Regen SR+ vid underkylt regn

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Jonte73

Regen SR+ vid underkylt regn

Inlägg av Jonte73 »

Inatt var det underkylt regn och fick då äntligen uppleva hur bilen beter sig vid extremhalka.
Detta blev då en stor besvikelse måste jag då säga.
Var det inte sagt att regen skulle anpassa sig efter underlaget på -21:orna?
Var ju inte sån trevlig upplevelse då bilen ställer sig på tvären i 110. (Det var saltat innan och helt plötsligt var det skridskobana)
Jag har ändå kört både rally och isracing en hel del i mina dagar så att gå på sladd har jag inget emot.
Överlag så betedde sig den otroligt instabilt. Nu var det visserligen extremt halt, men ändå.
Tycker f*n att då man körde 240 (Volvo)med slitna vinterdäck kändes mer stabil.
Framför allt så var min BMW 530 som jag hade innan ett tusen ggr bättre beteende än Teslan.
Just regen är ju helt värdelöst i underlag som detta. Man borde ju kunna stänga av det kan jag tycka.
Det finns förare där ute som kör dessa bilar som detta skulle kunna bli riktigt farligt för.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Regen SR+ vid underkylt regn

Inlägg av kenjon »

Tesla är den bästa vinterbil jag har haft. Fyrhjulsdriften funkar kalas.
Orutinerat att släppa gasen fullt om det är halt ute, man får vara lite lätt på foten. Och visst kan du stänga av regen i Inställningarna.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

kenjon skrev:
Orutinerat att släppa gasen fullt om det är halt ute, man får vara lite lätt på foten. Och visst kan du stänga av regen i Inställningarna.
Du kan inte stänga av regen på Tesla bilar. Det bästa du kan få är att sänka hur kraftig den är i ett steg.
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

kenjon skrev:
Går inte att göra något alls åt regen i inställningarna på 2021.

Orutinerat? Ja just det. För det är jag verkligen. Jävla tråkig kommentar alltså.
Kör runt 8000 mil per år. Har kört både buss, lastbil och som jag sa både rally och på is.
Sa jag något om att toksläppa på gasen? Jag minskade ”gaspådraget” bara lite och bilen tvärställde.
Sedan så ”jazzade” baken som en tvål i badkar tom med när vägbanan lutade. Så det var extremt halt.
Så uttala dig inte då du inte har ett enda rätt i din kommentar
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ja det är dåligt att man inte kan disabla regen på SR och LR(på P går det ju med trackmode).
Jag körde alltid min M3P på low regen, men det har dom väl också tagit bort nu?

Min ID4 kör jag i D, dvs coast mode. Vill jag sakta ner så trycker jag på bromsen, och då regenar den. Tycker Tesla borde kunna erbjuda motsvarande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

Teslaspolen skrev:
kenjon skrev:
Du kan inte stänga av regen på Tesla bilar. Det bästa du kan få är att sänka hur kraftig den är i ett steg.
På 21:or kan du inte göra något alls. På performance kan du dock det
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Konstigt. Jag har inte upplevt några problem alls med väghållningen på vintern med SR+. Jag har alltid kört med full regen. Jag har Hakka R3 däck som är sladdriga vid varmt väder.

Vad har du för däck?

Var det längesedan du körde bakhjulsdrivet? Jag har kört Mercedes med bakhjulsdrivet innan så jag är van vid att bakvagnen rör sig.
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

LarsL skrev:
Konstigt. Jag har inte upplevt några problem alls med väghållningen på vintern med SR+. Jag har alltid kört med full regen. Jag har Hakka R3 däck som är sladdriga vid varmt väder.

Vad har du för däck?

