Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Inlägg av danni »

sondell skrev:
danni skrev:
Jag kan rapportera tillbaks från dagens tripp för att ge en referenspunkt. En 85D med två vuxna, två barn och rejält med packning i. Runt -2 grader och värmen på 23 grader i bilen. Range mode avslaget. Vi körde Filipstad-Göteborg, 304 km enligt Google Maps. Vi startade med 98% batteri och bilen förvärmd och kom fram med 18% kvar, så bred marginal. Vi körde lite under hastighetsbegränsning fram till Kristinehamn pga halka, och sen på hastighetsbegränsningen resten av vägen (mycket 80- och 90-väg, lite 100 och 110). Ingen som helst räckviddsångest - vi körde rakt förbi superchargern i Jung, men stannade för att äta i Alingsås, och körde med glädje värmen i bilen innan vi gick tillbaks ut efter middagen.
Relativt låg hastighet är ju viktigast. Brukar vara en del över de där jag ☺. Men det var ju bra förhållanden idag också. Lite nordost vind. Ingen nederbörd. Rätt torra vägar stora delar av sträckan antar jag. Då går det fint men sån förbrukning ska man inte planera efter. Som jag skrev på bloggen hade jag en förbrukning på 270 Wh per km i 65-70 km/h i snöovädret i Danmark och Skåne för en månad sedan. Max range kanske 280 km på min bil med de förbrukningen. På nervägen med torra vägbanor och lite medvind hade jag 250 Wh per km, då i 130-140 km/h.
Den drog faktiskt mindre på vägen upp i onsdags, trots högre tempo. Vi laddade till nästan 100% i Jung och när vi kom fram till destinationen utanför Filipstad, 203 km bort, så hade vi faktiskt över 50% kvar. Men jag håller helt med om att hastigheten är det viktigaste. Såna siffror får vi aldrig på sträckor med mer motorväg.

Men vädret var gynnsamt, helt torrt förutom lite halka på första sträckan idag (som bara sänkte förbrukningen eftersom vi då också sänkte farten).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har gjort lite tester på min e-Golf och kommit fram till att gasa-bromsa eller upp-ner ger att man får "tillbaka" ca 2/3 delar på hela "cykeln" ungefär. Dvs man tappar totalt ca 1/3 i olika former av verkningsgrad/förluster vilket ändå är väldigt bra tycker jag.

Det innebär också att om man kör lite "tuffare" så tappar man inte så mycket så länge man enbart använder rekuperation för bromsning.

Dessutom har jag både läst och provat själv och kommit fram till att det är bättre att hyfsat snabbt "gasa på" upp till den hastighet man skaha än att "sega sig upp" till samma hastighet.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Det finns en Chademo i Svenstaviks och Åsana så om du har adaptern så får du bra laddning där.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
stakkabo
Teslaägare

Inlägg av stakkabo »

Resan blev lugn. Fullt batteri från Östersund, hade dessutom några mils marginal när vi kom till Mora. Varmt i bilen hela vägen (-5°C ute).

Fantastisk bil!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Härligt! Säg det till dan persson :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

stakkabo skrev:
Resan blev lugn. Fullt batteri från Östersund, hade dessutom några mils marginal när vi kom till Mora. Varmt i bilen hela vägen (-5°C ute).

Fantastisk bil!
Hur många mil blev det Östersund-Mora ?
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
stakkabo
Teslaägare

Inlägg av stakkabo »

Det blev 34,5 mil. Men vi åkte en sväng via Vemdalen också...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Och vad stannade mätaren på?
Användarvisningsbild
stakkabo
Teslaägare

Inlägg av stakkabo »

apkungen skrev:
Och vad stannade mätaren på?
8% enligt trip ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

37,5mil i vinterväder alltså. 90D verkar vara riktigt najs. Men det beror så klart också på de relativt låga hastigheterna där uppe i fjällen? Vet du vad du snittade? 90km/h?
Användarvisningsbild
stakkabo
Teslaägare

Inlägg av stakkabo »

Inte blykoll på hastighet. Men, lägre än 90. Typ 80 är min gissning. Dock var det bitvis ganska backigt och snöigt.
Skriv svar