Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stalby
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2021 19:07

Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av Stalby »

Hej.

I mitt område finns flera CCS-laddstationer som är märkta som 50kW. Tillverkare är exempelvis ABB med deras Terra 53 & 54.

Dessa kan vara lockande ibland eftersom priset per kWh är ungefär hälften jämfört med Superchargers.

Då jag kopplar min M3 SR+ LFP till dessa så får jag aldrig över 40kW. Oftast exakt 38kW. Detta oavsett batteritemp, omgivningstemp, SoC osv.
Efter samtal med support så berättar de att det inte är något fel på laddaren, och att andra bilar tankat med högre effekt senaste tiden.

Min fundering:
Vad är det som orsakar att man får lägre effekt än 50kW?

Möjliga anledningar som jag kan se är:
Batteriets spänning är inte optimalt anpassat till likriktarens spänning @ 50kW.
Alternativt att bilen och laddaren inte kommunicerar optimalt.

Någon som har djupare kunskap vad gäller dessa CCS-stationer med låg effekt?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av Niklas Z »

Stalby skrev:
Hej.

I mitt område finns flera CCS-laddstationer som är märkta som 50kW. Tillverkare är exempelvis ABB med deras Terra 53 & 54.

Dessa kan vara lockande ibland eftersom priset per kWh är ungefär hälften jämfört med Superchargers.

Då jag kopplar min M3 SR+ LFP till dessa så får jag aldrig över 40kW. Oftast exakt 38kW. Detta oavsett batteritemp, omgivningstemp, SoC osv.
Efter samtal med support så berättar de att det inte är något fel på laddaren, och att andra bilar tankat med högre effekt senaste tiden.

Min fundering:
Vad är det som orsakar att man får lägre effekt än 50kW?

Möjliga anledningar som jag kan se är:
Batteriets spänning är inte optimalt anpassat till likriktarens spänning @ 50kW.
Alternativt att bilen och laddaren inte kommunicerar optimalt.

Någon som har djupare kunskap vad gäller dessa CCS-stationer med låg effekt?
Vilket område är det? Halva priset mot SuC låter trevligt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av Elmil »

50kW-stationerna är oftast strömbegränsade till max 125A, ibland så lågt som 100-110A. För att dra 50kW krävs då att batteriet ligger på 400-500V spänning, vilket antagligen inte SR+ batteriet klarar. Tänk på att i motsats till SuC blir det sämre effekt om du kommer till laddaren med låg soc, just för att batterispänningen blir begränsande för effekten.
40kW låter helt normalt.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2456
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av Off Grid Byggaren »

På min e-tron brukar det kunna bli runt 42 kW laddeffekt, ibland lite högre.

Skulle säga mellan 38-47 kW.

Får säga att jag föredrar 150 kW laddare.....

ABB laddare 42 kW ( 6-70% SoC)
20211113_130532.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av peza »

Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Stalby
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2021 19:07

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av Stalby »

Elmil skrev:
50kW-stationerna är oftast strömbegränsade till max 125A, ibland så lågt som 100-110A. För att dra 50kW krävs då att batteriet ligger på 400-500V spänning, vilket antagligen inte SR+ batteriet klarar. Tänk på att i motsats till SuC blir det sämre effekt om du kommer till laddaren med låg soc, just för att batterispänningen blir begränsande för effekten.
40kW låter helt normalt.
Det förklarar saken. Tack. Strömbegränsning bör vara flaskhalsen i detta fallet.

Vad gäller effekt vid olika SoC så bör inte det påverka så mycket på just LFP. LFP varierar inte i spänning på samma sätt som NCA.
2-Figure1-1.png
Senast redigerad av Stalby, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Stalby
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2021 19:07

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av Stalby »

Vilket område är det? Halva priset mot SuC låter trevligt.
Detta är i Skaraborg.

Exempelvis:
1,1 SEK/kWh Park& Charge
https://maps.app.goo.gl/qM3K5ZYySiso7T3NA
1,9 SEK/kWh InCharge
https://maps.app.goo.gl/mpjYYEx2obyy433B9

Bägge priserna är omräknade från minutpris @ 50kW.
Användarvisningsbild
Stalby
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2021 19:07

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av Stalby »

peza skrev:
Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)

/Peter
Precis. Jag aktiverar batterivärmaren i god tid innan jag kommer fram.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av Dexter86 »

Stalby skrev:
peza skrev:
Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)

/Peter
Precis. Jag aktiverar batterivärmaren i god tid innan jag kommer fram.
Har du någon SuC i närheten eller?
Tesla förvärmer väl inte till andra laddare?
Användarvisningsbild
Stalby
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2021 19:07

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av Stalby »

Dexter86 skrev:
Stalby skrev:
peza skrev:
Hej, Nått annat att tänka på är om batteriet inte är optimalt varmt, isfall kommer batterivärmaren dra 3.5 till 7 kw, beroende på 2 eller 4 hjuls drift.
då jag kommer till en MER 50 kw laddare så brukar det starta på ungefär 38 kw, (30% batteri kvar) för sen då batteriet är c:a 54-55 grader öka till 45 kw (runt 65% laddning)

/Peter
Precis. Jag aktiverar batterivärmaren i god tid innan jag kommer fram.
Har du någon SuC i närheten eller?
Tesla förvärmer väl inte till andra laddare?
Jag navigerar mot SuC i närheten för att förvärma, korrekt.
Tyvärr vet jag inget manuellt sätt att förvärma.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av kenjon »

När du anger "halva priset", det är inte så att en del anger per kWh och en annan per minut?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4388
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av jonasl »

När man navigerar mot SuC på långresa brukar bilen förvärma väldigt långt innan. En timme innan känns det som ibland nu när det är svalt ute, kanske ännu tidigare ibland.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av peza »

Stämmer väldigt bra.
Tror det beror på vid vilken % batteriet har då man kommer fram för laddning, ju högre, desso tidigare startat för värmningen. Då jag åker från Östersund och skall mot Sundsvall och laddar i Borgsjöbyn, så brukar värmningen (vid 0 grader) starta redan i Östersund, Är nästan 10 mil till laddning.
Då bilen beräknar att jag kommer ha låg % batteri kvar då jag kommer fram till laddaren så startar den betydligt senare.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
När man navigerar mot SuC på långresa brukar bilen förvärma väldigt långt innan. En timme innan känns det som ibland nu när det är svalt ute, kanske ännu tidigare ibland.
Tre timmar efter uppdateringen i höstas, vid +11 grader.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4388
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev:
Tre timmar efter uppdateringen i höstas, vid +11 grader.
Så långt kan jag aldrig ha till en supercharger :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Faktiskt effekt på "50kW" laddstation

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
mikebike skrev:
Tre timmar efter uppdateringen i höstas, vid +11 grader.
Så långt kan jag aldrig ha till en supercharger :)
Sundsvall - Dorotea. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar