Supermiljöbilspremien - Har ni fått premien utbetald?
Moderator: Redaktion
- 100procent
- Teslaägare
Supermiljöbilspremien - Har ni fått premien utbetald?
Ni som fått den utbetald, hur lång tid tog det tills ni fick pengar och hur såg processen ut? Fick ni kontakta Transportstyrelsen eller sköttes allting automatiskt och ett brev dök upp i brevlådan med ett beslut?
Ni som ännu inte fått pengarna, tillhör ni den grupp som köpt sin Tesla sent under 2015?
Ni som ännu inte fått pengarna, tillhör ni den grupp som köpt sin Tesla sent under 2015?
Re: Supermiljöbilspremien - Har ni fått premien utbetald?
Jag fick min bil levererad i början av juli. I höstas kom ett brev från Transportstyrelsen som bad mig fylla i mina uppgifter om bilen på en blankett som jag skickade in i svarskuvertet. Några veckor senare kom en utbetalningsavi på 40tkr ca 4 månader efter leverans.
Detta är min tredje supermiljöbilspremien jag får utbetald och det har varit samma procedur varje gång. Dock blev pengarna försenade när det blev maktskifte i regeringen några månader..
Detta är min tredje supermiljöbilspremien jag får utbetald och det har varit samma procedur varje gång. Dock blev pengarna försenade när det blev maktskifte i regeringen några månader..
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
fick bilen 3 dec och premien den 28 dec...supersnabbt...och behövde inte skicka in papper eller något krångel alls. Transportstyrelsen samarbetar med swedbank så de vet vilket konto det skall in på. Ringde faktiskt innan jul och då såg det mer ut som jan-feb men det kom innan årsskiftet så glad för det.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Vilket datum blev din bil registrerad?matsm skrev:fick bilen 3 dec och premien den 28 dec...supersnabbt...och behövde inte skicka in papper eller något krångel alls. Transportstyrelsen samarbetar med swedbank så de vet vilket konto det skall in på. Ringde faktiskt innan jul och då såg det mer ut som jan-feb men det kom innan årsskiftet så glad för det.
Fick reda på regnumret långt innan bilen kom till Sverige om det kan ha med den snabba handläggningen att göra. Tillverkad 2015-10. Hittade inget annat vettigt datum att gå på, inregistrerad 2015-12-03 står det men Tesla hade fått plåtarna eller iallafall fått reda på reg-numret innan.bullen skrev:Vilket datum blev din bil registrerad?matsm skrev:fick bilen 3 dec och premien den 28 dec...supersnabbt...och behövde inte skicka in papper eller något krångel alls. Transportstyrelsen samarbetar med swedbank så de vet vilket konto det skall in på. Ringde faktiskt innan jul och då såg det mer ut som jan-feb men det kom innan årsskiftet så glad för det.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Väldigt intressant att du fick din premie förra året! Det årets pengar var ju slut, och premierna skulle ju börja betalas igen först efter årsskiftet. Själv hoppas jag få min någon gång nu i januari.matsm skrev:fick bilen 3 dec och premien den 28 dec...supersnabbt...och behövde inte skicka in papper eller något krångel alls. Transportstyrelsen samarbetar med swedbank så de vet vilket konto det skall in på. Ringde faktiskt innan jul och då såg det mer ut som jan-feb men det kom innan årsskiftet så glad för det.
Med min förra bil, som jag köpte 2014, tog det ca fyra månader från registrering till utbetalning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Detta var spännande, även jag hade fått pengarna då, dock till ett gammalt Swedbank konto som jag inte har använt på många år. Har ni ett swedbankkonto så logga in med det med BankID och se om ni inte har 40k liggande där sedan den 28de.matsm skrev:fick bilen 3 dec och premien den 28 dec...supersnabbt...och behövde inte skicka in papper eller något krångel alls. Transportstyrelsen samarbetar med swedbank så de vet vilket konto det skall in på. Ringde faktiskt innan jul och då såg det mer ut som jan-feb men det kom innan årsskiftet så glad för det.
Jag gissar att någon insåg att budgettaket medgav dessa utbetalningar under 2015 istället för 2016 och då helt enkelt gjorde dem då.
Har pratat med Transportstyrelsen nu och det togs tydligen ett 'hastigt' beslut om utbetalning till alla som kunde via Swedbanks betalningsrutin i slutet på året. Inget av detta finns beskrivet på hemsidan och det verkar inte uppenbart finnas något publicerat kring det hela heller. Har bett om mera info och en kopia på beslutet, får se vad som kommer.kangru skrev:Detta var spännande, även jag hade fått pengarna då, dock till ett gammalt Swedbank konto som jag inte har använt på många år. Har ni ett swedbankkonto så logga in med det med BankID och se om ni inte har 40k liggande där sedan den 28de.matsm skrev:fick bilen 3 dec och premien den 28 dec...supersnabbt...och behövde inte skicka in papper eller något krångel alls. Transportstyrelsen samarbetar med swedbank så de vet vilket konto det skall in på. Ringde faktiskt innan jul och då såg det mer ut som jan-feb men det kom innan årsskiftet så glad för det.
Jag gissar att någon insåg att budgettaket medgav dessa utbetalningar under 2015 istället för 2016 och då helt enkelt gjorde dem då.
Vilka leasar via Tesla, alltså DNB ?
För man är väll berättigad denna premie vid leasing !?
Har haft min i snart 3 månader ,och inte hört något ännu .
Får ringa imorgon ...
Får ringa imorgon ...
Leasingbolaget får pengen och drar av den från det finansierade beloppet.Eliard skrev:Vilka leasar via Tesla, alltså DNB ?
Får ringa imorgon ...
..tack, ska ringa och checka läget då imorgon.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Premierna ska inte egentligen betalas ut förrän i år, eftersom förra årets pengar tog slut. Men återkoppla gärna vilket svar du får från DNB.
- Gustafsson
- Teslaägare
Fick besked att min utbetalning nu ligger i pipeline via DNB.
Fick bilen i augusti.
/70D
Fick bilen i augusti.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Efter min diskussion med Transportstyrelsen igår så var det klart att dem fick extrapengar i slutet av året som bara kunde användas innan årskiftet. Dem tog då ett hastigt beslut om att skippa kravet på intyg om inga andra bidrag och bara betala ut pengarna direkt till dem som hade köpt en supermiljöbilspremieberättigande bil. Detta beslut har dem inte kommunicerat på något sätt via sin hemsida ej heller internt på myndigheten i någon större utsträckning. Pengarna har betalts via Swedbanks betalningsrutin, även detta är något som inte är dokumenterat via deras hemsida annat än i en broschyr ifrån 2010års miljöbilspremie (som inte längre gäller).danni skrev:Premierna ska inte egentligen betalas ut förrän i år, eftersom förra årets pengar tog slut. Men återkoppla gärna vilket svar du får från DNB.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag hämtade min bil sista Mars och fick pengarna (eller eg Wasakredit som jag leasar genom) i Augusti (eller kanske Juli, minns inte säkert), men det
roliga var att jag inte trodde att jag skulle få några alls eftersom det var en demobil från Frankrike, snacka om glad överraskning!
Den hade tydligen aldrig kommit iväg som demo utan gick till mig direkt som första ägare
roliga var att jag inte trodde att jag skulle få några alls eftersom det var en demobil från Frankrike, snacka om glad överraskning!

Den hade tydligen aldrig kommit iväg som demo utan gick till mig direkt som första ägare

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Pratade idag med DNB . Dom hade just fått premien ,min bil är från oktober .
Ni som använder premien direkt hos leasingbilaget för att minska några månadsavgifter, drar dom av 40000kr ifrån avgiften exkl moms eller inkl moms eller 1/2?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Exkl. ska det väl bli om jag fattat det hela rätt... (det är ju själva skulden som minskas)Pontus skrev:Ni som använder premien direkt hos leasingbilaget för att minska några månadsavgifter, drar dom av 40000kr ifrån avgiften exkl moms eller inkl moms eller 1/2?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Idag fick jag min premie utbetald. Hämtade bilen 31/7.
- Andreasson
- Teslaägare
När man leasar... Drar leasingbolaget av 40.000 sek från ingångsvärdet, dvs ungefär som en extra förhöjd förstahyra eller?? Någon som vet hur det brukar gå till?
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Har sett 3 olika varianter på olika bolag.
Ett betalade ut cash
Ett annat la in det som förhöjd första lease
Det tredje drog det på restvärdet på nåt skumt sätt. Bägge de senare medförde iaf sänkt månadskostnad med en dryg tusenlapp
Ett betalade ut cash
Ett annat la in det som förhöjd första lease
Det tredje drog det på restvärdet på nåt skumt sätt. Bägge de senare medförde iaf sänkt månadskostnad med en dryg tusenlapp
Fick min utbetald denna månad.
Hälften dras av från restvärdet , den andra hälften sänkte leasingavgiften med 400kr ex.moms .
Hälften dras av från restvärdet , den andra hälften sänkte leasingavgiften med 400kr ex.moms .
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
DNB gör någon märklig trollkonst där de räknar om alla ingående komponenter genom att räkna om bilens pris, och därmed också räkna om restvärde och första förhöjd. Exempel:perhandr skrev:När man leasar... Drar leasingbolaget av 40.000 sek från ingångsvärdet, dvs ungefär som en extra förhöjd förstahyra eller?? Någon som vet hur det brukar gå till?
Säg att du köpte bilen för en miljon blankt. Du satte restvärde till 50% och första förhöjd till 30%. Då har du betalat 300 000 kr i första förhöjd, och sen ska du amortera ner resterande 200 000 kr över 36 månader, dvs 5556 kr + ränta per månad.
Men så kommer supermiljöbilspremien in! Helt plötsligt räknar DNB med att din första förhöjda skulle ha varit 288 000 kr och ditt restvärde ska vara 480 000 kr. Det gör att dina månadsbetalningar skulle bli 5333 kr + ränta per månad. Men så har du ju betalt 12 000 kr mer i första förhöjd som slås ut över resterande avbetalningar, så då är du alltså nere i 5000 kr blankt per månad + ränta. Så även om man kunde tro att de 40000 kronorna skulle sänka avgiften med över en tusenlapp per månad så blir det i praktiken bara ungefär hälften av det. I gengäld får du mer tillbaks när du sen säljer bilen eftersom restvärdet nu är satt lägre.
Hängde du med?
Fick min bil i december och fick nåt brev för ett par tre veckor sen om detta. Jag har inte kollat på siffrorna (leasar via DNB) men som jag förstod det så har jag redan fått min premie.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Hämtade ut 30/12, idag damp brevet ner.
En sänkning av månadspremien med 405.-
Vad jag kan se så var RVG innan, 666.550 (inkl) = 533 240 (exkl)
Nu är det satt till 559 380 exkl Alltså + 26 140.-
Summa summarum får jag det till 40 000.-
En sänkning av månadspremien med 405.-

Vad jag kan se så var RVG innan, 666.550 (inkl) = 533 240 (exkl)
Nu är det satt till 559 380 exkl Alltså + 26 140.-
Summa summarum får jag det till 40 000.-
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a