Var det längesedan du körde bakhjulsdrivet? Jag har kört Mercedes med bakhjulsdrivet innan så jag är van vid att bakvagnen rör sig.
Körde BMW innan och MB före det. Körde en en E63:a på vintern förut. Gick hur stabilt som helst. Spelade ingen roll vad jag körde på för däck. BMW:n körde jag på några kinadäck och den gick som ett tåg även den.
Men i allmänhet så upplever jag Model som vindkänsliga och lite instabila i höga farter (torrt väglag)och då menar jag i farter över 200. (Ja det finns ställen man kan köra så fort)
Men då jämför jag med E63:an.
Men på snö går den riktigt bra. Men i underkylt regn som det var igår var den faktiskt helt värdelös.
Kör med Continental (dubb)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Riktigt underkylt-regn-halka är sjukt halt oavsett bil tycker jag även om det kan maskeras lite av 4wd. Har dock bara varit med om det några få gånger, vid samtliga tillfällen låg det en hel del bilar i dikena.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Ja, detta var märkligt. Om tvärställning i 110 på isväg vore vanligt borde ju en o annan norrman åkt i diket eller räcket vi det här laget tänker jag, lär ju finnas ett antal bakhjulsdrivna Teslor där (även S hade ju bakhjulsdriftvarianter). Sen att faktiskt tvärställa bilen i 110 och komma undan med det är ju lite av ett mirakel även om man har erfarenhet som rallyförare.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Ja det låter lite skumt då m3 även med rwd är kända för att gå bra i vinterväglag.
Eller så blir det såhär vid extrem halka, eller har dom ändrat programvaran?
Kanske vore bra att kolla hjulinställning också.
Nissan Leaf tillverkade i Europa hade problem med att bakvagnen stog helt fel från fabrik och gick ej att justera. Då kunde man plötsligt få släpp på extremt halt underlag på rak vägbana
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

Dagfinn skrev:
Ja, detta var märkligt. Om tvärställning i 110 på isväg vore vanligt borde ju en o annan norrman åkt i diket eller räcket vi det här laget tänker jag, lär ju finnas ett antal bakhjulsdrivna Teslor där (även S hade ju bakhjulsdriftvarianter). Sen att faktiskt tvärställa bilen i 110 och komma undan med det är ju lite av ett mirakel även om man har erfarenhet som rallyförare.
Mirakel? Ja det vet jag väl ändå inte. Kan man inte häva en sladd då man dessutom har hjälp av bilen så ska man kanske hålla sig hemma då det är halt.
En annan sak som irreterar mig är att man inte kan stänga av ”antisladd och antispinn”.
Får bli en performance nästa gång helt enkelt.
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

Tellus skrev:
Ja det låter lite skumt då m3 även med rwd är kända för att gå bra i vinterväglag.
Eller så blir det såhär vid extrem halka, eller har dom ändrat programvaran?
Kanske vore bra att kolla hjulinställning också.
Nissan Leaf tillverkade i Europa hade problem med att bakvagnen stog helt fel från fabrik och gick ej att justera. Då kunde man plötsligt få släpp på extremt halt underlag på rak vägbana
Ja hjulinställningen är jag också lite inne på. Men det var dock inget som syntes på sommardäcken efter 3500 mil dock.
Men huvudpunkten med detta känner jag ändå att man borde kunna justera regen. Förstår inte varför de tog bort det.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Jag tycker min M3 AWD 2019 (dubbfria Nokian) fungerar jättebra på normalt vinterväglag. Men på riktigt ishalka tycker jag den upplevs sladdrig i bak. Jag har kört framhjulsdrivet de senaste åren och de har varit mindre sladdriga bak. Jag har dock inte fått någon full sladd med Teslan. Särskilt vid fullastad och ishalka har den varit lite orolig, vilket jag tror beror på att tyngdpunkten har förflyttats bakåt i bilen. Då jag har en 2019 så brukar jag har low regen när det är halt.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Jonte73 skrev:
Dagfinn skrev:
Mirakel? Ja det vet jag väl ändå inte. Kan man inte häva en sladd då man dessutom har hjälp av bilen så ska man kanske hålla sig hemma då det är halt.
En annan sak som irreterar mig är att man inte kan stänga av ”antisladd och antispinn”.
Du skrev ju själv "Det finns förare där ute som kör dessa bilar som detta skulle kunna bli riktigt farligt för."

