Den drog faktiskt mindre på vägen upp i onsdags, trots högre tempo. Vi laddade till nästan 100% i Jung och när vi kom fram till destinationen utanför Filipstad, 203 km bort, så hade vi faktiskt över 50% kvar. Men jag håller helt med om att hastigheten är det viktigaste. Såna siffror får vi aldrig på sträckor med mer motorväg.sondell skrev:Relativt låg hastighet är ju viktigast. Brukar vara en del över de där jag ☺. Men det var ju bra förhållanden idag också. Lite nordost vind. Ingen nederbörd. Rätt torra vägar stora delar av sträckan antar jag. Då går det fint men sån förbrukning ska man inte planera efter. Som jag skrev på bloggen hade jag en förbrukning på 270 Wh per km i 65-70 km/h i snöovädret i Danmark och Skåne för en månad sedan. Max range kanske 280 km på min bil med de förbrukningen. På nervägen med torra vägbanor och lite medvind hade jag 250 Wh per km, då i 130-140 km/h.danni skrev:Jag kan rapportera tillbaks från dagens tripp för att ge en referenspunkt. En 85D med två vuxna, två barn och rejält med packning i. Runt -2 grader och värmen på 23 grader i bilen. Range mode avslaget. Vi körde Filipstad-Göteborg, 304 km enligt Google Maps. Vi startade med 98% batteri och bilen förvärmd och kom fram med 18% kvar, så bred marginal. Vi körde lite under hastighetsbegränsning fram till Kristinehamn pga halka, och sen på hastighetsbegränsningen resten av vägen (mycket 80- och 90-väg, lite 100 och 110). Ingen som helst räckviddsångest - vi körde rakt förbi superchargern i Jung, men stannade för att äta i Alingsås, och körde med glädje värmen i bilen innan vi gick tillbaks ut efter middagen.
Men vädret var gynnsamt, helt torrt förutom lite halka på första sträckan idag (som bara sänkte förbrukningen eftersom vi då också sänkte farten).