälgar+tpms kostar. Ett tips bara.
600kr per däck. #lurad
Nejdå. Ingen aning.
Nejdå. Ingen aning.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Du har pm.Lofet2 skrev:Efter att ha följt tråden ett tag och gått i väntans tider sen i september kom min bil med båten i söndags. Det är en cyber grey, RWD Advanced med 19-tummare. Beställningen har 20-tummare men ÅF ska byta ut en av hallens utställningsbilars hjul till just 20-tum så jag får de som satt på istället.
Jag förstår inte vad problemet skulle vara? Omkretsen skiljer ju så lite!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Istället för att köpa vinterdäck så spenderar jag pengarna på långa resor till varmare breddgrader.mati skrev:Exakt så brukar jag också göra. Och som tjänstebilsförare slipper man dessutom betala förmån för en extra uppsättning fälgar.alvenzo skrev:Jag skippade fälgarna till vinterdäcken och kör på samma fälgar, så slipper man problemen med tpms och sparar dessutom pengar. Vanligtvis kostar det 300kr att byta däck och ska du köra på samma fälgar kostar det 600, så om 10 år har jag betalat 6000kr mer än vad jag annars skulle gjort och det är fortfarande mindre än vad fälgar+tpms kostar. Ett tips bara.
En uppsättning däck håller ju sällan längre än två säsonger, dvs senast efter två år måste man byta till nya däck ändå. Det dröjer mååååånga år innan man skulle ha tjänat in en extra uppsättning fälgar.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det är väl aldrig fel med lite flygresor till varmare breddgrader på vintern som du kör, men förstår inte direkt kopplingen till däcksskiften?taliz skrev:Istället för att köpa vinterdäck så spenderar jag pengarna på långa resor till varmare breddgrader.mati skrev:Exakt så brukar jag också göra. Och som tjänstebilsförare slipper man dessutom betala förmån för en extra uppsättning fälgar.alvenzo skrev:Jag skippade fälgarna till vinterdäcken och kör på samma fälgar, så slipper man problemen med tpms och sparar dessutom pengar. Vanligtvis kostar det 300kr att byta däck och ska du köra på samma fälgar kostar det 600, så om 10 år har jag betalat 6000kr mer än vad jag annars skulle gjort och det är fortfarande mindre än vad fälgar+tpms kostar. Ett tips bara.
Det är väl ändå ungefär samma klimat när du kommer tillbaka från flygresan, och då har du ju kvar problemet, även om du "duckat det" i någon/några veckor?
Tycker fö. att det är en smart grej som mati kör med att endast skifta däcken, och skippa extra fälgar. Mycket bra tips speciellt för oss som har förmånsbilar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Jag ska få min bil om två veckor. Den kommer från fabrik med 20-tums men åf byter till original 19 tumsfälgar med Hakka 10 dubbat för 24990 kr. Visserligen ett par tusen dyrare än att köpa tredjepartsfälgar på nätet men en helt ok deal ändå om man är lite bekväm.
ÅF prutade utan att jag frågade och har dessutom dragit bort de 7000 kr som 20-tummarna kostar extra.
Jag ska fråga om de kan sälja 20-tumsfälgarna till någon annan. I så fall kränger jag till sommardäck på 19-tummarna.
ÅF prutade utan att jag frågade och har dessutom dragit bort de 7000 kr som 20-tummarna kostar extra.
Jag ska fråga om de kan sälja 20-tumsfälgarna till någon annan. I så fall kränger jag till sommardäck på 19-tummarna.
Låter vettigt. Blir förmodligen också bättre räckvidd på bilen när du väljer 19" istället för 20".icreate skrev:

7 % bättre enligt tillverkaren.martinot skrev:Låter vettigt. Blir förmodligen också bättre räckvidd på bilen när du väljer 19" istället för 20".icreate skrev:
7,5+ t.o.mSkabb1 skrev:7 % bättre enligt tillverkaren.martinot skrev:Låter vettigt. Blir förmodligen också bättre räckvidd på bilen när du väljer 19" istället för 20".icreate skrev:

Ioniq 5 FE AWD
Inget som verkar stämma på tester dock. Som tidigare sagts så stämmer det säkert om det hade varit samma däck, men det är det inte.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Finns det någon test där de har jämfört skillnaden mellan 19 och 20tums däck på Ioniq5? Har du någon länk?DanneLKPG skrev:Inget som verkar stämma på tester dock. Som tidigare sagts så stämmer det säkert om det hade varit samma däck, men det är det inte.
Mystery solved!
Äntligen är mysteriet löst! En seneftermiddag i november, när solen stod riktigt lågt, kunde min Mystic Olive green för en stund faktiskt upplevas som grön. Riktigt snygg! Dock från bara ett håll, solen fick inte ligga direkt på. Övriga sidor var lacken någonstans mellan ljust grått, mörkt grått och djupt djupt lila. Kul! Men inte helt lätt när folk undrar vad det är för färg på bilen man köpt... Ser man ens på bilderna att den är olivgrön? Kändes väldigt grön när jag fotade...
Äntligen är mysteriet löst! En seneftermiddag i november, när solen stod riktigt lågt, kunde min Mystic Olive green för en stund faktiskt upplevas som grön. Riktigt snygg! Dock från bara ett håll, solen fick inte ligga direkt på. Övriga sidor var lacken någonstans mellan ljust grått, mörkt grått och djupt djupt lila. Kul! Men inte helt lätt när folk undrar vad det är för färg på bilen man köpt... Ser man ens på bilderna att den är olivgrön? Kändes väldigt grön när jag fotade...
Senast redigerad av DavidS, redigerad totalt 1 gånger.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Fler vinklar, nya nyanser.
Order Cybertruck
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Skabb1 skrev:Noterade att IDG testar Ioniq 5. Bra omdöme men anmärkning på effektivitet. Vid -5 grader visade bilen 28 mils räckvidd. Hur nu bilen räknar fram den siffran...
Trodde verkligen att Hyundai skulle leverera bättre på denna punkt sett till den ursprungliga Ioniq.
Uppfattar att Hyundais räckvidssmätare är riktigt bra, den har haft rätt ner på några kilometers precision. Just nu hade jag dock gärna haft en glädjemätare då 5+ och blöt vägbana på motorväg ger runt 28 mil, mer mentalt att det ser blekt ut när man förväntar sig 40+, men i praktiken ingen skillnad förstås, är väl ungefär vad min Tesla Y presterar nu också.
Order Cybertruck
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Du har alltså en Y och en i5 nu? Dags att uppdatera signaturen.DavidS skrev:Skabb1 skrev:Noterade att IDG testar Ioniq 5. Bra omdöme men anmärkning på effektivitet. Vid -5 grader visade bilen 28 mils räckvidd. Hur nu bilen räknar fram den siffran...
Trodde verkligen att Hyundai skulle leverera bättre på denna punkt sett till den ursprungliga Ioniq.
Uppfattar att Hyundais räckvidssmätare är riktigt bra, den har haft rätt ner på några kilometers precision. Just nu hade jag dock gärna haft en glädjemätare då 5+ och blöt vägbana på motorväg ger runt 28 mil, mer mentalt att det ser blekt ut när man förväntar sig 40+, men i praktiken ingen skillnad förstås, är väl ungefär vad min Tesla Y presterar nu också.

Nja, jag spenderar månader åt gången. Senaste var det 3 månader tex. I Skåne är det sällan vinterväglag längre än så.martinot skrev:Det är väl aldrig fel med lite flygresor till varmare breddgrader på vintern som du kör, men förstår inte direkt kopplingen till däcksskiften?taliz skrev:Istället för att köpa vinterdäck så spenderar jag pengarna på långa resor till varmare breddgrader.mati skrev:Exakt så brukar jag också göra. Och som tjänstebilsförare slipper man dessutom betala förmån för en extra uppsättning fälgar.alvenzo skrev:Jag skippade fälgarna till vinterdäcken och kör på samma fälgar, så slipper man problemen med tpms och sparar dessutom pengar. Vanligtvis kostar det 300kr att byta däck och ska du köra på samma fälgar kostar det 600, så om 10 år har jag betalat 6000kr mer än vad jag annars skulle gjort och det är fortfarande mindre än vad fälgar+tpms kostar. Ett tips bara.
Det är väl ändå ungefär samma klimat när du kommer tillbaka från flygresan, och då har du ju kvar problemet, även om du "duckat det" i någon/några veckor?
Tycker fö. att det är en smart grej som mati kör med att endast skifta däcken, och skippa extra fälgar. Mycket bra tips speciellt för oss som har förmånsbilar.
50 nyanser av grått, med möjligen liten hint av guld och brunt.DavidS skrev:Fler vinklar, nya nyanser.

Noterar att det inte syns ett spår av grönt på datorn.
Mystery not solved helt enkelt. Dock ser det något grönt ut i telefonen, men inte när bilderna laddas upp.

Mystery not solved helt enkelt. Dock ser det något grönt ut i telefonen, men inte när bilderna laddas upp.

Order Cybertruck
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Förra vintern bytte jag till vinterdäck i januari eftersom bilen skulle ta en tur till Gbg. Därefter hade jag inte behövt dem mer. Jag orkade inte byta tillbaka till sommardäcken förrän i juni. Då kände jag att det var lite dags. Men jag har använt bilen så lite att det helt enkelt kändes onödigt. Nu har jag visserligen en extra uppsättning fälgar just på e-tronen, eftersom de ingick i köpet. Då kan man ju byta när som helst.taliz skrev:Nja, jag spenderar månader åt gången. Senaste var det 3 månader tex. I Skåne är det sällan vinterväglag längre än så.
Det är lite jobbigare när man är beroende av en däckverkstad, då kan man liksom inte bara byta när man kommer på det en söndag eftermiddag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
taliz skrev:Nja, jag spenderar månader åt gången. Senaste var det 3 månader tex. I Skåne är det sällan vinterväglag längre än så.martinot skrev:Det är väl aldrig fel med lite flygresor till varmare breddgrader på vintern som du kör, men förstår inte direkt kopplingen till däcksskiften?taliz skrev:
Istället för att köpa vinterdäck så spenderar jag pengarna på långa resor till varmare breddgrader.
Ahh. Hur får du ihop det med jobb, familj och annat när du är borta så länge på semester? Är det inte ett komplicerat sätt för att undvika skifta däck?

Kanske tex. ett par Michelin CrossClimate 2 är bättre än rena vinterdäck om du kör så pass länge in på våren med de?mati skrev:Förra vintern bytte jag till vinterdäck i januari eftersom bilen skulle ta en tur till Gbg. Därefter hade jag inte behövt dem mer. Jag orkade inte byta tillbaka till sommardäcken förrän i juni. Då kände jag att det var lite dags. Men jag har använt bilen så lite att det helt enkelt kändes onödigt. Nu har jag visserligen en extra uppsättning fälgar just på e-tronen, eftersom de ingick i köpet. Då kan man ju byta när som helst.
Det är lite jobbigare när man är beroende av en däckverkstad, då kan man liksom inte bara byta när man kommer på det en söndag eftermiddag.