hemmaladdning?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

liquidmonkey

hemmaladdning?

Inlägg av liquidmonkey »

hej,
undrar om jag har tänkt rätt här.
med en ny MY kommer det med en adapter kabel när du kan laddar från en vanlig el uttag.
Har tänkt mig att bara använder den tills jag bygga klart carport nästa år och sen köper en tesla wall charger.

vi kör kanske 7mil per dag, och sen på kvällen kan jag ladda bilen mellan kl 22 och kl 6. Det borde blir ok, eller?
har sverige el pris baserat på vilken tid på dagen, typ, dyrt på dagen, billigar på natten?
huset har en vanligt 16amp sakring.

Sen om vi kör långt, typ, till stockholm, då kan vi använder superchargers osv.
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare

Re: hemmaladdning?

Inlägg av Homer »

Du kan välja elavtal med timpris och ladda billigare på natten (och räkna med högre pris på dagen). Vanligt uttag är på 10A, går att öka till 13A. Med 10A 230V får du 2300W laddeffekt vilket betyder ca 1 mil/timme. Så med körsträckan du anger funkar det tills laddboxen är på plats. Men kolla så elen är ok innan, blir rätt många timmars kontinuerlig last under en relativt lång period, schukoladdaren är ju främst tänkt som en tillfällig reseladdare.
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare

Inlägg av TeslaManne »

liquidmonkey skrev:
hej,
undrar om jag har tänkt rätt här.
med en ny MY kommer det med en adapter kabel när du kan laddar från en vanlig el uttag.
Har tänkt mig att bara använder den tills jag bygga klart carport nästa år och sen köper en tesla wall charger.

vi kör kanske 7mil per dag, och sen på kvällen kan jag ladda bilen mellan kl 22 och kl 6. Det borde blir ok, eller?
har sverige el pris baserat på vilken tid på dagen, typ, dyrt på dagen, billigar på natten?

Sen om vi kör långt, typ, till stockholm, då kan vi använder superchargers osv.
Har du möjlighet att ladda på SuC eller annan snabbladdare ? Under din vanliga jobb vecka.. av egen erfarenhet så är inte det supersmart att ladda från vanligt uttag någon längre tid än mindre över vintern då får du ännu mindre laddning då batteriet måste värmas också.. finns en känd metod här på forumet där du köper din tänkta laddare o sätter en 3fas kontakt på den så den blir mobil.. så kan du sätta upp ett tillfälligt 3fas uttag tills den dag du får till carport osv..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det går bra att ladda från ett vanligt eluttag om det är fräscht. Tänk på att ställa ner strömmen i bilen så att det inte överhettar, maximalt 10A men börja på lägre nivå och jobba uppåt. Jag laddade i 5 år från ett 3-fas uttag med en adapter till schuko, vanligt vägguttag. Det är ju det bästa om du har ett Rött runt CEE uttag, det är gjort för 16A och konstant drift.

För att få differentierat elpris måste du skaffa elabonnemang med det avtalet. Jag har Tibber men det finns andra liknande. Du kan också överväga att aktivera differentierat överförningsavgift, kolla med din nätleverantör.

Jag köpte ingen laddbox innan det fanns smarta uppkopplade boxar. Jag har Easee som har möjlighet till lastbalansering mot huset så att du kan ha lägre huvudsäkring tex.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

16A huvudsäkring? Nej det kommer inte att fungera. Det är gränsfall att kunna ladda 70km på 8 timmar ur schuko som det är, om du dessutom vill kunna dammsuga, torktumla eller använda spisen efter 22 så måste du säkra upp.

Trefas 5-6A via "bjelke"-ansluten WC är mitt tips.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag körde Leaf 7-8 mil per dag med schuko på 8A det första året med en 16A huvudsäkring. Då laddade jag hela tiden från att jag kom hem tills jag åkte. Sedan bytte Nissan ut sladden till en 10A och då kunde jag schemalägga laddningen till efter kl22 och på det sättet klara huvudsäkringen.

Med lastbalansering via tex en Easee och Pulse så är det ju inga problem alls att klara sig med 16A. Jag har två elbilar som kör 7-8 mil per dag bägge två och har en 20A säkring.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

"I used to live in a lake." :P

Allt går om man är entusiast. Man kan distribuera om lasterna så att man frigör 10A på en fas, man kan sätta en energimätare inomhus, så att familjen kan se när de kan och inte kan använda ugnen, torktumlaren m.m. Jag har kört 5000 mil med leaf/24, vi har 25A huvudsäkring, ändå fick jag gå ut ett par gånger och skruva i en ny säkring då ugn+dammsugare+varmvattenberedare av en "slump" råkade vara på samtidigt, och frugan råkade sätta dammsugaren i ett uttag på samma fas som Leafen.

För en smooth upplevelse av elbilen, vilket man får förutsätta att man vill ha år 2021, ska man inte hålla på och trixa med schuko.

F.ö. var leafen lite snålare med elektronerna, på gott och ont - om bilen stod ute vintertid så laddade den batteriet även om batteriet var -10C, en Tesla i samma läge kör först batterivärmare på 2-7kW en stund, först därefter börjar laddningen, så man får räkna bort den första timmens laddning. Vill man dessutom ha bilen förvärmd innan man skall åka får man räkna bort den sista timmens 2kWh med, så då är det bara 12kWh kvar, som skall räcka till 7 mil, det är en ekvation som inte fungerar toppen på vintern.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

tor-ake skrev:
16A huvudsäkring? Nej det kommer inte att fungera. Det är gränsfall att kunna ladda 70km på 8 timmar ur schuko som det är, om du dessutom vill kunna dammsuga, torktumla eller använda spisen efter 22 så måste du säkra upp.

Trefas 5-6A via "bjelke"-ansluten WC är mitt tips.
Och då har man ju sin WC redan från början liksom och behöver inte ändra något egentligen när den där
carporten blir färdig :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar