Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Moderator: Redaktion
Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Hej.
I mitt område finns flera CCS-laddstationer som är märkta som 50kW. Tillverkare är exempelvis ABB med deras Terra 53 & 54.
Dessa kan vara lockande ibland eftersom priset per kWh är ungefär hälften jämfört med Superchargers.
Då jag kopplar min M3 SR+ LFP till dessa så får jag aldrig över 40kW. Oftast exakt 38kW. Detta oavsett batteritemp, omgivningstemp, SoC osv.
Efter samtal med support så berättar de att det inte är något fel på laddaren, och att andra bilar tankat med högre effekt senaste tiden.
Min fundering:
Vad är det som orsakar att man får lägre effekt än 50kW?
Möjliga anledningar som jag kan se är:
Batteriets spänning är inte optimalt anpassat till likriktarens spänning @ 50kW.
Alternativt att bilen och laddaren inte kommunicerar optimalt.
Någon som har djupare kunskap vad gäller dessa CCS-stationer med låg effekt?
I mitt område finns flera CCS-laddstationer som är märkta som 50kW. Tillverkare är exempelvis ABB med deras Terra 53 & 54.
Dessa kan vara lockande ibland eftersom priset per kWh är ungefär hälften jämfört med Superchargers.
Då jag kopplar min M3 SR+ LFP till dessa så får jag aldrig över 40kW. Oftast exakt 38kW. Detta oavsett batteritemp, omgivningstemp, SoC osv.
Efter samtal med support så berättar de att det inte är något fel på laddaren, och att andra bilar tankat med högre effekt senaste tiden.
Min fundering:
Vad är det som orsakar att man får lägre effekt än 50kW?
Möjliga anledningar som jag kan se är:
Batteriets spänning är inte optimalt anpassat till likriktarens spänning @ 50kW.
Alternativt att bilen och laddaren inte kommunicerar optimalt.
Någon som har djupare kunskap vad gäller dessa CCS-stationer med låg effekt?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Vilket område är det? Halva priset mot SuC låter trevligt.Stalby skrev:Hej.
I mitt område finns flera CCS-laddstationer som är märkta som 50kW. Tillverkare är exempelvis ABB med deras Terra 53 & 54.
Dessa kan vara lockande ibland eftersom priset per kWh är ungefär hälften jämfört med Superchargers.
Då jag kopplar min M3 SR+ LFP till dessa så får jag aldrig över 40kW. Oftast exakt 38kW. Detta oavsett batteritemp, omgivningstemp, SoC osv.
Efter samtal med support så berättar de att det inte är något fel på laddaren, och att andra bilar tankat med högre effekt senaste tiden.
Min fundering:
Vad är det som orsakar att man får lägre effekt än 50kW?
Möjliga anledningar som jag kan se är:
Batteriets spänning är inte optimalt anpassat till likriktarens spänning @ 50kW.
Alternativt att bilen och laddaren inte kommunicerar optimalt.
Någon som har djupare kunskap vad gäller dessa CCS-stationer med låg effekt?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
50kW-stationerna är oftast strömbegränsade till max 125A, ibland så lågt som 100-110A. För att dra 50kW krävs då att batteriet ligger på 400-500V spänning, vilket antagligen inte SR+ batteriet klarar. Tänk på att i motsats till SuC blir det sämre effekt om du kommer till laddaren med låg soc, just för att batterispänningen blir begränsande för effekten.
40kW låter helt normalt.
40kW låter helt normalt.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
På min e-tron brukar det kunna bli runt 42 kW laddeffekt, ibland lite högre.
Skulle säga mellan 38-47 kW.
Får säga att jag föredrar 150 kW laddare.....
ABB laddare 42 kW ( 6-70% SoC)
Skulle säga mellan 38-47 kW.
Får säga att jag föredrar 150 kW laddare.....
ABB laddare 42 kW ( 6-70% SoC)
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)
/Peter
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)
/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Det förklarar saken. Tack. Strömbegränsning bör vara flaskhalsen i detta fallet.Elmil skrev:50kW-stationerna är oftast strömbegränsade till max 125A, ibland så lågt som 100-110A. För att dra 50kW krävs då att batteriet ligger på 400-500V spänning, vilket antagligen inte SR+ batteriet klarar. Tänk på att i motsats till SuC blir det sämre effekt om du kommer till laddaren med låg soc, just för att batterispänningen blir begränsande för effekten.
40kW låter helt normalt.
Vad gäller effekt vid olika SoC så bör inte det påverka så mycket på just LFP. LFP varierar inte i spänning på samma sätt som NCA.
Senast redigerad av Stalby, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Detta är i Skaraborg.Vilket område är det? Halva priset mot SuC låter trevligt.
Exempelvis:
1,1 SEK/kWh Park& Charge
https://maps.app.goo.gl/qM3K5ZYySiso7T3NA
1,9 SEK/kWh InCharge
https://maps.app.goo.gl/mpjYYEx2obyy433B9
Bägge priserna är omräknade från minutpris @ 50kW.
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Precis. Jag aktiverar batterivärmaren i god tid innan jag kommer fram.peza skrev:Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)
/Peter
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Har du någon SuC i närheten eller?Stalby skrev:Precis. Jag aktiverar batterivärmaren i god tid innan jag kommer fram.peza skrev:Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)
/Peter
Tesla förvärmer väl inte till andra laddare?
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Jag navigerar mot SuC i närheten för att förvärma, korrekt.Dexter86 skrev:Har du någon SuC i närheten eller?Stalby skrev:Precis. Jag aktiverar batterivärmaren i god tid innan jag kommer fram.peza skrev:Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)
/Peter
Tesla förvärmer väl inte till andra laddare?
Tyvärr vet jag inget manuellt sätt att förvärma.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
När du anger "halva priset", det är inte så att en del anger per kWh och en annan per minut?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
När man navigerar mot SuC på långresa brukar bilen förvärma väldigt långt innan. En timme innan känns det som ibland nu när det är svalt ute, kanske ännu tidigare ibland.
Model Y LR AWD 2022
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Stämmer väldigt bra.
Tror det beror på vid vilken % batteriet har då man kommer fram för laddning, ju högre, desso tidigare startat för värmningen. Då jag åker från Östersund och skall mot Sundsvall och laddar i Borgsjöbyn, så brukar värmningen (vid 0 grader) starta redan i Östersund, Är nästan 10 mil till laddning.
Då bilen beräknar att jag kommer ha låg % batteri kvar då jag kommer fram till laddaren så startar den betydligt senare.
/Peter
Tror det beror på vid vilken % batteriet har då man kommer fram för laddning, ju högre, desso tidigare startat för värmningen. Då jag åker från Östersund och skall mot Sundsvall och laddar i Borgsjöbyn, så brukar värmningen (vid 0 grader) starta redan i Östersund, Är nästan 10 mil till laddning.
Då bilen beräknar att jag kommer ha låg % batteri kvar då jag kommer fram till laddaren så startar den betydligt senare.
/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Tre timmar efter uppdateringen i höstas, vid +11 grader.jonasl skrev:När man navigerar mot SuC på långresa brukar bilen förvärma väldigt långt innan. En timme innan känns det som ibland nu när det är svalt ute, kanske ännu tidigare ibland.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Så långt kan jag aldrig ha till en superchargermikebike skrev:Tre timmar efter uppdateringen i höstas, vid +11 grader.

Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation
Sundsvall - Dorotea.jonasl skrev:Så långt kan jag aldrig ha till en superchargermikebike skrev:Tre timmar efter uppdateringen i höstas, vid +11 grader.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.