Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Skabb1 skrev:
En fundering kring TPMS.
Skulle klicka hem ett par vinterhjul till kommande bilen men bythjul.com hade slut på aktuell TPMS till Ioniq 5. Vad händer om jag hoppar det? Kommer jag få varningsmeddelanden hela tiden under kommande månaderna...? :(
Ja du kommer få varning varje gång du startar bilen och sen lyser det i display. Bilen fungerar såklart fortfarande att åka med.
Jag är inte så hajj på detta, men går det inte att flytta över TPMS från sommardäcken då? Mvh Okunnig. :D
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Jag som inte kan ladda hemma i dagsläget laddar alltid upp dagen innan för att slippa börja resan med att ladda ett fruset batteri. Likadant vid ankomst till destinationen. Snabbladda direkt när du kommer dit medans batteriet är varmt. Inte så jättekul, men om du inte har någon AC-laddning där så sparar du ändå tid i slutändan på att göra så.
Det är exakt så jag själv gjort när jag inte kunnat destinationsladda (eller varit osäker på status).

Ett annat tips som jag också kört med är att slå på förvärmning av batteripacken i god tid innan avfärd när det är kallt. Då är batterierna mer uppe i rätt temp redan när man ger sig av.

Elbil är inte helt lätt, men med dessa två alternativ så är det iaf. hanterbart även under de kallare vintermånaderna. Följer man dessa råd så går det fint att ladda även när det är kallare ute.

Här är ett exempel från förra vintern då jag laddar från 17% till 75% SoC på ca. 20 min. Helt OK tycker jag (M3 med största batteriet). Då var det vinter och endast 2-3 grader ute.

Bild
Tessi19 skrev:
Att förvänta mer med så kallt batteri är bara okunnighet. Är nog ingen elbil som hade gett mkt bättre laddhastighet under samma förhållanden.
Visst okunnig till en del dock mer kunnig än många (inte här på forumet förmodligen) som kommer köpa elbil kommande året. Det kan leda till långa laddningstider och/eller frustrationen som inte kommer gynna omställningen till elbil. Jag ser det inte som omöjligt att människor vill snabbladda inför en resa, särskilt om man inte kan ladda hemma och då med kall batteri. Jag laddade nu för att testa (och medveten om att det förmodligen inte skulle bli så hög fart), hade kunnat köra till destinationen utan laddning, men ville veta hur det skulle bli. Jag påverkade ingen annan som väntade. Nästa gång blir det laddbox på natten ;)
Jag håller med 100%. Det är mer komplicerat på vintern att snabbladda en elbil. Det är absolut fler saker att tänka på jämfört både sommaren, och jämfört med att tanka fossilbilar på vintern. Det är varken enkelt eller självklart.

Tycker det är jättebra att du både ställer frågor och experimenterar! Tumme upp på det! :)

Ju mer som vi lär oss av detta och delar med av oss på forumet, ju enklare och bättre blir det för oss alla elbilister att förstå och hantera våra elbilar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
wanderlei

Inlägg av wanderlei »

DanneLKPG skrev:
Skabb1 skrev:
En fundering kring TPMS.
Skulle klicka hem ett par vinterhjul till kommande bilen men bythjul.com hade slut på aktuell TPMS till Ioniq 5. Vad händer om jag hoppar det? Kommer jag få varningsmeddelanden hela tiden under kommande månaderna...? :(
Ja du kommer få varning varje gång du startar bilen och sen lyser det i display. Bilen fungerar såklart fortfarande att åka med.
Jag är inte så hajj på detta, men går det inte att flytta över TPMS från sommardäcken då? Mvh Okunnig. :D
Nu utgår jag från hur det varit med alla mina tidigare bilar som har tmps och då stämmer allt du skriver. Bilen kommer att lysa/varna varje gång du startar bilen. Sedan kommer en jobbig lampa att konstant varna att den inte känner av däcken. Flytta över befintliga från sommardäcken eller köp nya. Jag har köpt många uppsättningar via ebay som jag sedan gett däckhandlaren som monterar på de nya däcken. Enligt min erfarenhet så har det varit minst hälften av kostnaden att köpa de via ebay än att köpa de hos däckhandlaren. De finns i olika frekvenser. När jag haft usa-bilar så har jag behövt vara noga med att kolla att de har rätt frekvens. Köper jag fel frekvens så händer inget alls när de är monterade. Köper jag rätt frekvens så aktiveras det när man kört i några km över 50/kmh.

Jag vet till och med vissa som hade många olika uppsättningar däck och inte hade sensorer till alla. De köpte 4 sensorer och la de i något som såg ut som en liten rörbomb som man sedan fyllde med motsvarade däcktryck. Sen slängde de bara in det där röret i baggaget så trodde bilen alltid att det satt sesnorer på däcken och varnade inte:D
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

wanderlei skrev:
DanneLKPG skrev:
Skabb1 skrev:
En fundering kring TPMS.
Nu utgår jag från hur det varit med alla mina tidigare bilar som har tmps och då stämmer allt du skriver. Bilen kommer att lysa/varna varje gång du startar bilen. Sedan kommer en jobbig lampa att konstant varna att den inte känner av däcken. Flytta över befintliga från sommardäcken eller köp nya. Jag har köpt många uppsättningar via ebay som jag sedan gett däckhandlaren som monterar på de nya däcken. Enligt min erfarenhet så har det varit minst hälften av kostnaden att köpa de via ebay än att köpa de hos däckhandlaren. De finns i olika frekvenser. När jag haft usa-bilar så har jag behövt vara noga med att kolla att de har rätt frekvens. Köper jag fel frekvens så händer inget alls när de är monterade. Köper jag rätt frekvens så aktiveras det när man kört i några km över 50/kmh.

Jag vet till och med vissa som hade många olika uppsättningar däck och inte hade sensorer till alla. De köpte 4 sensorer och la de i något som såg ut som en liten rörbomb som man sedan fyllde med motsvarade däcktryck. Sen slängde de bara in det där röret i baggaget så trodde bilen alltid att det satt sesnorer på däcken och varnade inte:D
Tack för era svar! Guld värt!
Jag gillar fälgarna jag hittade på bythjul. Så verkligen synd att de inte finns på fler ställen. Men då är väl alternativt att köpa däcken online och TPMS separat och be nån däckverkstad montera det hela.

Tips på vilka TPMS-sensorer som funkar till Ioniq 5?
HI5
elbilist

Inlägg av HI5 »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Jag som inte kan ladda hemma i dagsläget laddar alltid upp dagen innan för att slippa börja resan med att ladda ett fruset batteri. Likadant vid ankomst till destinationen. Snabbladda direkt när du kommer dit medans batteriet är varmt. Inte så jättekul, men om du inte har någon AC-laddning där så sparar du ändå tid i slutändan på att göra så.
Det är exakt så jag själv gjort när jag inte kunnat destinationsladda (eller varit osäker på status).

Ett annat tips som jag också kört med är att slå på förvärmning av batteripacken i god tid innan avfärd när det är kallt. Då är batterierna mer uppe i rätt temp redan när man ger sig av.

Elbil är inte helt lätt, men med dessa två alternativ så är det iaf. hanterbart även under de kallare vintermånaderna. Följer man dessa råd så går det fint att ladda även när det är kallare ute.

Här är ett exempel från förra vintern då jag laddar från 17% till 75% SoC på ca. 20 min. Helt OK tycker jag (M3 med största batteriet). Då var det vinter och endast 2-3 grader ute.

Bild
Tessi19 skrev:
Att förvänta mer med så kallt batteri är bara okunnighet. Är nog ingen elbil som hade gett mkt bättre laddhastighet under samma förhållanden.
Visst okunnig till en del dock mer kunnig än många (inte här på forumet förmodligen) som kommer köpa elbil kommande året. Det kan leda till långa laddningstider och/eller frustrationen som inte kommer gynna omställningen till elbil. Jag ser det inte som omöjligt att människor vill snabbladda inför en resa, särskilt om man inte kan ladda hemma och då med kall batteri. Jag laddade nu för att testa (och medveten om att det förmodligen inte skulle bli så hög fart), hade kunnat köra till destinationen utan laddning, men ville veta hur det skulle bli. Jag påverkade ingen annan som väntade. Nästa gång blir det laddbox på natten ;)
Jag håller med 100%. Det är mer komplicerat på vintern att snabbladda en elbil. Det är absolut fler saker att tänka på jämfört både sommaren, och jämfört med att tanka fossilbilar på vintern. Det är varken enkelt eller självklart.

Tycker det är jättebra att du både ställer frågor och experimenterar! Tumme upp på det! :)

Ju mer som vi lär oss av detta och delar med av oss på forumet, ju enklare och bättre blir det för oss alla elbilister att förstå och hantera våra elbilar.
Hur menar du med förvärmning av batteriet? Det går ju inte? Eller menar du att man laddar batteriet direkt inpå avfärd?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HI5 skrev:

Hur menar du med förvärmning av batteriet? Det går ju inte? Eller menar du att man laddar batteriet direkt inpå avfärd?
Nej, att ladda och förvärma bilen är två olika saker, även om det oftast går att sätta en timer även för när laddningen skall vara klar.

Många elbilar har möjlighet att ställa in i förväg när man skall resa iväg, och då ser bilen till att både kupé och batterier värmts upp innan. Kan vara värt att checka manualen för Iq5 för detta. Finns det, vilket jag gissar starkt att även Hyundai har, så är det en sak som löser just detta problemet med kalla batterier vid avfärd.

Om man jämför med en fossilbil, där man kan ha kupéfläkt och motorvärmare via en timer så bilen är varm på morgonen, så är funktionen väldigt liknande här. Fast istället för att kupé och motor värms upp i förväg, så är det kupé och batterierna som värms upp i förväg.

Orkar inte gå ut till bilen och ta en bild från bilens skärm (kommer ändå skilja sig från hur det exakt ser ut hos Hyundai), men här är ett exempel på hur det ser ut i just min app:

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
HI5
elbilist

Inlägg av HI5 »

martinot skrev:
HI5 skrev:

Nej, att ladda och förvärma bilen är två olika saker, även om det oftast går att sätta en timer även för när laddningen skall vara klar.

Många elbilar har möjlighet att ställa in i förväg när man skall resa iväg, och då ser bilen till att både kupé och batterier värmts upp innan. Kan vara värt att checka manualen för Iq5 för detta. Finns det, vilket jag gissar starkt att även Hyundai har, så är det en sak som löser just detta problemet med kalla batterier vid avfärd.

Om man jämför med en fossilbil, där man kan ha kupéfläkt och motorvärmare via en timer så bilen är varm på morgonen, så är funktionen väldigt liknande här. Fast istället för att kupé och motor värms upp i förväg, så är det kupé och batterierna som värms upp i förväg.

Orkar inte gå ut till bilen och ta en bild från bilens skärm (kommer ändå skilja sig från hur det exakt ser ut hos Hyundai), men här är ett exempel på hur det ser ut i just min app:

Bild
Precis, det är ju olika saker och jag tror inte denna bilen har förvärmning av batteriet. Har haft bilen 2 veckor och inte stött på det i menyerna eller läst någonstans…
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

” Under kallare månader låter Remote Climate Control användare att schemalägga förvärmning av IONIQ 5. Detta säkerställer inte bara komforten för passagerare utan sparar också batterieffekt som annars skulle behövas för att värma bilen under färd”
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

HI5 skrev:
martinot skrev:
HI5 skrev:

Precis, det är ju olika saker och jag tror inte denna bilen har förvärmning av batteriet. Har haft bilen 2 veckor och inte stött på det i menyerna eller läst någonstans…
Det betyder inte att den inte har det. Min BMW i3S har det och det står ej i någon meny. Hos BMW så värmer den batteriet så länge två krav uppfylls:
1. Laddaren är ansluten
2. Inställd timer som sätts senast tre timmar innan avfärd

Ingen aning vad kraven kan vara på Hyundai, men gissar att det är något liknande.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
HI5
elbilist

Inlägg av HI5 »

Dexter86 skrev:
” Under kallare månader låter Remote Climate Control användare att schemalägga förvärmning av IONIQ 5. Detta säkerställer inte bara komforten för passagerare utan sparar också batterieffekt som annars skulle behövas för att värma bilen under färd”
Ja, fast det där handlar ju om förvärmning av kupén. Du sparar batterieffekt eftersom den inte behöver nyttja batteriet när den är inkopplad med laddkabel.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

HI5 skrev:
Dexter86 skrev:
Ja, fast det där handlar ju om förvärmning av kupén. Du sparar batterieffekt eftersom den inte behöver nyttja batteriet när den är inkopplad med laddkabel.
Ok
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Någon som hittat Ioniq 5s manual i PDF och på svenska? Engelska funkar väl också visserligen.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Skabb1 skrev:
Någon som hittat Ioniq 5s manual i PDF och på svenska? Engelska funkar väl också visserligen.
https://www.dropbox.com/s/i4nhcy37f96vg ... .pdf?raw=1
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

DanneLKPG skrev:
Skabb1 skrev:
https://www.dropbox.com/s/i4nhcy37f96vg ... .pdf?raw=1
Den finns på svenska också. Men jag kommer inte ihåg var jag hittade den. På fb, tror jag….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Föredrar engelska. Oftast lättare att hitta än i manualer med halvusla översättningar. Kör alltid engelska i bilen också. :D
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
kungjohan
elbilist

Inlägg av kungjohan »

Dexter86 skrev:
HI5 skrev:
Dexter86 skrev:
Ok
I manualen står det om "Winter mode", är inte det värming av batteriet som efterfrågas?:

You can select or deselect the Winter
mode.
The Winter mode is efficient during
the winter time when the high voltage
battery temperature is low.
This mode is recommended to improve
driving and DC charging performances
during winter by raising the battery
temperature to an adequate level.
However, the driving distance may be
reduced as the energy is required to
increase battery temperature.
Also, if the battery temperature is low
during driving or when scheduled air
conditioner/heater is activated, this
mode is operated to improve driving
performance.
However, the mode is not operated to
ensure driving distance when the battery
level is low.
kungjohan
elbilist

Inlägg av kungjohan »

Man kan även läsa att det verkar som att man värmer batteriet om laddning är anslutning och det behövs:

High voltage battery warmer
system
The high voltage battery warmer system
prevents reduction of battery output
when battery temperature is low. If the
charging connector is connected, the
warmer system automatically operates
according to the battery temperature.
Charging time may shorten compare to
vehicles without the high voltage battery
warmer system. But, electricity charge
may increase because of high voltage
battery warmer system operation.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Nu har jag snokat runt lite kring detta med TPMS till däck och det verkar vara så att bythjul.com har sensorer på lager, iaf om jag söker ut en Model 3. Då går det att välja till. Men det går alltså inte till en Ioniq 5.
Beställer jag däck och fälg från bythjul.com så borde jag kunna kränga av däcken, installera sensorerna och programmera det hos en lokal däckfirma. Men det lär kosta 4000 kr extra ungefär.

Någon vet vilka typer av sensorer Hyundai har på Ioniq 5?

Om någon undrar varför jag snöat in på bythjul.com så har de en fälg som heter CMS C32 Aero som var lik original 19" men som enligt mig nästan var lite snyggare och dessutom optimerad för låg förbrukning.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Ronal r50 Aero är annars retrostuk som jag tycker passar designen hos Ioniq5.
Edit: var ser du info om förbrukning? Eller är det ditt eget antagande? CMS fälgen du nämner är för övrigt väldigt lik Andoya fälgen som VW har.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Sett ett par stycken som nu fått OK att beställa 19" vinterdäck/fälg trots 20" från fabrik. Dessa är alltså från ÅF som tidigare vägrade ta annat än samma tum (min har aldrig brytt sig). Kan vara värt för er som kände er tvungna att välja 20" även till vintern att ta det med er ÅF.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

PapaD skrev:
Ronal r50 Aero är annars retrostuk som jag tycker passar designen hos Ioniq5.
Edit: var ser du info om förbrukning? Eller är det ditt eget antagande? CMS fälgen du nämner är för övrigt väldigt lik Andoya fälgen som VW har.
Ooh ja kanske Bild måste ses i så fall på bilen.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Jag skippade fälgarna till vinterdäcken och kör på samma fälgar, så slipper man problemen med tpms och sparar dessutom pengar. Vanligtvis kostar det 300kr att byta däck och ska du köra på samma fälgar kostar det 600, så om 10 år har jag betalat 6000kr mer än vad jag annars skulle gjort och det är fortfarande mindre än vad fälgar+tpms kostar. Ett tips bara.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

alvenzo skrev:
Jag skippade fälgarna till vinterdäcken och kör på samma fälgar, så slipper man problemen med tpms och sparar dessutom pengar. Vanligtvis kostar det 300kr att byta däck och ska du köra på samma fälgar kostar det 600, så om 10 år har jag betalat 6000kr mer än vad jag annars skulle gjort och det är fortfarande mindre än vad fälgar+tpms kostar. Ett tips bara.
kostar det verkligen bara 600kr att byta däck på 4 fälgar samt balansera om de? Låter osedvanligt billigt. Jag hade nog gissat på iaf 1000kr.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Lofet2
elbilist

Inlägg av Lofet2 »

Efter att ha följt tråden ett tag och gått i väntans tider sen i september kom min bil med båten i söndags. Det är en cyber grey, RWD Advanced med 19-tummare. Beställningen har 20-tummare men ÅF ska byta ut en av hallens utställningsbilars hjul till just 20-tum så jag får de som satt på istället.

Jag förstår inte vad problemet skulle vara? Omkretsen skiljer ju så lite!
Skriv svar