Ålands sidan? Sitter du och groggar på en söndagskväll?Martinen skrev:...så är det såklart lätt Anna snöa in på fel saker. Ålands sidan så kan det ju också Var nått som är fel.
Tesla P85D
Moderator: Redaktion
Re: Tesla P85D
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Tesla P85D
Och vem är Anna som snöar in på fel sakerHerr X skrev:Ålands sidan? Sitter du och groggar på en söndagskväll?Martinen skrev:...så är det såklart lätt Anna snöa in på fel saker. Ålands sidan så kan det ju också Var nått som är fel.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Tesla P85D
Hmm autocorrect kanske.Herr X skrev:Ålands sidan? Sitter du och groggar på en söndagskväll?Martinen skrev:...så är det såklart lätt Anna snöa in på fel saker. Ålands sidan så kan det ju också Var nått som är fel.
Haha. Ja du missar mycket.Nicke Nyfiken skrev:Jag är så sjukt (nicke) nyfiken på vad det är som skrivs på Teslaägarnas hemliga avdelning.
Jag måste nog snart köpa en Tesla bara av den anledningen.
Där har vi bland annat lagt upp svaret på meningen med livet, all information om vad som hände med Atlantis samt info hemliga staden på mars som redan är byggd och bebodd.
Har även för mig att vi har hela periodiska systemet inkl de ämnen som inte officiellt upptäckts och släppts till allmänheten.

Re: Tesla P85D
Noterar att du inte nämner "den stora tråden om hur man botar Ebola", där användaren Danni beskriver hur han blev frisk från denna hemska sjukdom på bara 13 dagar med hjälp av ett hårspänne, två burkar leverpastej och en VHS-kassett.Martinen skrev:Haha. Ja du missar mycket.
Där har vi bland annat lagt upp svaret på meningen med livet, all information om vad som hände med Atlantis samt info hemliga staden på mars som redan är byggd och bebodd.
Har även för mig att vi har hela periodiska systemet inkl de ämnen som inte officiellt upptäckts och släppts till allmänheten.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Tesla P85D
Du får ju inte nämna det ens!!!Herr X skrev:Noterar att du inte nämner "den stora tråden om hur man botar Ebola", där användaren Danni beskriver hur han blev frisk från denna hemska sjukdom på bara 13 dagar med hjälp av ett hårspänne, två burkar leverpastej och en VHS-kassett.Martinen skrev:Haha. Ja du missar mycket.
Där har vi bland annat lagt upp svaret på meningen med livet, all information om vad som hände med Atlantis samt info hemliga staden på mars som redan är byggd och bebodd.
Har även för mig att vi har hela periodiska systemet inkl de ämnen som inte officiellt upptäckts och släppts till allmänheten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla P85D
The Truth is out here! (pun intendend)HelectriC skrev:Du får ju inte nämna det ens!!!Herr X skrev:Noterar att du inte nämner "den stora tråden om hur man botar Ebola", där användaren Danni beskriver hur han blev frisk från denna hemska sjukdom på bara 13 dagar med hjälp av ett hårspänne, två burkar leverpastej och en VHS-kassett.Martinen skrev:Haha. Ja du missar mycket.
Där har vi bland annat lagt upp svaret på meningen med livet, all information om vad som hände med Atlantis samt info hemliga staden på mars som redan är byggd och bebodd.
Har även för mig att vi har hela periodiska systemet inkl de ämnen som inte officiellt upptäckts och släppts till allmänheten.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla P85D
Det här var en lång och intressant tråd att ta sig igenom efter all frånvaro under semestern! Intressant nog tar jag den som ett tecken på att Tesla börjar bli en mer folklig och allmängiltig bil. De allra, allra flesta svenskar som köpt Tesla hittills är entusiaster som överlag varit väldigt pålästa, intresserade, tekniskt lagda, etc. De flesta av oss har också köpt bilarna direkt av Tesla och då fått info, genomgångar, kunnat få frågor besvarade, etc.
Dan är nog ett exempel på en sorts bilköpare som hittills inte köpt Tesla. Han har köpt sin bil begagnad av en bilhandlare. Han kanske bara valsade in där och aldrig hade hört talas om Tesla förut, men såg vilken jäkligt snygg bil det var, och efter att ha fått uppleva prestandan och fått en genomgång om bilismens framtid var han såklart såld (vem hade inte varit det!). Men bilhandlaren kunde garanterat mycket mindre om bilen än vad Dan kan nu, och kanske bara hade slagit upp räckvidden 50 mil på nätet, och pushade rejält för att "jo, den kommer 50 mil, du kan köra Göteborg-Stockholm utan problem". Nu upptäcker Dan att verkligheten håller på att komma ikapp, och att det kanske inte riktigt är lika enkelt att köra elbil som att köra fossilbil (även om jag vågar påstå att vissa saker är enklare, medan andra är mer komplicerade, och det balanserar ut sig).
Det finns mycket kompetens här på forumet, Dan. I många fall vet vi ägare mer om bilarna än Teslas egna personal, vågar jag påstå. Fråga så ska du få svar. Vill du ha hjälp att planera resor hjälper vi nog gladeligen till. Vill du analysera din förbrukning och dina körmönster så kan vi hjälpa dig bara du levererar den data vi ber om. Men bit dig i läppen lite när du vill skriva något du inte är säker på, särskilt om du samtidigt vill ventilera din frustration, för många av oss är nördar. Som nördar är vi inte bara engagerade och pålästa; vi är också allergiska mot felaktigheter och okunskap.
Dan är nog ett exempel på en sorts bilköpare som hittills inte köpt Tesla. Han har köpt sin bil begagnad av en bilhandlare. Han kanske bara valsade in där och aldrig hade hört talas om Tesla förut, men såg vilken jäkligt snygg bil det var, och efter att ha fått uppleva prestandan och fått en genomgång om bilismens framtid var han såklart såld (vem hade inte varit det!). Men bilhandlaren kunde garanterat mycket mindre om bilen än vad Dan kan nu, och kanske bara hade slagit upp räckvidden 50 mil på nätet, och pushade rejält för att "jo, den kommer 50 mil, du kan köra Göteborg-Stockholm utan problem". Nu upptäcker Dan att verkligheten håller på att komma ikapp, och att det kanske inte riktigt är lika enkelt att köra elbil som att köra fossilbil (även om jag vågar påstå att vissa saker är enklare, medan andra är mer komplicerade, och det balanserar ut sig).
Det finns mycket kompetens här på forumet, Dan. I många fall vet vi ägare mer om bilarna än Teslas egna personal, vågar jag påstå. Fråga så ska du få svar. Vill du ha hjälp att planera resor hjälper vi nog gladeligen till. Vill du analysera din förbrukning och dina körmönster så kan vi hjälpa dig bara du levererar den data vi ber om. Men bit dig i läppen lite när du vill skriva något du inte är säker på, särskilt om du samtidigt vill ventilera din frustration, för många av oss är nördar. Som nördar är vi inte bara engagerade och pålästa; vi är också allergiska mot felaktigheter och okunskap.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Tesla P85D
+1
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Dan Persson
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 31 dec 2015 12:36
Re: Tesla P85D
Sorry någon nörd blir jag aldrig, livet har så mycket mera att bjuda än ett eltekniskt fordon. Att ni studerat Era inköp under en längre tid , läst allt som finns i ämnet innan ni slog till betyder ju inte att jag som en novis inte har rätt att ställa en del frågor.danni skrev:Det här var en lång och intressant tråd att ta sig igenom efter all frånvaro under semestern! Intressant nog tar jag den som ett tecken på att Tesla börjar bli en mer folklig och allmängiltig bil. De allra, allra flesta svenskar som köpt Tesla hittills är entusiaster som överlag varit väldigt pålästa, intresserade, tekniskt lagda, etc. De flesta av oss har också köpt bilarna direkt av Tesla och då fått info, genomgångar, kunnat få frågor besvarade, etc.
Dan är nog ett exempel på en sorts bilköpare som hittills inte köpt Tesla. Han har köpt sin bil begagnad av en bilhandlare. Han kanske bara valsade in där och aldrig hade hört talas om Tesla förut, men såg vilken jäkligt snygg bil det var, och efter att ha fått uppleva prestandan och fått en genomgång om bilismens framtid var han såklart såld (vem hade inte varit det!). Men bilhandlaren kunde garanterat mycket mindre om bilen än vad Dan kan nu, och kanske bara hade slagit upp räckvidden 50 mil på nätet, och pushade rejält för att "jo, den kommer 50 mil, du kan köra Göteborg-Stockholm utan problem". Nu upptäcker Dan att verkligheten håller på att komma ikapp, och att det kanske inte riktigt är lika enkelt att köra elbil som att köra fossilbil (även om jag vågar påstå att vissa saker är enklare, medan andra är mer komplicerade, och det balanserar ut sig).
Det finns mycket kompetens här på forumet, Dan. I många fall vet vi ägare mer om bilarna än Teslas egna personal, vågar jag påstå. Fråga så ska du få svar. Vill du ha hjälp att planera resor hjälper vi nog gladeligen till. Vill du analysera din förbrukning och dina körmönster så kan vi hjälpa dig bara du levererar den data vi ber om. Men bit dig i läppen lite när du vill skriva något du inte är säker på, särskilt om du samtidigt vill ventilera din frustration, för många av oss är nördar. Som nördar är vi inte bara engagerade och pålästa; vi är också allergiska mot felaktigheter och okunskap.
Men det var kul att du kommenterade , som Teslaägare har man lärt sej en sak, att läsa meningslösa inlägg kommer man ha tid med under tiden bilen laddas, men man får inte bli inte frusterad.
Okey nog om detta, en fråga om någon kan svara- en elektriker påstod för mej just idag att s.k. vanliga 16 amp. (runt röd) uttag inte kommer vara godkända för elbilar f.o.m. 2017- någon som hört något om detta tro?
Den vetgirige entusiasten - men ingen fanatiker.
Dan Persson
Re: Tesla P85D
Det är inget jag har hört om och det har inte tagits upp på detta forumet vilket det med största säkerhet skulle göras om någon här läste om det. Om du har någon källa på det så tror jag att många här är väldigt intresserade om det.Dan Persson skrev:Sorry någon nörd blir jag aldrig, livet har så mycket mera att bjuda än ett eltekniskt fordon. Att ni studerat Era inköp under en längre tid , läst allt som finns i ämnet innan ni slog till betyder ju inte att jag som en novis inte har rätt att ställa en del frågor.danni skrev:Det här var en lång och intressant tråd att ta sig igenom efter all frånvaro under semestern! Intressant nog tar jag den som ett tecken på att Tesla börjar bli en mer folklig och allmängiltig bil. De allra, allra flesta svenskar som köpt Tesla hittills är entusiaster som överlag varit väldigt pålästa, intresserade, tekniskt lagda, etc. De flesta av oss har också köpt bilarna direkt av Tesla och då fått info, genomgångar, kunnat få frågor besvarade, etc.
Dan är nog ett exempel på en sorts bilköpare som hittills inte köpt Tesla. Han har köpt sin bil begagnad av en bilhandlare. Han kanske bara valsade in där och aldrig hade hört talas om Tesla förut, men såg vilken jäkligt snygg bil det var, och efter att ha fått uppleva prestandan och fått en genomgång om bilismens framtid var han såklart såld (vem hade inte varit det!). Men bilhandlaren kunde garanterat mycket mindre om bilen än vad Dan kan nu, och kanske bara hade slagit upp räckvidden 50 mil på nätet, och pushade rejält för att "jo, den kommer 50 mil, du kan köra Göteborg-Stockholm utan problem". Nu upptäcker Dan att verkligheten håller på att komma ikapp, och att det kanske inte riktigt är lika enkelt att köra elbil som att köra fossilbil (även om jag vågar påstå att vissa saker är enklare, medan andra är mer komplicerade, och det balanserar ut sig).
Det finns mycket kompetens här på forumet, Dan. I många fall vet vi ägare mer om bilarna än Teslas egna personal, vågar jag påstå. Fråga så ska du få svar. Vill du ha hjälp att planera resor hjälper vi nog gladeligen till. Vill du analysera din förbrukning och dina körmönster så kan vi hjälpa dig bara du levererar den data vi ber om. Men bit dig i läppen lite när du vill skriva något du inte är säker på, särskilt om du samtidigt vill ventilera din frustration, för många av oss är nördar. Som nördar är vi inte bara engagerade och pålästa; vi är också allergiska mot felaktigheter och okunskap.
Men det var kul att du kommenterade , som Teslaägare har man lärt sej en sak, att läsa meningslösa inlägg kommer man ha tid med under tiden bilen laddas, men man får inte bli inte frusterad.
Okey nog om detta, en fråga om någon kan svara- en elektriker påstod för mej just idag att s.k. vanliga 16 amp. (runt röd) uttag inte kommer vara godkända för elbilar f.o.m. 2017- någon som hört något om detta tro?
Den vetgirige entusiasten - men ingen fanatiker.
Dan Persson
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Tesla P85D
Källa: en elektriker påstod för mig just idag...vigge50 skrev:Det är inget jag har hört om och det har inte tagits upp på detta forumet vilket det med största säkerhet skulle göras om någon här läste om det. Om du har någon källa på det så tror jag att många här är väldigt intresserade om det.Dan Persson skrev:Sorry någon nörd blir jag aldrig, livet har så mycket mera att bjuda än ett eltekniskt fordon. Att ni studerat Era inköp under en längre tid , läst allt som finns i ämnet innan ni slog till betyder ju inte att jag som en novis inte har rätt att ställa en del frågor.
Men det var kul att du kommenterade , som Teslaägare har man lärt sej en sak, att läsa meningslösa inlägg kommer man ha tid med under tiden bilen laddas, men man får inte bli inte frusterad.
Okey nog om detta, en fråga om någon kan svara- en elektriker påstod för mej just idag att s.k. vanliga 16 amp. (runt röd) uttag inte kommer vara godkända för elbilar f.o.m. 2017- någon som hört något om detta tro?
Den vetgirige entusiasten - men ingen fanatiker.
Dan Persson
Känns spontant som en ny brandfackla för att få igång ytterligare en upprörd debatt

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Tesla P85D
Om han inte får fram en väldigt bra källa på det vilket borde finnas då detta påverkar elbilar så kommer jag också börja fundera på hur mycket sanning som finns i det Dan skriver.Nicke Nyfiken skrev:Källa: en elektriker påstod för mig just idag...vigge50 skrev:Det är inget jag har hört om och det har inte tagits upp på detta forumet vilket det med största säkerhet skulle göras om någon här läste om det. Om du har någon källa på det så tror jag att många här är väldigt intresserade om det.Dan Persson skrev:Sorry någon nörd blir jag aldrig, livet har så mycket mera att bjuda än ett eltekniskt fordon. Att ni studerat Era inköp under en längre tid , läst allt som finns i ämnet innan ni slog till betyder ju inte att jag som en novis inte har rätt att ställa en del frågor.
Men det var kul att du kommenterade , som Teslaägare har man lärt sej en sak, att läsa meningslösa inlägg kommer man ha tid med under tiden bilen laddas, men man får inte bli inte frusterad.
Okey nog om detta, en fråga om någon kan svara- en elektriker påstod för mej just idag att s.k. vanliga 16 amp. (runt röd) uttag inte kommer vara godkända för elbilar f.o.m. 2017- någon som hört något om detta tro?
Den vetgirige entusiasten - men ingen fanatiker.
Dan Persson
Känns spontant som en ny brandfackla för att få igång ytterligare en upprörd debatt
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Tesla P85D
Jag har inte heller hört om något kommande förbud i Sverige.
Enligt Elsäkerhetsverket är det dock förbjudet i vissa länder:
Mode 1-laddning är laddning med en vanlig kontakt i ett standarduttag för både enfas och trefas (det vill säga Schuko och CEE-don). Strömstyrkan är som högst 16 A, men rekommenderat är att använda maximalt 10 A för Mode 1. Mode 1 ger i sig inga skydd mot överhettning eller jordfel utan förutsätter att elinstallationen klarar av detta. Användaren måste ha kännedom om anläggningens egenskaper för att kunna vara helt säker på att laddning kan ske på ett säkert sätt. Riskerna med denna laddningstyp är anledningen att laddning med Mode 1 är förbjudet i vissa länder. I Mode 1 förekommer inget informationsutbyte mellan bil och eluttag.
http://www.elsakerhetsverket.se/globala ... r_2014.pdf
En separat jordfelsbrytare på 3-fasuttaget var min elektrikers rekommendation.
Enligt Elsäkerhetsverket är det dock förbjudet i vissa länder:
Mode 1-laddning är laddning med en vanlig kontakt i ett standarduttag för både enfas och trefas (det vill säga Schuko och CEE-don). Strömstyrkan är som högst 16 A, men rekommenderat är att använda maximalt 10 A för Mode 1. Mode 1 ger i sig inga skydd mot överhettning eller jordfel utan förutsätter att elinstallationen klarar av detta. Användaren måste ha kännedom om anläggningens egenskaper för att kunna vara helt säker på att laddning kan ske på ett säkert sätt. Riskerna med denna laddningstyp är anledningen att laddning med Mode 1 är förbjudet i vissa länder. I Mode 1 förekommer inget informationsutbyte mellan bil och eluttag.
http://www.elsakerhetsverket.se/globala ... r_2014.pdf
En separat jordfelsbrytare på 3-fasuttaget var min elektrikers rekommendation.
Re: Tesla P85D
Om hans elektriker verkligen har sagt detta, kan det inte i så fall vara en förvirrad tolkning av EU-direktivet om att alla publika laddstationer måste ha typ 2 kontakt?
Re: Tesla P85D
Hittade samma uppgift i denna skrift från min egen kommun:
http://www.kinda.se/download/18.2e4f168 ... gKinda.pdf
Den är dock full av myter och felaktigheter i övrigt...
http://www.kinda.se/download/18.2e4f168 ... gKinda.pdf
Den är dock full av myter och felaktigheter i övrigt...
Model 3 Performance 2022
Re: Tesla P85D
Jag tror att för den grupp ointresserade elbilsanvändare så är en laddbox att föredra. Med en Box kan systemet installerats och justeras av en elektriker som ser till att proppar inte går och så vidare. Tekniskt så ser jag annars ingen skillnad mellan en CEE och en laddbox. Däremot kan jag tänka mig att sladdar som ansluter till Schuckel kommer att förbjudas, vanliga är ju oftast avsäkrade till 10A och många sladdar som finns att köpa går att ställa upp till 16A. Men en röd CEE 3-fas ser jag inga problem med att belasta med Elbilsladdning.
Men som sagt för Dan och liknade personer rekommenderar jag en laddbox.
Men som sagt för Dan och liknade personer rekommenderar jag en laddbox.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla P85D
+1Anderzzon skrev:Om hans elektriker verkligen har sagt detta, kan det inte i så fall vara en förvirrad tolkning av EU-direktivet om att alla publika laddstationer måste ha typ 2 kontakt?
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Tesla P85D
Det verkar vara just så förvirrat...
Jag mailade författaren av broschyren som Reddy hittat, och han svarar så här:
Hej Ove,
Vad bra att du har hittat den, tackar för din fråga!
Ja ordet ”lagkrav” var kanske att ta i men det grundas i EU-standarden EN 61851-1 där man har sagt att from. 2017 ska publika laddstationer använda mod 3 typ 2 laddning. Redan idag har man börjat att följa denna standard, men man anpassar oftast laddstationer för både typ 1 och typ 2 laddning (eftersom det finns bilar på marknaden med båda typer av kontakter) och tänker att man allteftersom kommer att byta ut typ 1-uttaget till typ 2 (för det mesta har man två stycken uttag på en laddstolpe).
Jag ska förtydliga meningen lite bättre i broschyren så det blir lite mer tydligt att det är för publik laddning det gäller osv.
Se mer på:
http://www.svenskenergi.se/Pressrum/Nyh ... tamt-sig-/
Gällande laddning i hemmet finns det inga specifika lagar (se bifogad fil ”informationsbehov laddningsinfra..” samt ”Sv Energi laddinfra..”) utan en rad olika lagar gällande installation, elsäkerhet mm.
Hoppas detta är till hjälp och svarar på din fråga, hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!
Med vänliga hälsningar
Joakim Svensson
Energistrateg / Energi- och klimatrådgivare
Åtvidabergs kommun
Jag mailade författaren av broschyren som Reddy hittat, och han svarar så här:
Hej Ove,
Vad bra att du har hittat den, tackar för din fråga!
Ja ordet ”lagkrav” var kanske att ta i men det grundas i EU-standarden EN 61851-1 där man har sagt att from. 2017 ska publika laddstationer använda mod 3 typ 2 laddning. Redan idag har man börjat att följa denna standard, men man anpassar oftast laddstationer för både typ 1 och typ 2 laddning (eftersom det finns bilar på marknaden med båda typer av kontakter) och tänker att man allteftersom kommer att byta ut typ 1-uttaget till typ 2 (för det mesta har man två stycken uttag på en laddstolpe).
Jag ska förtydliga meningen lite bättre i broschyren så det blir lite mer tydligt att det är för publik laddning det gäller osv.
Se mer på:
http://www.svenskenergi.se/Pressrum/Nyh ... tamt-sig-/
Gällande laddning i hemmet finns det inga specifika lagar (se bifogad fil ”informationsbehov laddningsinfra..” samt ”Sv Energi laddinfra..”) utan en rad olika lagar gällande installation, elsäkerhet mm.
Hoppas detta är till hjälp och svarar på din fråga, hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!
Med vänliga hälsningar
Joakim Svensson
Energistrateg / Energi- och klimatrådgivare
Åtvidabergs kommun
Re: P85
Ingen aning vad den heter, men kan kolla upp det, samt ta en bild, nästa gång jag åker till stugan (blir nog till helgen).Cliff Barnes skrev:Daniel, du skriver om en snygg 3-fas laddstolpe:)Daniel skrev:....
Gällandes sommarstuga: Hade samma problem med säkringar som gick åt höger och vänster när jag började ladda. Hade 16A i huvudproppskåpet och kunde knappt ha på kaffekokaren samtidigt som bilen (trots att jag ställde ned bilen till 10A). Ringde en elektriker som installerade en 3-fas laddstolpe någon dag senare (riktigt snygg faktiskt), även om det hade räckt med en 3-fas"handske" samt ökade upp till 20A på huvudströmmen. Numera laddar jag med 16A i bilen och kan ha på såväl värmeelement som diskmaskin och kaffekokare, utan att behöva bekymra mig om att en propp ska gå. Får dryga 5 mil i timmen med 3-fas och har i princip alltid en fulladdad bil när jag ska åka från stugan.
Hoppas detta kan bidra till att underlätta ditt Teslaägande Dan, för precis som så mycket annat i livet behöver det inte vara så komplicerat, om man inte verkligen bestämmer sig för att krångla till det för att ha något att klaga på då, dvs.
Har du någon bild eller vet du modell på laddstolpe?
Mvh Cliff
Re: Tesla P85D
Du har full rätt att ställa frågor. Men när du kommer med osanna påståenden, som att bilen har 15 mils räckvidd, så måste du givetvis räkna med mothugg. Allt är verkligen inte bra med Tesla - det är mycket som kan förbättras, men i din kritik du har lyckats pricka in just de sakerna som fungerar förträffligt och där vi alla på forumet i stort sett är överens om att Tesla lyckats (laddning, långfärd etc.). Om du hade kritiserat läckande glastak, avsaknad av självstängande laddlucka eller en mängd andra saker så hade du fått en lång rad nickande bifall. Jag tror också att en viktig anledning till din frustration är att du har köpt din bil genom en tredjeparts bilhandlare (hästhandlare) som rimligtvis inte alls har lika bra koll på bilen som Teslas personal - nästan alla andra här har köpt bilen direkt av Tesla och har därför sannolikt fått mer korrekt information och mer rimliga förväntningar än vad du har haft (Teslas personal har ingen provision på försäljningarna och kommer därför inte översälja bilen).Dan Persson skrev:Sorry någon nörd blir jag aldrig, livet har så mycket mera att bjuda än ett eltekniskt fordon. Att ni studerat Era inköp under en längre tid , läst allt som finns i ämnet innan ni slog till betyder ju inte att jag som en novis inte har rätt att ställa en del frågor.
Norge ligger långt framme när det gäller elbilar - drygt 20 % av alla nya bilar som säljs där är nu elbilar. Minimumkravet i Norge är att man ska ha en särskild jordfelsbrytare, kallad Jordfelsbrytare Typ2 på det uttag där du laddar din elbil men det rekommenderas att man har en särskild laddbox som man använder till bil-laddningen. Det är inte föreslaget i Norge att laddning från röda trefasuttag ska förbjudas och jag har svårt att se att det är något man har intresse av att förbjuda på kort sikt, eftersom dessa i regel är gjorda för att klara tuffa industrimiljöer och den laddkabel som följer med bilen innehåller jordfelsbrytare och överspänningsskydd. Dock är de röda trefasuttagen inte gjorda för att kopplas in och ur så frekvent som man gör med en elbil, och man bör därför ändå skaffa en laddbox som är gjord för att inkopplingen av bilen ska gå blixtrande snabbt, men också övervakar din förbrukning så att du inte drar säkringar etc. Jag har ett trefasuttag hemma där jag kopplat in en liten laddbox som jag köpte för 4000kr och jag skulle ögonblickligen tagit samma beslut igen - det tar mig några sekunder att plugga in bilen när jag kommer hem, och laddkabeln som följer med bilen förblir liggande i sin lilla tygpåse i bagaget. Om det i framtiden skulle bli förbjudet att ladda direkt från ett trefasuttag så är det bara att koppla in en laddbox i trefasuttaget - det kan du då göra själv utan att behöva ha en elektriker kommer på besök.Dan Persson skrev:Okey nog om detta, en fråga om någon kan svara- en elektriker påstod för mej just idag att s.k. vanliga 16 amp. (runt röd) uttag inte kommer vara godkända för elbilar f.o.m. 2017- någon som hört något om detta tro?
Den vetgirige entusiasten - men ingen fanatiker.
Ps. Denna tråden har du döpt till P85D, som är den fyrhjulsdrivna nyaste performance-versionen av Model S, men du har den gamla bakhjulsdrivna performance-versionen, P85. Ds.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla P85D
1: det han pratar om är publika laddstolpar. Hemma får man fortsätta ha vad man vill.ovelundkvist skrev:Det verkar vara just så förvirrat...
Jag mailade författaren av broschyren som Reddy hittat, och han svarar så här:
Hej Ove,
Vad bra att du har hittat den, tackar för din fråga!
Ja ordet ”lagkrav” var kanske att ta i men det grundas i EU-standarden EN 61851-1 där man har sagt att from. 2017 ska publika laddstationer använda mod 3 typ 2 laddning. Redan idag har man börjat att följa denna standard, men man anpassar oftast laddstationer för både typ 1 och typ 2 laddning (eftersom det finns bilar på marknaden med båda typer av kontakter) och tänker att man allteftersom kommer att byta ut typ 1-uttaget till typ 2 (för det mesta har man två stycken uttag på en laddstolpe).
Jag ska förtydliga meningen lite bättre i broschyren så det blir lite mer tydligt att det är för publik laddning det gäller osv.
Se mer på:
http://www.svenskenergi.se/Pressrum/Nyh ... tamt-sig-/
Gällande laddning i hemmet finns det inga specifika lagar (se bifogad fil ”informationsbehov laddningsinfra..” samt ”Sv Energi laddinfra..”) utan en rad olika lagar gällande installation, elsäkerhet mm.
Hoppas detta är till hjälp och svarar på din fråga, hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!
Med vänliga hälsningar
Joakim Svensson
Energistrateg / Energi- och klimatrådgivare
Åtvidabergs kommun
2: man behöver inte byta alla typ 1 laddstolpar till typ 2. Lagen föreskriver bara att det alltid måste finnas minst en typ 2 kontakt på alla laddplatser. Det får gärna finnas andra kontakter också - bara det finns minst en typ 2 kontakt bredvid. Dagens kombostolpar med både typ 1 och typ 2 får alltså fortsätta användas även efter 2017. De är faktiskt att föredra då fortfarande ca en tredjedel av alla sålda elbilar har typ 1 kontakt.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Tesla P85D
Ja, det är publika stolpar han pratar om i mailet, men denna (del av denna diskussion) handlade om Dan Perssons elektrikers påstående att det 2017 skulle bli förbjudet att ladda hemma med röd 3-fas.
Re: Tesla P85D
Dans elektriker är förvirrad eller så bor dan i lägenhet
Tesla har tom sag till mig ( bor i lägenhet) att det kan innom kort bli olagligt för min huresvärd att installera 3 fas röd till mig i garaget och att jag ska ta det snarast i fall kag önskar en sån
Så viss sanning i det heöa finns det
Tesla har tom sag till mig ( bor i lägenhet) att det kan innom kort bli olagligt för min huresvärd att installera 3 fas röd till mig i garaget och att jag ska ta det snarast i fall kag önskar en sån
Så viss sanning i det heöa finns det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla P85D
Hyrd plats i bostadshus garage är inte allmän laddplats. Din hyresvärd kan fortfarande installera vad hon vill.
Laddplats i allmänna garage som tex P-hus eller köpcentrum kan också fortsätta installera väggkontakter eller trefaskontakter - om de även installerar minst en typ 2 kontakt bredvid på en plats.
Det enda stackars missförstådda EU-direktivet vill uppnå är att du ska alltid vara säker på att hitta en typ 2 kontakt på alla laddställen. Det kan fortfarande finnas alla möjliga andra laddkontakter också där - men alltid minst en typ 2. Så folk är garanterade att alltid hitta typ 2 - sen kanske lite annat också bredvid.
Laddplats i allmänna garage som tex P-hus eller köpcentrum kan också fortsätta installera väggkontakter eller trefaskontakter - om de även installerar minst en typ 2 kontakt bredvid på en plats.
Det enda stackars missförstådda EU-direktivet vill uppnå är att du ska alltid vara säker på att hitta en typ 2 kontakt på alla laddställen. Det kan fortfarande finnas alla möjliga andra laddkontakter också där - men alltid minst en typ 2. Så folk är garanterade att alltid hitta typ 2 - sen kanske lite annat också bredvid.