Och om bilen plötsligt åker sidlänges i 110 på vad du själv beskriver som blixthalka hinner man glida rätt många meter framåt innan man kan rätta upp bilen oavsett hur duktig man är. På tre sekunder har du åkt nästan hundra meter. Men om du med tvärställa menar att baken åker ut några centimeter är ju saken en annan. Vi kanske har olika bilder av vad tvärställa innebär.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Hur funkar regen egentligen? Nog måste den väl ha en "ABS-funktion"? Att den inte skulle ha det är ju fullständigt orimligt.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Har kört med full regen sedan 2019. Har inte upplevt några speciella problem vid halt väglag.
Men så anpassar jag också hur snabbt jag släpper upp pedalen i halt väglag. Samma som jag gjorde med vanlig fossilbil, med försiktigare inbromsning vid halt väglag. Hur gör man annars för att inte få släpp?
Är det halt så är det.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Jag håller med om att man borde kunna slå av regen helt o hållet. Det finns fint lite info om detta från officiellt håll, och även om det sägs att det ska finnas en koppling mellan regen och traction control så gäller det nog att öva lite på en tom parkeringsplats så man lär sig hur bilen uppför sig. Det var det första jag gjorde när vintern kom och jag skaffat mig min första awd back in the day.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Elof skrev:
Hur funkar regen egentligen? Nog måste den väl ha en "ABS-funktion"? Att den inte skulle ha det är ju fullständigt orimligt.
Ja det har den, men tydligen funkar det inte riktigt bra alla gånger….
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare

Inlägg av valleb »

Jonte73 skrev:
Inatt var det underkylt regn och fick då äntligen uppleva hur bilen beter sig vid extremhalka.
Detta blev då en stor besvikelse måste jag då säga.
Var det inte sagt att regen skulle anpassa sig efter underlaget på -21:orna?
Var ju inte sån trevlig upplevelse då bilen ställer sig på tvären i 110. (Det var saltat innan och helt plötsligt var det skridskobana)
Jag har ändå kört både rally och isracing en hel del i mina dagar så att gå på sladd har jag inget emot.
Överlag så betedde sig den otroligt instabilt. Nu var det visserligen extremt halt, men ändå.
Tycker f*n att då man körde 240 (Volvo)med slitna vinterdäck kändes mer stabil.
Framför allt så var min BMW 530 som jag hade innan ett tusen ggr bättre beteende än Teslan.
Just regen är ju helt värdelöst i underlag som detta. Man borde ju kunna stänga av det kan jag tycka.
Det finns förare där ute som kör dessa bilar som detta skulle kunna bli riktigt farligt för.
Tur att du satt i en Tesla och inte någon annan bil, för i dom hastigheterna på motorväg med extremhalka så hade du säkert haft en ännu mer negativ upplevelse!
Skylla på att regen inte går att stänga av är lågt, med den erfarenheten du skriver att du har så borde du veta bättre än att köra i 110 på is.

PS! Bor du i Skåne så är du förlåten :!:
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare

Inlägg av valleb »

Bjelke skrev:
Elof skrev:
Ja det har den, men tydligen funkar det inte riktigt bra alla gånger….
Vet inte vilken tilltro man har på elektronik men ABS kan ju inte trolla heller.
Hur tycker du att ABS på is skulle fungera?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

valleb skrev:
Vet inte vilken tilltro man har på elektronik men ABS kan ju inte trolla heller.
Förhindra att hjulen bromsar så hårt att de glider tycker jag.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare

Inlägg av valleb »

Maw skrev:
valleb skrev:
Förhindra att hjulen bromsar så hårt att de glider tycker jag.
Så hur tänker du då att ABS skulle kunna bromsa hjulet tillräckligt "lite" för att inte "låsa" hjulet om det inte finns någon friktion mellan däck och vägbana? Genom att trolla?
Användarvisningsbild
Erebus
Teslaägare

Inlägg av Erebus »

På min M3LR 2021 (hämtad för ca 2 månader sen) under Körning ->Pedalläge, kan jag välja mellan Krypa, Frirulla, och Stoppa, under står texten "Maximerar räckvidden genom att utäka den regenerativa bromsningen för att sänka hastigheten" så för mig låter det som ett sätt att slå av / på regen. Eller är det inte så?
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor - 2021
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

Dagfinn skrev:
Jonte73 skrev:
Dagfinn skrev:
Du skrev ju själv "Det finns förare där ute som kör dessa bilar som detta skulle kunna bli riktigt farligt för."

Och om bilen plötsligt åker sidlänges i 110 på vad du själv beskriver som blixthalka hinner man glida rätt många meter framåt innan man kan rätta upp bilen oavsett hur duktig man är. På tre sekunder har du åkt nästan hundra meter. Men om du med tvärställa menar att baken åker ut några centimeter är ju saken en annan. Vi kanske har olika bilder av vad tvärställa innebär.
Olika åsikter om tvärställa? Och det säger du till en som kört rally sen man var 15 :D
Skriv svar